Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bukh DV10 blaast door inlaat

Bukh DV10 blaast door inlaat 11 dec 2012 21:53 #346430

  • ebt
  • ebt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Vanmiddag heb ik mijn motor winterklaar gemaakt, omdlat ik de spanning van het afgelopen weekend niet nogmaals wilde meemaken. Het starten van mijn Bukh ging erg moeizaam. Nadat de motor eenmaal liep blies hij door de inlaat (het luchtfilter) naar buiten. Het leek erop dat er uitlaatgassen naar buiten werden geblazen. Het leek alsof de inlaatklep te vroeg open ging of was het overdruk in het carter? Omdat ik de motor goed warm wilde hebben voor het openen van de thermostaat heb ik hem geruime tijd laten lopen. Het probleem bleef ook toen de motor warm was gedraaid. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn en belanrijker nog hoe kan dit worden opgelost? De motor heeft tot nu toe trouw zijn dienst gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 11 dec 2012 22:14 #346434

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Bukhs zijn trage starters als het koud is.
Wanneer een eencylinder moeilijk start kan het zijn dat bij ontsteking net het dode punt niet gehaald wordt en de motor achteruit draaiend start. Heb dat vroeger wel meegemaakt met eencylinder Berning dieseltjes.
In dat geval komt uitlaatgas uit de inlaat en zuigt de motor uit de uitlaat. De Berning diesels waren luchtgekoeld, dus konden vrij lucht uit de uitlaat zuigen. Inlaat had een oliebad filter die dan meteen al de olie eruit blies. In een zeilboot heb je hoogstwaarschijnlijk een natte uitlaat, maar achteruit draaiend geeft de pomp ook geen water, bofje want water in de motor wordt niet op prijs gesteld.
Remedie in dat geval is stoppen en opnieuw starten. Heb het trouwens ook een keer meegemaakt met een Farymann A40, maar daar was de kop eraf geweest en had de monteur de stootstangen verwisseld, dus inlaatnok op uitlaatklep en vv. Liep wel de correct draairichting maar uit- en inlaat verwisseld. Liep verder prima, met een natte uitlaat nota bene.
Extra check is of er uitlaatgas en water uit de uitlaat komt.

Aad

NB In dat geval draait de motor ook zonder oliedruk.
Laatst bewerkt: 11 dec 2012 22:27 door Aad77. Reden: Verder nagedacht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 11 dec 2012 22:47 #346441

  • ebt
  • ebt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Aad bedankt voor je reactie. De motor liep gewoon vooruit, wel koelwater uit de uitlaat en oliedruk. Zoals ik al aangaf heb ik de motor lang (1/2 uur) laten lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 11 dec 2012 23:04 #346443

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
In dat geval even checken of de (waarschijnlijk aanwezige) decompressieinrichting goed functioneert.
Wanneer de inlaatklep niet helemaal sluit komt er wat uitlaatgas uit de inlaat en is ook het moeilijke starten verklaard.
Ik heb zelf een tweecylinder Bukh DV20 gehad, zeer betrouwbaar en altijd goed gelopen, maar in koud weer lastig te starten, meestal draaide het uit op Startpilot (ether, maar met mate, anders begint de kop voor zichzelf)
Heb veel in de winter gevaren, en wanneer de boot in het water ligt moet het echt stevig vriezen voor je je zorgen moet maken over bevriezen van de motor.

Succes verder, Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 12 dec 2012 07:01 #346459

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik kan me wel vinden in de 2e verklaring van Aad. Als jij je motor uitzet door aan een hendeltje te trekken zijn er twee kansen. Of je sluit de dieseltoevoer af, of een mechaniekje zorgt er voor dat de klep "gelicht" wordt. De klep blijft open staan, waardoor er geen compressie meer is en de motor afslaat. In de vrieskou kan de binnenkabel vastvriezen in de buitenkabel. Met een beetje pech precies in een stand waar de motor helemaal niet meer start of zoals mogelijk bij jou in een stand waar de motor nog net wil starten.
Dus, ik zou eens kijken of de kabel vast zit, maar gelijk ook checken of hij niet ergens onder ligt of in een zware knik ligt. Door een knik of kink in de kabel krijg je ook dat de binnenkabel te kort is voor de route.

Een ander scenario is de carterontluchting. Die komt nogal eens uit in het luchtfilter, meestal via een slang van het blok naar het luchtfilterhuis. Haal die slang eens van het luchtfilterhuis en voel. (Er komt meestal wel wat lucht uit hoor).
Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 12 dec 2012 16:32 #346606

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Het verhaal van de decompressie installatie is mogelijk!(hopelijk is dat het geval))
Is dit echter niet het geval dan zijn er nog twee mogelijkheden.
1e: Lekke inlaatklep.(ongunstigste scenario)
2e: Geen klepspeling.(zo snel mogelijk controleren anders gebeurt het 1e)
Het verhaal over de carterontluchting lijkt mij onwaarschijnlijk.
De hoeveelheid "carterdamp" is zo klein dat het geen overdruk veroorzaakt in het inlaatkanaal van de motor!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 dec 2012 16:43 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 12 dec 2012 16:36 #346607

ik zou zeggen vraag het even aan Fer, hij is onze scheepsdiesel specialist
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 12 dec 2012 21:20 #346656

  • ebt
  • ebt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. De theorie van een niet sluitende inlaatklep lijkt mij de meest aanemelijke. Mijn decompressiehendel is niet voorzien van een kabel, die vast zou kunnen zitten. Een ding houdt mij nog bezig en dat is de mogelijkheid van drukopbouw in het carter door lekkende zuigerveren. Ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is. Mijn strijdplan is om eerst de decompressie functie goed te bekijken en de klep op sluiten te controleren (klepspeling controleren/klepveer etc.) als ik daar niets vind, dan een compressietest doen. Ik zal Fer vragen om zijn mening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 12 dec 2012 21:34 #346662

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Probeer even niet gelijk van het ergste uit te gaan. Na twee koude dagen start je motor niet lekker en heb je lucht uit je filter. Reden genoeg om te gaan onderzoeken, maar twee dagen vorst zijn niet meteen reden voor je zuigerveren er mee op te houden. Probeer eerst op de simpelste manier een diagnose te stellen en duik er pas daarna dieper in.

Klepsspeling is ook een goeie om te controleren. Zet die desnoods even iets ruimer (1 a 2 tiende of zo)om te testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 13 dec 2012 05:38 #346683

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
ebt schreef :
Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. De theorie van een niet sluitende inlaatklep lijkt mij de meest aanemelijke. Mijn decompressiehendel is niet voorzien van een kabel, die vast zou kunnen zitten. Een ding houdt mij nog bezig en dat is de mogelijkheid van drukopbouw in het carter door lekkende zuigerveren. Ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is. Mijn strijdplan is om eerst de decompressie functie goed te bekijken en de klep op sluiten te controleren (klepspeling controleren/klepveer etc.) als ik daar niets vind, dan een compressietest doen. Ik zal Fer vragen om zijn mening.

Als je zuigerveren versleten zijn of vast zitten heb je ook een hoog smeerolie verbruik!
Motoren worden nooit m.b.v de decompressie installatie gestopt (alleen in geval de normale stopfunctie weigert).
Dat de carterdampen de inlaat uitkomen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk,
Die hoeveelheid zou dan groter zijn dan de hoeveelheid lucht die de motor aanzuigt!
Je kunt de carterdruk wel even testen door met draaiende motor de oliepeilstok even te verwijderen (voorzichtig en afgedekt met een doekje)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 13 dec 2012 05:55 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 13 dec 2012 08:49 #346704

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Ik lees. Moeizaam starten, blies door inlaat, ook als hij warmgedraaid is. Dat lijkt op slechte compressie druk (meten) en dat kan door lekkage langs de zuigerveren (versleten) dus hogere carterdruk die via het luchtfilter afvoert.Compressie temperatuur bij inspuit moment is bij koude natuurlijk ook wat lager en dat bevorderdt aanslaan ook niet.Hoe is de warme start? Dat Bukh trage starters zijn is niet waar, geldt misschien voor sommige exemplaren maar niet in het algemeen. En achteruit starten kan alleen als het inspuit moment niet juist is afgesteld.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 13 dec 2012 18:27 #346809

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
douwe schreef :


Motoren worden nooit m.b.v de decompressie installatie gestopt (alleen in geval de normale stopfunctie weigert).
Dat de carterdampen de inlaat uitkomen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk,

Mijn Matchless g3ls wordt wel degelijk uitgezet door de kleplichter, is procedure.
Carterdamp wordt regelmatig via een slang (dus buitenom) afgevoerd het luchtfilter in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 13 dec 2012 18:37 #346814

dit lijkt zonder meer op een niet helemaal goed sluitende inlaat klep.
kan het zijn dat er iets uit het luchtfilter naar binnen is gezogen, zou niet de eerste keer zijn, met een beetje geluk een paar kalme tikjes op de klep(steel) geven, maar het is te zien want dan is de klep speling te veel. ( ik heb ooit in nigeria een lister uit elkaar gehad , zat een filter van een sigaret tussen de inlaat klep. die "voorgloei " je met een lontje, zijn de lontjes op dan deden we er wel eens een sigarette peuk, brandend, in. maar wel zonder filter)
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 13 dec 2012 18:55 #346822

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Vooral nog ga ik met sietse-ten mee dat de inlaadklep niet goed dicht gaat, hoop het tenminste


Punten van aandacht zijn

1 decompressie inrichting nakijken inrichting na kijken

2 klep spelling controleren, maar las dat je motor elke jaar word onderhouden en dan zou dit goed moeten zijn.

Is dit opeens gekomen of geleidelijk

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 13 dec 2012 19:24 #346846

koko schreef :

Een ander scenario is de carterontluchting. Die komt nogal eens uit in het luchtfilter, meestal via een slang van het blok naar het luchtfilterhuis. Haal die slang eens van het luchtfilterhuis en voel. (Er komt meestal wel wat lucht uit hoor).
Succes

Niet op een Bukh, tenminste niet op de mijne, of andere die ik heb gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 13 dec 2012 19:43 #346856

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik heb toevallig nog een plaatje van de beluchter van een Bukh DV10 en zal morgen op de zak even de tekeningen er bij pakken en posten.







De carterdamp komt dus in het luchtfilter uit


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 13 dec 2012 20:22 #346879

  • ebt
  • ebt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Het euvel is plotseling ontstaan, niet geleidelijk. Hij heeft enkele maanden niet gelopen. Waar zou dat op kunnen duiden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 13 dec 2012 20:37 #346894

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Maanden dat had je niet verteld mmmm ;) :P


Ga maar eerst de punten na die ik heb aangegeven en als deze in orden zijn aan we verder , goed :)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 14 dec 2012 18:13 #347147

Fer schreef :
Ik heb toevallig nog een plaatje van de beluchter van een Bukh DV10 en zal morgen op de zak even de tekeningen er bij pakken en posten.







De carterdamp komt dus in het luchtfilter uit


Mvg Fer

Oh, zit dat zo? Dat had ik uit het werkplaatsboek niet op kunnen maken, da's echt heel summier beschreven. Fotootje is altijd duidelijker.
Dank, Fer

Gr
Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 14 dec 2012 18:56 #347170

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Hier de tekening zoals belooft.





Om te weten of de beluchter nog werkt met je de slang los nemen en er op blazen, als je niet door kan blazen is de beluchter verstopt en moet je deze schoonmaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV10 blaast door inlaat 14 dec 2012 18:57 #347172

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Dat deze verstopt raak gebuurd zeeeeeer zelden, en let op je kan net zomaar de bout los halen wat deze houd ook de kop wast en moet met een speciaal moment worden vast gezet.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl