Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inboard motor in Kelt 620

Inboard motor in Kelt 620 26 dec 2012 13:35 #350971

  • Vincee
  • Vincee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Hallo allemaal,

Ik heb sinds afgelopen voorjaar een Kelt 620 waar ik inmiddels veel aan geklust heb een mooie tochtjes mee heb gemaakt. Mijn boot heeft een inboard benzine motor namelijk een Volvo Penta MB2 50S.

Hierover heb ik eigenlijk 2 vragen;
-->Is het nu heel uitzonderlijk voor een boot van deze grote of eigenlijk heel normaal dat ik een inboard motor heb(ben er zelf overigens erg blij mee)?

--> Zijn er (behalve de goede ventilatie voor de start) nog dingen waar ik bij de benzine motor echt rekening mee moet houden (bv. in het Winteronderhoud)?


tot nu toe heb ik aan de moter gedaan:
-De motorolie vervangen
-saildrive olie vervangen
-Alle kabels gecheckt
-impeller van de koelwaterpomp vervangen
-saildrive staartstuk gedemonteerd en totaal schoongemaakt (wat een troep zat daar in zeg).
-Bougies vervangen
-Antivries door laten spoelen
-Uitlaatdemper en (koelwater)leidingen afgezogen
-bouten van de ophanging ingevet
-bezine filter vervangen
-Afstelling volgens onderhoudsboekjes geoptimaliseerd (nog in het water)
-kogelkraan koelwater met antivries gevuld

en nog een heel aantal andere dingen die ik vergeet!

Ter verduidelijking een aantal foto's van de motor die ik gemaakt tijdens het vervangen van de impeller











Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 26 dec 2012 14:04 #350982

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ventileerden voor het starten en na de motor te hebben gebruikt is belangrijk verder zijn er niet echt ander voorzorg maatregelen

Misschien een ventilatie rooster is nog wel een goed idee


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 26 dec 2012 14:56 #350990

  • Vincee
  • Vincee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Bedankt Fer,

Er zit heel mooi al een extra ventilatie rooster en ik heb de boot het hele seizoen nog niet kunnen betrappen op een indringende benzinegeur oid. als ik er na een weekje weer kwam dus met die ventilatie zit denk ik wel snor.

Zijn er nog meer mensen die tips/toevoegingen of aanmerkingen hebben graag hoor ik die.

Ook ben ik nog erg benieuwd of het nou uitzonderlijk is om in een boot van 6,20m een inboard te hebben of dat dit wel veel vaker voorkomt??

Groetjes,
Vincent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 26 dec 2012 16:05 #351001

Bootjes in deze maat hebben meestal een buitenboordmotor. De binnen ruimte is ook heel beperkt voor een inboardmotor. De motor die jij hebt is eigenlijk een buitenboordmotor (Honda) die met een ander staartstuk geschikt is gemaakt voor binnen. In die tijd (1980-1990) waren er een paar motoren die dit "gat in de markt" bedienden. Voor zover ik mij herrinner naast deze Volvo een kleine Bukh en een (ik dacht) OMC.

Ik heb hetzelfde motortje gehad in mijn Waarschip en dat heeft altijd prima gefunctioneerd.

Een linkje naar de folder
www.fram.nl/yachts/pionier/MB2A_50S_1978_en.pdf en een plaatje

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 26 dec 2012 16:24 #351005

Er bestaat nog steeds een vrijwel zelfde type .
Alleen relatief nogal prijzig vergeleken met de buitenboordmotor waar hij uit is samengesteld.
clouds.nl/cyfu/cyber_userfiles...%202011%202%20NL.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 26 dec 2012 16:34 #351008

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Een inboard is op zich wel redelijk uitzonderlijk bij dit maat scheepje.
De reden is evenwel logisch, het gewicht van veel inboards is te hoog met als uitzondering van de saildrive van Volvo, overigens een Honda-torretje.
Regelmatig werd in het verleden wel een plekje in het midden van het scheepje gevonden voor andere merken (Vire), ook om de evidente reden van gewicht.
Een BB-torretje kun je afnemen en zo nodig het gewicht elders stouwen.
Ook dan is het lichtste torretje te verkiezen.
De zeileigenshappen wordt door gewicht achterop bij die Harlé ontwerpen
snel negatief beinvloed.
Dus weinig brandstof in een tank achterop en weinig gewicht in de bakskist kan helpen.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 26 dec 2012 16:40 #351009

Sealover schreef :
Een inboard is op zich wel redelijk uitzonderlijk bij dit maat scheepje.
De reden is evenwel logisch, het gewicht van veel inboards is te hoog met als uitzondering van de saildrive van Volvo, overigens een Honda-torretje.

