Saeftinghe schreef :
Wanneer Vetus iets beweerd, wie ben ik dan om daar over na te denken of dat wel altijd klopt?
Uiteraard moet je ook je eigen "boerenverstand"gebruiken en dan vindt ik de instructie van Vetus de betere.
Maar toch één keer gezien dat een motor met de warmte wisselaar betrekkelijk hoog op de motor, de uitlaat (aan de motor) onder de waterlijn(!)
Daar ging het toch hevelen, het waterslot raakte vol en toen de motor.
Dat kan eigenlijk alleen als er geen goede zwanehals is geinstalleerd en/of de uitlaatslang direct vóór de huiddoorvoer niet zo hoog mogelijk in een bocht is opgetrokken.
Ook hoort de waterscheiden zo ver mogelijk onder de uitlaatbocht avn de motor te zitten en dat heb ik wel eens totaal verkeerd gezien.
Ik vond het destijds ook een wat vreemde opstelling, maar nogmaals wie ben ik om andere ideën te hebben?
Je kunt er vrijjwel zeker van uitgaan dat een impeller lekt, dat hoeft niet veel te zijn, maar over de tijd kan het TE veel zijn.
Precies,maar waar de beluchter dan ook zit , als deze ruim boven de waterlijk zit kan er simpelweg geen hevelen optreden.Dat is een kwestie van het begrijpen van de wet van de communicerende vaten
Naar mijn mening plaats je een antihevel bocht zo kort mogelijk na de pers van de pomp en flink boven de waterlijn.
Zie antwoord hiervoor.
En als ´t even kan ook nog op een plekje waar het handig en overzichtelijk is. Met zo weinig mogelijk extra ´dingetjes´.
En die plek is direct na de pomp.
Het probleem met "direct na de pomp "is dat de warmtewisselaar in principe kan leeglopen richting uitlaat en waterafscheider als deze op het hoogste punt zit( wat meestal zo is).Immers hij wordt belucht en daarom kan het water eruit. Dat is met de beluchter ná de warmtewisselaar niet mogelijk.
Daardoor komt er meer water in de waterafscheider en kan deze te vol raken en daardoor ook makkelijker gaan hevelen door drukverlaging door afkoeling.( wat overigens minder waarschijnlijk is met een goede , liefst ook beluchte, zwanehals ).Zie ook een eerder antwoord van mij.Ook een beluchter voor de warmtewisselaar helpt dan niet!
Samengevat:
Veel maakt het niet uit , maar het allerbelangrijkste is dat je snapt hoe dat zit met de wet van de communicerende vaten!
![;) ;)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
Als je die goed toe past kan er normaliter niks mis gaan.
Ad