Allereerst ga ik er vanuit dat de speling zit tussen de vertanding in de schroefnaaf en die van de saildrive as.
Het is nl. ook mogelijk dat het rubber dat in de klapschroef zit tussen de binnenen de buitennaaf versleten is. Dan helpt ondrstaande naturlijk niet en moet de schroef worden gereviseerd.
Bij mijn (toen nieuwe) klapschroeven (op twee oudere boten met een oude sailrive) merkte ik ook een dergelijke speling , zij het zo te zien wat minder.
Die speling kan m.i. leiden tot een versnelde slijtage van de vertanding in de schroef en van de schroefas. Het lijkt me ook niet echt goed voor de lagers van de saildrive.
In een Engels watersportblad heb ik er lang geleden een remedie voor gelezen en deze toen ook toegepast.
Als eerste de saildriveas inspuiten met een antihechtmiddel , bijvoorbeeld teflonspray.
Daarna de vertanding in de schroefnaaf insmeren met een laagje siliconenkit ( ca. 2mm is al meer dan genoeg).
Daarna de schroef op de as schuiven en de borgmoer aanbrengen en vastdraaien.
Nu bij voorkeur enige dagen wachten totdat de siliconenkit is uitgehard.
Er zit nu een laagje siliconenubber opm de plaats van de speling zodat de schroe niet meer zal bewegen.
Nadat ik deze methode al ruim tien jaar geleden met succes heb toegepast , herhaal ik het nu elke keer als de schroef eraf is geweest , bijv. om een nieuwe anode te monteren.
Door de teflonspray op de as gaat de schroef er ook gemakkelijk weer af en zit hij niet vastgelijmd.
Let op: niet de teflonspray op de vertanding van de schroef spuiten en de siloconenki op de as smeren! Doe je dat druk je nl. bij het weer monteren de siliconekit in de asafdichting van de saildrive !
Ad