Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo Penta 2002

Volvo Penta 2002 01 jan 2013 17:55 #352651

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1917
Hallo

Ik ben me rustig aan aan het orienteren voor een ander scheepje.
In veel type's zit er een volvo penta 2002 in.

Nu mijn vraag.Hoeveel draaiuren is acceptabel om de motor nog betrouwbaar te vinden?Ik lees soms dat ze onverwoestbaar zijn,maar toch zijn ze in sommige schepen vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 01 jan 2013 18:22 #352659

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Er valt daar weinig over te zeggen , ik ken motoren die naar 700 uur al op zijn maar ook kom ik motoren tegen met 3000 uur die nog in topconditie zijn dit heeft vooral te maken met het onderhoud en of het de motor op zout heeft gelegen als deze direct gekoeld is


Mvg Der
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 01 jan 2013 18:25 #352660

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1917
Fer schreef :
Er valt daar weinig over te zeggen , ik ken motoren die naar 700 uur al op zijn maar ook kom ik motoren tegen met 3000 uur die nog in topconditie zijn dit heeft vooral te maken met het onderhoud en of het de motor op zout heeft gelegen als deze direct gekoeld is


Mvg Der

Dus 5200 uren is al behoorlijk veel ?
Deze is van bouwjaar 1986

Andezijds zijn er vele zonder of zonder werkende uurteller..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 01 jan 2013 18:29 #352662

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ter vergelijk: een auto met 5200 uur met gemiddelde snelheid van 70 km/u zit je op 364000 km.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 01 jan 2013 18:31 #352663

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ja dat is pittig, maar dit betekend niet dat de motor tot op den draad is versleten maar hou wel rekening met een aankomen reviseren van de cilinders en kop


Het basis blok is van Peugeot als ik het goed heb


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 01 jan 2013 18:32 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 01 jan 2013 18:32 #352664

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1917
Maar in een auto zit geen scheepsmotor.
Is toch wel veel eenoudigere techniek.Of ben ik mis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 01 jan 2013 18:53 #352672

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Eenvoudiger ja maar vaak veel slechter onderhouden dan de heilige koek


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 01 jan 2013 18:55 #352673

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Wil we even een lijstje voor je maken waar je op moet letten bij dit type motor, zit wel een groot plus punt bij dit type motor en dat deze indirect is gekoeld



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 01 jan 2013 19:21 #352682

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1917
Fer schreef :
Wil we even een lijstje voor je maken waar je op moet letten bij dit type motor, zit wel een groot plus punt bij dit type motor en dat deze indirect is gekoeld



Mvg Fer

Dat is vriendelijk. :)

Maar dit is voor één bepaalde boot met dit aantal uren.Ik vindt zelf ook dat 5200 uren veel is. Ik ben me ook nog maar aan het orienteren voor een waarschijnlijke aankoop in 2013.Ik heb dus nog even tijd tot ik het juiste schip tegen kom.En momenteel ligt er veel bagger te koop heb ik al gemerkt :S
Voor een aankoop laat ik het schip ook zeker keuren door een deskundige.Maae om het kaf van het koren te scheiden is alle hulp en tips welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 01 jan 2013 19:31 #352686

  • catrzijl
  • catrzijl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
ik vaar zelf al 10 jaar in een elan 331 met een volvo penta 2002. het is inderdaad een erg betrouwbare motor. het nadeel is dat het een direct ingespoten diesel is en dus relatief rumoerig. de conditie van de motor is goed te controleren door de motor te laten draaien. als er veel witte rook uit de uitlaat komt is de conditie van de motor niet goed. als de motor belast wordt op driekwart van het vermogen en er ontstaat zwarte rook en evt roet in het water, kan je ook beter wat anders zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 01 jan 2013 22:33 #352744

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
catrzijl schreef :
ik vaar zelf al 10 jaar in een elan 331 met een volvo penta 2002. het is inderdaad een erg betrouwbare motor. het nadeel is dat het een direct ingespoten diesel is en dus relatief rumoerig. de conditie van de motor is goed te controleren door de motor te laten draaien. als er veel witte rook uit de uitlaat komt is de conditie van de motor niet goed. als de motor belast wordt op driekwart van het vermogen en er ontstaat zwarte rook en evt roet in het water, kan je ook beter wat anders zoeken.

