WhiteMagic schreef :
achterover gezien vanuit stuurmans positie (vooruit kijkend)?
Net nog een rondje gezeild, met wind tegen heb ik ook nergens last van
Aha , dat zou het vermoeden bevestigen. Overigens kan dat er ook op wijzen dat de schroef groot is(of een te grote spoed heeft) voor de motor én de motor (veel) te groot is voor de boot .
Meer achterover betekent uiteraard richting achterzijde schip. Dus eigenlijk minder uitgeklapt.
Eigenlijk wordt daarmee de diameter van de schroef kleiner. Maar omdat de bladen meestal in uitgeklapte stand iets voorover staan moet je wel een heel grote aanpassing doen om er wat van te merken.
Dan zou het afdraaien van de schroef een oplossing kunnen zijn.
Maar ik zou eerst maar eens boven water halen ( letterlijk) wat precies de maten van de schroef zijn en wst de gegevens van boot en motor en keerkoppeling zijn.
Dan is met
www.vicprop.com/displacement_size.php heel aardig te checken of , en zo ja hoever je fout zit.
Overigens denk ik zelf nog steeds aan teveel speling op het buitenlager of een te zacht buitenlager.
Ad