Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ferymann a30

Ferymann a30 22 apr 2013 13:06 #390201

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Beste leden,
Als je naar de foto kijkt zie je onder aan de cilinder een open rand.
Dat hoort zo, zoals je kunt zien bij mijn reserve motor.
Bij de motor in mijn boot komt daar allemaal olie uit. Wat zou dat kunnen zijn.
Voor dat ik de boel uit elkaar trek. Ik hoop dat het iets eenvoudigs is.
Bijlagen:
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 23 apr 2013 05:46 #390368

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Waarschijnlijk doet je beluchter het niet waardoor er te veel druk in het carter komt.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 23 apr 2013 08:53 #390415

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Fer,
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar zou dat dat zo erg kunnen zijn?
Mag ik die gewoon open maken om het te controleren?
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 23 apr 2013 10:11 #390432

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Spit dit topic even door, dan kom je ook een paar foto's tegen van de ontluchter. Mogelijk helpt het voor inzicht. www.zeilersforum.nl/index.php/...aar-komt-het-vandaan
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 23 apr 2013 14:03 #390515

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Dat heb ik dus ff gedaan, ik heb die link van jouw gevolgd.
Tot mijn schrik zie ik dat Harry het zelfde probleem had en zijn hele motor dus maar uit elkaar gehaald heeft.
Maar wat ik begrijp dacht hij dat de olie door de keerring op het vliegwiel kwam, en vervolgens omhoog spetterde onder de cilinder door.
Maar dat kan niet daar zit geen opening. Als dat gebeurt moet het er achter uitkomen.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 23 apr 2013 20:25 #390664

Rob,
Ik ken de Farymann motor niet maar met behulp van het werkplaatshandboek zie je dat er wel degelijk een opening zit naar de vliegwielruimte. Bij de luchtgekoelde motoren komt hier de koellucht doorheen die aangevoerd wordt door de schoepen die achter op het vliegwiel zitten. de watergekoelde scheepsmotor is in basis dezelfde motor met alleen een andere cilinderkop en cilinder voor de waterkoeling. ook het vliegwiel heeft geen ventilateur.
Dus als b.v je krukasafdichting lekt kan de olie door het vliegwiel rondgeslingerd worden en zo in de ruimte onder de cilinder komen, en vervolgens uit de opening tussen de koelmantel en het carter.
Oorzaak lekke dichting kan zijn:

gewoon versleten
uit de kamer gedrukt door carter overdruk
teveel olie in carter
of lek door carter overdruk.

In het laatste geval zou een reparatie van de carter be/ontluchter[/li]
Gr,

Ger
Laatst bewerkt: 23 apr 2013 20:26 door Spirit of Mary.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 24 apr 2013 15:25 #390792

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ger,
Ik heb er een paar foto's bij gedaan, nr 1 is van de vliegwiel kant richting cilinder daar zit ongeveer 3 mm ruimte.
Nr 2 is van de bovenkant genomen als het dek plaatje weg is.

Als er olie door de keerring van de krukas aan de achterkant zou lekken dan kan het bijna onmogelijk naar boven slingeren, het zou wel een beetje kunnen spetteren maar niet met de hoeveelheid die er bij mij boven tussen uitloopt. En dan lijkt het mij dat er ook zeker olie onder uit de motor bij het vliegwiel moet lopen, en daar is het helemaal droog.
Ik zal in ieder geval het klepje eens uit de ontluchter halen, dan heeft i wel een open verbinding naar het luchtfilter maar voor een proefvaart lijkt mij dat geen probleem.
Wat denken jullie hier van mijn stelling?
Bijlagen:
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 24 apr 2013 18:57 #390853

Ik kan je plaatje 1 niet helemaal thuisbrengen. Zoals gezegd ik ken de motor niet, alleen van de doorsnede uit de manual. Er moet een ruime doorgang zijn van de de vliegwiel zijde naar de onderzijde van de cilinder.
Het is inderdaad zo dat als de krukasafdichting lekt en de olie op het vliegwiel komt deze bij draaiende motor alle richtingen op geslingerd wordt en dus ook naar beneden. Als het beneden droog is zal het daar niet aan liggen. Dan is de mogelijke oorzaak een lekkende cilindervoet (pakking?).
Als dat de oorzaak is dan is de enige oplossing om de zaak te demonteren en opnieuw te verpakken. Als er geen papier pakking onder ligt, dan eventueel vloeibare pakking gebruiken. Maar in ieder geval de carter ontluchting nakijken. Carter overdruk kan veel bijdragen aan de lekkage, ook onder de cilindervoet.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 24 apr 2013 19:07 #390862

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ger, die eerste foto is genomen van uit de plaats waar het vliegwiel normaal zit.
Ik heb hier misschien een wat duidelijkere foto.
Hier kun je de boven kant zien. En de kleine ruimte die daar zit.
Ik snap zo i zo niet wat die open ruimte onder de cilinder daar doet.
Waarom zit deze niet gewoon op het onderblok?
Bijlagen:
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 25 apr 2013 14:59 #390985

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Meneer Proost,

Op de link die je mij gaf stond een zekere Nollio als expert.
Ondertussen heb ik contact met hem gehad en hij gaat mij helpen.
Het is volgens hem dus wel degelijk de keerring v/d krukas waar het vliegwiel aan zit. De olie wordt daar dus inderdaad omhoog geslingerd en dus door dat kleine spleetje.
Blijft dus niets anders over om de motor er binnenkort uit te halen.
Ik houd jullie op de hoogte en zal foto's maken v/d hele operatie.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 25 apr 2013 18:45 #391112

domper schreef :
Ik snap zo i zo niet wat die open ruimte onder de cilinder daar doet.
Waarom zit deze niet gewoon op het onderblok?

