Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: beluchter motor en schroefas te combineren?

beluchter motor en schroefas te combineren? 12 mrt 2013 20:23 #377830

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Ik ben mijn motor installatie verder op orde aan het maken en kwam tot het volgende idee:



Beluchter is van het type zonder klep met de gedachte 'wat er niet is kan niet stuk of vast komen te zitten'.

Vraag 1: kan dit? Volgens mij wel: het binnenlager en de beluchter van de motor worden altijd bedient van lucht. Tenzij het water in het pijpje hoger komt te staan dan de aftakking naar beluchter. Maar volgens mij kan dat niet door de open verbinding met buiten door de schroefaskoker (wet van de communicerende vaten).
De motor beluchter kan zijn water kwijt (en voorziet het binnenlager meteen van vers water) in de schroefas en eventueel in de kuip als de schroefaskoker de stroom eventueel niet aan zou kunnen.

Vraag 2: Je hoort vaak dat zo'n watergesmeerd lager (Vetus in dit geval) genoeg heeft aan beluchting bij een zeilboot zodat ie altijd onder water staat en dus geen toevoer van water nodig heeft. Klopt dit? In het plaatje krijgt ie wel wat water van de beluchter.

Het heeft een paar voordelen tov de beluchter 'normaal' installeren. Ten eerste zou deze een stuk hoger moeten komen om in de kuip te kunnen lozen. Best wel heel hoog waardoor de koelcapaciteit minder wordt. Behoorlijk minder merkte ik afgelopen zomer. Verder is het qua installatie een stuk gemakkelijker doordat zo de beluchter op een fijnere plek gemonteerd kan worden zonder dat ie in het zicht zit. En het scheelt wat slangetjes, doorvoeren en zo.

Iemand een mening? Ik wil liever geen water op de zuigers :)
Laatst bewerkt: 12 mrt 2013 20:33 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 12 mrt 2013 20:45 #377839

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Als je het aansluit zoals getekend zul je geen problemen hebben maar controle op doorstroming van de beluchter heb je niet meer.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 13 mrt 2013 08:51 #377964

Er aan gedacht dat zonder klep het water door het antihevelpijpje gewoon naar buiten kan en mogelijk NIET door de motor gaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 13 mrt 2013 09:02 #377968

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
@zeekraal: ja dat is zo. Maar het alternatief is een gat door de romp waardoor je het controle straaltje ook niet meer ziet en je weer gaatje extra in je romp hebt (zoals het in de vetus handleiding is weergegeven).

@Saeftinghe: Dat geldt voor elke beluchter zonder klep. De beluchter komt tussen warmtewisselaar en uitlaat dus de wisselaar krijgt wel de volledige waterstroom. Wel zou de uitlaat wat minder water kunnen krijgen maar de anti-hevel aansluiting is klein vergeleken met de hoofdaansluitingen dus dat zal wel meevallen.

Bovendien ben ik nu ook wat water kwijt door een aftakking: dat gaat rechtstreeks naar de schroefas.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2013 09:05 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 13 mrt 2013 09:11 #377978

Is dat niet een wat vreemde plaats voor de beluchter, NA het koelcircuit in de uitlaat injector?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 13 mrt 2013 09:19 #377985

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Saeftinghe schreef :
Is dat niet een wat vreemde plaats voor de beluchter, NA het koelcircuit in de uitlaat injector?

Nee toch, het dient toch als hevelbreker om te voorkomen dat je uitlaat vol hevelt?
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 13 mrt 2013 09:19 #377987

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Philip schreef :
Ik ben mijn motor installatie verder op orde aan het maken en kwam tot het volgende idee:

[knip]

Iemand een mening? Ik wil liever geen water op de zuigers :)
Kijkend naar je plaatje heb ik het idee dat één en ander op mijn boot is geïnstalleerd zoals jij het tekent. Dat zat overigens al zo toen ik de boot kocht. Ik heb zelf dus nooit de overweging hoeven maken.
Ik moet er wel bijvertellen dat mijn motor indirect wordt gekoeld (Vetus M3.09). ook weet ik niet of er in mijn belucter een klep zit. Ik denk van niet. Als ik binnenkort weer eens op de boot kom, wil ik wel een een paar fotootjes van de opstelling maken; misschien heb je daar wat aan. Eén en ander functioneert, zolang ik de boot heb (sinds 2008), in ieder geval probleemloos.

Het koelwater, waarvan het merendeel de boot verlaat via de uitlaat, wordt op deze manier ook gebruikt om het voorste schroefaslager van water te voorzien.
In mijn geval staat het niveau van het water in de toevoerleiding naar het genoemde lager echter niet gelijk met de waterlijn. De ontluchting pist bij draaiende motor namelijk altijd wat water, afhankelijk van het toerental van de motor (en dus de waterpomp). De uitgang zit bij in het bovenboord van de romp.
Het lager hoeft dus nooit ontlucht te worden bij een dergelijke installatie, in tegenstelling tot de bekend volvo-seals, die als de boot heet drooggestaan altijd even moeten worden "uitgeknepen" om de lucht eruit te krijgen. Omdat ik nogal eens droogval, is de controle het al dan niet 'pissen' van de ontluchting voor mij ook het teken dat het voorste schroefaslager nog water krijgt.

--
stegman
Laatst bewerkt: 13 mrt 2013 17:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 13 mrt 2013 09:22 #377989

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Saeftinghe schreef :
Is dat niet een wat vreemde plaats voor de beluchter, NA het koelcircuit in de uitlaat injector?
Volgens mij maakt het vrij weinig uit waar het koelsysteem belucht wordt, als het maar gebeurd. Enige wat er nu anders is, is dat het water door de beluchter wat warmer is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 13 mrt 2013 09:27 #377993

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Philip schreef :
@zeekraal: ja dat is zo. Maar het alternatief is een gat door de romp waardoor je het controle straaltje ook niet meer ziet en je weer gaatje extra in je romp hebt (zoals het in de vetus handleiding is weergegeven).

@Saeftinghe: Dat geldt voor elke beluchter zonder klep. De beluchter komt tussen warmtewisselaar en uitlaat dus de wisselaar krijgt wel de volledige waterstroom. Wel zou de uitlaat wat minder water kunnen krijgen maar de anti-hevel aansluiting is klein vergeleken met de hoofdaansluitingen dus dat zal wel meevallen.

Bovendien ben ik nu ook wat water kwijt door een aftakking: dat gaat rechtstreeks naar de schroefas.
Zo te horen heb je ook indirecte koeling. Eén en ander werkt dus hetzelfde als in mijn situatie, zoals ik eerder beschreef.
De keus om de ontluchting in de kuip te laten uitmonden is een persoonlijke. Er komt in mijn ervaring geen dikke straal water uit. Je zult er geen last van hebben in de kuip. Ik moet voor controle even mijn kop overboord steken.
Overigens lijkt me die controle van relatieve waarde. Zolang je de uitlaat nog hoort rochelen als ie wat water naar buiten spuwt, weet je ook dat het hele circuit nog water krijgt. Hoewel je dat als je wat toeren vaart in een omgeving waar verder ook nog wat geluid wordt geproduceerd ook soms niet meer hoort..

--
stegman
Laatst bewerkt: 13 mrt 2013 09:29 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 13 mrt 2013 09:39 #377996

Daarom is een uitlaattemperatuur alarm of een stromingsalarm (beide zijn gewoon te koop en zitten op veel motoren ook standaard o.a. de Vetus) eigenlijk een veel betere optie.
Neemt niet weg dat een hevelbreker ook een must is.
Wat plaats betreft; Vetus zegt ook direct vóór de uitlaatbocht.
www.vetus.com/media/magentomin...20121106232321_0.pdf
Ad
Laatst bewerkt: 13 mrt 2013 09:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 13 mrt 2013 14:48 #378055

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Philip schreef :
@zeekraal: ja dat is zo. Maar het alternatief is een gat door de romp waardoor je het controle straaltje ook niet meer ziet en je weer gaatje extra in je romp hebt (zoals het in de vetus handleiding is weergegeven).


Bovendien ben ik nu ook wat water kwijt door een aftakking: dat gaat rechtstreeks naar de schroefas.

Je kunt de beluchter ook aansluiten op de afvoer van je kuip.

Verder is die controle niet om te zien of er wel water door de uitlaat komt maar om te zien dat de kleine opening van de beluchter niet verstopt zit
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 13 mrt 2013 14:54 #378057

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
lowcost temp.alarm (alarm ingeval geen koelwater in de bocht); clixon maakcontact (1of 2 Euro) (bijv. 120C) met een RVS slangenklem om de bocht en een buzzertje
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 13 mrt 2013 16:29 #378092

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Philip schreef :
Ik ben mijn motor installatie verder op orde aan het maken en kwam tot het volgende idee:



Beluchter is van het type zonder klep met de gedachte 'wat er niet is kan niet stuk of vast komen te zitten'.

Vraag 1: kan dit? Volgens mij wel: het binnenlager en de beluchter van de motor worden altijd bedient van lucht. Tenzij het water in het pijpje hoger komt te staan dan de aftakking naar beluchter. Maar volgens mij kan dat niet door de open verbinding met buiten door de schroefaskoker (wet van de communicerende vaten).
De motor beluchter kan zijn water kwijt (en voorziet het binnenlager meteen van vers water) in de schroefas en eventueel in de kuip als de schroefaskoker de stroom eventueel niet aan zou kunnen.

Vraag 2: Je hoort vaak dat zo'n watergesmeerd lager (Vetus in dit geval) genoeg heeft aan beluchting bij een zeilboot zodat ie altijd onder water staat en dus geen toevoer van water nodig heeft. Klopt dit? In het plaatje krijgt ie wel wat water van de beluchter.

Het heeft een paar voordelen tov de beluchter 'normaal' installeren. Ten eerste zou deze een stuk hoger moeten komen om in de kuip te kunnen lozen. Best wel heel hoog waardoor de koelcapaciteit minder wordt. Behoorlijk minder merkte ik afgelopen zomer. Verder is het qua installatie een stuk gemakkelijker doordat zo de beluchter op een fijnere plek gemonteerd kan worden zonder dat ie in het zicht zit. En het scheelt wat slangetjes, doorvoeren en zo.

Iemand een mening? Ik wil liever geen water op de zuigers :)

Dit is goed!!!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 13 mrt 2013 19:11 #378144

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
waar blijven dingetjes die uit je warmtewisselaar komen?
zand, deeltjes uit warmtewisselaar ed.
word dat niet opgesloten in de ruimte tussen binnen en buitenlager?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 13 mrt 2013 19:15 #378145

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
fransb schreef :
waar blijven dingetjes die uit je warmtewisselaar komen?
zand, deeltjes uit warmtewisselaar ed.
word dat niet opgesloten in de ruimte tussen binnen en buitenlager?

Er komt geen water door de ontluchtingsleiding. Alleen lucht!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 13 mrt 2013 21:16 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 14 mrt 2013 06:01 #378217

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
het is toch een open ontluchter(zonder terugslagklep), waar water uit komt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 14 mrt 2013 06:21 #378225

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
fransb schreef :
het is toch een open ontluchter(zonder terugslagklep), waar water uit komt?

Het is een antihevel klep of vacuumbreker!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 14 mrt 2013 07:02 #378233

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
nee, het is een versie zonder klep! Daar heb ik expres voor gekozen zodat er geen klep vast kan komen te zitten. Wat er niet is kan niet stuk. Er komt dus altijd een klein straaltje water uit de beluchter.fransb schreef :
waar blijven dingetjes die uit je warmtewisselaar komen?
zand, deeltjes uit warmtewisselaar ed.
word dat niet opgesloten in de ruimte tussen binnen en buitenlager?
In principe wordt het inkomend gefiltert door de wierfilter. En het buiten lager is zo'n rubberen lager met flinke open ribbels waar het een en ander aan zooi nog de koker kan verlaten. Daar maak ik me dus niet zo'n zorgen over. Met een aftakking van de motor of een schelpje (beide door vertus voorgeschreven) heb je dat immers ook.
zeekraal schreef :
Je kunt de beluchter ook aansluiten op de afvoer van je kuip.
Dat is ook wel een idee maar dat is een lange leiding die door een waterdicht schot heen moet. Kan natuurlijk wel maar het idee uit mijn plaatje is wat gemakkelijker aanleggen.Bovendien moet die leiding op afschot en toch ruim boven de waterlijn uitkomen. Dan moet die beluchter toch weer best hoog komen.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2013 07:12 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 14 mrt 2013 07:09 #378238

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
lodewijk stegman schreef :
Kijkend naar je plaatje heb ik het idee dat één en ander op mijn boot is geïnstalleerd zoals jij het tekent. Dat zat overigens al zo toen ik de boot kocht. Ik heb zelf dus nooit de overweging hoeven maken.
Ik moet er wel bijvertellen dat mijn motor indirect wordt gekoeld (Vetus M3.09). ook weet ik niet of er in mijn belucter een klep zit. Ik denk van niet. Als ik binnenkort weer eens op de boot kom, wil ik wel een een paar fotootjes van de opstelling maken; misschien heb je daar wat aan. Eén en ander functioneert, zolang ik de boot heb (sinds 2008), in ieder geval probleemloos.

Het koelwater, waarvan het merendeel de boot verlaat via de uitlaat, wordt op deze manier ook gebruikt om het voorste schroefaslager van water te voorzien.
In mijn geval staat het niveau van het water in de toevoerleiding naar het genoemde lager echter niet gelijk met de waterlijn. De ontluchting pist bij draaiende motor namelijk altijd wat water, afhankelijk van het toerental van de motor (en dus de waterpomp). De uitgang zit bij in het bovenboord van de romp.
Het lager hoeft dus nooit ontlucht te worden bij een dergelijke installatie, in tegenstelling tot de bekend volvo-seals, die als de boot heet drooggestaan altijd even moeten worden "uitgeknepen" om de lucht eruit te krijgen. Omdat ik nogal eens droogval, is de controle het al dan niet 'pissen' van de ontluchting voor mij ook het teken dat het voorste schroefaslager nog water krijgt.
Zo te horen heb je ook indirecte koeling. Eén en ander werkt dus hetzelfde als in mijn situatie, zoals ik eerder beschreef.
De keus om de ontluchting in de kuip te laten uitmonden is een persoonlijke. Er komt in mijn ervaring geen dikke straal water uit. Je zult er geen last van hebben in de kuip. Ik moet voor controle even mijn kop overboord steken.
Overigens lijkt me die controle van relatieve waarde. Zolang je de uitlaat nog hoort rochelen als ie wat water naar buiten spuwt, weet je ook dat het hele circuit nog water krijgt. Hoewel je dat als je wat toeren vaart in een omgeving waar verder ook nog wat geluid wordt geproduceerd ook soms niet meer hoort..
Thx, dat lijkt inderdaad op mijn idee en goed te horen dat het bij jouw werkt. Als je onluchting altijd wat 'pist' heb je ook een kleploze beluchter. Ik heb inderdaad ook een indirecte koeling maar dat zou in principe niet veel uit moeten maken. De uitlaat hoor je zeker rochelen dus over die controle maak ik me niet zo'n zorgen. Wel over of de beluchter niet verstopt is en dus wel werkt. Maar met een kleploze variant zal ook dat wel mee vallen.
Op zich heb ik niks tegen het straaltje in de kuip maar wel tegen de extra hoogte die de zoutwaterpomp dan moet overwinnen die niet echt nuttig zijn maar wel capaciteit van de koeling weg neemt.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2013 07:10 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 14 mrt 2013 07:30 #378242

Philip schreef :
Op zich heb ik niks tegen het straaltje in de kuip maar wel tegen de extra hoogte die de zoutwaterpomp dan moet overwinnen die niet echt nuttig zijn maar wel capaciteit van de koeling weg neemt.

Waarom neemt door dat straaltje de benodigde opvoerhoogte toe?
Het meeste koelwater gaat immers naar de uitlaatbocht en die bepaalt de opvoerhoogte. Dat de bocht omhoog naar de beluchter ertussen zit maakt niks uit want daarna gaat de leiding weer omlaag naar de uitlaatbocht.
Zolang er ook waater komt uit het "pis slangetje" is de hele bocht dus gevuld en wordt de benodigde opvoerhoogte alleen bepaald door de hoogte waar de uitlaatbocht zit.Alleen om de bocht op te vullen heeft de pump even meer opvoerhoogte nodig. Is de bocht eenmaal gevuld maakt het niks meer uit.
Die bocht werkt immers als hevel . daarom heb je ook een hevelbreker nodig.
De wet van de communicerende vaten , weet je wel.
En als de beluchter (zoals o.a. Vetus dat voorschrijft) direct vóór de uitlaatbocht zit wordt de hoeveelheid koelwater door de motor of de warmtewisselaar ook niet minder.De beluchter zit immers ná de motor/warmtewisselaar.
Er komt alleen een beetje minder water in de uitlaatbocht.
Ad
Laatst bewerkt: 14 mrt 2013 07:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 14 mrt 2013 07:51 #378248

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Ja dat dacht ik ook dat een lus in principe niks uitmaakt qua opvoerhoogte omdat je gewoon het verschil in hoogte van de in en uitgang kan nemen, ongeacht wat er tussen zit als je in den beginne eenmalig de hoogste hoogte maar kan overbruggen. Daarom heb ik de uitgang van de bilgepomp ook niet ver boven de waterlijn gebracht met een flinke lus.

Maar afgelopen zomer bleek de koelcapaciteit en de hoeveelheid water uit de uitlaat wel drastisch af te nemen als ik de beluchter een stuk verder om hoog breng. Ik hem me laten vertellen dat dit juist door de beluchter komt: in één slang trek het neergaande water het opkomende water omhoog. Met de beluchter trek dat neergaande water niet het opkomende water mee maar lucht vanuit de beluchter omdat dat nu eenmaal wat gemakkelijker gaat. De uitgang van het slangetje van de beluchter is dan wel het hoogte plekje in je systeem geworden waardoor de te overwinnnen opvoerhoogte wel toeneemt.

En als je opbrengt van 20 liter/min naar 10 liter/min (fictieve cijfers) gaat omdat er meer hoogte overwonnen moet worden, gaat de koelcapaciteit van alles vóór de beluchter natuurlijk ook omlaag.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2013 08:07 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 14 mrt 2013 08:21 #378254

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als er koelwater en lucht door de beluchter gaat, komt er ook water in de slang van de schroefas ontluchter. dat is niet zo bevorderlijk voor het belletje lucht wat nu toch enige weerstand ontmoet en mogelijk niet kan ontsnappen. Daar was toch deze hele exercitie voor bedoelt?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 14 mrt 2013 08:44 #378266

Philip schreef :
Maar afgelopen zomer bleek de koelcapaciteit en de hoeveelheid water uit de uitlaat wel drastisch af te nemen als ik de beluchter een stuk verder om hoog breng. Ik hem me laten vertellen dat dit juist door de beluchter komt: in één slang trek het neergaande water het opkomende water omhoog. Met de beluchter trek dat neergaande water niet het opkomende water mee maar lucht vanuit de beluchter omdat dat nu eenmaal wat gemakkelijker gaat. De uitgang van het slangetje van de beluchter is dan wel het hoogte plekje in je systeem geworden waardoor de te overwinnnen opvoerhoogte wel toeneemt.

Ja dat klopt maar dan heb je de beluchter gewoon veel te hoog geplaatst.
Dan kan de pomp het water amper nog omhoog krijgen tot aan de beluchter waardoor het door jouw beschreven geval optreedt.Er komt dan ook geen water meer uit het "pisslangetje".
Een beluchter moet ook alleen lucht toelaten als de motor gestopt wordt.Als de motor loopt moet er geen lucht door de de beluchter bien komen.
Dat is dan ook meteen het voordeel van een beluchter met klepje want daar kan dat niet gebeuren.
Kijk gewoon een in die handleiding van Vetus die ik eerder gelinkt heb. daar staat hoe hoog je beluchter moet/mag zitten.
Gaat het dan nog steeds mis is je impeller of , bij een nieuwe impeller, je pomp versleten.
Soms helpt dan het gladslijpen van het dekseltje of een nieuw dekseltje.
Maar als er groeven achterin de pomp zitetn zul je een nieuwe nodig hebben.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: beluchter motor en schroefas te combineren? 14 mrt 2013 15:33 #378361

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Met of zonder klepje maakt voor het beschreven verschijnsel niks uit.
Als de opbrengst van de pomp bij verandering van de hoogte zo sterk afneemt is er iets anders aan de hand waarbij ik ook het eerst aan de pomp zou denken. Of een veel te grote opening in de beluchter.

En verder hoeft het slangetje van de beluchter helemaal niet op afschot te liggen. De inhoud daar van is zo gering dat het te verwaarlozen is.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 14 mrt 2013 15:35 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl