Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: electrische buitenboordmotor

electrische buitenboordmotor 27 mrt 2012 07:11 #272554

  • joho
  • joho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Ik zit te dubben over het aanschaffen van een electrische buitenboordmotor voor een platbodem scheepje van 650 cm, geschat 1000kg met alles erop en eraan. (waterballast, accu's etc) De motor is niet bedoeld voor alleen de haven in en uit te varen.
Zoutwater zou ook moeten kunnen.

Ervaringen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 27 mrt 2012 09:22 #272585

De vraag die bij mij opkomt is waarom je dat wilt hebben.
Als je denkt dat het beter voor het milieu is moet ik je teleurstellen , tenzij je de accu's oplaad met wind of zonneenergie.
Uit het stopcontact is het uiteindelijke rendement van de in de electrische centrale gebruikte fossiele brandstof naar uiteindelijk je voortstuwing lager dan van een 4takt BB motor en helemaal dan van een dieseltje.
Enige voordeel wat blijft is natuurlijk geen geluid en geen uitlaatgassen van je boot.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 27 mrt 2012 09:29 #272588

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
je aktieradius is echter "zeer" beperkt. Voor alleen op een binnenmeer (niet ijsselmeer/markermeer etc) is het mogelijk nog te overwegen. Maar het is niet goedkoper niet beter voor het millieu (mocht je theoretisch doorrekenen dat het toch zo zou kunnen zijn is het beperkte gebruik de enorme relativerende factor) niet bedrijfszekerder.. Voor mij zou het geen optie zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 27 mrt 2012 09:31 #272590

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En er zijn bar weinig e-motoren die tegen zout water kunnen. Verder betwijfel ik of ze genoeg stuwkracht voor op zee bieden, en dan is er nog de beperkte actieradius. Er zijn op dit forum de nodige draadjes aan gewijd, maar dan beperkte men zich al noodgedwongen tot de wat kortere tochtjes.

Als je er mee op zee wilt gaan zou ik lekker naar een goede 4-taks bbm met werkschroef kijken, en aandacht schenken aan een goede postie zodat de schroef niet (te vaak) boven water komt met golfslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 27 mrt 2012 11:15 #272624

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
ik had er 1 aan boord op de prinsses 25 echt een nieuwe langstaart
ook nog 2x 180 amp accuus aan boord en op het wat rustigere binnen water gebeuren in engeland voer het zeer prettig.maar na het uitproberen buiten op zout en wat golfslag had ik het snel gezien.
en rap de brandstof motor er weer achter voor thuis kommer doorst het
niet aan met dat electro ding het kanaal over te steken.
boot was trouwens wel voor zien van 4 cillinder volvo penta inboord
dus voor mij hoeft het niet meer .
vgr tonsr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 27 mrt 2012 17:03 #272748

Elektra is één van de meest vervuilende energiebronnen wanneer het niet uit zon of wind komt en direkt verbruikt wordt.

Een diesel één van de beste energiebronnen.

Reken het aantal omzettingen maar eens na, met hun al hun rendementsverliezen.

Dieselmotoren hebben bijna 50 % rendement, slechts één enkele omzetting.
De meeste energie uit een kilo brandstof aan de schroefas.
In 5 minuten weer voor 500 mijlen getankt, geen te zware accu´s met hun chemie.
Geen zelfontlading.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 27 mrt 2012 18:55 #272787

  • mystic
  • mystic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Dit gaat natuurlijk zeer off topic, maar dit soort beweringen dienen toch wel bestreden te worden, of op zijn minst een poging te doen met feiten te proberen mensen de realiteit onder ogen te laten zien. Elektra is (ook al komt het uit uit fossiele brandstoffen) altijd nog efficiënter (39% is het 'genormeerde' rekenrendement) dan een nog veel minder efficiëntere verbrandingsmotor. Helaas voor de liefhebbers van Dieselplofjes en benzinedampen.
Een bron:
www.duurzaamopweg.nl/home/groe...iteit/well-to-wheel/ En zo zijn er nog wel meer van deze bronnen te vinden.

sorry voor de off-topic.

Groet, Stan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 27 mrt 2012 19:19 #272798

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Stan, jouw reactie is niet zo erg off-topic, denk ik. Het gaat over iig elektrisch varen.
We weten niet wat de overweging van Joho is. Milieubewust varen danwel
andere overwegingen. Joho, verklaar je nader! :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 28 mrt 2012 08:19 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 28 mrt 2012 07:51 #272884

  • joho
  • joho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
stil varen is mijn doel, de vogeltjes horen fluiten, het ruisen van het water horen.....de wind door het riet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 28 mrt 2012 08:21 #272890

Neem contact op met Nora Schram, (www.watersportwijzer.nl) zij heeft dacht ik aardig wat ervaring met electrisch varen. Ze leest hier ook af en toe, maar ik geloof niet zo heel frequent.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 28 mrt 2012 09:27 #272898

Mystic,

Zoals je kon lezen:" Elektra, niet door zon of wind opgewekt"

Die elektra komt dus op één of andere manier via een diesel of minder efficient verbrandings machientje in omloop. Dus de vervuiling is ergens gemaakt.
Ik ga niet alle rendementen van de verschillende omzettingen hier noemen, die kan ieder voor zich invullen zoals het hem/haar het beste past.
Maar die 39 % is een fabeltje, ik denk meer aan onder de 20 % in totaal van brandstof tot aan de schroefas.
Daarnaast kun je maar beperkt een klein beetje elektra opslaan. Dit heeft ook nog z´n vervuiling in de accu productie!! En het zelfontladings verlies.

Er zijn voor- en tegenstanders van wind en zonne energie.
Beide partijen hebben een ruime fantasie wat betreft rekenvoorbeelden. Ik ben voorstander van zon/wind energie, mocht dit je interreseren.

Maar wanneer je b.v. in Giethoorn woont en elke nacht aan de lader ligt kan elektra een prima aandrijving zijn. Maar zeker niet de schoonste.

Het heeft geen enkele zin om jezelf voor de gek te houden met fabeltjes die een belanghebbende je verteld.

Ik ben er aardig in thuis, vraag dan ook regelmatig aan bedrijven die iets beweren om het hard te maken.
Het enige (als er al antwoord komt) antwoord is verkoop geneuzel van een zeer goede verkoper, die totaal niet snapt wat hij aan de man probeert te brengen.

Ik ken een verkoper die in staat is zangzaad voor koekoeksklokken te verkopen en er zijn klanten die terugkomen voor een tweede pakje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 28 mrt 2012 13:06 #272923

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1013
Torqeedo heeft een electro bbm die uit de test kwam als de motor die het meeste bij een verbrandingsmotor in de buurt komt.
Ik vind electrisch varen de mooiste manier van varen naast zeilen, mits je ruimte hebt voor accu`s en kan laden aan je steiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 28 mrt 2012 13:25 #272926

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Hoe je het ook wendt of keert, voorlopig zal normale fossiele brandstof de manier zijn om grotere hoeveelheden energie mee te nemen. Het gewicht van de accus, de beperkte vaarduur voordat weer opgeladen moet worden, gecombineerd met een beperkte kennis bij reparateurs en de hoge gevoeligheid van electra voor vocht....
Neem je electrische motortje met storing maar eens mee naar de werkplaats in de haven. Kans is groot dat ze daar geen kaas van gegeten hebben. Neem een normale BBM mee en hij is 9 van de 10 keer zo gefixt.

Als je zegt het is voor haven uit / invaren zeg ik ja. Als betrouwbaar alternatief voor een BBM zeg ik nee.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 28 mrt 2012 13:43 #272927

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
joho schreef :
stil varen is mijn doel, de vogeltjes horen fluiten, het ruisen van het water horen.....de wind door het riet...
Nou, daar heb je dus een zeilboot voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 28 mrt 2012 14:24 #272934

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
Ja, als er op die platbodem zeilen en een mast zijn. Dat zie ík nergens staan nl
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 28 mrt 2012 15:42 #272946

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Als je zegt het is voor haven uit / invaren zeg ik ja. Als betrouwbaar alternatief voor een BBM zeg ik nee.

Precies waar we de elektrische BBM voor hebben gekocht. Dan kan die 30 kg zware BBM van de spiegel, dat scheelt 20 kg op een verkeerde plek. Ook de tank gaat van het schip, scheelt 10 kg. De BBM gaat na gebruik in de cabine, scheelt weer 11 kg op een ongunstige plek (achter spiegel).

Met de elek. BBM hoeven we maar 200m te varen, maar de 80 Ah accu heeft voor ca. 1,5 uur strooom.... althans, dat heb ik me laten vertellen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 13 mrt 2013 18:40 #378128

Is er inmiddels (sinds 2012) in jullie mening al wat veranderd aan het gebruik van een elektrische bbm?
Heeft er iemand al wat meer ervaring met het varen met een nieuwe generatie elektrische bbm?
Met de Flover bijvoorbeeld? Of de Minnkota?

Ik denk er namelijk aan om er een aan te schaffen om achter het bootje wat ik van Hen3 gekocht heb te hangen, maar ik heb geen idee of een beetje vooruit komt met zo'n ding.
Is 55 lbs bijvoorbeeld voldoende voor zo'n schipje?

Of moet ik hiervoor misschien een nieuw topic openen?
Laatst bewerkt: 13 mrt 2013 18:40 door Waddenzeetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 14 mrt 2013 08:04 #378249

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
achter ons huis hebben we zo,n aluminium bootje liggen met een V-romp.
ik hen daar twee jaar mee gevaren met een Minn Kota Traxxis 45.
ik heb er nu weer een Yamaha 4 takt achter hangen.
reden, zeer lage snelheid ondanks licht bootje en twee personen aan boord.
actieradius is met een 120 AH deepcycle accu niet groot.
denk aan 1.5 uur met 3/4 gas open.

bij een beetje wind ging ik al niet varen omdat het bootje dan amper tegen de wind in kwam.

conclusie, nu nog niet doen, of een veel grotere accu capaciteit meenemen.

groetjes,

Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 14 mrt 2013 10:55 #378297

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Onze boot ligt voor anker (in de caribe) en ik gebruik een elektrische bbm o.a. voor van de kant met het bijbootje naar de boot en vica versa te komen en dat werkt geweldig,bbm neem ik mee in de auto en lekt niet,stinkt niet en start altijd(snap die betrouwbaarheid opmerkingen ook niet helemaal,zit toch een accu indicater op de bbm? )
We gebruiken een 160 amp accu en daar kan ik makkelijk 2 uur of meer vol mee varen(55lbs prowler saltwater).
Het gaat niet hard inderdaad een 2pk bbm heeft iets van 70lbs stuwkracht,is daar een beetje mee te vergelijken.
Denk wel dat het erg afhankelijk is hoe hoog je de lat legt ik heb er 2 besteld en diegene die de andere heeft vind het niks.
Mijn bijbootje is wel maar klein,(ong2,7m) weegt ong 60kg maar met 2 kinderen en 1 volwassene varen we tegen wk5 in (afgelopen zondag nog gedaan).
Accu kan ik koppelen aan de windgenerator en zonnepanelen van de zeilboot.
Als voor de ts een 2 pk bbm ook genoeg is dan zou een elektro bbm kunnen voldoen maar 6,5 m en 1000kg en dan langdurig gebruik lijkt me wat lastiger
Laatst bewerkt: 14 mrt 2013 11:03 door snoopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 14 mrt 2013 11:37 #378311

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Op het forum zijn bij mijn weten maar een paar mensen die serieus met electrische voortstuwing bezig zijn.
Ikke, en Peper in ieder geval.
Ik heb een 2kW torqeedo en 270aH accu 24 volt.
Ik laadt meestal op met zonnepaneel.
Stuwkracht is erg groot: acceleratie en topsnelheid is groter dan bij 4pk stinkertje.
Actieradius is erg afhankelijk van de gekozen snelheid. Volle kracht doe ik niet wil ik niet: snelheid dan ongeveer 6,2 knoop.
Bij 4,5 knoop is mijn actieradius ongeveer 25 mijl
Bij 2 knoop ongeveer 100 mijl.
Mijn torqeedo doet het best op zout water.
Volgens mij is de torqeedo een heel andere klasse motor dan de minnkota's en anderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 14 mrt 2013 12:04 #378315

Alleen het prijskaartje :S ik zou ook niets liever willen maar hik toch tegen die 3700 euro aan.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 14 mrt 2013 13:21 #378330

Dank mensen.

Ik zou onmiddellijk voor de Torqeedo gaan (voor wat ik er van kan vinden is dit een echte concurrent van een reguliere buitenboordmotor).

Het prijskaartje is echter ook wat mij tegen houdt. Ik heb zulke bedragen simpelweg niet zo even op de plank liggen.

Wat een moeilijke afweging... Ik ga er nog eens over denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 14 mrt 2013 15:52 #378368

Ik weet er weinig van maar hier

www.arka.nl/NL/index.html

is ook info te vinden over zwaardere motoren dan de Aziatische mixers.


ps, ik heb geen aandelen van dat bedrijf :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 14 mrt 2013 21:35 #378539

  • doei
  • doei's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
2 kW = 2.68 PK (Natuurkunde tweede klas HAVO).

Wat weegt een 270 Ah accu?
En wat weegt een 2.2 Honda motortje? 13 kg.
Ohw ja, bijna vergeten: benzine 800 gram per liter (= 1 uur full throttle). Bijladen van de Honda 20 seconden.....

I rest my case.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor 14 mrt 2013 22:52 #378565

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Wayfarer schreef :
2 kW = 2.68 PK (Natuurkunde tweede klas HAVO).

Wat weegt een 270 Ah accu?
En wat weegt een 2.2 Honda motortje? 13 kg.
Ohw ja, bijna vergeten: benzine 800 gram per liter (= 1 uur full throttle). Bijladen van de Honda 20 seconden.....

I rest my case.

Vraag 1 is goed beantwoord.
Vraag 2 vergeten te antwoorden? Hier: bij 12volt 45kg, bij 24v dus... 90. Maar wel mooi centraal op de kiel ;-)
Vraag 3 ook ongeveer goed. Ga door voor de volgende vraag: wat weegt een 5pk Honda?
Maar verder goed gedaan!
Advies: blijf gewoon een BB benzine gebruiken wayfarer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl