Markje schreef :
Daar was ik al bang voor. Ik zal het merken. Hij heeft hem nu opgeladen en over 3 weken gaan we kijken of die nog vol is. Anders koop ik alleen de motor.
Oplader die erbij hoort heeft een "recon" stand, en dat moest eerst.
Recondition of zo iets?
Dat is inderdaad de reconditioning stand. Er wordt dan pulserend geladen om het gekristalliseerde loodsulfaat in oplossing te laten gaan. Dit wordt ook 'desulfateren' genoemd. Het is niet vaak mogelijk geheel te desulfateren en er blijft wel wat loodsulfaat op de platen achter. Houdt er rekening mee dat de accu is gaan 'hemelen'.
Zo'n Minn Kota of trolling motor op 12V geeft rond 500W aan aandrijvend vermogen. Dat is ongeveer 3/4pk. Omdat de 'koppel-toeren kromme' van een elektromotor anders verloopt is de stuwkracht bij vol toerental meestal gunstiger dan bij een inwendige verbrandingsmotor. Bij dit soort motortjes wordt dan ook meestal de gunstiger uitziende stuwkracht in ponden aangegeven, bv 50 of 70 LBS. Duitse Torqeedo's kennen geen Britse ponden...
50LBS is ongeveer 25kg stuwkracht (en eigenlijk moet je dan over 250 Newton praten, een kilogram is geen kracht maar een gewicht). Een 1,5pk benzinemotortje geeft ook ongeveer 25kg stuwkracht. Voor een kleine boot heb je dan wel wat en met een 100Ah accu kun je dan best lang varen op de motor. Dat waterskiën achter de boot moet je maar vergeten... als je mee gaat doen aan een powerboat race heb je wel de kans dat je mensen aan de kant in hun broek ziet pissen van de lach, maar dat heb jij dan gezien en die jongens in die snelle boten zien dat niet!
Voor een Seahorse is het een motortje voor in en uit de haven, in een sluis kan het ook. Tegen de stroom in kan ook, maar dan zul je de accu wel leeg hebben voordat je weer kunt aanleggen, daar moet je wel rekening mee houden. Bij Alie Express noemen ze zo'n trolling motor een 'elektrische peddel' en dat geeft eigenlijk goed weer wat je er mee kunt doen.
Groeten, Peper.