Groet,
Hans

Nou dat gewicht is heel wat minder dan van een diesel hoor. Het huidige type ( wat vrijwel gelijk is aan de oude van VP) weegt ca. 50 kg.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 26 dec 2012 17:07 #351018

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Ad,graag lezen! :dry: Er staat met UITZONDERING van die benzine-saildrive....
Ik weet het naar ik hoop redelijk, heb zelf ooit zo.n saildrive gehad, heb veel wedstrijdervaring in 't verleden opgedaan met lichte bootjes, zonder inboqard, w haalden zelfs het torretje eraf (kwarttonnertjes) Heb zelf een Harlé bootje als eerste kajuitscheepje gehad en opteerde om redenen van gewicht ook voor dit torretje.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 26 dec 2012 17:27 #351025

  • Vincee
  • Vincee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
@noballast, bedankt voor de duidelijke info, de folder is idd mooi ik heb hem zelf in het papier nog het orgineel dat ook bij de moter geleverd is.

@yellowboat, wohh wat een prijs zeg, mijn boot is goedkoper ;-)

@sealover, het gewicht is voor mij niet zo'n probleem door het handige ontwerp van kelt ligtde moter +- 1,5 m van de laatste kielbout en dus nog redelijk in het midden, ik denk dat het zomaar eens zou kunnen dan een buitenboord aan de spiegel(wanneer je hem daar zou houden met zeilen) meer negatieve invloef met zijn grwicht uit zou oefenen als de saildrive nu.

Nog even een extra vraagje zoals op een van de foto's in het eerste bericht te zien is is de antifouling van de saildrive best een beetje dik aangebracht op somige plaatsen, is het verstandig om dit jaar daar gewoon weer een laag overheen te gooien of zijn daar okk andere opties voor? Moet er eigenlijk wel antifouling over het staartstuk?

Groetjes en bedankt voor alle informatie en antwoorden tot zover,
Vincent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 26 dec 2012 17:32 #351026

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Geen antifouling op de saildrive, er zit wel een anode op maar als je koperhoudende antifouling gebruikt en je anode (die je nimmer moet insmeren met antifouling) wat minder werkt, dan heb je dus echt een probleem.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 26 dec 2012 18:35 #351035

  • Vincee
  • Vincee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Sealover schreef :
Geen antifouling op de saildrive, er zit wel een anode op maar als je koperhoudende antifouling gebruikt en je anode (die je nimmer moet insmeren met antifouling) wat minder werkt, dan heb je dus echt een probleem.

voor zover ik weet zit in de antifouling (foul away van epiphanes geen (of zeer minimaal) antifouling. en komt er niet heel veel aangroei op het staartstuk zonder antifouling? want anders zou ik net zo goed de kiel en de onderkant van de romp ook niet in de antifouling kunnen zetten?

groet,
Vincent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 26 dec 2012 20:17 #351051

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
"want anders zou ik net zo goed de kiel en de onderkant van de romp ook niet in de antifouling kunnen zetten?"

Nu is het wellicht tijd om enige studie te doen naar hoe de diverse metalen op elkaar reageren, de galvanische reeks.
Er is vast voldoende leesvoer voor je op het internet te vinden.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 26 dec 2012 20:53 #351060

  • Vincee
  • Vincee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Sealover schreef :
Nu is het wellicht tijd om enige studie te doen naar hoe de diverse metalen op elkaar reageren, de galvanische reeks. Er is vast voldoende leesvoer voor je op het internet te vinden.

Nu ik het terug lees komt mijn ractie over dan kan ik toch net zo goed de bodem ed. Niet in de antifouling zetten wat bot over, sorry hiervoor Hans ;)

Ik heb me inmiddels wel wat verdiept met onder andere deze site : www.natuurwetenschappen.nl/mod...s&file=print&sid=879

Ik vraag me een beetje af wat voor anode in op het staartstuk heb zitten en of hij dus geschikt is voor hetwater waar ik op vaar (ligplaats zoet op de randmeren maar ook wel eens ijselmeer en heel af en toe echt zout) en wat nu dus handig om te doen mbt. Het staartstuk weer antifouling toevoegen of niet?

ook denk ik dat ik mijn annode maar eens met een staalbortel op moet borstelen dan zou hij volgend seizoen weer beter moeten werken? (als ik dit goed lees).

Groeten,
Vincent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 26 dec 2012 21:10 #351065

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Misschien helpt die antifouling wat tegen corrosie op de kiel.
Nee alle gekheid op een stokje, die saildrive verdient het echt om goed beschermd te worden, de juiste anode voor je vaargebied, geen koperhoudende antifouling op de drive, lig je naast een metalen bak of een metalen damwand misschien nog een extra anode via luchtrooster o.i.d. over de muur die is verbonden aan de motor. (zie je veel op zout in het buitenlnd)

Maar ik begrijp dat je zuinig bent op dat torretje, da''s de goeie insteek!

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 27 dec 2012 08:30 #351114

Sealover schreef :
Geen antifouling op de saildrive, er zit wel een anode op maar als je koperhoudende antifouling gebruikt en je anode (die je nimmer moet insmeren met antifouling) wat minder werkt, dan heb je dus echt een probleem.

Groet,
Hans

Ja inderdaad moet je geen koperhoudende antifouling gebruiken maar er is ook prima kopervrije hoor.
Inderdaad bijv. die van Epifanes ( foul away) en die doet het net zo goed als bijv. de koperhoudende van Hempel (mille plus).
Hier zie je beide net na twee jaar in het water vóór het afspuiten ( de epifanes op de saildrive natuurlijk :lol: ).
Ad
Laatst bewerkt: 27 dec 2012 08:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 27 dec 2012 09:25 #351124

  • Vincee
  • Vincee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Nou dan ben ik er wat betreft de saildrive uit die schuur ik gewoon weer een beetje op en zet ik in de Foul away net zoals de rest van de boot ( er zit ook een kopervrije primer onder )

Nu rest mij nog een vraag van de schroef ( nieuw ui 2009 ) maar daar bladert nu ook wat verf af zelf zat ik te denken aan deze op te ruwen. Dan ook in de onderwaterprimer te zetten ( van epiphanes) en vervolgens in witte jachtlak ( van epiphanes ) te zetten die ik nog heb staan, is dit een goede manier van werken??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 27 dec 2012 09:59 #351128

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Die schroef is van aluminium, raadpleeg de expertise van de verfspecialisten, ik weet daar te weinig van.

groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 27 dec 2012 10:47 #351135

Ik heb een paar jaar geleden mijn saildrive ( is immers ook aluminium) helemaal kaalgemaakt , geschuurt en daarna meteen ( dat moet snel anders komt er weer een oxidehuid op) gecoat met 4 lagen Hempel Light Primer ( Epoxy : www.yachtcare.de/index.php?id=...9911c0784d44df91975e ) en daarna met de Epifanes.
Die Primer vloeide mooi glad uit dus ik denk dat dat ook bij een aluminium schroef wel moet kunnen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 27 dec 2012 11:10 #351139

  • Vincee
  • Vincee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Yellow Boat schreef :
Die Primer vloeide mooi glad uit dus ik denk dat dat ook bij een aluminium schroef wel moet kunnen.

De primer over de schroef moet denk ik wel lukken ja, maar ik zit een beetje met wat ik er daarna over moet doen?
-Antifouling zal er zo weer af zijn denk ik.
-Jachtlak is mooi strak en heeft minder weerstand dan antifouling denk ik en daar heb ik nog van staan dus eerst primer en dan jachtlak (beide epiphanes), moet dat kunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 27 dec 2012 12:28 #351147

Er bestaan speciale spuitbussen antifouling voor de schroef. Heb je wel ook weer een extra bus primer nodig.
www.yachtpaint.com/gbr/diy/pro...lux-prop-o-drev.aspx
www.yachtpaint.com/MPYACMDatas...ng+A4+Y+20110802.pdf
Maar mogelijk kan het ook direct op de Light primer.
Hier bijvoorbeeld hebben ze het: www.compass24.nl/product/48650016/trilux-prop-o-drev
Ad
Laatst bewerkt: 27 dec 2012 12:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 27 dec 2012 18:14 #351225

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 593
Yellow Boat schreef :
Inderdaad bijv. die van Epifanes ( foul away) en die doet het net zo goed als bijv. de koperhoudende van Hempel (mille plus).
Hier zie je beide net na twee jaar in het water vóór het afspuiten ( de epifanes op de saildrive natuurlijk :lol: ).
Ad
Yellow Boat, ligt jou boot op zout? De Epifanes foul away zou bedoeld zijn voor zoet water,volgens de spec's. Als de foto het resultaat is op zout water dan wil ik dat ook proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 28 dec 2012 07:53 #351328

Tist schreef :
Yellow Boat, ligt jou boot op zout? De Epifanes foul away zou bedoeld zijn voor zoet water,volgens de spec's. Als de foto het resultaat is op zout water dan wil ik dat ook proberen.

Normaal lig ik op zoet maar in de zomer ben ik regelmatig , tot nu toe maximaal een maand of twee , op zout water te vinden.
Het is juist dat op zout water eigenlijk alleen koperhoudende antifouling of de al heel lang verboden TBT (tributyltin) soorten echt goed werken maar alleen op de saildrive heb ik er prima ervaring mee.
Er zou zelfs theoretisch met de epoxy primer eronder ook wel de Milleplus van Hempel op kunnen ( is koperhoudend) maar dat is me toch te link op die dure saildrive. Die Milleplus zit wel op de rest , ook de kielen.
Je mag Epifanes trouwens best gebruiken op zout water , alleen zal het minder goed werken dan de koperhoudende.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 09 mei 2013 16:34 #394951

  • Bart23
  • Bart23's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Vandaag saildrive gemaakt. Kleine olie lekkage
Bij schroef as. Benodigd O-ring 58 x 3. Nbr 70
Olie keering 16x30x4,5A.

Denk bij montage aan kleine drain gaatje onderin
te houden

Volgende project kap om motor met extra blower
Ivm benzine motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard motor in Kelt 620 21 nov 2013 21:08 #459986

  • cdromke
  • cdromke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hoi Vincent,

Ik heb de zelfde motor. Kan je me vertellen hoe je de antivries in de motor hebt gekregen?

vriendelijke groet,

Romke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl