Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B?

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 12 apr 2014 19:27 #505133

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Faran schreef :
Ik meen ergens gelezen te hebben dat synthetische olie aanslag verwijderd, zodanig dat kanaaltjes verstoppen door ophoping van vuil. Forumlid Fer kan daar meer over vertellen.
Om dat eventuele vuil op te vangen heb je een oliefilter.
De ruimte van de lagers is veel kleiner dan de smeerkanaaltjes,dus denk ik niet dat de smeerkanaaltjes verstopt raken.
Mengen van normale en synthetische olie kan wel eens voor schuimvorming zorgen zodat je problemen met de smeeroliedruk kunt krijgen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 apr 2014 19:29 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 12 apr 2014 19:45 #505138

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ter aanvulling wat Douwe heeft geschreven , kan je lekkende seals krijgen, de meeste oude motoren horen op een eenvoudigen olie te draaien.

VP olie kost 10,04 per liter DD olie 5,58 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 12 apr 2014 23:12 #505149

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Fer schreef :
ABSOLUUT geen synthetische olie gebruiken bij oudere diesels.


Wat proost zeg over iets duurder olie is helemaal goed, ga nu aub niet beknibbelen op een paar euro olie.

Dit gaat om lange-termijn meestal niet goed.

Waarom kan ik mij toch nooit aan de indruk onttrekken dat wij vreselijk opgelicht worden door de smeerolie maffia ?

Ik zou wel eens een onafhankelijk testrapport willen zien tussen een z.g. goede merkolie en die van Action???
Ik sluit dan niet uit dat de verschillen hiertussen absoluut niet in verhouding staan tot het prijsverschil. Ik durf zelfs te vermoeden dat het vaak dezelfde olie, maar dan wel 12x verhandeld en en elke keer verdubbeld in prijs.

Gezien de zeer betaalbare Action prijs, heb ik zelfs een keer extra gespoeld met olie! Dit is een decadente luxe!

Ik zal aan het eind van het seizoen verslag uitbrengen over de oliedruk koud en warm.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 03:34 #505154

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Wij betalen idd zeer veel voor de smeer olie. Ik schat ongeveer 5 keer meer als ik het vergelijk met de prijs van hoogwaardige smeerolie die in bulk geleverd wordt voor b.v koopvaardij schepen.
Die blikjes en kannetjes zijn erg duur als er ook nog een gerenommeerd merk op staat.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 05:29 #505171

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
Proost schreef :
tcdehoog schreef :
synthetische olie is voor motoren met echt heel veel draaiuren per jaar
en zelfs dan nog is het omstreden qua kosten per km ( in geval van vrachtwagens)
niet van toepassing voor een zeilbootje, theoretisch zou je een keer in de 50 jaar olie hoeven te vervangen
dus gewoon minerale olie van een bekend merk en elk jaar verversen
ton

Wat zijn veel draaiuren?. En wat is een oude motor?. In de meeste automotoren zit tegenwoordig een syntheet of half syntheet. Diesel en benzine, maakt niet uit. 1000 draaiuren noem ik niet echt heel veel en dan wordt je toch ook nog geprest om na 15000 km of 1 x per jaar te vervangen.
.
met veel draaiuren bedoel ik vrachtwagen die gebruikt worden in dag EN nachtdiensten, of op buitenland met dubbele chauffeurs, dus zo'n 5000 uur op jaarbasis,
het ligt mij bij dat er ook nog een extra olie filter geplaatst werd, een speciaal fijnfilter
olie wordt oa gebruikt om verbrandingsvuil op te slaan, ook syntetische olie raakt "vol"

en een andere quote, ja prijstechnisch worden we vreselijk genaaid, normale goede olie doet inkoop een paar euro de liter
ton mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 08:22 #505209

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
1000 draaiuren... dat is 50.000 km bij een gemiddelde snelheid van 50 Km op de weg

hier gaat een filter 500 draaiuren mee. dat is 25.000 km.

ik vind filters wisselen belangrijker als olie wisselen, met schone filters blijft de olie ook schoner.

en elke 1000 uur of 3 jaar een algehele oliewissel icm wederom nieuwe filters.

die 1000 uur kom je in 3 jaar nooit aan. dus zit er altijd verse olie in de motor.

in de praktijk komt bovenstaande verhaal er op neer dat we elke 3 jaar filters vervangen en olie wisselen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 08:46 #505214

