Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Bukh dv10 heeft het warm gehad

Bukh dv10 heeft het warm gehad 18 nov 2011 15:09 #241405

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Hallo allemaal ik zal me even voorstellen.

Ik ben Martijn en ben sinds kort in het bezit van een compromis 850 met een bukh dv10 motor.

Het volgende, ik ga de eerste keer varen met de boot en de temp. loopt op
100 graden, terug naar de haven en in de haven stond de meter inmiddels op 120 graden. in de haven het een en ander nagekeken en ja hoor impeller kapot. deze heb ik vervangen en weer varen er kwam gewoon koelwater uit de uitlaat maar na een minuut of 15 werd de motor weer warm, ik zat inmiddels midden op de maas dus doorvaren naar de parksluizen en na de parksluizen moest ik de mast laten zakken dus heeft de motor uitgestaan.

De mast gestreken en weer varen en weer de motor warm, nog even gestopt om het koelwater uit de uitlaat te controleren dat was goed dus de temp. meter gelaten voor wat het was en rustig doorgevaren naar mijn thuis haven (+- 2uur) de motor liep als een zonnetje en nog steeds

In de haven de motor na gekeken, temp sensor er uit gedraaid en een stokje er in gestoken de motor was leeg geen druppel water ( de motor is direct gekoeld) motor gestart zonder sensor tot er water uit het gat kwam en toen de sensor er weer in en aan gesloten en de motor warm laten draaien, De temp meter gaf na een half uur weer 100graden aan.

Ik heb toen de sensor er weer uit gehaald en de motor was leeg, koel leidingen los gehaald en de thermostaat gedemonteerd, oorzaak gevonden,
thermostaat vast geroest en een leiding zat verstopt met een stukje van de oude impellor

Ik heb alles weer gemonteerd de thermostaat heb ik open gezet en de motor weer laten draaien, de motor loopt goed geen rook geen damp en verbruikt geen olie (ik moet nog wel de thermostaat vervangen de motor blijft nu koud)

Nu mijn vraag,ik heb naar mijn mening minimaal 3 uur zonder koelwater in mijn motor gevaren kan een bukh echt niet stuk of is het toch verstandig om de cilinderkop te demonteren om het een en ander te controleren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 18 nov 2011 15:28 #241412

welkom, je zegt het dus zelf, een bukh kan (bijna ) niet kapot, als fer dit leest heeft hij zo n hart vibrator nodig om weer bij te komen. je hebt waarschijnlijk heel langzaam gevaren en de motor heeft nog wat warmte kunnen lozen aan de lucht. het is natuurlijk zeer af te raden om het nogmaals te proberen, maar als alles verder gaat zo het gaat, gewoon verder gaan.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 18 nov 2011 15:46 #241422

Ja de losse stukjes impellor MOET je hebben voordat je de boel weer dicht maakt. De laatste dat ik dit deed was het vervangen van de impellor binnen 20 minuten gefikst. Maar het zoeken van de losse stukjes...
Steeds verder het koelsysteem openmaken totdat je echt alles hebt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 18 nov 2011 15:53 #241426

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Ik heb inderdaad rustig gevaren zo rond de 2000 toeren en het laatste half uur nog minder ten minste als dit rustig is ( max 3000 tpm)

Ik dacht als er water uit de uitlaat komt dan is het goed maar achteraf is het water via de bovenkant van het thermostaathuis zo de uitlaat weer ingepompt zonder in de motor te komen.

groeten martijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 18 nov 2011 18:32 #241465

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Hoe ga ik dit tacties zeggen uhmm

Doorvaren met een te heten motor is dom en stom

Doe me een lol en ga aan de kant of vraag om een sleep als je dit weer hebt.

Wat betreft je vraag over of een Bukh hier beter tegen kan dan ander motor en is ja maar er is een grens en die hen jij echt overschreden.

Dus je kan echt mazzel hebben of je problemen komen nog te later naar voren.

Oja welkom op het forum :)

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 18 nov 2011 18:44 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 18 nov 2011 19:20 #241476

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Tja, wij hebben ook een Bukh DV-10 en ook heel wat koelwaterproblemen gehad wij hebben geen themperatuurmeter maar alleen een zoemertje. Bij ons gold en geldt zoemeraan-motoruit.

Tip: ik heb het al eerder gemeld op dit forum: m.b.t. de impeller: aan onze DV-10 is een Johnson-pomp gemonteerd. Sinds 2010 hebben wij originele Johnson impeller van MC-97 (i.p.v. neopreenrubber). De koeling van de motor met de toch al niet te ruim bemeten koelwaterleidingen is echt aanzienlijk verbeterd.

Ik hoop dat je geen structurele schade hebt opgelopen. Groetjes,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 18 nov 2011 19:30 #241478

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Klopt helemaal dat de koeling krap is bemeten en wat betreft de schade dit kan zijn een uitgefikte koppakking en/of een scheur in de kop daar is dit merk nog al gevoelig voor na een warm loper.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 07:55 #241550

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Bedankt voor de reacties,

Fer, ja ik weet dat het stom van mij was om door te varen maar ik had op dat moment de schuld bij de temp.meter gelegd. Hoe kan ik de koppakking controleren met een open koelsysteem? of moet dan de kop eraf?

Xkipper, bedankt voor de tip ik heb ook een jhonsonpomp maar heb in de haven toen een immitatie impellor gekocht

Weet iemand waar je onderdelen voor mijn motor kan bestellen omgeving rotterdam?

Groeten martijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 08:16 #241555

De koppakking kun je testen door het koelwatersysteem af te persen. Je kunt ook extra opletten op de rook die uit de motor komt. Wanneer je geconfronteerd wordt met wit grijze rook dan kan dat duiden op een lekke koppakking. Een andere manier is om te checken op belletjes in het koelwater. Met een open systeem is dat echter wat lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 10:02 #241578

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Maarten-Jan schreef :
De koppakking kun je testen door het koelwatersysteem af te persen. Je kunt ook extra opletten op de rook die uit de motor komt. Wanneer je geconfronteerd wordt met wit grijze rook dan kan dat duiden op een lekke koppakking. Een andere manier is om te checken op belletjes in het koelwater. Met een open systeem is dat echter wat lastig.
Misschien ook even kijken naar de olie.
Als de motor warm gedraaid is en er komt (na afzetten van de motor) stoom uit de olievuldop boven op het blok, dan zou er wel eens water in de olie kunnen zitten. Als vervolgens blijkt dat de olie in het carter melkachtig is (niet meer zwart maar met een geelzweem), dan is een lekke koppakking waarschijnlijk.

--
stegman
Laatst bewerkt: 19 nov 2011 10:03 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 10:38 #241591

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Ik heb geen last van rook in wat voor kleur dan ook, ook niet met starten.
Er zit ook geen water in de olie maar er zat ook geen water in het blok en na de operatie ben ik alleen op de motor de box uit en in gevaren.

Ik denk dat ik de motor eerst maar ga afpersen. Ik zat te denken om de koelwaterslangen af te stoppen, de motor af te vullen, sensor eruit, uitlaatklep dicht inlaat open en dan druk zetten op de inlaat of beschadig ik dan mijn klepseal ???

groeten m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 10:45 #241595

als de motor niet meer te warm wordt en goed werkt zou ik er niets aan doen,zeker niet zomaar afpersen,dan sloop je mischien een goede motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 11:35 #241606

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
pantaleimon schreef :
als de motor niet meer te warm wordt en goed werkt zou ik er niets aan doen,zeker niet zomaar afpersen,dan sloop je mischien een goede motor
Of je een motor kan slopen met afpersen weet ik niet.
Maar inderdaad: als de motor goed start, goed op toeren komt en z'n normale vermogen ontwikkelt, kan er bijna geen sprake zijn van een lekke koppakking. Waarom niet gewoon nog een uurtje gaan varen en dat allemaal eens even testen? Dan kun je daarna ook nog 's de olie controleren.
Is er niets te merken of te zien, dan lijkt mij de conclusie duidelijk.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 11:40 #241607

Ach en heetlopen hoeft niet altijd te betekenen dat dat het einde is.
Heb eens een lekke radiateur in mijn auto gehad en niets gmerkt tot de motor kompleet vastliep. :ohmy:
Dat was het dan , dacht ik maar toen eenmaal naar huis gesleept hij weer was afgekoeld en ik er een tuinslang in hing liep hij weer als een zonnetje en daana met een nieuwe radiateur nog 4 jaar en 65000 km. :cheer:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 12:02 #241613

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Als ik ga varen zou ik eerst de thermostaat moeten vervangen anders komt de motor echt niet op temperatuur en bij een klein lek tussen verbrandingskamer en koelsysteem zal ik denk ik niets merken aan de olie of aan de uitlaat gassen

groeten m

Yellow boat, ben benieuwd welk merk en type auto dat was.
Laatst bewerkt: 19 nov 2011 12:04 door pduick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 12:13 #241614

pduick schreef :
Als ik ga varen zou ik eerst de thermostaat moeten vervangen anders komt de motor echt niet op temperatuur en bij een klein lek tussen verbrandingskamer en koelsysteem zal ik denk ik niets merken aan de olie of aan de uitlaat gassen

groeten m

Yellow boat, ben benieuwd welk merk en type auto dat was.

Was een Ford Mondeo , een jaar of 10 geleden.
Ad
sorry voor dit off topicje :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 12:40 #241619

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Pduick

Hoe wat wil je afpersen? Een scheur in de kop komt soms pas weer te voorschijn als de kop warm is, daarnaast kan er ook weer en hoop mis gaan met afpersen dus zou ik dit even achterwegen laten en de volgende punten nakijken voor langere tijd.

Olie pijl
Olie kleur (wit of grijs betekent water bij de olie)
Rook uit de uitlaad (wit)
Het start gedrag in de gaten houden

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 12:57 #241622

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Ik gebruik de motor alleen om mijn box uit en in te komen, behalve met vakantie dan vaar ik twee dagen op de motor voor de mast weer overeind gaat en met mijn geluk....

Ik denk dat ik de kop er maar af haal het zekere voor het onzekere en ben ook wel nieuwsgierig of er echt wat aan mankeert.

iemand nog een adres in de buurt van rotterdam voor onderdelen?

groeten martijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 13:07 #241624

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik haal wekelijks kopen eraf en wat zie je een zwartgat als de zuiger in de onderste stand staat en dan!!!!

De koppakking is overleden als je deze los haalt en de scheur in de kop zie je waarschijnlijk niet, dit zie je wel als deze word afgeperst.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 13:15 #241625

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Is die koppakking nog zo een asbest geval die aan kop en motor blijft plakken dan?

Ik haal ook zo nu en dan een kop eraf en kan meestal wel zien waar deze gelekt heeft( wel hele andere motoren, auto).

Ik wil de kop inderdaad af laten persen als er niets aan de kop te zien is.

vriendelijke groet martijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 13:23 #241628

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Nee het is geen asbest ding maar zal wel beschadig raken of zijn door het los halen omdat de motor te warm is geweest.

oké je heb ervaring dan word het een ander verhaal maar of het nodig is is de vraag

oké je heb ervaring dan word het een ander verhaal maar of het nodig is is de vraag
Een scheur zit vaak tussen de kleppen maar kan ook tussen de cilinder en een olie of koelkanaal zitten

Onderdelen kan je bestellen bij Cloud


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 19 nov 2011 21:13 #241672

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
fer, of het nodig is weet ik ook niet maar ik wil niet op mijn vakantie vuile handen hebben dus kan mijn inziens de motor beter nu open maken nu ik de tijd heb dan langs een of ander kanaal. heb jij ervaering met een bukh? de kop zit vast met tapeinden, komt hij zo los of moet je hem er af trekken met speciaal gereedschap?

er is volgens mij echt wel meer te zien dan een zwart gat, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 20 nov 2011 17:04 #241796

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De kop zou gewoon los moeten komen na het los halen van de moeren.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 20 nov 2011 20:16 #241869

Hallo Martijn,

Als je aan het klussen gaat, maak je dan foto's?
Ik heb namelijk een DV-20...

Mvg
Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 heeft het warm gehad 22 mrt 2012 19:17 #271599

  • Sjemonov
  • Sjemonov's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Hier nog een liefhebber voor foto's van de open hart operatie...
We hebben ook een DV-20 die de vorige eigenaar 5 jaar geleden heeft laten reviseren. Motor wel en keerkoppeling niet, was niet handig want die konden wij er na één seizoen op zout water vanaf halen om eveneens te laten reviseren. De keringen waren na 30 jaar geheel uitgehard (en helaas wat het geen garantie meer).
Koelwater komt wel meteen naar buiten maar het is voor je gevoel inderdaad maar een z**kstraaltje. Onder het varen zie je geen of nauwelijks rook maar als we een keer haast hebben gehad zie je toch wat aanslag op de spiegel. Volgens de expert die de aankoopkeuring heeft gedaan hoort wat witgrijze rook bij deze blokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl