Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Klapperende klapschroef?

Re: Klapperende klapschroef? 12 dec 2012 09:14 #346498

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4131
Dehler,

Daaruit concludeer ik dat we hetzelfde bedoelen, maar ik het niet begrijpelijk heb opgeschreven voor eenieder.

Sorry hiervoor en on-topic maar weer,

Zit er verschil in de conische passingen van schroefassen en schroeven tussen de verschillende leveranciers of is dat binnen de boten wel enigzins genormeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapperende klapschroef? 12 dec 2012 09:22 #346500

Het komt inderdaad voor dat een bevestiging van een draaiend deel op een as alleen of ook met een spie gebeurt maar dan is ten eerste de as meestal gewoon recht en is de spie veel breder. Ook is er dan sprake van een klem- of perspassing .Dat zie je bijvoorbeeld bij een krukaspoelie of een kogellager.
De as van een schroef is nl. juist conisch met een bepaalde hoek om de schroef er vast op te kunnen zetten zonder een klempassing te gebruiken waardoor demontage relatief gemakkelijk blijft. .
Een bij de oudere bromfiets sleutelaars bekend voorbeeld is het vliegwiel van de ontsteking van een bromfiets waar ook een conische passing wordt gebruikt . Ook bij buitenboordmortoren zie je dat. Daar heeft die spie ook de functie om de positie precies goed te hebben i.v.m. de ontsteking.
Als daar de conische passing is "uitgelubberd" zal de spie dan ook simpelweg afschuiven/breken .Dan scheidt je brommer er mooi mee uit. Heb ik ook wel gehad in mijn jonge jaren!
De spie bij een schroef heeft eigenlijk alleen een functie bij het vastdraaien van de schroefmoer. Dat zou lastig gaan als je de de as niet met de schroef kunt vasthouden bij het aandraaien zonder dat de schroef om de as draait en dat zou dan de conus beschadigen waardoor de passing niet meer klopt.!)
Als de moer eenmaal met het goede moment is aangetrokken hoort de spie geen kracht meer op te moeten vangen maar wordt de schroef door de klemwrijving vastgehopuden , net als bij een perspassing.
Om deze redenen moet de conus van beide delen ook zo precies passen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapperende klapschroef? 12 dec 2012 09:36 #346503

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Bij vaste schroeven is de conus min of meer genormeerd. Bij spieloze schroeven heeft de conus een veel kleinere tophoek, wordt met pezen en hydraulisch aangebracht, en ook met oliedruk weer los gepompt. Wordt voor de kleinere diameters niet toegepast. Strikt genomen is een spie ook bij onze toepassingen niet nodig, maar veiligheidshalve toch altijd aangebracht. De schroef moet uiteraard wel goed passen op de conus en vaststaan.

WhiteMagic,
Als je de boot aan de steiger bindt en je draait dan vooruit, rammelt het spul dan ook of is het dan weg. Als de rammel veroorzaakt wordt door een "los" blad, dat bij het passeren van de kiel of schroefraam even kantelt en de aanslag loslaat, dan moet het bij aan de steiger draaien wel weg zijn. Wat meer foto's zou het geheel wat duidelijker maken, vooral van de montage. Bijvoorbeeld: hoe zit de schroef op de as vast.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapperende klapschroef? 12 dec 2012 09:47 #346508

Petervdw schreef :
WhiteMagic,
Als je de boot aan de steiger bindt en je draait dan vooruit, rammelt het spul dan ook of is het dan weg. Als de rammel veroorzaakt wordt door een "los" blad, dat bij het passeren van de kiel of schroefraam even kantelt en de aanslag loslaat, dan moet het bij aan de steiger draaien wel weg zijn. Wat meer foto's zou het geheel wat duidelijker maken, vooral van de montage. Bijvoorbeeld: hoe zit de schroef op de as vast.
Vr.groet, peter

Als ik in de box lig, en in zijn vooruit/achteruit zet is er niets aan de hand.

Ik heb helaas geen foto's gemaakt tijdens de montage..
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapperende klapschroef? 12 dec 2012 09:57 #346509

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
WhiteMagic,
Dan is het echt, wat saeftinghe ook al schreef een "loskomend blad". Als de boot op snelheid komt wordt de druk op de bladen minder en zou het kunnen dat ze door de centrifugaalkracht iets terugwijken. Dat wordt nog versterkt door een verstoorde stroming van het water naar de schroef.
Remedie: zet op één of andere manier de bladen wat meer achterover, zodat je zeker weet dat ze, ongeacht de stuwdruk, áán blijven staan tegen de aanslagen.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 12 dec 2012 10:49 door Petervdw. Reden: verduidelijking
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapperende klapschroef? 15 dec 2012 14:29 #347349

achterover gezien vanuit stuurmans positie (vooruit kijkend)?

Net nog een rondje gezeild, met wind tegen heb ik ook nergens last van
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapperende klapschroef? 15 dec 2012 14:39 #347354

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
het is net als met een gebit, beetje cucident ertussen en weg klapper de klapper.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapperende klapschroef? 15 dec 2012 14:39 #347355

WhiteMagic schreef :
achterover gezien vanuit stuurmans positie (vooruit kijkend)?

Net nog een rondje gezeild, met wind tegen heb ik ook nergens last van

Aha , dat zou het vermoeden bevestigen. Overigens kan dat er ook op wijzen dat de schroef groot is(of een te grote spoed heeft) voor de motor én de motor (veel) te groot is voor de boot .
Meer achterover betekent uiteraard richting achterzijde schip. Dus eigenlijk minder uitgeklapt.
Eigenlijk wordt daarmee de diameter van de schroef kleiner. Maar omdat de bladen meestal in uitgeklapte stand iets voorover staan moet je wel een heel grote aanpassing doen om er wat van te merken.
Dan zou het afdraaien van de schroef een oplossing kunnen zijn.
Maar ik zou eerst maar eens boven water halen ( letterlijk) wat precies de maten van de schroef zijn en wst de gegevens van boot en motor en keerkoppeling zijn.
Dan is met www.vicprop.com/displacement_size.php heel aardig te checken of , en zo ja hoever je fout zit.

Overigens denk ik zelf nog steeds aan teveel speling op het buitenlager of een te zacht buitenlager.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl