Beste medezeilers,
Na het meelezen van vele berichten, durf ik nu zelf eens een bericht te plaatsen.
Geweldig hoeveel informatie je zo vind, zinnig of wat minder zinnig (ja, ook het draadje "wie weet wat dit is" gevolgd).
We zeilen al een tijdje, vroeger op het bootje van pa en na een aantal jaren een Rebell Seaskip nu sinds een jaar op 6 een Phantom 35. Motortje is met een Bukh DV24 met warmtewisselaar.
Alle jaren heeft de 'motorman' van de haven de motor vorstvrij gemaakt, maar omdat het nog even duurt voordat hij de kant op gaat heb ik nu zelf maar eens wat koelvloeistof door de wierpot gegooid.
Motor warm, afsluiter wierpot dicht, koelvloeistof in wierpot en als het uit de uitlaat komt (emmertje) de motor uit. Daarna de wierpot vullen met koelvloeistof, wierpot dicht en afsluiter open en dicht.
Zo vind ik het ook op de fora en google, maar volgens mij drukt de waterdruk de koelvloeistof weg en zakt die niet naar beneden, hoe krijg ik dan die afsluiter vorstvrij?
Of zit dat zo diep onder water dat het daar niet vriest?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Feike