Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Impeller vervangen op Vetus M2.C5

Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 05:08 #389376

  • PuckeyP
  • PuckeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Vandaag voor de eerste keer mijn impellertje vervangen op mijn Vetus M2.C5 in mijn Comet 801. :S :S
6 Vleugelboutjes op een onmogelijke plaats. Ben er 1,5 uur mee bezig geweest en uiteindelijk is het gelukt met de nodige @&*@@$'n en geschaafde handen. En dan lig ik gewoon nog in de haven. Wat als hij het onderweg begeeft. Denk de hele tijd: dat moet toch makkelijker kunnen.... Met name het losdraaien is heel lastig omdat dat bijna niet lukt met alleen je vingers en er te weinig ruimte is voor gereedschap.
Any ideas?
GrPuckeyP
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 05:25 #389379

Dat probleem is al eerder ter sprake geweest:
www.zeilersforum.nl/index.php/...seltje-koelwaterpomp
Maar ik vrees dat je er mee moet leren leven. Vooral als je weinig ruimte naast de motor hebt is het inderdaad een crime.
Het kan zelfs makkelijker zijn om de hele pomp eraf te halen . :unsure: Twee slangklemmen en twee redelijk bereikbare moeren.

Geldt overigens voor alle merken die op deze mitsubishis zijn gebaseerd zoals ook de Sole.
Als je trouwens je impeller goed onderhoud en regelmatig uitwisselt en uiteraard een koelwaterfilter hebt ingebouwd zul je weinig kans lopen dat er onder het varen wat mee gebeurt.
Ik gebruik mijn M2C5 nu al bijna 1500 draaiuren en heb nog nooit een kapotte impeller gehad. Wel een keer een lekke asafdichting na iets van 1200 draaiuren en dat was minder leuk.Gelukkig kon men hem op Norderney makkelijk repareren ( werkt nu nog steeds!) maar in andere havens was het lastiger geworden.
Daarom heb ik nu een complete pomp als reserve aan boord.

Ik lees trouwens dat je vleugelboutjes hebt?
Dat is al niet standaard want normaal zitetn (zaten?) er gewone schroefjes in.
Het beste is ze niet te vast draaien dan krijg je ze wel los. Alleen vervolgens de impeller eruit krijgen is minder simpel.

Zoals ik al schreef, moet je mee leren leven. :ohmy:
Misschien regelmatig een paar vingeroefeningen doen.... :lol:

Ad
Laatst bewerkt: 19 apr 2013 05:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 05:31 #389381

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
PuckeyP schreef :
Vandaag voor de eerste keer mijn impellertje vervangen op mijn Vetus M2.C5 in mijn Comet 801. :S :S
6 Vleugelboutjes op een onmogelijke plaats.
Vleugelboutjes, zeg je? Dat ben je nog goed af en zit je eigenlijk een beetje te zeuren. Op mijn M3.09 pomphuis zitten nog gewone schroefjes met een gleufkopje, als ik me niet vergis. Eén daarvan is door een vorige eigenaar vervangen door 'handvriendelijk' boutje dat je op handkracht erin kan draaien, waardoor je voor de overige (vijf?) schroefjes wat 'richting' hebt. Met de gewone schoefjes is het inderdaad nogal een gepiel. Je kunt niet zien wat je doet. Alleen al de schroeverdraaier erop zetten is een hele toer.
Maar met vleugelboutjes lijkt het me fluitje van een cent..

De schroefjes op mijn eigen pomphuis vervangen door vleugelboutjes staat nog op de to do-lijst. Bij de volgende impellervervanging..

--
stegman
Laatst bewerkt: 19 apr 2013 08:04 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aRe: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 07:24 #389416

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Ik ben de "gelukkige" bezitter van een M2O2 Vetus motortje van 2011.
Ook bij mij is er weinig plaats om aan de motor te werken, en binnenkort zal ik ook het nodige moeten (laten) doen.
Laten doen, omdat de motor nu nog in garantie is, en ik eerst wil zien hoe de techniekers van de werf het doen.

Maar het vervangen van de standaard gemonteerde schroefjes van de waterpomp lijkt me alleszins een heel verstandige zaak die ik nu al kan doen.

Daarom, wat is het handigst hiervoor :
- Schroefjes met een uitwendige zeskante kop?
( met schoefendraaiersleuf )
- Schroefjes met een inwendige zeskante kop?
- Schroefjes met een torkse kop ( of hoe noem je dat )
- Schroefjes met vleugelboutjes ? maar kan dit wel want tegen het motorblok aan heb ik vermoedelijk niet voldoende plaats.
- Of bestaat er nog een betere oplossing.

