Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bukh DV20

Bukh DV20 08 sept 2012 16:32 #317214

Ik ben sinds deze week de trotse eigenaar van een defender 32.

Tijdens het varen viel me op dat de temperatuurmeter het niet doet, toen ik dit aan de vorige eigenaar voorlegde kreeg ik het volgende antwoord

Dat klopt maar die meter geeft niks aan omdat het water constant word doorgepompt en dus altijd koud is.

Klopt dit? slaat hij dan alleen uit als er geen pomp werking is ofzo? hoe weet ik dat of de motor overhit is of raakt?

kom van een bbm af dus die grote diesel is nog een groot vraagteken :)

gr
robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 08 sept 2012 16:34 #317216

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Kort antwoord: Gelul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 08 sept 2012 16:38 #317217

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Geen idee, maar je kan het ook anders bekijken, als je koelwater (ineens) niet goed meer functioneert geeft hij wel degelijk aan dat de boel te heet wordt

Dus zin heeft het zeker wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 08 sept 2012 16:48 #317218

Informeer eens bij scheepsmotoren heeg die heeft mijn bukh geheel gereviseerd en loopt als nieuw
( geen aandelen ,wel aanbevelens waardig )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 08 sept 2012 17:31 #317227

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Je denkt toch niet dat die meter er voor niets op zit? Als er nog wel een temperatuur alarm aanwezig is, zou ik het wel aandurven. Zonder: laten repareren. Het koelsysteem van een scheeps diesel werkt net zo als bij een auto, alleen de werktemp. Is wat lager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 08 sept 2012 18:01 #317229

Ja mee eens maar of er nog een ander soort alarm opzit , geluidssignaal ofzo weet ik ook niet:(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 08 sept 2012 18:05 #317230

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
Ik weet niet hoe het bij een Bukh zit, maar als je temperatuurmeter en een alarm hebt dan heb je twee aansluitingen over het algemeen. Een die continu meet (je meter) en een die een alarm geeft boven een bepaalde waarde. Controleer eerst of alle stekkertjes wel goed aangesloten zijn, klinkt simpel, maar soms liggen oorzaken in simpele dingen. Je kan de sensoren uit het blok halen (let op er komt wel water mee dan) en die (laten) doormeten. Als de sensoren goed zijn zal de oorzaak ergens anders liggen.

Succes met speuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 08 sept 2012 20:26 #317249

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
"...maar die meter geeft niks aan omdat het water constant word doorgepompt en dus altijd koud is."

wij hebben ook een DVM20

gaat niet lukken dat verhaal van de oude eigenaar, je diesel wordt zo ie zo een graad of 70-80 Celsius om lekker te kunnen te draaien, dus je koelwater warmt zeker op.

stekkertjes aangesloten ?
zet je koelwater inlaat eens dichter (wel spannend maar dan moet de temperatuur oplopen) ?
raadpleeg een echte monteur (in plaats van mij)

Succes
Erik
Laatst bewerkt: 08 sept 2012 20:27 door syGabber.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 09 sept 2012 04:56 #317267

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Zoals Albert al opmerkte, allemaal gelul. Die meter moet gewoon iets aangeven zodra je het contact aan zet, en nog wat oplopen tot bedrijfstemperatuur na starten. Zoniet dan is er iets mis, geen spanning of geen verbinding,sensor kapot of meter stuk. Ik zou wel altijd met open koelwater draaien en zeker niet knijpen zoals hiet eerder gesuggereerd.Zolang er koelwater uit de uitlaat komt zal het nog wel werken maar controle heb je er momenteel niet op.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 09 sept 2012 11:36 #317335

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 661
Niet helemaal gelul. Hangt van de gekozen thermostaat af. Vaak wordt, om ketelsteen te voorkomen een thermostaat gekozen die de motor op 50 graden houdt. Niet optimaal voor de verbranding, maar koelkanalen enz. slibben minder dicht. Je temperatuurmeter begint vaak bij 40/50 graden en blijft dus helemaal links aanwijzen. Gooi je thermostaat dus eens in een bakje water. Thermometer erin en meet bij welke temperatuur hij sluit en je hebt een antwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 09 sept 2012 12:19 #317336

nou ga alle tips en trucs eens uitproberen , behalve starten zonder koelwater dat lijkt me niet een juiste methode,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 09 sept 2012 12:21 #317337

nog even voor de duidelijkheid.

zolang er koelwater loopt is er toch niks aan de hand en kan ik gewoon varen, terwijl ik probeer het probleem op te lossen?

of is water uit de uitlaat niet 100% garantie dat de koeling op orde is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 09 sept 2012 13:06 #317340

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Heb dezelfde motor - BUKH DV20.- met directe koeling. Wanneer de motor ook maar een minuut loopt, zie je de wijzer al bewegen.
Blijf er bij dat wat de verkoper zei, GELUL is en dat hij op moet draaien voor de kosten om het zaakje weer in orde te brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 09 sept 2012 13:30 #317341

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Als er koelwater uit de uitlaat komt kun je varen. Na plm. Een kwartier moet dat water wel warmer zijn dan je vaarwater. Echt heet wordt het nooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 09 sept 2012 17:50 #317392

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 661
Klopt, zolang er koelwater is en geen stoom, kan er weinig misgaan. Maar waarom vraag je de Bukh importeur (Clouds International) niet even om hulp?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 10 sept 2012 17:39 #317615

joostp schreef :
Niet helemaal gelul. Hangt van de gekozen thermostaat af. Vaak wordt, om ketelsteen te voorkomen een thermostaat gekozen die de motor op 50 graden houdt. Niet optimaal voor de verbranding, maar koelkanalen enz. slibben minder dicht. Je temperatuurmeter begint vaak bij 40/50 graden en blijft dus helemaal links aanwijzen. Gooi je thermostaat dus eens in een bakje water. Thermometer erin en meet bij welke temperatuur hij sluit en je hebt een antwoord.

