vrotogel schreef :
Nou hebben ze mij recent wijsgemaakt dat brandstoffilters met 'kijkglaasjes' (de doorzichtige onderkant) niet meer waren toegelaten in verband met CE keur en veiligheid. Deze zouden door hitte en kunnen springen en daardoor brandstof lekkage veroorzaken met alle gevolgen en risico's van dien.
Ik vond het wel een geloofwaardig verhaal dus het verbaast me dat je die filters nog zou kunnen kopen.
Volgens CE keur mag het inderdaad niet. Alleen geldt CE keur slechts voor nieuwe boten en mag je gerust er na dingen wijzigen en daarom zijn ze nog gewoon verkrijgbaar. Er zijn boten die standaard met een alluminium kijkglas worden geleverd maar waar je er een glazen kijkglas bij krijgt... Ook de meeste profs vinden dat de CE regelgeving hier een beetje te ver is doorgeschoten.
Hier ook een separ filter met kijkglas. Via ebay dacht ik een koopje te hebben in de USA. Alleen scheelt het na heffingen en een los RVS uitwasbaar filter voor er in niet zo heel veel meer. Separ en Racon filters zijn zeker bij grotere motoren erg goed doordat ze water en diesel scheiden door de centrifugaal werking. Alleen hebben veel van 'onze' motoren daar te weinig doorstroom voor en vervalt die functie deels. MAar dan nog schijnt het een van de beste voorfilters te zijn die te krijgen is.
Die geodkopere Racors die hier eerder genoemd zijn, hebben die centrifigaal werking niet en dat is het grote verschil met die duurdere Racors. Maar omdat die toch niet optimaal werkt, is dat misschien helemaal niet erg?
Je zou ook eens kunnen kijken naar het Vetus WS180 filter. Dat is minder duur dan een
Separ of Racor (zo rond de 80 euro) en heeft dan ook niet die centrifigaal werking. Maar het heeft niet alle irritantie afdichtingen, ringetjes en andere meuk van het Delphi filter. Beetje er tussen in dus. Alleen is deze niet doorzichtig. Het is mijn reserve filter. Maar kijk ook naar de vervangfilters, die zijn bij Vetus aardig aan de prijs met zo'n 30 euro p/s. Dat is duurder dan Separ en al helemaal als je daar een uitwasbaar filter in hangt.