Ik denk dat de ruimte onder de cilinder zoals jij het noemt (ik denk dat het onder de waterkoelmantel om de cilinder is) deze bij de luchtgekoelde versie, dus niet marine, de koelribben rond de cilinder wel tot onderaan in deze ruimte aanwezig zijn. De koelmantelbeplating om de cilinder, welke dan aangesloten is op de vliegwielruimte (vliegwiel met fan) vormt dan een geheel met deze open ruimte om de cilinder. Dus deze ruimte zit er omdat dit motorblok zowel voor luchtgekoeld als watergekoeld uitgevoerd is.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 25 apr 2013 18:51 #391115

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Domper, mooi dat je ondersteuning krijgt. Succes!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 25 apr 2013 19:30 #391144

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ger,
Daar heb je vast gelijk in, het is zelfs zo dat ik bij mijn reserve motor
een temperatuur sensor heb zitten boven het vliegwiel, dat heeft alleen zin als het lucht gekoeld is. Waarom die er bij mij zit is mij een raadsel, misschien is i ooit omgebouwd.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 25 apr 2013 19:36 #391149

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Hier nog een foto van die sensor M10 wel te verstaan
Bijlagen:
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 25 apr 2013 19:37 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 08 mei 2013 12:19 #394606

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Dat is dus geen temp sensor maar daarkon het toerental mee bekeken worden er zat een ding op het vliegwiel waar deze op reageerde.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 08 mei 2013 12:26 #394608

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ondertussen is Nolty geweest en heeft naar volle tevredenheid mijn motor gerepareerd.
De motor heeft hij in de kajuit getrokken en de keerring vervangen.
Op de foto is te zien hoeveel olie er onder het vliegwiel lag en omhoog geslingerd werd.
Bijlagen:
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 08 mei 2013 12:29 #394609

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Natuurlijk viel er weer wat tegen 2 bouten bleken te zijn afgebroken en moesten worden uitgeboord.
Bijlagen:
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 08 mei 2013 12:31 #394611

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Hier nog een paar foto's van de bewuste keerring
Bijlagen:
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 08 mei 2013 17:27 #394701

Ik kijk met schrik naar je mooie bootkussens met al het gereedschap er op en de carterdeksel.
Heb je ook gekeken naar de ontluchtklep?
Heb je achteraf een verklaring waarom de olie naar boven geslingerd werd en er onder de motor weinig olie stond?
Heb je al proefgedraaid en is alle lekkage verholpen
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 08 mei 2013 18:00 #394718

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Hoi Ger,
Er is gelukkig geen olie op de kussens enz gekomen.
Ja ook de ontluchting is nagekeken en je hoort hem ook.
Zoals je op 1 vd foto's ziet ligt er een hele laag olie onder in. Het vliegwiel draait daar met een gang door en spettert de olie er boven door de luchtspleet uit.
Ik heb de motor met een hoge druk spuit schoon gespoten, en daarna een proefvaart van ongeveer een uur gemaakt en gelukkig nergens meer olie.
Nolty heeft hem verder nagekeken en vond hem verder oke.
Hij heeft natuurlijk niet voor niets 25 jaar ervaring met deze motoren.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 19 mei 2013 13:00 #397778

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Heeft er iemand belang bij een kaal blok maar wel incl de lagers?
Je kunt hem gratis afhalen
Bijlagen:
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 23 mei 2013 17:29 #399172

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
jaja precies hetzelfde gehad maar nu dan ook opgelost. Goed en netjs opgelost dus door Nolty. Ik heb het dan wel zelf gedaan maar duurt dan wel iets langer...

Harry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ferymann a30 23 mei 2013 17:42 #399186

domper schreef :
Ja ook de ontluchting is nagekeken en je hoort hem ook.
Zoals je op 1 vd foto's ziet ligt er een hele laag olie onder in. Het vliegwiel draait daar met een gang door en spettert de olie er boven door de luchtspleet uit.
Ik heb de motor met een hoge druk spuit schoon gespoten, en daarna een proefvaart van ongeveer een uur gemaakt en gelukkig nergens meer olie.
Nolty heeft hem verder nagekeken en vond hem verder oke.
Hij heeft natuurlijk niet voor niets 25 jaar ervaring met deze motoren.

Ik meende uit de verhalen te lezen dat er onder in de vliegwielruimte ook een gat zit waar, als de krukasafdichting lekt, de olie naar onder weg kan. Dit lijkt dus niet zo te zijn. Dan zal de olie zich ook onderin verzamelen tot het vliegwiel door de olie draait zoals bij jou dus gebeurd is. En dan kan deze er alleen naar boven uit.
Ik zou als de motor niet luchtgekoeld is (in dat geval moet de lucht die door de waaier op het vliegwiel verpompt wordt gedwongen boven langs de cilinder stromen)een gat onder in het huis vliegwielhuis boren. Dan zie je de lekkage van de krukas dichting meteen door olie onder de motor en heb je geen vettige motor door boven uitgeslingerde olie.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ferymann a30 05 aug 2017 09:39 #858755

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1094
Waar zit Nollio ergens?
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ferymann a30 05 aug 2017 10:26 #858766

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Ik had zijn telefoon nr en heb ik ook al eens aan een ander gegeven, maar hij neemt niet meer op.
Dat is jammer want hij levert goed werk.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl