Haveman schreef :
Oké, bedankt voor jullie informatie.
Dag Jantinus; stegman hier. Ik heb inderdaad jarenlang een Victoire 22 gehad, waarvan de laatste jaren met een 6 pk Mercury viertakt (1-cylinder, met werkschroef). Een nagenoeg ideale combinatie. Verbruik was bij een kleine 5 knopen 1 liter/uur. Voldoende vermogen voor- en achteruit.
Er is één hikje: deze Mercury past inderdaad niet zonder meer in de bun van een Victoire 22. Toen ik de boot kocht zat er een oude Evinrude 6 pk tweetakt in. Die paste zonder meer. Ook weet ik dat de 6-8 pk Yamaha tweetakten erin pasten.
Voor een vorige motor (9.9 pk Mercury Sailpower) heb ik het plankje waar de motor aanhangt naar voren gehaald. De Mercury 6 pk viertakt, die daarna kwam, paste wel in de bun en aan het plankje, maar het luik kon niet meer dicht. Dit heb ik uiteinelijk opgelost door zelf een nieuw luik te maken (na eerst jaren zonder te hebben gevaren, overigens). Je ziet veel V22's varen met de BBM achterop de spiegel. Daarmee vermijd je het probleem met de bun; elke motor 'past'. Zelf heb ik die oplossing altijd een zwaktebod gevonden. De motor komt nog meer achterop te hangen, waardoor de kont kan de V22 dieper komt te liggen dan nodig is en bediening vanuit de kuip wordt vrijwel onmogelijk. Los van het feit dat het lelijk is en de motor kwetsbaarder wordt voor diefstal en aanvaring.
Ik weet niet of dit helemaal is wat je hoopte te horen, maar de 6 pk Mercury (uitdrukkelijk: mèt werkschroef) kan ik je van harte aanbevelen. Was feitelijk net zo effectief als de eerder genoemde 9.9 pk, maar wèl bijna 10 kg lichter. En véél zuiniger..
--
stegman