Waarom is de motor niet goed als er witte en/of zwarte walm/rook uit de uitlaat komt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 02 jan 2013 09:22 #352796

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Tips voor motor controle


Je kunt een algemene inspectie zelf uitvoeren, o.a:
Motorolie visueel beoordelen
Olie op peil
Is de peilstok vocht en roestvrij
Diesellekkage/zweten
Koude motoren bij aankomst
Koude start
Carterwalm, is de olievuldop niet vochtig
Rook (onbelast roken ze een weinig)
Geen olie uit de uitlaat
Koelvloeistof beoordelen, niveau, helder/geen olie
Oliedruk, koelwatertemperatuur (ook bij vollast)
De keerkoppeling beoordelen/beluisteren bij stationair belast draaien
Olie beoordelen
Schakelen beoordelen.

Verder goed je ogen en oren de kost geven.


Ook rookvormen kunnen wat zeggen in wat voor stat de motor is zoals catrzijl al aangaf, wel is er vaak een combi van rook en een ander symptoom dat aangeeft dat je beter weg kan lopen.


Wil ook best wel een lijstje hier over maken.


Je ga zelf al aan dat je de boel wilt laten keuren en dat is een zeer verstandig idee


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 02 jan 2013 09:44 #352802

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Misschien is het interessant een soort van algemene handleiding te maken waarmee zelfs mensen die niks van motoren weten iig een idee krijgen waar ze op moeten letten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 02 jan 2013 10:12 #352806

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Goed idee Jeroen zal er een in elkaar zetten en in een apart topic zetten in de handleidingenhoek met bv de naam “motortips”



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 02 jan 2013 11:24 #352826

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Heel algemeen kun je bij diesel-uitlaatgassen stellen:

Witte / lichtgrijze én stinkende rook: slechte verbranding door lage compressie, te koude motor of te late inspuiting

Witte damp (niet stinkend): stoom door te weinig waterinjectie bij hoge motorbelasting

Blauwige rook: meestal slechte verbranding door een te hoog smeerolieverbruik

Zwarte rook: slechte verbranding door teveel brandstof en/of te weinig lucht. Kan ook voorkomen bij zware motorbelasting in combinatie met slecht werkende brandstofinspuitapparatuur.

Grijs(blauw) is echt onverbrande dieselolie. Dan zouden de verstuivertips in een eerste fase van wat slijtage kunnen zitten.



Deze lijst is een geef de meest voorkomende redenen aan maar er kunnen meerder redenen zijn dat een motor rook.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 02 jan 2013 11:39 #352828

Fer schreef :
Witte / lichtgrijze én stinkende rook: slechte verbranding door lage compressie, te koude motor of te late inspuiting
Even off-topic:
Wat als deze rook na een minuut of 10 langzaam verdwijnt, maar wel iedere keer als je de motor start het net een beetje erger is?
De motor is in 2009 gereviseerd en rookte toen niet of nauwelijks als koud. Inmiddels staat zo ongeveer de hele haven in de rook als we starten en na een minuut of 2-3 is dat als dragelijk/minder beschamend en na een minuut of 7-8 is het nauwelijks nog waarneembaar en na 20 minuten verdwijnd het volledig.
Wat is er dan veranderd vraag ik me dan af?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 02 jan 2013 11:40 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 02 jan 2013 12:52 #352847

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
is dat voornamelijk in de winter ?
Ik kan me voorstellen dat met die enorme kou bij jullie het verschil tussen een ijskoude motor en een motor in de zomer een enorm verschil maakt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 02 jan 2013 13:11 #352852

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1917
@Erik

Ik had net hetzelfde voor met mijn auto.
Het was het begin van een lekkende koppakking.Als ze druk op het koelsysteem zette lekte er niets.De auto rookte bij koudstart ook abnormaal veel witte rook.Reed ik uren aan een stuk door zakte de koelvloeistof nooit :huh:

Ik heb zo zeker een jaar verder gereden en meermaals in de garage geweest die geen lek vonden..Maar soms moest ik wel koelvloeistof bijvullen(om de twee maand één cm)

Na meer dan een jaar verergerde het en vonden ze de lek wel toen ze het koelsysteem weer eens onder druk zetten.

Conclusie imo: Zeer kleine lek van de koppakking die eens ze warmer werd uitzet,en daardoor niet meer lekte
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 02 jan 2013 13:12 #352853

Als het buiten +20 is, dan is het inderdaad aanziendelijk minder dan bij temperaturen die onder het vriespunt liggen, dat is inderdaad waar.
Maar waar ik me een beetje zorgen om maak is dat de motor hier 3 jaar terug nauwelijks tot geen last van had en nu letterlijk de hele haven blauw staat voor een paar minuten. Je schaamt je dood, zeker als je pretendeerd om mileuvriendelijk te zijn...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 02 jan 2013 13:18 #352857

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Je schaamt je dood, zeker als je pretendeerd om mileuvriendelijk te zijn...

Ik wou het niet zeggen :P

Bij erik gaat het om blauwe rook, dat lijkt me dus geen water/koelvloeistof
Gokje: versleten/kapotte zuigerveren ?
Door het uitzetten bij de warmte blijft er minder olie achter op de wanden die dan niet verbranden kan en dat wel doet als de motor nou kouder is ?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 02 jan 2013 13:20 #352862

dat blauwzetten is meer figuurlijk bedoeld, het is wel degelijk witte/grijze en stinkende rook zoals Fer omschrijft.
Versleten lijkt me sterk, de motor had 33.000 uur gelopen voor de revisie, liep weer helemaal als nieuw na de revisie (revisie was trouwens nog niet echt nodig op dat moment) en er staat nu pas 350 uur op.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 02 jan 2013 13:22 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 02 jan 2013 13:22 #352864

mmm, ik heb iets dergelijks gehad met een cummins diesel, bleek een paar "nadrupppelende " verstuivers te zijn. maar dat waren pompverstuivers aangedreven door de nokkenas, dus kunnen wel eens open staan. het kan ook zijn dat er een verstuiver een beetje pist, dus niet een mooie kegel geeft. dat is vooral belangrijk bij een koude start, alles eenmaal op temperatuur kun je de diesel bwv met een emmer ingooien en de zaak blijft lopen.

ik zou even de verstuivers er uit halen en laten testen. kost ook geen kapitaal en is niet veel werk.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 02 jan 2013 15:36 #352936

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
@erik

Fer heeft het over lage compressie als oorzaak. Dan zou ik denken aan te krappe klepspeling (al lijkt mij dat weer niks voor jou) of inderdaad iets met je zuigerveren ( gebroken?). Of moet je kop nog nagetrokken worden na de revisie? lekke koppakking?

Wat zegt een compressiemeting?
Laatst bewerkt: 02 jan 2013 15:40 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 02 jan 2013 15:45 #352941

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Erikdejong schreef :
Fer schreef :
Witte / lichtgrijze én stinkende rook: slechte verbranding door lage compressie, te koude motor of te late inspuiting
Even off-topic:
Wat als deze rook na een minuut of 10 langzaam verdwijnt, maar wel iedere keer als je de motor start het net een beetje erger is?
De motor is in 2009 gereviseerd en rookte toen niet of nauwelijks als koud. Inmiddels staat zo ongeveer de hele haven in de rook als we starten en na een minuut of 2-3 is dat als dragelijk/minder beschamend en na een minuut of 7-8 is het nauwelijks nog waarneembaar en na 20 minuten verdwijnd het volledig.
Wat is er dan veranderd vraag ik me dan af?

Ik heb even je vraag beantwoord iv de PM omdat dit topic van iemand anders is

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 02 jan 2013 15:46 #352942

koko schreef :
Fer heeft het over lage compressie als oorzaak.
maar hij schrijft dat het OOK een te koude motor of een te late inspuiting kan zijn.
De lage compressie en de te late inspuiting zouden dan ook langer zichtbaar moeten zijn heb ik zo het idee. Blijft over een koude motor, koud word de motor zeker, maar het is niet consistent, het word erger.

De verstuivers na laten kijken was ik zoieso van plan om te doen en is inderdaad niet zo lastig om te bereiken, kleppen stellen zou goed moeten zijn, maar staat ook op het programma voor het volgende vertrek in mei.

Blijft de koppakking ook nog over: vorig jaar is de motor (veel) te warm geweest doordat het koelvlak te veel aangegroeid was na een tijd stilliggen, dit had ik niet direct door en het koelwater kwam op 105 tot 110 graden. Toen uiteraard gelijk de belasting van de motor afgehaald en laten draaien tot de temperatuur weer acceptabel was. Mogelijk is er toen wat gebeurt met het blok en is er inderdaad ergens lekkage van koelwater dat de rook veroorzaakt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl