Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelprobleem

Koelprobleem 04 aug 2011 03:57 #211436

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Goedendag.

Dus, gister beetje varen. ivm windgebrek anker uit en later weer terug "zeilen". Toen de snelheid onder de 1.5 knts kwam toch maar de motor aan. Binnen 5 minuten was hij gloeiend heet (net onder de 120 graden) dus snel aan een steigertje. Kwam wat witte rook uit de natte uitlaat (niet belachelijk veel) en ook witte dampen uit de machinekamer. Leek of er ook wat olie uit de uitlaat kwam. Wat bleek, koelvloeistof op. Nu had ik die al een tijdje niet meer gecontroleerd, maar zo lang geleden was het ook niet. Oliepijl OK. buizen van het koelsysteem gloeiend heet. Koelwater bij gevuld en gestart, nergens lekkage te zien op het eerste gezicht, maar de motor liep weer heel snel warm. Ik ben niet zo technisch, maar ik denk aan problemen met de koppakking, maar waarom de motor met koelvloeistof erin alweer zo snel warm loopt, snap ik niet. Kapotte koelwaterpomp? Het buitenkoelsysteem functioneert goed. Ideeen?

Eind van het verhaal: toch met 1.5 knts naar huis gezeild...

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 04:58 #211448

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Het feit dat er witte rook uit de uitlaat komt én dat de koelvloeistof ineens op is wijst er volgens mij op dat er ergens koelvloeistof in de cilinders lekt. In het beste geval lekt de koppakking, maar het is ook niet uit te sluiten, omdat de motor inmiddels ook flink heet geweest is, dat er een scheurtje in de cilinderkop zelf zit. Tot zo ver mijn idee van de diagnose, de rest is voor de echte deskundigen (Fer?). Ik zou in ieder geval er een monteur bij laten komen die verstand heeft van jouw type motor. Wat heb je trouwens?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 05:10 #211451

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Ik heb ooit bij mijn Yanmar2GM20 met externe koeling het probleem van te hoge koelwatertemperatuur gehad. De oorzaak bleek toen dat het 12Volt pompje van de externe koeling te weinig opbrengst meer had. Er ging geen koelvloeistof verloren en de motor werd niet echt te heet omdat het koelwatertemperatuuralarm steeds afging. Ik vaar nu met koeling van zoet "buitenwater".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 05:53 #211455

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Kan ook iets veel simpelers zijn, een slang die begint te lekken (koud zie je niets, pas op temperatuur en dus druk valt dit op) een koelvloeistof dop die verstopt zit waardoor hij zijn druk niet kwijt kan.

Een lekke koppakking is wat anders dan iets witte rook uit de uitlaat. Heb het een keer met de auto gehad. Ten eerste start hij lastig omdat er water in de cylinder zit, daarna blaas je een rookgordijn en niet een klein beetje witte rook.

Ik zou hem starten met het luik open en echt warm laten worden, desnoods een stukje varen (wel genoeg vloeistof meenemen om ook thuis te komen)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 07:12 #211469

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1310
:pinch: Hmmm KOELPROBLEEM ??? Vandaag laatste werkdag dan lekker vakantie.
Volgende week één weekje naar de Ardennen.. 14º-15ºC 75% kans op neerslag.. Nee, ik heb geen problemen met koelen. :unsure: ;)
Daimio 700 (23ft)
Bootnaam: Keiko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 07:14 #211473

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Ik hoop op iets simpelers dan lekke pakking of kop natuurlijk. Ook het feit dat de motor binnen 5 min langzaam lopen te heet wordt terwijl er gewoon meer dan genoeg koelwater is lijkt mij dat er niet rondgepomt wordt. Ik zie geen lekkage maar er zit wel een soort wittige corrorie (lijkt qua uiterlijk op harige schimmel oid) bij div. aansluitingen van slangen. Ik heb trouwens een gemariniseerde vw golf diesel met interkoeling en natte uitlaat erin staan.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 07:37 #211479

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Je zal dan wel de originele VW waterpomp nog gebruiken voor het "buitencircuit" en dat is eigenlijk wel een goeie zaak, betrouwbaarder dan die 12V dingetjes.

Dus... thermostaat, waterpomp, tussenkoeler verstopt? Wordt even zoeken... en ondertussen op olie- en waterpeil letten.

Moet-ie nog ontlucht worden na het bijvullen misschien? (Moeilijk te zeggen met zo'n "one-off" installatie)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 08:09 #211489

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Neem aan dat je een warmte wisselaar heb? De kan lek raken bij de soldering van de pijpjes

Na het bij vullen was toen het koelvloeistofpijl weer gezakt?

Witte damp uit de uitlaad zal wel stoom zijn geweest omdat de boel te geworden is geworden

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 08:22 #211494

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
web schreef :
Je zal dan wel de originele VW waterpomp nog gebruiken voor het "buitencircuit" en dat is eigenlijk wel een goeie zaak, betrouwbaarder dan die 12V dingetjes.
Geen goede zaak als dat zo is en dat zal weaarschijnlijk ook niet zo zijn. Die waaier-pomp uit de auto wordt (meestal) gebruikt voor het primaire, 'binnen' deel met goede redenen. Hij is wel betrouwbaar maar niet geschikt voor buitenwater door de warmtewisselaar en uitlaat heen te spoelen.
Daar wordt meestal een (extra) impeller-pomp toegevoegd, mechanisch (liever) of electrisch bij conversies van auto motoren, net zoals dat is bij fabriek-af gemariniseerde motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 09:43 #211510

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337

Dit is de enige foto die ik van de motor heb. Ik zal eens even goed uitzoeken hoe dat koelsysteem in elkaar zit. Dat witte ding linksboven is het koelwaterreservoir, rechtsboven zie je de warmtewisselaar. Ik was sowieso al van plan om alle slang aansluitingen eens te vervangen want die zien er een beetje gaar uit, maar toch zie ik daar geen lekkage. Maarja, als het water niet rondpompt dan zie je ook geen lekkage natuurlijk.

@ web: dat van dat ontluchten dat moet ik even uitzoeken, weet ik niet. @ fer: nee, het pijl zakte niet (maar hij heeft ook maar weinig gedraaid ivm de hitte ontwikkeling).

Fijn al die antwoorden. Een ander idee wat ik had: zou de koelvloeistof weggelekt kunnen zijn waardoor de pomp droog (en stuk? gedraaid is?

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 10:08 #211513

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
de eerste keer was het koelmiddel weg na oververhitting en de twee keer was de vloeistof nog wel aanwezig als ik het goed begrijp.

Nu vallen me een paar dingen op aan jouw systeem en ik probeer het netjes te houden maar dit ziet er niet professioneel uit.

De koeler is een oude Paragon keerkoppeling koeler en het ziet er naar uit dat het expansievat als doorstroom vat word gebruikt.

De waaierpomp kan wel tegen een stootje en zal nog wel werken, ik zal als eerst maar even de boel zien te ontluchten.


Edit:

En kijk de impeller na en zorg dat het systeem goed is ontlucht en dit kan je controleren door aan de slangen en leidingen te voelen of deze warm worden. Is dit allemaal in orden en het koelvloeistofpijl blijft goed maar de motor word weer warme, moet het probleem zoeken in de warmtewisselaar (vervuiling en/of lek) impellerpomp (rubber impeller stuk) en het wierfilter (afdichtingen lekken lucht)(afdichtingen)

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 04 aug 2011 10:24 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 10:52 #211520

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Super antwoord dit. Ik vind het koelgebeuren van die motor er inderdaad niet heel gesmeerd uitzien. Met de impeller controleren bedoel je die van de koelwaterpomp? En eat zou een goede plek zijn om dit systeem te ontluchten? Iets anders wat je schreef deed me denken. Het wierfilter is goed zichtbaar en daar zie je vrij veel lucht rondwervelen tijdens het draaien van de motor. Kan dat aan de afdichtingen liggen? Er komt wel water uit de uitlaat echter.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 10:56 #211521

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De impellerpomp dit achter het linkse witte poelie, asl ik het goed zie tenminste.

Het je zo’n wierpot met vleugelmoer? Ja moet je even de O-ring die onder de deksel zit vervangen het zelfde geld voor de pakking onder de vleugelmoer, dit zijn zwakke punten van deze wierpot.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 10:58 #211523

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Philip schreef :
web schreef :
Je zal dan wel de originele VW waterpomp nog gebruiken voor het "buitencircuit" en dat is eigenlijk wel een goeie zaak, betrouwbaarder dan die 12V dingetjes.
Geen goede zaak als dat zo is en dat zal weaarschijnlijk ook niet zo zijn. Die waaier-pomp uit de auto wordt (meestal) gebruikt voor het primaire, 'binnen' deel met goede redenen.
Ik heb geen flauw idee waarom ik dat zo zei. Ik bedoelde natuurlijk BINNEN!!!circuit, waar koelvloeistof loopt, en inderdaad een aparte impellerpomp voor het buitenwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 11:02 #211525

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Wat zit er links van de motor, dit lijkt ook op een koeler
Is de koeler links niet aangesloten op de keerkoppeling? Dit kan je malelijk zien door de slangen te volgen.




Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelprobleem 04 aug 2011 12:13 #211551

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Ik ga het allemaal even nakijken met deze geweldige tips. Eers helaas even een paar dagen werken en ik laat van me horen als ik erachter ben. Ook meen ik me inderdaad te herinneren dat de oring van de wierpot deze lente al niet zo goed er uit zag..

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl