Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koude start Honda BF8

Koude start Honda BF8 25 feb 2012 11:11 #265888

Nu de zon weer meer gaat schijnen kijk ik uit naar het komende zeilseizoen. Ik heb alleen een kleine zorg, mijn hulpmotor, een Honda BF8 uit 2001, heeft een slechte koude start.
's Morgens is het ding slecht aan te krijgen. Starten met choke, dan loop het ding even, dan razendsnel de choke is. Soms gaat het goed maar meestal slaat het ding dan af. Daarna met zeer veel moeite weer aan de praat te krijgen. Heeft de motor eenmaal gelopen dat gaat het de rest van de dag prima, een kort rukje aan het koord en lopen. Diverse dingen bekeken en schoongemaakt maar niet te vinden. Wie heeft er gelijke ervaringen met een Honda 8pk?

Ik heb wat gevonden op internet maar dat verhaal snap ik niet.
forums.iboats.com/showthread.php?t=157405
Je kan niet starten "in gear" want dan blokkeert de starter....
Laatst bewerkt: 25 feb 2012 11:12 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koude start Honda BF8 25 feb 2012 11:17 #265889

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik zit niet in de buitboord motoren maar ik weet dat je bij zo’n benzine ding moet voorpompen met een balpomp die in de brandstofleiding zit.
Helpt dit als je dit doet of maakt het niet uit

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koude start Honda BF8 25 feb 2012 11:29 #265891

Fer schreef :
Ik zit niet in de buitboord motoren maar ik weet dat je bij zo’n benzine ding moet voorpompen met een balpomp die in de brandstofleiding zit.
Helpt dit als je dit doet of maakt het niet uit

Mvg Fer

Vergeten te vertellen, maar ik pomp voor tot een "harde bal"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koude start Honda BF8 25 feb 2012 12:21 #265895

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
is het mogelijk de choke maar half uit te trekken ,bij mijn oude marina 7 pk kan ik deze half en helemaal uit trekken bij helemaal dan heb ik het zelfde euvel de motor loopt aan en verzuip onmiddelijk.vgr tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koude start Honda BF8 25 feb 2012 12:22 #265896

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
Beste Keeszeiler,
allereerts zou ik aanraden om de carburatuer goed te reinigen en ervoor te zorgen dat er verse benzine in de tank zit.
de oude benzine kan gauw vergummen en daardoor niet goed meer vernevelen.
verder zou ik de bougie goed controleren op vonk.

dat zijn meestal de problemen met een benzine motor.

zoms kan de bobine niet goed werken en een zwakke vonk geven en ook een oude bougiekabel kan een slechte vonk geven.

succes,

groetjes,

Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koude start Honda BF8 25 feb 2012 12:27 #265898

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Geven beide bougies voldoende vonk? Mogelijk draadbreuk of slecht kontakt.
Vervuilde vlotterkamer/vlotternaald?
Gas in neutraalstand bij gebruik van de choke. Staat de choke goed afgesteld?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koude start Honda BF8 25 feb 2012 14:55 #265914

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Begin eens met een vers getankt benzine mengsel.98% Van de BB motor problemen komen van een oud ingedampt mengsel.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koude start Honda BF8 25 feb 2012 16:24 #265935

klinkt mij, gelet op de start procedure bij koud als een te rijk afgestelde motor. m.a.w. hij verzuipt gelijk met choke uit. Klopt ook met het dan slecht starten. Als de motor eenmaal warm is geweest start hij makkelijker maar zal waarschijnlijk ook wat rijk lopen
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koude start Honda BF8 25 feb 2012 17:32 #265945

Iedereen als dank voor het meedenken!Erik de Ruijter schreef :
klinkt mij, gelet op de start procedure bij koud als een te rijk afgestelde motor. m.a.w. hij verzuipt gelijk met choke uit. Klopt ook met het dan slecht starten. Als de motor eenmaal warm is geweest start hij makkelijker maar zal waarschijnlijk ook wat rijk lopen
Dit klinkt als een mogelijke oplossing. Dit mede omdat ik het idee heb dat het brandstofverbruik ook wat hoog. Het verbruik heb ik nooit echt gemeten omdat ik de motor voornamelijk gebruik van haven in/uit en bruggen/sluizen.
Ik ga eens op zoek naar de mengelsregelschroef. Of weet ook iemand zo uit zijn hoofd waar dat ding bij een Honda BF8 zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koude start Honda BF8 26 feb 2012 05:50 #265991

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Ik zou hem een algehele onderhoudsbeurt geven.
Als je dit laat doen, deze opmerkingen erbij geven.

Af en toe nieuwe olie, een bougietje, staartolie enz. doet vaak wonderen en blijft problemen voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koude start Honda BF8 26 feb 2012 07:14 #265999

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 782
Goeden morgen

ik heb zelf een Honda 10 pk 4 takt ( bj 2003 ) gehad.
destijds gloednieuw met vergelijkbaar iets.
de dealer adviseerde mij voor het starten even het gashandel een paar keer naar max en terug te draaien.
dit heeft bij mij geholpen.
wat ook belangrijk is ( ik weet niet of hier van toepassing )dat bij opslag van de motor deze maar op 1 zijde "weggelegd" mag worden.
zoals ik begreep kan de brandstof dan het blok niet inlopen.
aan de zijkant van de motor ( net onder de kap )zitten 2 blokjes.
op deze blokjes zal de motor weggelegd moeten worden.

vriendelijke groet
Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koude start Honda BF8 26 feb 2012 17:09 #266110

MrDJ schreef :
de dealer adviseerde mij voor het starten even het gashandel een paar keer naar max en terug te draaien.

De gas handel een paar keer naar max gaat bij mij zeker niet werken. Dit omdat de acceleratiepomp er dan zeker voor zal zorgen dat tie verzuipt.
Eerst eens het mengsel wat armer gaan zetten.
Ik heb ondertussen al een servicemanual gevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koude start Honda BF8 26 feb 2012 18:01 #266113

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
acceleratiepomp heeft de motor niet, let op wat je doet armer maken van het mengsel heeft alleen zin als je weet waar je mee bezig bent, te arm is een snelle manier om de zuigers te beschadigen.

Mijn visie, je bent te laat met de choke uit te zetten, de motor verzuipt, kennelijk heb je geen choke nodig en is een beetje gasgeven bij koude start voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koude start Honda BF8 26 feb 2012 18:47 #266122

henkvd schreef :
acceleratiepomp heeft de motor niet, let op wat je doet armer maken van het mengsel heeft alleen zin als je weet waar je mee bezig bent, te arm is een snelle manier om de zuigers te beschadigen.

Mijn visie, je bent te laat met de choke uit te zetten, de motor verzuipt, kennelijk heb je geen choke nodig en is een beetje gasgeven bij koude start voldoende.

Uit de info die ik kan vinden over de BF8 zit er wel zo'n pomp op, op het plaatje zie je hem zitten. Misschien verschilt het per bouwjaar.


Bijlage:

Bestandsnaam: HONDA_8__1...s_nl.pdf
Bestandsgrootte:18 KB
Laatst bewerkt: 26 feb 2012 18:47 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koude start Honda BF8 26 feb 2012 19:09 #266128

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Type staat niet vermeld, zal er om hangen welke type TS heeft , de info die gebruik is van een BF8D.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl