Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Uitlaatbrand

Uitlaatbrand 31 juli 2011 13:07 #210645

Gewoon uit nieuwsgierigheid, wie weet helpt de kennis eens.... wat zou je moeten doen bij een uitlaatbrand? Zou je vol gas moeten geven om het vuur uit te blazen of juist de uitlaat afdekken om er geen zuurstof bij te laten, met het risico dat het de motor inslaat? En dat een uitlaat niet zou kunnen branden.... laten we zeggen dat ik genoeg vette uitlaten heb gezien om te weten dat er wel eens 1 in de fik zou kunnen vliegen ;) Ik denk niet dat schuim echt een optie is, omdat je dan je motor gelijk wel uit kan bouwen.... Voor de duidelijkheid, het gebeurt tijdens het varen,droge uitlaat,en je moet nog ff voor je ergens kan afmeren.... wat zou je moeten doen??
Het gaat uiteraard wel om een inboard diesel motor.... buitenboord is makkelijk denk ik..... plus dat die uitlaat bijna onmogelijk zou kunnen branden met 't koelwater erbij,of zeg ik nou iets geks? :)
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlaatbrand 31 juli 2011 13:21 #210647

je stelt wel heel veel als en als. ik heb nog nooit van een schoorsteen brand gehoord van een diesel, ok vlam in de pijp, maar dat is gewoon je uitlas gassen, dus ook de pijp, zo heet laten worden en dan een dot gas geven. als de uitlaat zoveel vette aanslag zou hebben dat hij spontaan gaat branden, dan is er nog niets aan de hand, hij brand van binnen en als de vettigheid op is stopt dat. dus een klappie meer.
maar bedenk eens een reden waarom dat ding uberhaupt GAAT branden. ik kan er geen een bedenken, ik ben wel een diesel motor "man", ik heb veel gewerkt met grote diesels, ook vervuilde.

wat er wel kan gebeuren is dat er in de omgeving van een uitlaat brandbare materialen aan wezig zijn, zeg maar een dot poetskatoen met brandbare resten. dat is dan gewoon stom, zeg maar staat gelijk aan een handoek over een straalkacheltje. dat hoort dan onder de noemer stomme bootbrand. dus blussen.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlaatbrand 31 juli 2011 14:59 #210664

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
misschien als je je tank half afvult met ethanol en dan flink gas gaat geven krijg je misschien een vlam uit de pijp, verder zou ik geen mogelijkheid kunnen bedenken waardoor jouw uitlaat zal gaan fikken.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlaatbrand 31 juli 2011 15:48 #210675

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Zeilbeest schreef :
Ik denk niet dat schuim echt een optie is, omdat je dan je motor gelijk wel uit kan bouwen....
Weet je zeker dat je niet inplaats van 'schuim' 'poeder' bedoelt?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlaatbrand 31 juli 2011 16:11 #210681

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Een uitlaatbrand bij een droge uitlaat is meestal niet in, maar om de uitlaat: de laag isolatie die eromheen zit gaat dan branden. Soms omdat die teveel olie en andere vettigheid heeft opgezogen gedurende jaren, altijd in combinatie met een forse motorbelasting en dus heel hete uitlaat.

Je wilt dan dus wel blussen, en de hittebron wegnemen. Motor uit dus, in dat geval.

Een brand in de uitlaat heb ik ook nog nooit van gehoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlaatbrand 31 juli 2011 16:27 #210682

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Droge uitlaadbranden kom wel voor maar is meestal het gevolg van dat er iets op ligt wat er niet hoor, een inwendige brand ben ik bij watersportschepen nog niet tegen gekomen.

Maar moge het geburen kan je de uitlaad volwater gooien met een puts aan de buitenkan ten motor.
Ga bij en brand geen risico’s nemen, een boot is vervangbaar je leven niet. ;)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlaatbrand 01 aug 2011 09:51 #210794

  • Imre2
  • Imre2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Het lijkt mij ook sterk dat de uitlaat aan de binnenzijde in de hens gaat. Mocht het gebeuren dan is schuim een beter blusmiddel voor de houdbaarheid van boot en motor dan poeder. Een schuimblusser is gevuld met water en afwasmiddel, een poederblusser is gevuld puur zout. De poederblusser bij mij aan boord staat op de nominatie om ingeruild te worden voor een schuimblusser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlaatbrand 01 aug 2011 10:12 #210798

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Neem een vorstbestendige, kan je aan boord laten of gebruiken wanneer het vriest en het nodig is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlaatbrand 01 aug 2011 10:47 #210807

Nu we toch op de blussers zitten, ik ben erg benieuwd of er op dit forum een gebruiker zit die eenseen blusser heeft moeten gebruiken, aan boord dus!
Niet om te pleiten om er geen aan boord te nemen hoor, ik ben gewoon benieuwd.


Chris
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 aug 2011 10:49 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlaatbrand 01 aug 2011 11:33 #210819

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik denk dat Reisvoorbereiding en Veiligheid een beter hoekje is voor jouw (overigens terechte) vraag ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlaatbrand 01 aug 2011 11:58 #210828

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
niet in een boot, maar er zijn genoeg andere scenarios waarbij het wel nuttig is.

zoals hier. (let op de brandblusser welke onder de werkbank staat)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlaatbrand 01 aug 2011 13:24 #210847

nieuw onderwerp aangemaakt bij veiligheid, sorry voor de interruptie
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 aug 2011 13:25 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlaatbrand 03 aug 2011 18:53 #211411

Dank voor de reacties....
Dat een uitlaat niet aan de binnenkant zou kunnen branden durf ik tegen te werpen. Ik werk beroepshalve veel met oude(re) scheepsmotoren,en die kunnen toch een aardige roet en vetopbouw aan de binnenkant hebben (vooral als ze zoals tegenwoordig vaak gebruikelijk de carterontluchting in de uitlaat hebben ). Het is ook niet zo dat ik het mee wil maken, maar was gewoon nieuwsgierig of er überhaupt kennis over aanwezig is.... Tegenwoordig heb je steeds meer en meer oude binnenvaartschepen/slepers die voor recreatievaart gebruikt worden, en het bleek me wel een zinnige vraag. Uiteraard staat of valt zoiets wel met het onderhoud, ook de uitlaat moet regelmatig gereinigd worden... Trouwens, ook moderne diesels kunnen aardig roeten.... ;)
Uiteraard blijft het zo dat jijzelf altijd belangrijker bent als het schip, maar ja, je wilt toch je spulletjes behouden :)
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Uitlaatbrand 03 aug 2011 19:13 #211415

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Een werkschip is toch wel iets anders dan een pleziervaartboot en de meeste pleziervaartboten hebben een natte uitlaad en zal het brandgevaar wel mee vallen.
Wat betreft beroepsvaart of oude beroepsvaart schepen daar komen dat soort problemen wel eens voor. Daarom worden de meest schepen nu uitgevoerd met een schoorsteen alarm die de tempratuur meet van de voering, dit is overigen al zeer lang verplicht

Maar het lijkt er op dat er nooit iemand op het ZF forum hier mee te maken heeft gehad, dus op pleziervaart gebied hoef je hier dus geen zorgen over te maken. :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl