Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Antivries bij niet startende motor

Re: Antivries bij niet startende motor 26 jan 2012 18:40 #259268

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
persoonlijk zo ik nooit van zijn leven in een afgesloten boot met starthulp gaan klooien !!! Dat is meer voor autosloperijen die, alvorens een motor in de ijzerbak te gooien het nog ff willen proberen.Ook moet je oppassen met al dat rondtornen dat er niet teveel water of av in je uitlaat komt anders krijg je vloeistof in de motor,zoals hier boven al voor gewaarschuwd. grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Antivries bij niet startende motor 26 jan 2012 20:01 #259299

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Heb weleens van een monteur gehoord dat remmenreiniger (ook goedkoper) veiliger is en beter werkt dan ether en andere middelen. Ik weet niet of het waar is.
Van ether krijg je in ieder geval koppijn. Ver voor de apk keuring had ik een Peugeot 404 diesel die 's winters niet wilde starten. Met een flinke wasem ether in het filter kwam de oude tor tot leven. Maar om steeds die motorkap te openen was me teveel werk. Dus de bus onder het dashboard geinstalleerd met een slangetje naar het filter. Dat werkte prima, tot op een koude morgen ik met mijn verkouden kop wel heel vaak moest spuiten. Je raadt het: het slangetje was losgeschoten. Met de verkoudheid ging het beter maar wel de hele dag koppijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Antivries bij niet startende motor 26 jan 2012 20:24 #259306

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Anjo schreef :
Als de pruttel nou niet wil starten, bereik ik dan het gewenste effect door AV in mn wierpot( afsluiter naar buiten dicht) te gooien en met de slinger een X-aantal toeren rond te draaien ? Als er dan blauw spul uit mn uitlaat komt, zit ik dan safe?? :blush:
Nee dit kan het einde van je motor betekenen. Op deze manier pomp je je waterlock vol met koelvloeistof, die dan zelfs de motor in kan lopen en zo ernstige roestvorming of zelfs waterslag kan veroorzaken. Normaal als je motor loopt blazen de uitlaatgassen de koelvloeistof naar buiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Antivries bij niet startende motor 26 jan 2012 20:33 #259309

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Frans-V822 schreef :
Daarom watersporters: Vervuil het milieu niet met blauwe koelvloeistof en gebruik voortaan de roze!
De kleur van de koelvloeistof zegt weinig over de samenstelling. Er is ook roze ethyleen glycol te koop bij Halfords

Overigens zijn er koelvloeistoffen die weliswaar in geconcentreerde vorm slecht zijn voor mens en dier, maar in verdunning bij lozing gewoon biologisch kunnen worden afgebroken. In het watersportforum heb ik destijds daar het nodige over geschreven, helaas is het archief daar ter ziele, en ik heb die informatie niet meer paraat, ik zal nog eens zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Antivries bij niet startende motor 27 jan 2012 08:25 #259370

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Er is al wat geschreven over koelvloeistoffen in andere topics. Ook Fer heeft al een en ander uitgelegd. Het is niet de bedoeling dat je een koelvloeistof met een vervangingstermijn van een autoleven gebruikt als een antivries voor een winterperiode. Dat is de zogenaamde longlife koelvloeistof met rode of roze kleur.
Kijk dus even wat je er in gooit. Spaart ook nog wat uit.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Antivries bij niet startende motor 27 jan 2012 09:15 #259390

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Vrijwel alle koelvloeistoffen zijn gebaseerd op 1,2-ethaandiol (meestal aangeduid als ethyleenglycol, etheenglycol of kortweg glycol). Die moet je niet verwarren met de middelen die bv als ruitenwisser antivries worden gebruikt, en waar de werkzame bestanddelen meestal alcoholachtige substanties zijn, aangevuld met oppervlakte actieve stoffen, die ontvettend werken. Die alcoholen verliezen hun werkzaamheid na verloop van tijd door verdamping. In tegenstelling tot koelvloeistoffen bezitten ze geen roestwerende werking.
Ik vul altijd mijn (directe) koelsysteeem met ethaandiol bevattende koelvloeistof, die je in bouwmarkten voor weinig geld kunt kopen.

Voor wat betreft schadelijke effecten : het spul is schadelijk bij directe aanraking, inademing en inname (vlgs Wikipedia : 'bij inwendig gebruik giftig omdat bij het metaboliseren ervan oxaalzuur ontstaat. De dodelijke dosis voor een volwassene bedraagt ongeveer 100 mL').
Na het winterseizoen kun je het echter in tegenstelling tot de gangbare horrorverhalen zonder gewetensbezwaren in het water laten lopen : zie o.a. wat het veiligheidsblad van Volvo over het werkzame bestanddeel ethaandiol zegt :

ECOLOGISCHE INFORMATIE
Milieueffecten : De ecotoxicologische gegevens over de stoffen die zich in dit product bevinden geven aan dat dit product niet als schadelijk voor het milieu is geclassificeerd.
1,2-Ethaandiol :
Mogelijke bioaccumulatie : laag
Biologische afbreekbaarheid : gemakkelijk
Aquatische ecotoxiciteit : Algen 72 uren Acuut IC50 112 mg/L

veiligheidsinformatieblad

(edit : hier en daar extra info toegevoegd)
Laatst bewerkt: 27 jan 2012 10:42 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl