Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Teveel rook MD11c????

Teveel rook MD11c???? 06 juni 2012 13:20 #291791

  • Bluff12
  • Bluff12's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Beste ZF'ers,

Ja, daar is er weer één. Een vraag over een rokende MD11c. Ik ben me bewust van het feit dat dit onderwerp veel besproken is. Toch wilde ik vragen: "Is dit teveel?" De video sluit ik bij. Ik vind het wel teveel.



Wat heb ik gedaan:
Nieuwe verstuivertips,
Nieuwe uitlaatklepgeleiders,
Nieuwe impeller,
Kleppen geslepen,
Koppen gereviseerd,
Alle brandstoffilters vervangen,
Dieselolie ziet er schoon uit,
Nagenoeg geen smeerolieverbruik,

Het zou nog kokend koelwater kunnen zijn. Zijn er nog snelle manieren om dit kort te kunnen sluiten?

Mocht het zo prima zijn en je ziet dan een soortemet Red Arrow met showrook op het water. Dan ben ik dat.
Laatst bewerkt: 06 juni 2012 13:21 door Bluff12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 06 juni 2012 13:24 #291794

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Lekke of verkeerd gemonteerde koppakking?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 06 juni 2012 13:25 #291796

  • Bluff12
  • Bluff12's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Deze heb ik wel 4 keer gecheckt voor het monteren. Wel nieuwe btw. Moet goed zijn. Koppenbeurt trouwens gegeven omdat de motor zo begon te roken. Heeft dus niet geholpen. Was voorheen niet zo.
Laatst bewerkt: 06 juni 2012 13:31 door Bluff12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 06 juni 2012 13:30 #291802

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Dan maar even wachten op de motormannen. Als het voor die tijd ook al was, een scheurtje in een koelwaterkanaal kan ook nog. Zou zonde van je werk en geld zijn, maar nog geen paniek.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 06 juni 2012 13:37 #291805

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik zie helemaal geen koelwater meekomen met de uitlaatgassen?
Het hoort echt niet alleen stoom te zijn, want dat water wordt pas geinjecteerd in de uitlaat op een plek waar het water hoort te blijven, geen stoom meer wordt.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 06 juni 2012 13:56 #291815

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Thomas, inderdaad je ziet geen koelwater. Dan misschien de welbekende luchtaanzuigende wierpot. Of verstopte koelwateraanvoer.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 06 juni 2012 14:18 #291817

  • Bluff12
  • Bluff12's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Er komt wel koelwater uit, maar wellicht te weinig? Motor blijft wel op temperatuur. Tijden stationair toerental komt er regelmatig een golf uit. Dit is hetzelfde als voorheen. Ik ga vanavond nog extra aandacht schenken aan het koelwatersysteem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 06 juni 2012 14:23 #291819

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik heb al een tijdje geen MD11 meer (vorige boot) maar ik herinner me toch wel elke paar seconden een flinke plens water uit die uitlaat.
Het pijpje is ook wel erg klein, meer een kacheluitlaatje.

Hoe ziet het hele uitlaatsysteem eruit? (onderdelen, zwanehals, diameters van de slang, waterslot, etc)
groet
t
Laatst bewerkt: 06 juni 2012 14:23 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 06 juni 2012 14:39 #291824

Er hoort water uit tekomen!
Zelf heb ik gemeten bij mijn MD11C met interkoeling (dus geen thermostaat in het buitenwatercircuit) een hoeveelheid van 2,5 liter bij 1000 rpm en ca. 5 liter bij 2000 rpm. Hiervan heb ik een grafiek. Als daarvoor belangstelling is wil deze wel plaatsen.
Een wierpot kan heel hardnekkig problemen geven.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 06 juni 2012 16:27 #291848

  • Bluff12
  • Bluff12's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Koelwatersysteem langsgelopen. Toch wel gedeelte van het filter dicht. Na schoonmaken meer koelwater en minder witte rook.

Dit is nu de hoeveelheid bij stationair toerental.



Echter roken deed ie nog steeds bij vollast. Nu geen witte rook meer, maar grijs en roet. Nu dat ook duidelijk was de kleppen even nagesteld. Eén uitlaatklep was te strak afgesteld. Na proefdraaien ging dit beter. Nu is het zo:



Nu is 1600 omwentelingen niet echt veel, maar zo heeft de motor altijd gedraaid. Bij deze snelheid trek de kont net niet teveel omlaag en loopt het schip zo'n 5,5 knoop. Ook zit er een groen plakbandje van de vorige eigenaar die eindigt bij 1600 en een rode die begint bij 1850. Dit voor wat dat waard is. Ook laadde de dynamo nog zo'n 30 ampère. Hiermee wordt de motor ook nog wat meer belast.

Ik weet wel dat er een grotere schroef onder zit dan origineel. Wellicht is 1600 m-1 wel het maximale wat ik kan krijgen in deze configuratie.