In de handleidingen staat vrijwel altijd bijv. elke 500 uur of minimaal eenmaal per jaar.
Dat laatste hoor je dan te doen voor de winterstalling zodat je motor niet met oude olie lang stil blijft staan.
De vergelijking met een auto gaat trouwens niet op omdat een scheepsmotor meestal zelden niet echt warm draaien kan omdat deze vaak alleen korte stukjes wordt gebruikt .
En juist dat is nadelig voor de o.a. kwaliteit van de olie.
Wel na het verversen de motor 1even laten draaien om de verse olie te verdelen.
En omdat er in een filter vrij veel oude oplie blijft zitten is het beter gelijk ook het filter te wisselen.
Ad
Laatst bewerkt: 13 apr 2014 08:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 09:06 #505215

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
hypervisor schreef :
1000 draaiuren... dat is 50.000 km bij een gemiddelde snelheid van 50 Km op de weg

hier gaat een filter 500 draaiuren mee. dat is 25.000 km.

ik vind filters wisselen belangrijker als olie wisselen, met schone filters blijft de olie ook schoner.

en elke 1000 uur of 3 jaar een algehele oliewissel icm wederom nieuwe filters.

die 1000 uur kom je in 3 jaar nooit aan. dus zit er altijd verse olie in de motor.

in de praktijk komt bovenstaande verhaal er op neer dat we elke 3 jaar filters vervangen en olie wisselen.

Met schone filters blijft de olie niet schoner. Juist door het dichter gaan zitten van de filters worden er meer deeltjes tegengehouden, zeker de grotere, wat dus een schonere olie betekent. Een vernieuwing van filter moet eigenlijk alleen wanneer de oliecapaciteit minder wordt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 15:49 #505301

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Yellow Boat schreef :
In de handleidingen staat vrijwel altijd bijv. elke 500 uur of minimaal eenmaal per jaar.
Dat laatste hoor je dan te doen voor de winterstalling zodat je motor niet met oude olie lang stil blijft staan.
De vergelijking met een auto gaat trouwens niet op omdat een scheepsmotor meestal zelden niet echt warm draaien kan omdat deze vaak alleen korte stukjes wordt gebruikt .
En juist dat is nadelig voor de o.a. kwaliteit van de olie.
Wel na het verversen de motor 1even laten draaien om de verse olie te verdelen.
En omdat er in een filter vrij veel oude oplie blijft zitten is het beter gelijk ook het filter te wisselen.
Ad

Rule of the Thumb:

Olie vervang je pas als;
1- de zuurgraad te hoog oploopt (lakmoespapiertje).
of
2- de olie niet meer smeert, te meten door een druppel op een nieuw koffie filter te laten uitlopen. Als het zwarte residu in het midden blijft en de transparante vlek groot uitloopt smeert het nog. Als de vlek niet verder uitloopt dan het zwarte residu; vervangen.

De 1e heb ik nog nooit gedaan, de 2e wel.
Ik vervang eens in de 3-4 jaar.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 16:03 #505314

Hoe kom je aan die wijsheid WADnWIND? En onder welke pH waarde is de zuurgraad te hoog?

Fer, wat zijn volgens jou de verschillen tussen merk en merkloze smeerolie? Alleen het etiket of meer?

Hier vind je iets wat op een test lijkt (maar gaat over half en volledig synthetische oliën). Hier wordt getest op zeer zware belastingen, iets waarbij (volgens mij) bij onze scheepsmotoren uit het jaar kruik geen sprake van is. Dit is totaal onvergelijkbaar met moderne automotoren die gigantische koppels en vermogens uit soms minder dan 2l cylinderinhoud halen; om over de turbo's nog maar te zwijgen.

Elke olie zal wel aan de spec's van onze motorfabrikanten voldoen. Maar hoe veranderen die specs naarmate de olie ouder wordt? Omdat de meesten toch elk jaar vervangen speelt dit verouderen wellicht ook niet zo'n grote rol?
Laatst bewerkt: 13 apr 2014 16:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 16:35 #505328

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Is meer dan alleen de stikker anders was deze niet zoveel duurder maar het hoeft niet zo duurt te zijn als je in de gemiddelde winkel en à-merk koopt hoor

15w40 kan je goedkoop en duurde kopen dat zijn we eens. Het verschil zit hem in oa de API classificatie van de olie, bij goedkope olie is die ander en is simpelweg wel minder van kwaliteit of dit op langere termijn schadelijk is valt moeilijke te zeggen of te bewijzen.

Ik heb helaas wel redelijk wat praktijk ervaring met mensen die niet de juiste olie hebben gebruikt, dit resulteert oa in lekker seals.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 16:44 #505339

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De discussie van duren en goedkope olie komt hier elkaar terug en snap het niet zo allemaal , we hebben het over tientjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 16:50 #505345

Fer schreef :
Het verschil zit hem in oa de API classificatie van de olie, bij goedkope olie is die ander
Maar die kun je dan toch op papier vergelijken en naast de eissen van je motorfabrikent leggen?
Fer schreef :
en is simpelweg wel minder van kwaliteit
Zeg je dat oliën met dezelfde specs tóch van kwaliteit kunnen verschillen? Dan zijn de specs dus niet uitgebreid genoeg: volgens mij hóren de specs alle relevante eigenschappen te dekken. Dus veroudering zal daar niet inzitten?
Tsja, dan wordt het wel black-vodoo inderdaad. Ik geef die paar tientjes ook idd uit, maar weet eigenlijk niet waarom. Meer een gevoel kwestie (als het erin zit heb ik het gevoel goed voor de motor gezorgd te hebben - slaat natuurlijk nergens op)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 16:55 #505350

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ja je kan idd de verschillende merken met elkaar vergelijken met wat er op de achterkant van de flacon staat.

Wij koop olie vanaf 1 liter tot wel 100 ton, als we bij de Hema goedkoper hadden kunnen kopen met de juiste eisen hadden we dat echt wel gedaan... Uhmm en natuurlijk wel de hoofdprijs gerekend naar de kland :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 17:20 #505362

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nachtvlinder schreef :
Hoe kom je aan die wijsheid WADnWIND? En onder welke pH waarde is de zuurgraad te hoog?

Ik heb die wijsheid niet, maar heb wel eens gelezen over peilstokken met witmetaal of magnesium monsterstukjes. Als deze dof werden, was de olie te zuur, hetgeen ook aantoonbaar moet zijn met de lakmoesproef.
toegegeven, ik heb dat nog nooit gedaan en er zullen meerdere criteria voor gelden.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 17:22 #505363

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nachtvlinder schreef :
Hier vind je iets wat op een test lijkt (maar gaat over half en volledig synthetische oliën).

De laatste 4 oliën uit de test zijn wel indrukwekkend.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 18:10 #505396

Ja, maar die test boost zulke extreme belastingen na, dat het er bijna om lijkt te gaan dat als (het ontbreken van voldoende) smering als faal-mechanisme wordt beschouwd, dit zo laat mogelijk optreed. Onze motortjes zitten nooit op die limiet lijkt me. Maarja, hoe en waarop zou je dan wel willen testen?
Laatst bewerkt: 13 apr 2014 18:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 18:15 #505400

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Leuke test maar gaat echt niet op voor onze dieseltjes
Laatst bewerkt: 13 apr 2014 18:16 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 18:32 #505418

Synthetische olie gebruiken in oude motoren is absolute no go! Hoef je niet lang te wachten voor je overal lekkage hebt.

Die oude motoren lopen prima op 15w40. Waarom er dunnere olie in zou moeten met pleziergebruik is mij een raadsel.

Afgelopen week olie ververst met Action olie. 15w40, 9,25 voor 5 liter.
Bij mijn vorige boten ook nooit problemen gehad door deze olie. Daarbij, ik ben er van overtuigd dat de a merk oliën van 1980 van mindere kwaliteit zijn dan de c merken van vandaag.

Olie heeft een grote marge en oliefabrikanten en handelaars spelen in op het gevoel van de afnemer. Klant van mij zit in de oliën en daar kan ik mobil1 olie voor de helft van het geld krijgen van kroon olie bij de autoshop.

Nog even on topic.. Die andere olie zal vast voor koudere gebieden zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 13 apr 2014 18:34 #505419

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Toch wel moeilijk, nu te constateren dat de grootste fouten het gevolg zijn van mindere oliesoorten. Een fout is een fout, groot of klein, maakt niet uit. Grappig om te weten is dat het zichtbaar worden van een fout kan gebeuren in een enkele seconde. Zo hoor je niets en je draait je om, wilt weglopen en je hoort de fout. Wat in het algemeen niet bekend is, het materiaal dat verdwenen is en wat de fout zichtbaar maakt is ondermijnd door reeds kapot gewalst materiaal onder de oppervlakte, wat totaal niet zichtbaar is, ook niet onder een microscoop. Zonder meer van de testmethode en de kwaliteit van de rollen te weten is er weinig van te zeggen maar voor de olietesters is het al duidelijk.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 14 apr 2014 05:53 #505510

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Proost, hoe kom je er bij dat een oliefilter vervangen enkel noodzakelijk is wanneer de oliecapaciteit minder is geworden? je hebt er juist baat bij dat deze goed doorstroomt.

Een oliefilter is een filter van 10 micron die hoofdzakelijk bedoelt is om al het zweefvuil af te filteren. De bedoeling is ook dat alles onder de 10 micron gewoon door loopt. Als het filter dicht gaat zitten omdat hij vol zit levert dat diverse problemen op omdat je motor niet meer voldoende gesmeerd wordt.

Je kan deze dus echt beter regelmatig vervangen

De 1 x per jaar voor de winter die Yellow Boat zegt is helemaal niet zo gek inderdaad.

En zeker bij een diesel die enkel kort draait, nooit echt op temperatuur komt en ook nog in verhouding zwaar belast wordt heel erg belangrijk omdat bij die motor veel meer onverbrande delen in de olie zweven. die geven weer andere problemen icm lage temperaturen.

er zijn meerdere oorzaken, hier even de belangrijkste 3:

1. de brandstof verbrand die bij lagere temperaturen niet goed. de kool afzetting en onverbrande brandstof die achterblijft komt deels in je olie.

2. De olie komt niet op temperatuur waardoor o.a. water en achtergebleven brandstof niet verdampen. Dit blijft dus allemaal in de olie zitten.

Het water is afkomstig van condensatie, maar ook een bijproduct van de ontbranding van de brandstof.

dit kan je testen asl je een emtalen pijlstok hebt door er even een aansteker onder te houden als hij er uti is. gaat het spetteren? dan zit er vocht in. eigenlijk net zo als in de keuken...

3. Door punt 2 neemt de kwaliteit van de olie af en ontwikkeld zich "Black Sludge". dit is ingedikte olie ontstaan door een chemische reactie tussen de mix olie/brandstof/kool icm langdurige temperaturen onder de 100 graden.

Door de opbouw van het oliecircuit kan het oliefilter nog verder verstoppen door black sludge omdat deze aan de buitenkant van de motor zit en de olie hier nog iets verder afkoelt waardoor het eerder ontstaat.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over delen die elders in de motor zijn ontstaan en daar blijven zitten. Bijvoorbeeld de slang van de carter ontluchting en onder de rand van de oliedop. Maar ook op heel veel andere plekken

De beste adviezen zijn dus

1. Elke 3 jaar of 500 draaiuren olie vervangen
2. Scheepsdiesels kunnen het best een traditionele minerale olie hebben tenzij de fabrikant anders aan geeft.
3. elk jaar het oliefilter voor de winter vervangen.
4. regelmatig de motor echt goed op temperatuur laten komen en gebruiken zodat water en brandstof kunnen verdampen uit de olie vandaan. wel hierna even de olie bijvullen indien noodzakelijk, want het peil zal een stukje dalen.
5. de olie nooit verder als max vullen. ook direct bijvullen als deze op min staat. het beste is dus ergens in het midden van deze 2 lijntjes.
Laatst bewerkt: 14 apr 2014 06:00 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 14 apr 2014 06:07 #505521

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Oliefilters zijn er in vele gradaties. En het zijn geen absoluutfilters, die eenvoudige dingetjes aan onze motoren. Een filter laat deeltjes door van bepaalde grootte,in bepaalde hoeveelheden en een normaal 10 micron filter laat ook deeltjes door die groter zijn. Hoe meer deeltjes tegengehouden worden, des te beter wordt de filtering, de ruimte wordt kleiner om deeltjes, groter dan, door te laten. Dat hoeft niet te betekenen dat het filter geen olie meer door laat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke grading olie in eeen Volvo Penta MD2B? 14 apr 2014 06:10 #505523

Allemaal heel leuk en ik weet best dat je met metingen aan de olie er veel langer mee kunt doen en de toestand van de motor kunt vervolgen.
Maar ik houd me gewoon aan wat er in het boekje staat (zie beneden).
Die 2,4 liter één keer per jaar kost me de kop niet.
Ik gebruik trouwens wel an 1700 draaiuren goedkope 15W40 olie vande Hema ( met de juiste specificatie uiteraard(API CD, CE of CF4)en ben daar dik tevreden mee.
Ook de MD5A in mijn vorige boot liep er prima op.

Bij grote motoren loont een regelmatige laboratoriumcontrole van de olie mogelijk wel maar voor de doorsnee motortjes waar we het hier over hebben kan ik me dat niet voorstellen.
Ad

Bijlage Naamloos_2014-04-14.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 14 apr 2014 06:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl