Philip schreef :
Jedre schreef :
Even aansluitend, wat gebeurt als de thermostaat defect is? Kan het zijn dat er dan geen koelwater uit je uitlaat komt.
Nee, er komt altijd water uit de uitlaat. De thermostaat 'bepaald' alleen of het koelwater via het motorblok/warmtewisslaar of via de bypass gaat. Een kapotte thermostaat zal meestal in die eerste stand staat wat je dus merkt door een motor die niet of laat op temperatuur komt. Als er geen water uit je uitlaat komt, is er dus iets anders niet in orde.
Het is nog een klein beetje anders( maar komt op hetzelfde neer),
Bij directe koeling zit er een (vrij kleine ) bypass rechtstreek naar de uitlaat en bepaalt de thermostaat hoeveel er naar de motor gaat of eigenlijk hoeveel er uit de motor komt en dan ook naar de uitlaat gaat want de thermostaat zit altijd in de uitlaat van de motor.
Zolang de thermostaat dicht is gaat er dus wat minder naar de uitlaat maar altijd nog genoeg.
Bij indirecte koeling gaat altijd de volle buitenwater stroom door de warmtewiselaar en naar de uitlaat. De thermostaat regelt daar alleen de circulatie van de koelvloeistof over de motor en de warmtewisselaar en doet du niks met de buitenwater stroom die naar de uitlaat gaat.
Overigens is een kapotte dichtblijvende thermostaat altijd funest voor de motor tenzij je bij het temperatuuralarm direct de motor stopt.
Ad