Zo staat ie dan te tjoekelen.

Laatst bewerkt: 06 juni 2012 16:34 door Bluff12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 06 juni 2012 17:27 #291861

Dit is idd meer grijs. Er vanuit gaande dat je op zo'n 75% draait zouden het de zuigerveren kunnen zijn en dus (toch) een beetje olie...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 06 juni 2012 19:27 #291882

  • Allegra
  • Allegra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
zorgen de spruitstukken nog voor een goede verdeling van de brandstof ?
Contest 31HT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 07 juni 2012 04:04 #291913

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
In ieder geval is het niet goed dat er nooit boven de 1600 rpm gedraaid wordt voor een motor met een max van 3000 rpm. Als dat komt door een verkeerde, te grote schroef, kan je dat beter wijzigen. Dan kan de motor ook eens op toeren schoon blazen. Er zijn programma's voor schroef berekenen. Dan kun je zien of de schroef in diameter en spoed enigszins klopt.
www.vicprop.com/displacement_size.php
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 07 juni 2012 06:04 #291934

Als ik zo eens naar die filmpjes kijk kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dat uitlaatpijpje wel erg klein is. normaal voor zo'n motor is 40 of zelfs 50 mm. Met een te nauwe uitlaat kon er wel eens zoveel tegendruk worden opgebouwd dat de koelwaterpomp het moeilijk krijgt. het hard uitblazen uit dat pijpje wijst daar ook al op. Ik zou de hele uitlaat maar eens nalopen en op 40 mm diameter brengen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 07 juni 2012 06:48 #291950

Toch zou ik heel kritisch naar het koelwatercircuit kijken!
Wanneer je directe koeling hebt, is de bypass wel open! Meet eens de hoeveelheden liters/minuut. Daarbij kan de onderstaande info iets bieden:
- op een Amerikaanse? forum www.boatkb.com/Uwe/Forum.aspx/...D11c-Cooling-problem heb ik de volgende info gevonden. Melding wordt gedaan van 1 gallon/minuut buitenkoelwater bij 1000rpm, dat komt overeen met 3,8 liter/min. Als het een Engelse forum is dan is een gallon afgerond 4,5 liter. Deze hoeveelheid wordt bevestigd door een berekening. Dat is wel even wat anders dan mijn gemeten hoeveelheid van 2,5 liter/min bij 1000 rpm. Dit is een aardig aaanknopingspunt om verder uit te zoeken.
Deze info heb ik eens geplaatst bij www.zeilersforum.nl/index.php/...c?limit=25&start=125

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 07 juni 2012 07:04 #291956

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Kijk eens naar de impellerpomp. Daar zit een kam in, die de impeller vervormt waardoor de pompwerking ontstaat. Als die kam versleten is, neemt de pompwerking af.
Zie www.djimtech.com/english/flexible-impeller-pump.htm

Ook kan er overmatige slijtage in het pomphuis en/of deksel zijn ontstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 07 juni 2012 07:21 #291961

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Het kan aan mij liggen, maar ik vind de motor prima lopen en er komt flink wat koelwater zo te zien. Als deze configuratie altjd zo heeft gewerkt zou ik het zo laten en gewoon varen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 07 juni 2012 09:09 #291984

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Bluff12

Is het roken altijd zo geweest of is dit opeens of geleidelijk gekomen?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 07 juni 2012 16:38 #292111

  • Bluff12
  • Bluff12's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Het roken is vorig seizoen eigenlijk pas op gaan vallen. Het seizoen daarvoor had ik nauwelijks gevaren. Daarvoor dacht ik dat ik één van de weinige VP's had die niet rookte.

Dus eigenlijk weet ik het niet.

Mvg. Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 08 juni 2012 06:20 #292245

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Als de rook wit is en niet ademt afsnijden dan is het stoom en heb je een probleem met de koeling, wierpot afdichting, impellerdeksel,cam, maar ook een uitlaadslang die van de binnenkant los laat kan een koel probleem geven ook al heb je nog geen koelwateralarm gehad.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 08 juni 2012 11:48 #292400

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Ik heb net bij mijzelf een nieuwe koelwaterpomp gemonteerd. Resultaat: geen stoom meer en een veel stabielere (en lagere) motortemperatuur.
Ik zou je koelwaterpomp eens aan een inspectie onderwerpen. Het simpele omdraaien van het deksel kan al een flinke verbetering opleveren. Zo'n pomp is een slijtdeel en is na 6000 - 7000 draaiuren op zijn eind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Teveel rook MD11c???? 09 juni 2012 06:25 #292610

Sluit me aan bij de voorgaande sprekers...
Ik denk dat het stoom is, aan het snelle vervliegen te zien. Duidt op te weinig opbrengst, of door slijtage of door te krappe diameter van de kanalen.
(opbrengst) meten is meer weten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl