Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Buck Motor

Buck Motor 17 juli 2011 15:44 #207863

Sinds kort heb ik een vanguard 2 met Buck (DV20) Diesel motor. De boot lag op de kant toen ik hem kocht en ik heb de werf gevraagd de motor een beurt te geven. Beurt is uitgevoerd, de werf gaf aan dat de motor in goede staat is (zelfs hadden ze een compressietest gedaan). Ik ben toen van Zutphen naar Monnickendam gevaren en zag onderweg witte damp en als ik op 3000 toeren kwam met de motor ook zwarte rook. Het baarde me wat zorgen dus heb ik die werf gebeld en die gaf aan dat de witte rook waterdamp is en niet erg en de zwarte rook op hoge toeren wat onverbrande diesel zou zijn. De motor loopt ook keurig. Na ongeveer 20 uur na de grote beurt varen heb ik olie gepijld en zie ik op de pijlstok een verdunning waarvan ik ervan uit ga dat het oliepijl ergens daar op die verdunning moet staan. De olie stond er al onder. Dat icm de rookontwikkeling is wellicht wat aan de vreemde kant. Ik ga ervan uit dat als er een revisie nodig was dat die werf die de beurt uitvoerde dat wel aangegeven en geoffereerd had maar toch lijkt de motor wel veel olie gebruikt te hebben.

De vraag aan de mensen op dit forum is dan ook of het normaal is dat er na 20 draaiuren al een laag oliepijl ontstaat.

Groeten, Floris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buck Motor 17 juli 2011 16:34 #207876

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Witte damp bij een koude motor en zwarte rook bij flinke belasting en hoog toerental is niet verkeerd. Nu heb je witte damp gezien bij een warme motor op bdrijfstemperatuur, daar hebben we gelukkig experts voor op het forum die met een verklaring kunnen komen (zullen zich wel melden). Hoe lang heb je gewacht met de olie te peilen?. Je moet de olie wel de gelegenheid geven om terug te kunnen zakken in het carter.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buck Motor 17 juli 2011 16:41 #207878

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Wat voor geur heeft die witte damp

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buck Motor 18 juli 2011 06:31 #207983

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Heb je de olie ook gepeild voordat je ging varen en heb je toen gezien dat het peil hoger stond? En het kan aan mij liggen maar ik vind 3000 toeren voor een DV20 best wel hoog... :dry:...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buck Motor 18 juli 2011 06:42 #207985

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Een DV20 kan rustig 3000 toeren draaien hoor (wel eerst warm laat worden etc natuurlijk). Dan heb je pas je 20pk's. Zo'n opvolger (DV24) gaat nog door tot 3600rmp.

Als je het merk van de motor even goed spelt, Bukh dus, vind je meer info én anderen kunnen straks dit topic weer beter vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buck Motor 18 juli 2011 08:40 #208024

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
3000 omw is het max. wat deze motor mag lopen en ik zou niet een motor op zijn staart trappen.

zwarte rook op dit toerental kan worden veroorzaak door de schroef of aangroei, maar olie verbruik door slijtage is ook goed mogelijk.

Bij welk toertal rook de motor niet zwart?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buck Motor 18 juli 2011 09:54 #208039

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Floris is zeker aan het proefvaren om antwoord te kunnen geven op de vragen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl