ik vul de dagtank handmatig met een blackmer schottenpomp. ff zwengelen is ook fitness, je zit al genoeg stil op een boot. Een Tanktender meetsysteem op de 4 tanks (2xdiesel, 2x water) voor in de gaten houden van niveau. De hoofdtank ontlucht in de dagtank erboven, de dagtank ontlucht via een slangetje boven in de mast. Voor bunkeren een aparte ontluchting gemaakt met een schroefdop, immers dat slangetje in de mast is dan veel te dun.
De ontluchting van de hoofdtank naar de dagtank is tevens de overloop van de dagtank terug in de hoofdtank. Dubbel uitgevoerd, zowel aan SB zijde als BB zijde van de tanks, zodat bij helling er altijd 1-tje het doet.
Voor de Blackmer handpomp een filter met fijn RVS gaas, zodat bij oppompen de diesel naar de dagtank schoon is.
De aansluiting van de verbruikers (motor, generator, kachel) op het laagste punt van de dagtank (die heeft een V-bodem) zodat daar ook eventueel water en troep afgenomen wordt. Tussen de verbruikers en dagtankaansluiting CAV filters. De retour van de motor en de kachel gaan boven in de dagtank maar wel met een inwendig pijpje tot vlak bij de bodem (ter voorkoming van luchtaanzuig door de retour).
Werkt!
Er is veel geschreven over voor- en nadelen van een dagtank. Ik ben er happy mee.