En kan ik deze dan best ijzer, RVS A2 of RVS A4 gebruiken.
( of zijn er redenen om geen RVS te gebruiken )

Het lijkt misschien overdreven om die schroefjes te vervangen, maar Ik hoop nog lang met dat motortje te doen en dan liever nu een gemakkelijkere aanpassing uitvoeren, alszitten prutsen.

Dan moet ik nog even nakijken wat de afmetingen zijn van de schroefjes en kijken waar ik de uitverkorenen tegen een redelijke prijs kan aanschaffen.
( Jammer dat ik dan eigenlijk het werk van Vetus zit te doen,
ze moeten daar toch ook beseffen dat de impellors elke jaar nagekeken moeten worden. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aRe: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 07:37 #389420

Rvs gaat prima maar messing kan ook .
Ik zou toch vleugelschroefjes nemen want dat past echt wel ( heb ik ook).
Als je die trouwens niet kunt krijgen ( zijn vaak alleen in grootverpakking te koop!) kun je ook gewone cilinderkopschroefjes nemen ( ik dacht M4 maar kan ook M5 zijn) en daar een vleugelmoetje tegen de cilinderkop opdraaien en vastsolderen of lijmen met sekondelijm. Het eerste gaat uiteraard het makkelijkst met messing.
Maar ze zijn er wel hoor:
www.google.nl/search?q=vleugel...sAQ&biw=1280&bih=685
Wat ook kan ( die zitten ook op die speciale deksels voor koelwaterpompen) zijn kartelschroeven.
www.google.nl/search?q=kartels...sAQ&biw=1280&bih=685
Maar dan moet je wel die met een borst nemen ( dat dikke stukje vóór de schroefdraad)
Ad
Laatst bewerkt: 19 apr 2013 07:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 07:41 #389423

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Bij mij eigenlijk hetzelfde, een Bukh 36,in een motorkist met bovenop een deksel.Kan dus alleen via dat deksel erbij en nauwelijks ruimte voor gereedschap en bovendien buiten gezichtsveld. Er zitten bij mij vleugelmoeren op en dat gaat eigenlijk best goed. Je moet ze op gevoel plaatsen en vast draaien, heb er zo nog niet één laten vallen dus laat het maar zo. Haal de impellor er iedere winter uit van eind december tot maart om te controleren en om de pomp leeg achter te laten als vorst bescherming. Vleugelmoeren zijn net groot genoeg (M5) om goed handvast te draaien.

Dit kan ook. www.speedseal.com/speedseal.html
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Laatst bewerkt: 19 apr 2013 07:44 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 07:47 #389424

Vleugelmoeren gaat inderdaad ook maar dan moet je eerst draadeindjes messing ( schroefjes nemen en de kop eraf zagen) in het pomphuis draaien en borgen met locktite of sekondelijm.
Misschien nog makkelijker omdat je dan het deksel met de pakking er los op kunt zetten zonder dat het er meteen weer afvalt.
Alleen moet daarvoor wel eerst de pomp eraf.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 10:08 #389456

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
Net zo'n drama met de Vetus M2.06 en daar op de Hiswa ook de Vetus product manager over doorgezaagd. Ik zou ook wel heel graag een aangebouwde carter-olie pomp hebben, want ik kan ook bijna niet bij de pijlstok met m'n Pela pomp... Van "armoe" heb ik net een speedseal besteld in de UK en ik zal een fot en/of verslagje posten als die erop zit.
Hielkoos schippert Jeanneau SO26 "Zeekat" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 10:38 #389461

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Kijk dit werkt verhelderend.
Alleen zit ik nu met een te maken keuze:

Andere vijsjes zoeken of
Speedseal aanschaffen ( Ik wacht even op de evaluatie van Hielkoos. )
- en de prijzen even nakijken.

Als we in de juiste vijzjes alleen in grootverpakking kunnen krijgen bvb per 100, dan moeten we een inkoopaktie starten.
Per 10 verdelen ( zes voor gebruik, 4 als reserve )
Dan zijn we met 10 man klaar. ;)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 12:31 #389504

Tony2920 schreef :
Als we in de juiste vijzjes alleen in grootverpakking kunnen krijgen bvb per 100, dan moeten we een inkoopaktie starten.
Per 10 verdelen ( zes voor gebruik, 4 als reserve )
Dan zijn we met 10 man klaar. ;)

Gewoon zelf maken van een messing M4/M5 schroef ( liefst met verzonken kop) en een messing vleugelmoer.
Die hebben ze bij elke ijzerwarenwinkel per stuk en soms ook bij de bouwmarkt.
Stelt echt niks voor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 12:52 #389512

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
niet bij de; ijzerwarenwinkel :laugh:
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 13:07 #389514

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Waarom niet kleine boutjes gebruiken, zeshoekig kopje en met een flexibele koppeling, verlenger en wat nog meer uit een kleine doppendoos zonder probleem te doen. Maar inderdaad, die twee moeren los, slangen los en de complete pomp ligt er uit. Zo is het ook goed te doen. Heb deze manier ook zien doen door diverse monteurs.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 14:12 #389546

Proost schreef :
Waarom niet kleine boutjes gebruiken, zeshoekig kopje en met een flexibele koppeling, verlenger en wat nog meer uit een kleine doppendoos zonder probleem te doen.

Nou , dat heb ik allemaal ook geprobeerd maar vergeet het maar.
Het is mij in ieder geval met die hulpmiddelen niet gelukt.
De voorste willen nog wel maar de achterste lukte mij niet.
Alleen al het dopje samen met het vaste deel van de flexibele koppeling zijn gewoon hoger dan de beschikbare ruimte.
Vandaaar die zelfgemaakte vleugelschroefjes. ;)

Ik vraag me eigenlijk af waarom niemand een impellerpomp met een schroefkap met O-ring als afdichting als deksel uitvindt. En dan met een zeskant er bovenop om flink te kunnen draaien.
Heelaas gaat zoiets mijn DHZ pet te boven.... :(
Kun je volgens mij wel de een HISWA award mee winnen . :unsure:
Ad
Laatst bewerkt: 19 apr 2013 14:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 15:17 #389559

  • PuckeyP
  • PuckeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Eens Ad, onbegrijpelijk gebrek aan simpele innovatie bij dit soort bedrijven als Vetus/Mitsubishi. Hier moeten monteurs, en 'zelfdoeners' al jaren tegenaan lopen. Dank voor alle reacties, maar begrijp dat ik geen rare dingen doe en dat het altijd nog beroerder kan....
GrPuckeyP
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 19 apr 2013 18:54 #389630

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
De pomp moet gewoon bereikbaar gemonteerd worden. Volkswagen had een model (naar ik meen een golf) waarbij je om een lamp te kunnen verwisselen eerst het wiel moest demonteren..... Dan ga je toch ook niet kijken naar handig gereedschap voor wiel demontage. ;)

Nu kan ik ook niet bij mijn brandstoffilter om deze af te tappen.... We moeten gewoon op de barricade voor een normale afmeting van onze machinekamers. ;)
Laatst bewerkt: 19 apr 2013 18:55 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 20 apr 2013 06:41 #389685

Grappig genoeg heeft de aan de M2.02 en M2.06 ( = M2C5 met iets grotere boring) identieke Mitsubishi L2E van Drinkwaard de waterpomp voor op de krukaspoelie zitten!

Het kan dus wel alleen levert dat wel een grotere inbouwlengte op.
Misschien kan Drinkwaard wel een ombowset leveren voor de Vetus?
Denk er hard over er eens een mailtje aan te wagen. :unsure:
Drinkwaard is ook nog eens i.h.a. goedkoper met oonderdelen dan Vetus.
De Sole mini 11 en 13 ( ook dezelfde motor ) heeft het weer net zo als de Vetus.
Grappig genoeg heeft de eveneens identieke Mitsubishi "Craftsman" die ook door Drinkwaard wordt verkocht , de pomp ook weer op die ongelukkige plek zitten. :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 20 apr 2013 06:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 22 apr 2013 09:19 #390149

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Oei wat een lastig klusje zo.
Bij mijn Vetus M2.05 zit ie gelukkig voor op de motor en kan ik er uitstekend bij.

Succes met het vervangen en alle aanpassingen.
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 22 apr 2013 12:19 #390190

TimoDino schreef :
Bij mijn Vetus M2.05 zit ie gelukkig voor op de motor en kan ik er uitstekend bij.

Ik heb het gezien in de handleiding van de M2.05.
Onbegrijpelijk , zo'n kl.... aanpassing bij een nieuwer type. :angry:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 01 mei 2013 09:20 #392501

Yellow Boat schreef :
Grappig genoeg heeft de aan de M2.02 en M2.06 ( = M2C5 met iets grotere boring) identieke Mitsubishi L2E van Drinkwaard de waterpomp voor op de krukaspoelie zitten!

Het kan dus wel alleen levert dat wel een grotere inbouwlengte op.
Misschien kan Drinkwaard wel een ombowset leveren voor de Vetus?
Denk er hard over er eens een mailtje aan te wagen. :unsure:
Drinkwaard is ook nog eens i.h.a. goedkoper met oonderdelen dan Vetus.
De Sole mini 11 en 13 ( ook dezelfde motor ) heeft het weer net zo als de Vetus.
Grappig genoeg heeft de eveneens identieke Mitsubishi "Craftsman" die ook door Drinkwaard wordt verkocht , de pomp ook weer op die ongelukkige plek zitten. :ohmy:
Ad

Ik heb dat beloofde mailtje verstuurd en prompt een positief antwoord van Drinkwaard gekregen!
Aanpas set kost € 345 incl. BTW en met een nieuw type pomp.
Best het overwegen waard als je eens een nieuwe pomp nodig hebt.
Ad
Laatst bewerkt: 01 mei 2013 09:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 02 juli 2013 06:20 #412387

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
Tony2920 schreef :
Kijk dit werkt verhelderend.

Speedseal aanschaffen ( Ik wacht even op de evaluatie van Hielkoos. )
- en de prijzen even nakijken.

Het vervolg: ik heb een bestelling gezet bij Speedseal in de UK, dit kan alleen per fax :pinch: maar kreeg een email terug wat voor pomp er op de motor zit (terwijl ik wel het motortype heb gespecificeerd) Ja, dat weet ik dus niet :huh: Voorlopig geen speedseal dus.

Voor nu heb ik de impellor preventief (laten)vervangen en de knullige schroefjes vervangen voor een zeskant boutjes. Je kan er iets beter bij als het olie-filter er af is maar het blijft een 'crime'. Aan de onderkant van het carter heeft de monteur een banjo-bout met stukje slang en kraan gemonteerd. Nu kan ik in ieder geval vlot de smeerolie vervangen!
Hielkoos schippert Jeanneau SO26 "Zeekat" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 01 aug 2013 10:08 #420534

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4131
Heb zelf een M2.D5 in mijn bootje staan en ga mijn koelwaterpomp open maken, omdat ik te weinig koelwater krijg ten opzichten van het verleden. Nog geen alarm op heetlopers en dat wil ik graag zo houden.



Nu heb ik ook van die magnifieke schroefjes er nog inzitten en ga ik die ook vervangen voor een vleugelmoer versie.

Nu wil ik de hele pomp er af halen om dit te modificeren.
Begrijp ik het goed dat je de 2 slangen loshaalt en de 4 bouten losdraait op de motor en je dan de pomp + as er uit haalt of moet je de pomp nog met speciaal gereedschap loshalen.
Is er kans dat er ergens een seal wordt geschadigd?

Nieuwe impellor & dekselpakking heb ik liggen, maar wil graag wat voorbereid zijn.

Alvast dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 01 aug 2013 12:44 #420579

Dwe pomp zit met klemmen op de motor geklemd die inderdaad met boutjes vatzitten.
Die hoef je er niet eens helemaal uit te draaien maar alleen los te draaien en dan de klemmen verdraaien. Dan trek je de pomp er zo uit.
Gaat nog wel wat lastig want je hebt erg weinig ruimte.
Overigens staat er op de vetus website een onderdelenboek voor download waar je e.e.a. aardig goed op kunt zien.
www.vetusweb.com/manuals/files...34%20r03%2001-05.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 01 aug 2013 12:52 #420580

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4131
Is inderdaad goed te zien. Was deze manual vergeten op te zoeken, blij dat Vetus dit wel redelijk voor elkaar heeft.

Hoop dat de klus mee gaat vallen, maar dit ziet er al een stuk makkelijker uit dan de 6 schroeven los te draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 01 aug 2013 17:29 #420643

Mocht je de slechte bereikbaarheid van de waterpomp bij deze motor zat zijn dat heeft Drinkwaard ( die dezelfde motoren verkoopt onder de originele naam Mitsubishi) een mogelijkheid de pomp voorop de krukaspoelie te plaatsen zoals dat bij hun motoren zit ( te zien op hun website).
www.drinkwaard.com/scheepsdies...Mitsubishi/L2E#sizes
Even op "afmetingen "klikken dan krijg je eeen vooraanzicht.
Dat is mij een tijd geleden aangeboden door :

Arco van Houwelingen
Drinkwaard Motoren BV
Baanhoek 152
NL-3361 GN Sliedrecht
T. 00 - 31 (0)184 - 412332
www.drinkwaard.com
Ad
Laatst bewerkt: 01 aug 2013 17:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller vervangen op Vetus M2.C5 01 aug 2013 18:17 #420659

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4131
Dank je Ad, had ik via een ander topic ook al gevonden. Kostte iets van 345,- geloof ik.

Ga het eerst zo proberen te doen, even leren sleutelen met links of anders het schot in de hondekooi groter maken. Wordt wel weer een mooie klus. Heb een mega luik in de bakskist om bij de motor te komen, zit alles alleen aan de andere kant :-(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl