trotti schreef :
Ook als je motor koud op de fundatie staat heb je baat bij de isolatie.
Je hebt nl constructiegeluid en luchtgeluid.
De eerste zijn de trillingen die, zoals de naam al zegt, via de constructie doorgegeven worden. Dit zijn vooral de lagere frequenties.
De tweede is het geluid dat zich via de lucht verspreid.
Uiteraard is het mooiste als je de motor op dempers zet, en je motorruim isoleerd...
Groeten,
Johnnie
Bijna goed, het gaat om contactgeluid en luchtgeluid. Het laatste zijn ook trillingen, of beter gezegd, energie. Een eerste vereiste is om deze energie te isoleren van de omliggende constructie. Zowel bij contact- als luchtgeluid doe je dat door het aanbrengen van een scheiding, in het geval van de motor met een trilingdemper en voor de motorkast in de vorm van een extra wand, zeg maar een kist in kist principe. Doordat de buitenwand dus dubbel is wordt de energie sterk bemoeilijkt doorgegeven aan de eigenlijke wand. Dit word verder verbeterd door het aanbrengen van massa voor de lage frequenties en absorbtiemateriaal voor de hogere frequenties.
Dus alleen een noppenplaat of ander absorberend isolatiemateriaal gaat niet werken.
De eerder genoemde merfocom plaat verenigd alle voorwaarden in één sandwichplaat, bestaande uit absorbtie, massa gecombineerd in de "extra wand" en nog een scheidingslaag die vastgelijmd wordt ( niet schroeven!) tegen de binnenzijde vam de motorkast.
Met wat extra handenarbeid kun je zo'n dure plaat ook zelf fabriceren uit multiplex, lood en een absorptie materiaal, als je er maar voor zorgt dat er geen stijve verbinding wordt gemaakt met de motorkast.
Een andere belangrijke voorwaarde is dat er geen (ongeisoleerde) openingen zijn, dus zorgen voor een goede afdichting en als dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld tbv de beluchting, kun je nog overwegen hierin een demper op te nemen (slangdemper, kant en klaar te koop)