Standaard Bukh thermostaat gaat bij 60 graden.

Grtz

Marc, ook met Bukh DV20
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 10 sept 2012 18:01 #317624

De warmwater kraan bied uitkomst! Even de sensor er onder en als het goed is moet de meter uitslaan. Is het uitbouwen te veel werk neem een waterkoker met gekookt water naar de sensor en hang de sensor in het water. Varen zonde temperatuur sensor is geen probleem er varen vrachten boten zonder die sensor.

Als ik me niet vergis moet de weerstand in de temeratuurssensor veranderen (omhoog) naarmate het water warmer word. Hiermee kan je met een simpele multimeter de boel door meten. Anders is het wat anders. De draden kan je ook nog door meten. Hoe je het klokje kan testen weet ik niet (behalve wisselen met een nieuwe).

Mvg Kleinbootje.
Het opvolgen van deze adviezen is dan ook geheel voor de verantwoording van degene die dat doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 11 dec 2012 22:45 #346440

  • SmZ
  • SmZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Dit antwoord klopt absoluut niet van de vorige eigenaar. Temperatuurmeter moet de juiste waarde aangeven. Koelwater heeft warmte afdracht om de motor op juiste temperatuur te houden, wat door de thermostaat wordt geregeld. Overigens, probeer de motor nooit te laten draaien met gesloten koelwaterkraan, dit kost een nieuwe impeller.

Vrgr. Ben de Vos
Laatst bewerkt: 11 dec 2012 23:20 door Baines.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 27 mei 2013 17:58 #400619

  • who
  • who's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
of de thermostaat goed is, is eenvoudig te testen: uitbouwen en in een pannetje water leggen; geheel al roerend opwarmen met een thermometer erin en je kunt eenvoudig waarnemen bij welke temperatuur hij opengaat.
Van Clouds begrepen dat er 2 typen sensoren zijn: die voor het alarm, en die voor de temperatuurmeteing; ook mijn temp meter geeft niets aan, moet het probleem nog oplossen.
Wim Homan
Laatst bewerkt: 27 mei 2013 17:59 door who. Reden: vergeten naam toe te voegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 27 mei 2013 19:11 #400700

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Wim welkom op het forum

Ik moet je een beetje corrigeren

Als je een thermostaat wilt testen moet je hem ophangen in een pannentje en niet op de bodem laten liggen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 27 mei 2013 21:26 #400740

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
Op mijn DV20 Bukhje zit alleen een temperatuur schakelaar, dus 1 draad op de sensor.
De werking is eenvoudig te testen:
Zet de sleutelschakelaar in stand RUN, of simpelweg de motor draaiend zetten, neem dan de draad los van de temperatuur sensor en sluit kort naar massa (elk deel van de motor zonder verf) Heb je een lampje dan gaat die aan, alleen een meter, dan slaat die volledig uit naar maximaal.
Als dat goed werkt, dan is het probleem in de sensor.
Meet dan de weerstand van de sensor contacten. De ene zal altijd open loop (OL) bij een digitale voltmeter geven het andere contact (voor de meter) zal dan een waarde (ongeveer) 1000 Ohm geven. Meet opnieuw als de motor afgekoeld is. De waarde van de sensor voor de temperatuurmeter zal dan hoger zijn. In vaktermen is dit NTC (negatieve temperattur coefficient) Laat ons weten wat het resultaat is van deze tests.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 12 juni 2013 18:07 #406243

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
fascinerend antwoord van tasar 298.

Ik vraag me ook wel eens af of mijn sensor/waarschuwingssignaal en lampje nog goed werken.
(DV 10)
Het eerste verhaal (stekkertje er af en op kaal metaal houden) snap ik.

Het tweede deel is wat complexer omdat het over het "ene" en het andere contact gaat. Als ik het samen vat dan:

- zet ik de muli-meter op het meten van weerstand in Ohm (zo dat 1000 ohm binnen het meetbereik valt
- meet ik de weerstand tussen het contact waar het stekkertje van het alarm op zit en.....? de massa? en die zal oneindig zijn (open loop = onderbroken kring???)
- dan meet ik de weerstand tussen het tweede stekkertje (waar een temperatuurmeter op aangesloten kan worden) en de massa, en noteer die bij een koude motor die moet hoger zijn dan 1000 ohm.
- dan laat ik de motor op bedrijfstemperatuur komen en meet opnieuw tussen het meterstekkertje en de massa en die weerstand moet ongeveer 1000 ohm zijn.

(het lijkt me handiger om eerst een koude motor te meten en dan pas een warme want anders moet ik gaan wachten tot de motor koud is en dat duurt een tijdje)

Mocht ik in mijn handelingen een foutje maken, wil iemand me dan corrigeren a.u.b.?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl