Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: olielek farymann deel 2 graag reactie

olielek farymann deel 2 graag reactie 29 jan 2013 06:52 #362473

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Ik ben op zoek naar een degelijke specialist/hobbyist die nu mijn motor kan beoordelen wat er wel en niet moet gebeuren. Met Paul een vriend van mij die wel eens sleuteld hebben we de volgende hyphotese:

Carterontluchtingsklep werkt niet altijd naar behoren waardoor er een overdruk onstaat in de carter, olie zoekt de weg met de minste weerstand en dat lijkt de oliekeerring die tussen de carter en het vliegwiel zit. De olie spettert/draait mee met het vliegwiel en gooit het eruit in de opening tussen de cilinderkop en vliegwiel. Dat zou ook nog elders er uitmoeten komen gezien de grote hoeveelheid maar dat is een raadsel. Als opmerking nog het volgende'de thermostaat zal helemaal vast, daardoor slechte koeling en vervolgens te warme en daardoor zeer dunne olie.

Jongens, schiet er maar op!

Heb de klus nog op scheepsvakman.nl gezet, iemand ervaring daar mee of met iemand die ter plekke kan adviseren? Ik wil wel dat het nu goed gebeurt, graag veel zelf maar als dat niet kan dan maar door een vakman( euro's....)

Harry


Bijlagen: cateronluc...klep.jpg (30KB)
onderdelen...klep.jpg (26KB)
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 29 jan 2013 06:53 door Aprodite.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 29 jan 2013 07:08 #362478

Echt helpen zal het volgende niet maar misschien wel je op een spoor zetten.
Als die thermostaat inderdaad al langere tijd vast heeft gezeten ( neem maar even aan in dichte stand ?) en de motor vaak veel te heet is geweest is het niet onwaarschijnlijk dat er zogenaamde "boreglazing"is opgetreden waarbij de cilinderwanden te glad worden om nog voldoende olie vast te houden. Dat leidt dan tot lekkage langs de zuigerveren en overdruk in het carter.Is te controleren met een goede compressiemeting.
Enige oplossing; opruwen of honen van de cilinderwanden en nieuwe zuigerveren monteren, tenmninste als er verder geen slijtage aan de cilinderwand te zien is. Anders moeten er nieuwe cilinderbussen in of (als dat geen losse zijn) moeten ze worden opgehoond en overmaat zuigers worden gemonteerd.

Die te hoge temperatuur kan ook de oorzaak zijn dat er pakkingen en seals zijn gaan lekken , tenminste als de temperatuur erg hoog is geweest.
De oplossing is dan net als bij het vorige probleem een deel/totale revisie.
Alleen is de vraag of dat de kosten nog loont of dat een nieuwe of revisiemotor geen betere oplossing is.
In ieder geval vrees ik dat je er niet omheen kunt om er een goede vakman bij te halen. Als dat een forumlid is heeft dat uiteraard voordelen.
Ad
Laatst bewerkt: 29 jan 2013 08:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 29 jan 2013 07:20 #362481

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Wat wil je nog meer weten? Alle tips zijn al gegeven in je andere topic, aan de slag maar.
Cilinder/zuiger revisie en oliekeringen vervangen. Koeling in orde brengen.Over 3 mnd begint het vaarseizoen weer.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 29 jan 2013 08:27 #362504

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ad heeft een wijs advies gegeven vraag er om een vakman er na te kijken als je de middelen hebt.

Wat de thermostaat betreft, als deze stuk gaat gaat deze in de meeste gevallen openstaan

zat hij open of dicht vast

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 29 jan 2013 08:35 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 29 jan 2013 09:09 #362514

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
Echt helpen zal het volgende niet maar misschien wel je op een spoor zetten.
Als die thermostaat inderdaad al langere tijd vast heeft gezeten ( neem maar even aan in dichte stand ?) en de motor vaak veel te heet is geweest is het niet onwaarschijnlijk dat er zogenaamde "boreglazing"is opgetreden waarbij de cilinderwanden te glad worden om nog voldoende olie vast te houden. Dat leidt dan tot lekkage langs de zuigerveren en overdruk in het carter.Is te controleren met een goede compressiemeting.
Enige oplossing; opruwen of honen van de cilinderwanden en nieuwe zuigerveren monteren, tenmninste als er verder geen slijtage aan de cilinderwand te zien is. Anders moeten er nieuwe cilinderbussen in of (als dat geen losse zijn) moeten ze worden opgehoond en overmaat zuigers worden gemonteerd.

Die te hoge temperatuur kan ook de oorzaak zijn dat er pakkingen en seals zijn gaan lekken , tenminste als de temperatuur erg hoog is geweest.
De oplossing is dan net als bij het vorige probleem een deel/totale revisie.
Alleen is de vraag of dat de kosten nog loont of dat een nieuwe of revisiemotor geen betere oplossing is.
In ieder geval vrees ik dat je er niet omheen kunt om er een goede vakman bij te halen. Als dat een forumlid is heeft dat uiteraard voordelen.
Ad
"Boreglazing" kun je verwijderen met de "Pleeborstel" van Fer.
Zie een ander topic!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 29 jan 2013 10:32 #362543

"Boreglazing" kun je verwijderen met de "Pleeborstel" van Fer.
Zie een ander topic![/quote]

Klopt , dat bedoelde ik met "opruwen".
Met dat ding of met een hoonapparaat is het beide echter wel meer een klusje voor iemand met de nodige ervaring.
Maar nieuwe zuigerveren zul je toch ook moeten monteren en van de olielekkage ben je dan mogelijk nog niet af . Zal wel vrijwel zeker minder worden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 29 jan 2013 13:22 #362592

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Aprodite schreef :
Ik ben op zoek naar een degelijke specialist/hobbyist die nu mijn motor kan beoordelen wat er wel en niet moet gebeuren. Met Paul een vriend van mij die wel eens sleuteld hebben we de volgende hyphotese:

Carterontluchtingsklep werkt niet altijd naar behoren waardoor er een overdruk onstaat in de carter, olie zoekt de weg met de minste weerstand en dat lijkt de oliekeerring die tussen de carter en het vliegwiel zit. De olie spettert/draait mee met het vliegwiel en gooit het eruit in de opening tussen de cilinderkop en vliegwiel. Dat zou ook nog elders er uitmoeten komen gezien de grote hoeveelheid maar dat is een raadsel. Als opmerking nog het volgende'de thermostaat zal helemaal vast, daardoor slechte koeling en vervolgens te warme en daardoor zeer dunne olie.

Jongens, schiet er maar op!

Heb de klus nog op scheepsvakman.nl gezet, iemand ervaring daar mee of met iemand die ter plekke kan adviseren? Ik wil wel dat het nu goed gebeurt, graag veel zelf maar als dat niet kan dan maar door een vakman( euro's....)

Harry


Bijlagen: cateronluc...klep.jpg (30KB)
onderdelen...klep.jpg (26KB)

Ga er maar vanuit dat de oliekeerring lek is.
Zelfs met en goede carterontluchter zal er olie lekken langs deze keerring als hij versleten of hard geworden is. Je kunt zelf wel uitvinden of de ontluchter werkt. Hij kan met zeer weinig kracht open gedrukt worden.Voor zover ik kan zien op de foto ziet hij er goed uit.
Carterdruk is normaal erg klein en wordt bepaald door de veerkracht van de klepveer!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 jan 2013 13:30 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 07 apr 2013 08:35 #385927

Bij Waterscouting Venlo zijn de dieselmotoren momenteel uitgebouwd voor groot onderhoud. Ook een Farymann L30. Hiervan zijn we hetzelfde probleem op aan het lossen. Afgelopen zaterdag hebben we de oliekeerring eruit gehaald. Als je in de buurt woont kan je komen kijken. Dit werk is allemaal goed zelf te doen.
Een 1 cylinder bouwt bij zijn slag omlaag altijd carterdruk op. Die klep is dan ook erg belangrijk dat die niet vast gaat zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 07 apr 2013 10:52 #385947

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Aha oke, ik woon niet echt in de buurt. Ik ben zelf nu niet terug om de keerring te vervangen maar ik heb niet de vereiste dopmoer 46! en heb ook geen vliegwieltrekker. De dop kan ik wel lenen maar hoe heb je het vliegwiel van de konische as getrokken? Leuk man ,ik ben zelf 25 jaar bij de scouting geweest, laatste 2 jaar ook nog als begeleider en kampkok! Waar heb je keerring besteld? Nog o ringen vervangen?

Ohja, welke klep bedoel je, de carterontluchtingklep?

Groet Harry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 08 apr 2013 15:16 #386322

Hoi Harry,

Ik bedoel de ontluchtingsklep. Ik heb met steeksleutel 46 de moer losgemaakt. Ik heb ook dop 46 maar die had ik elders liggen. Met een beitel en hamer kan het ook, maar dan maak je de moer een beetje stuk.
Met een 2 benige poelietrekker heb ik zo'n vliegwiel losgetrokken en afgelopen zaterdag met een driebenige. Die was te klein en daarom heb ik de het drukgroephuis er met langere bouten achterstevoren op het vliegwiel teruggezet zodat de 3 benen van de poelietrekker erbinnen grip kregen. Dan spanning erop zetten en wachten en af en toe de spanning opschroeven. Binnen een minuut gaf het vliegwiel zich gewonnen.
Bij de veerringen zit inderdaad een o-ring. Die zal de olie die langs de conische as lekt tegen moeten houden. Als zo'n motor ergens niet lekt, dan is het bij die conische as.

Ik ben eigenlijk van 2 motoren 1 aan het maken. De andere motor heeft axiale speling op de krukas, maar de kop, zuiger en cylinder waren in de revisie geweest. En dat setje gaat naar de motor die de olie er overall uit gooide.
Voor je de boel weer in elkaar zet is het aan te raden om onderin een gat te boren zodat er in het vliegwielhuis geen olie en/of water kan blijven staan.

Ik krijg de nokkenas er niet uit. Wie weet hoe dat moet? Daar zit ook een oliekeerring die ik wil vervangen.
Wat de oliekeerring betreft, die bestel ik bij bij Scheepswerf Smits in Velden. Dan heb ik ik zeker de juiste. De vorige keer haalde ik er een bij een onderdelenzaak. Daar ging ik naar buiten met een 7 mm dikke ring ipv 10 mm.

Heb je de motor op dit moment uitgebouwd?

Mvg, Gerben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 08 apr 2013 16:54 #386341

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1094
Hallo Gerben,

Ik zie net dat je van twee Farymann motoren één gaat maken. Heb je dan een carterontluchtingklep open? Ik heb een P30 in mijn zeeschouw staan, helaas mist daar deze klep, het huis is er wel in zijn geheel. Hebben jullie er één over?
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 08 apr 2013 17:01 #386345

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
picasaweb.google.com/101772573583290136621/Farymann?authuser=0&feat=directlink

ik maak veel fotos de laatste van gisteren en vandaag er net op gezet. spreek je

de link is aanklikbaar als je op mijn profiel aprodite klikt
Laatst bewerkt: 08 apr 2013 17:02 door Aprodite.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 09 apr 2013 03:19 #386465

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 09 apr 2013 14:04 #386656

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
www.marktplaats.nl/a/waterspor...0c1b&previousPage=lr

Beste Pylk, is dit wat voor jou?

Gr Harry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 09 apr 2013 14:57 #386674

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1094
Aprodite schreef :
www.marktplaats.nl/a/waterspor...0c1b&previousPage=lr

Beste Pylk, is dit wat voor jou?

Gr Harry

Dat is een hele motor: een beetje veel van het goede ;)
In elk geval bedankt voor het meedenken.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Laatst bewerkt: 09 apr 2013 15:02 door Pylk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 09 apr 2013 16:36 #386714

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Gerben, ik zou nog even terug komen op je oliekeering verhaal. De nokkenas kwam er bij mij uit samen met de lagerdeksel wat dus helemaal niet nodig was maar je zou het kunnen benutten door de moer er weer even op te draaien en dan aan de deksel met de bouten te draaien zodat eea mee komt.

de keerring is er bij mij uiteindelijk uit nadat de hoofdlager er af is gehaald zodat je de ring er uit kunt tikken. He t zou ook zonder verwijderen van het hoofdlager kunnen omdat hij er naar de buiten kant uit kan, maar het is zo een stuk makkelijker ook met monteren. de ring is nu besteld via een mechanisatie bedrijf maar ik vond hem ook hier/

https://www.tradcom.com/JPBC/0_5StartPage.jsp?treeNavState=exp(6252144|6255873|6252673|6253130|6255389),sel(6252144|6255873|6252673|6253130|6255389)
juiste maat is 75x90x10.

Heb jij ook fotos van eea ?

Groet Harry
Laatst bewerkt: 09 apr 2013 17:48 door Aprodite.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olielek farymann deel 2 graag reactie 02 mei 2013 05:59 #392697

  • Nollio
  • Nollio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
misschien een beetje te laat,maar beter te laat dan n....
Heb je vragen van farymann dieselmotoren weet ik bijna alles aangezien ik er al 20 jaar mee werk.gr nollio Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl