Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aanpassen RVS dieseltank.

Aanpassen RVS dieseltank. 14 apr 2013 16:04 #388108

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Ter lering ende vermaak.

In mijn Dufour2800 zit een RVS tank van 40 liter (volgens typeplaatje).
Met een niet werkende elektrische brandstofmeter.

Na het inbouwen van een nieuwe motor wou ik toch ook een beter zicht krijgen op de werking, of in mijn geval niet werking, van de brandstofmeter en hoe de diesel in mijn tank nu eigenlijk was.

In het najaar had ik de brandstofmeter er al eens uitgehaald, en doordat ik erg weinig plaats had was daarbij de vlotter uit zijn houder in de tank gevallen, onbereikbaar, dus die moest er ook terug uit.

En ik wou absoluut het aftapgat vervangen door een aftapkraan, waarop ik via een leiding de tank gemakkelijk leeg kan maken.


Bij een bevriende garage ben ik er in geslaagd de nodige aanpassingen uit te voeren, Helaas was er voor een waterzak te weinig tijd en plaats onder de tank over.

De elektische brandstofmeter is gedegradeerd naar een mechanische brandstofmeter, ik moet naar de brandstofmeter op de tank gaan kijken
in plaats van het een wijzerplaat te kunnen aflezen, maar vind dat nu nog niet erg. We zullen wel zien of het werkt.
Afgelopen zaterdag de tank gevuld met 20 liter, en de brandstofmeter geeft een uitslag van 3/4 vol. Maar goed dat weten we dan ook weer.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 16:06 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen RVS dieseltank. 14 apr 2013 16:17 #388118

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Heb even problemen met het posten van foto's.
Maar hier enkele foto's

De tank uitgebouwd in de kuip zonder de brandstofmeter.




De tank aan de zijkant,



De terugloopaansluiting draad totaal opgebruikt en bij de eerste poging voor hermontage kreeg ik geen goede afdichting.


Dan maar een koperen pijpje erop en daarna, kreeg ik het wel dicht met een wurgaansluiting.

Alle opbouwende kommentaar, en of opmerkingen zeer welkom.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 16:35 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen RVS dieseltank. 14 apr 2013 18:10 #388167

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Gaat je retourleiding ook naar de tank en zo ja eindicht deze dan zeg 4 cm voor de tankbodem?

Dit zou ideaal zijn


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen RVS dieseltank. 14 apr 2013 19:14 #388185

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Fer,

De terugvoer is het koperen pijpje waar nog niets op zit in de foto.
( van de oorspronkelijke terugvoeraansluiting was de draad dusdanig beschadigd dat ik geen lekvaste verbinding kon krijgen, en daarom maar snel een stuk koperpijp erop gesoldeerd en dan met wurgkoppelingen de terugvoerdarm erop aangesloten.
Op de dikke RVS pijp zit de vulleiding, op de dunne RVS pijp de ontluchting.

Er was weinig tijd, en ook geen opening die toeliet om het inwendige van de tank te bekijken. Maar ik vrees dat het gewoon een rechthoekige doos is en dat de verbindingen gewoon door de wand gaan en dan stoppen. :(
Het zou inderdaad beter zijn als de terugvoer tot bijna aan de bodem zou komen, maar ik denk met aan zekerheid grenzenden waarschijnlijkheid dat dit niet het geval zal zijn.
De tank is van 1977 en toen hadden ze nog een biodiesel. :unsure:
En dus ook de problemen niet die we nu tegenkomen.

Ondertussen zit de tank er terug in, en zal er hopelijk de eerste 2 jaar niet terug uit moeten.

Ondertussen kan ik nadenken over wat nuttig en nodig is om hem nog beter te maken.

met vriendelijke groeten

Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 14 apr 2013 19:19 door Tony2920. Reden: typfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen RVS dieseltank. 14 apr 2013 20:06 #388197

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Dat de retourleiding onder in de tank moet eindigen heeft niets met de kwaliteit van de brandstof te maken maar wel met de slijtage van de brandstofpomp , deze gaat op ten duur lekken en als de motor stil staat loopt dan de retourleiding leeg en komt er lucht er voor in de plaats .
Het gevolg is dat de de motor moeilijker zal aanslaan en uiteindelijk niet en daar kan dan weer het gevaar van waterslag voorkomen.


Als je nu geen startproblemen heb dan zit het voorlopig goed maar zoals je zelf al aangaf een idee voor de volgende keer om na te kijken


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen RVS dieseltank. 15 apr 2013 07:13 #388253

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Bedankt voor de info, ik dacht inderdaad dat het met de brandstofkwaliteit te maken zou hebben.

Deze tip zal ik afdrukken en bij mijn motohandleiding zetten.
En als aandachtspunt meenemen voor de modificatie van de dieseltank.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen RVS dieseltank. 15 apr 2013 07:21 #388256

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Fer schreef :
Dat de retourleiding onder in de tank moet eindigen heeft niets met de kwaliteit van de brandstof te maken maar wel met de slijtage van de brandstofpomp , deze gaat op ten duur lekken en als de motor stil staat loopt dan de retourleiding leeg en komt er lucht er voor in de plaats.
Hi fer,

Ik heb dat vaker gehoord en het zal zeker waar zijn maar geldt dat ook voor motoren met een geringe doorvoer door de retourleiding? Bij mijn motortje (Yanmar 3gm30) komt er nauwelijks iets uit de retourleiding en het lijkt me meer lekleidingen van de verstuivers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen RVS dieseltank. 15 apr 2013 16:40 #388367

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik denk dat ik weet waar jij aan zit te denken :laugh: Capillair werking waardoor er geen licht naar binnen kan komen omdat de diesel vast zit in de leidingen

Tja leuke theorie maar toch wil de praktijk weerbarstiger zijn helaas.

Yanmar heeft meestal de retourleiding op het fijnfilter gemonteerd


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen RVS dieseltank. 15 apr 2013 17:30 #388384

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Toch nog even een vraagje,

Langs des vulleiding, een 10 cm dikke rubberachtige darm,
( vergeet niet dufour 2800 is van 1977 ), loopt een gevlochten vertinde koperen draad.
( lijkt wel een afscherming van een coax die daarna is platgedrukt, of zoals in sommige wagens de motorkap aan het chassis is geaard. )
Bij mij is die na 50 cm afgebroken, maar ik ga ervan uit dat die ofwel naar de tank ofwel naar het centraal massapunt gelopeh heeft.
Ik vermoed om geen statische elektriciteit te krijgen.

Loopt van de vuldop op het dek ( van een polyester zeilbootje ) langs de kunststof vulleiding naar de RVS tank, of naar het massapunt.


Maar voor een zeilbootje dat slechts 40 liter diesel kan tanken lijkt me dit toch niet noodzakelijk.

Of vergis ik me, en is het wel zaak om dit terug in orde te brengen?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen RVS dieseltank. 15 apr 2013 19:17 #388417

Bij diesel zal het gevaar van statische ontlading wel meevallen; volgens mij hebben de meeste boten die origineel helemaal niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen RVS dieseltank. 16 apr 2013 17:15 #388681

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
idd :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen RVS dieseltank. 16 apr 2013 17:35 #388690

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Ik had ook al de indruk dat dit overdreven is, maar ga het toch maar terug in orde brengen.
Kan zeker geen kwaad.

Heb nog een aantal oude afschermingen van kabels van ongeveer 2 meter laang die ik hiervoor eindelijk eens nuttig kan inzetten.

Moet ik de massa van de motor eigenlijk ook nog met de kiel of met het buitenwater verbinden?
En indien dit nodig is, hoe groot zou een dergelijke massavlak moeten zijn?
Momenteel is dit niet het geval, behalve via de schroefas.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen RVS dieseltank. 07 mei 2013 13:35 #394244

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Denk je in deze nieuwe tank aan de bescherming tegen bacterie groei. Zouzonde zijn als je halverweg seizoen weer moet uitbouwen omdat er een dikke slijmlaag op de bodem zit. Je gebruikt de tank aleen voor in uit de haven te komen en daar moet je dan niet mee stilvallen. Ik heb baat bij dat goedje acticide cmg
succes met verdere inbouw
frawo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen RVS dieseltank. 07 mei 2013 13:56 #394248

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
Tony,
Wat betreft je brandstofmeter;
Op mijn boot zit aan de voorzijde van de tank een doorzichtige ,dunne slang die van de onderzijde tot de bovenzijde van de tank loopt.
Het werkt als een communicerend vat en zo is in 1 oogopslag te zien hoeveel brandstof er nog in de tank zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen RVS dieseltank. 07 mei 2013 17:36 #394323

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
less is more !! Meer heb je inderdaad niet nodig. Ik heb beide niet en hou gewoon het aantal draaiuren bij. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl