Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Startproblemen

Startproblemen 22 feb 2012 08:36 #265256

  • DavidQ
  • DavidQ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Onlangs had ik ineens tijdens het starten het volgende probleem: kortsluiting (zekering brandde door). Dit heb ik nog nooit eerder gehad en vraag me dan ook af wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb een Mitsubishi motor type L2E, idem aan Vetus M2.06.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 22 feb 2012 08:48 #265259

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Startmotor doorgebrand of vast, Alternator defect, accu defect. Kan meerdere oorzaken hebben dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 22 feb 2012 08:59 #265262

Fanman schreef :
Startmotor doorgebrand of vast, Alternator defect, accu defect. Kan meerdere oorzaken hebben dus.

ook nog : welke zekering.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 22 feb 2012 11:01 #265282

  • DavidQ
  • DavidQ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Oh ja, moet ik er even bijzeggen waarschijnlijk. Volgens mij is het de zekering tussen het contact en de startmotor. Als ik er een draadje tussenzet start de motor gewoon (dit is natuurlijk niet de bedoeling) zonder problemen.
Zou het contact ergens kortsluiting maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 22 feb 2012 11:01 #265283

  • DavidQ
  • DavidQ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Fanman schreef :
Startmotor doorgebrand of vast, Alternator defect, accu defect. Kan meerdere oorzaken hebben dus.

Wat is een Alternator, eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 22 feb 2012 11:15 #265288

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Dat is een woord dat mensen die geen nederlands spreken voor dynamo gebruiken...
In het engels bestaat er onderscheid tussen een dynamo (gelijkstroom) en alternator (wisselstroom). Om een of andere reden wil een aantal mensen hier dat anglicisme ook hier invoeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 22 feb 2012 12:25 #265299

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
DavidQ

In dit geval is “meten is weten” dus ga met een multimeter het gehele startsysteem af en je zult het probleem vinden.

Ik heb ooit twee handleidingen gemaakt over hoe je met een multiemeter om moet gaan en hoe een startsysteem werkt, hier beschrijf ik ook het doormeten in.

Als je deze documenten wilt ontvangen even je e-mail adres via een PMdan stuur ik ze op

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 22 feb 2012 18:31 #265365

zo als de duitsers zeggen een wakkelcontact ergens zit er een draadje los/vast waardoor de weerstand in de draad op loopt en dus je zekering verbrand
groet Rindert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 27 feb 2012 09:39 #266259

  • DavidQ
  • DavidQ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Dank voor alle tips!

Weet iemand misschien waar ik, mocht dit nodig blijken, nieuwe gloeikaarsen kan vinden voor de Mitsubishi L2E/Vetus M2.06?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 27 feb 2012 10:09 #266280

Hier bijv. : www.bootplus.nl/index.php? of www.debruynwatersportservice.n...icle&id=74&Itemid=78
Maar er zijn nog meer adressen.
Gewoon even googelen op "Vetus onderdelen".
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 27 feb 2012 12:18 #266345

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Nauticverhuur.nl schreef :
zo als de duitsers zeggen een wakkelcontact ergens zit er een draadje los/vast waardoor de weerstand in de draad op loopt en dus je zekering verbrand
groet Rindert

Meer weerstand > minder stroom bij gelijke spanning. Dus het vermogen (spanning maal stroom) neemt af. En dan brandt de zekering door, bij minder vermogen en stroom?

Bovenstaande theorie gaat nog uit van het vermogen. Maar op iedere zekering staat een A van Ampère, en dat is niet voor niets, ze branden namelijk door bij de overschrijding van een bepaalde stroomsterkte. Al met al valt er aan je reactie zo geen touw vast te knopen.

Dus of je legt wél duidelijk uit wat je bedoelt, of je kunt misschien maar beter alleen de dingen noemen die je zeker weet. Dit is niet persoonlijk bedoeld hoor, ik ga er voetstoots er van uit dat iedereen hier gewoon uit goede wil reageert om anderen te helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 27 feb 2012 12:22 #266346

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
je schrijft als ik er een draadje tussen zet start de motor gewoon.
dan zal de kortsluiting wel mee vallen.

Hoeveel Ampere is de defecte zekering ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 27 feb 2012 15:24 #266409

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Sprokkie schreef :
Hoeveel Ampere is de defecte zekering ?

een defecte zekering is altijd oneindig ampere ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 27 feb 2012 15:32 #266415

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Capolavoro schreef :
Sprokkie schreef :
Hoeveel Ampere is de defecte zekering ?

een defecte zekering is altijd oneindig ampere ;-)

groet
t

Je zult het misschien niet geloven maar zo bestaan er ook weerstanden met een waarde van 0 Ohm.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 27 feb 2012 15:32 #266416

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
nah niet echt hoor capo

er loopt immers geen stroom door, dus geen ampere door de defecte zekering en daardoor dus niet oneindig.

Maar ik bedoel natuurlijk de waarde in Ampere van de defecte zekering.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 27 feb 2012 15:36 #266417

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Sprokkie schreef :
nah niet echt hoor capo

er loopt immers geen stroom door, dus geen ampere door de defecte zekering en daardoor dus niet oneindig.

Maar ik bedoel natuurlijk de waarde in Ampere van de defecte zekering.

ik snap wat je bedoelt hoor ;-)

maar een zekering heeft een waarde erop staan waarboven (meer A) hij stuk gaat. Voor een kapotte zekering kan dat niet anders dan oneindig zijn, bij elke kleinere stroom gaat hij niet (weer) kapot.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 27 feb 2012 15:58 #266425

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
zeekraal schreef :
Capolavoro schreef :
Sprokkie schreef :
Hoeveel Ampere is de defecte zekering ?

een defecte zekering is altijd oneindig ampere ;-)

groet
t

Je zult het misschien niet geloven maar zo bestaan er ook weerstanden met een waarde van 0 Ohm.
Grt, Leo.

ja hoor dat geloof ik wel, heb ze hier ook liggen :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 27 feb 2012 16:10 #266428

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Sprokkie schreef :
zeekraal schreef :
Je zult het misschien niet geloven maar zo bestaan er ook weerstanden met een waarde van 0 Ohm.
Grt, Leo.
ja hoor dat geloof ik wel, heb ze hier ook liggen :)
Wow, supergeleiders! Waar halen jullie die vandaan dan? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 28 feb 2012 07:49 #266598

  • DavidQ
  • DavidQ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
De defecte zekering is 8A
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 28 feb 2012 08:41 #266609

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een zekering van 8A is te weinig voor de startmotor zelf. De leiding waar de zekering in zit is van een vrij normale dikte, neem ik aan? Ongeveer net zo dik als een wattenstaafje, en niet zo dik als een potlood?

Die zekering zit dus waarschijnlijk in de leiding waarmee het startrelais wordt aangestuurd, of in de leiding van de voorgloeibougies. Alhoewel, die bougies zijn vast zwaarder afgezekerd. Via het startrelais wordt de startmotor zelf van stroom voorzien, je ziet vanaf het relais dikke leidingen naar de accu en startmotor lopen.

Het startrelais is vaak het zwakke punt in het geheel. De Russen hadden daar een heel subtiele oplossing voor, ze stopten gewoon 2 startrelais in een Lada. ;)

Edit: het kan idd ook een defect aan de voorgloeibougies zijn. Het is dus de kunst om uit te vinden wanneer de zekering er uit fikt: bij het voorgloeien of het starten zelf.
Laatst bewerkt: 28 feb 2012 08:46 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 28 feb 2012 08:43 #266611

David,

Gloeikaarsen/gloeibougies/gloeispiraal zijn meestal vrij universele dingen die je ook gewoon bij de automaterialen handel kunt krijgen. Deze hanteren vaak een prijs die 1/3 is van de "bootjes" prijs. Het beste kun de spiraal er uitschroeven en er mee naar de automaterialen zaak gaan.
groet,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startproblemen 28 feb 2012 10:15 #266628

Die zekering zit niet in de stroom naar de gloeibougies. Die zit in de stroomkabel naar het startslot ( dus o.a. startrelais , gloeirelais ).
In de stroom naar de gloeibougies zit helemaal geen zekering.
Zie hieronder het E-schema van deze Vetus motor.
Staat trouwens gewoon in je gebruiksaanwijzing.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: VETUS MOTO...NUAL.pdf
Bestandsgrootte:51 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl