Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Diesel toevoeging startron schadelijk?

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 15 juli 2011 14:18 #207551

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Moderne biocides van gerenommeerde leveranciers worden getest en gecertificeerd door oliemaatschappijen en motorleveranciers. In raffinaderijen wordt tegenwoordig altijd een geringe hoeveelheid biocide toegevoegd.
Ik vind het ongeloofwaardig dat een wereldomzeiler na het toevoegen van een bepaald goedje dat hij van een derde heeft gekregen, en gebruikt in een verdunning van 1 : 1000, na een paar uur draaien met zekerheid kan vaststellen dat het verstoppen van z'n verstuivers door dat goedje is veroorzaakt. Om dan vervolgens meteen te stellen dat je daarom dus helemaal geen biocide moet toepassen vind ik niet getuigen van een goed beoordelingsvermogen
Laatst bewerkt: 15 juli 2011 14:18 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 15 juli 2011 15:39 #207568

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Uh, volgens mij zegt Jimmy eigenlijk dat biocide op zich prima is mits je maar de juiste voor jouw concrete torretje neemt...

en tja, daarmee wordt zijn eerdere verhaal ook voor mij wel wat vreemd, want waarin verschilde zijn beweerdelijk foute toevoeging dan van goede ? Dat blijft goeddeels in het vage ("te dik en onhandelbaar"), want langer rept Lengkeek er niet over.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 15 juli 2011 15:42 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 15 juli 2011 19:36 #207634

Ik heb het PBO artikel ook gelezen. Erg leerzaam!
Conclusie: alle middeltjes helpen in meer of mindere mate. In ieder geval veel beter dan helemaal niets toevoegen. Die toevoegingen kunnen 2 dingen doen: 1) zorgen dat het water zich goed met de diesel mengt zodat er niets gaat groeien 2) de "klonten" afbreken. Uit de test bleek erg duidelijk welk middel waar goed in is.

Mijn tank heeft b.v. de hele winter bijna helemaal leeg gestaan (als test*) met een klein beetje Startron en in het voorjaar geen water te vinden. Gecontroleerd via mangat en opzuigen van diesel vanaf de bodem.

* Normaal is de tank in de winter helemaal vol.
Laatst bewerkt: 15 juli 2011 19:37 door zeil_dude.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 26 juli 2011 12:33 #209663

  • Scout
  • Scout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hallo iedereen. Het is misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik lees hier zo’n hoop onzin dat ik gewoon wel moet reageren. Ik ben zelf monteur en omdat mijn baas zweert bij Startron moet ik er zelf ook mee werken en kan ik inmiddels ook redelijk erover meepraten. Heb zelf de verschillen gezien tussen de tanks.

Voor wat die vraag betreft. Natuurlijk heeft Startron die brandstofpomp niet beschadigd want het product is voor het grootste deel zelf brandstof en als brandstof een brandstofpomp kapot maakt, dan zou ik de fabrikant maar eens opbellen en niet de makers van die Startron. Maak je niet druk man.

Voor diegeen die zegt dat die enzymen van alles afbreken, die snapt het niet. Die enzymen in wasmiddel breken ook je kleren niet af hoor. Ik zeg het nogmaals, die pomp is niet kapot gegaan door een brandstofadditief. Of het nou Startron, Grotamar, Forte of wat dan ook was. Allemaal veilig.

Wat die Startron enzymen doen is zorgen voor een completere verbranding, zodat je minder uitstoot heb en ze reinigen dat hele brandstofsysteem. Ook zorgen ze dat dat water in de tank verdwijnt. Dat is heel belangrijk. In dat water leven al die bacterien. Je kunt er een biocide ingooien en alles doden maar beter is natuurlijk voorkomen dat ze er sowieso in komen.

Dat testje van die Practical Boot Owner gaat alleen maar over bacteriedoders. Dan is Grotamar misschien inderdaad wel de beste keuze. Hebben wij ook op de werkplaats staan, werkt prima als biocide. Maar ik zeg onze klanten altijd voorkomen is beter dan genezen. Zie dat Grotamar als een medicijn als je ziek bent en die Startron als gezond leven om te voorkomend dat je ziek wordt. Appels en peren zeg ik.

Biocide als Grotamar gebruiken heb wel een nadeel trouwens. Want waar denk je dat al die dode bacterien blijven? Juist ja die vormen een dode biomassa onderin je tank. Hij tovert ze echt niet weg hoor. Die massa vergaat langazaam en verzuurt en die zuren kunnen de brandstof weer vervuilen en leidingen enzo aantasten. Ik ben echt geen groene theedrinker maar die biocides hebben echt ook nadelen hoor. Daar hoor je die Pracitical Boot Owner dan weer niet over want die kijken alleen naar hoe goed het dood.

Oh en voor die meneer die zegt dat mensen die zweren bij een brandstofadditief onnozel zijn tenzij ze het van een monteur horen, nou ik ben dus een monteur en die mensen zijn helemaal niet onnozel. Weet je wie onnozel zijn? Die arme stakkers die met een zwaar vervuilde tanks en kapotte brandstofsystemen naar onze service komen en ons de problemen laten oplossen. Ik kan je vertellen dat dat een duur geintje is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 26 juli 2011 13:00 #209677

@scout, mooie post, ik ben erg benieuwd naar de reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 26 juli 2011 13:06 #209681

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Gooi nu voor het zevende jaar wat extra's in de tank en het motortje draait nog steeds goed. Een paar keer per seizoen tap ik wat af onder uit het filter en ben nog geen water tegengekomen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 26 juli 2011 17:43 #209766

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Scout schreef :
ik lees hier zo’n hoop onzin dat ik gewoon wel moet reageren..
Dat heb ik nou ook na het lezen van je reaktie.
Scout schreef :
Zie dat Grotamar als een medicijn als je ziek bent en die Startron als gezond leven om te voorkomend dat je ziek wordt. Appels en peren zeg ik.
De meeste biocides kun je op twee manieren gebruiken : als toevoeging om ellende te voorkomen, en als shocktherapie om een besmetting te 'genezen'. Dat geldt zeker niet alleen voor Startron.
Scout schreef :
Biocide als Grotamar gebruiken heb wel een nadeel trouwens. Want waar denk je dat al die dode bacterien blijven? Juist ja die vormen een dode biomassa onderin je tank. Hij tovert ze echt niet weg hoor.
Een besmetting bestaat niet altijd uit bacterien, maar soms ook gisten en schimmels. In de PBO test wordt ook gemeten wat er gebeurt als de besmetting is bedwongen : er is niets meer te zien, daarna is gemeten hoe snel de behandelde brandstof door een filter loopt. Bij de meeste middelen gaat dat net zo snel als bij verse brandstof, en zijn er wat dat betreft dus geen nadelige effecten.
Scout schreef :
Die massa vergaat langzaam en verzuurt en die zuren kunnen de brandstof weer vervuilen en leidingen enzo aantasten. Daar hoor je die Pracitical Boot Owner dan weer niet over want die kijken alleen naar hoe goed het dood.
Nee dus, er is wel degelijk gekeken naar de na-effecten, zoals de al genoemde filtreerbaarheid. Bacterien / schimmels / gisten vormen kolonies als ze leven, als ze gedood zijn kun je ze alleen nog met een microscoop waarnemen. Verzuren kan alleen als er weer micro-organismen aan het werk gaan.
Je denkt bij verzuring mogelijk aan zwavelbacterien, die in zwavel bevattende diesel kunnen voorkomen. Die maken als bijproduct zwavelzuur waardoor kleine gaatjes in je tank kunnen ontstaan. Bij de huidige EN590 diesel, waar nauwelijks nog zwavel inzit, zal dit niet snel gebeuren.
Scout schreef :
Weet je wie onnozel zijn? Die arme stakkers die met een zwaar vervuilde tanks en kapotte brandstofsystemen naar onze service komen en ons de problemen laten oplossen. Ik kan je vertellen dat dat een duur geintje is.
Daar ben ik het dan wel weer mee eens. ;)
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 19:38 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 26 juli 2011 17:46 #209771

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Zo komt uit verschillende bronnen weliswaar prima informatie, waarvoor dank. :cheer:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 26 juli 2011 18:11 #209790

Enige probleem is dat ik nu nog steeds niet weet of ik die startron moet weggooien en vervangen door Grotamar of niet.....
De een zegt dit..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 26 juli 2011 18:30 #209797

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Gewoon opmaken, niets mee aan de hand.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 26 juli 2011 19:17 #209811

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Proost schreef :
Gewoon opmaken, niets mee aan de hand.

helemaal mee eens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 27 juli 2011 09:48 #209925

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik ook

Afdichting gaan meestal stuk door vervuilde brandstof, water is de grootste boosdoener.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 28 juli 2011 07:04 #210176

  • Scout
  • Scout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Voor Cees,

Met jou kun je discussieren dat vind ik dan wel weer mooi.

Wat je wel goed moet begrijpen is dat die hele test van Practical Boot Owner gaat over bacterien (ja en schimmels en gisten, maar laten we alles even bacterien noemen). Maar ik zeg dat Grotamar en Startron twee verschillende producten zijn en ook hele andere werkingen claimen. Voor het doden van bacterien gebruiken wij Grotamar, vinden wij de beste. Startron is niet voor het doden van bacterien maar is multifunctonieel: het voorkomt en verwijderd water, maakt die tank en al die leidingen schoon en kan gebruikt worden om brandstof langer op te slaan (een erg onderschat ding in de watersprot).

Practical Boot Owner zegt ook dat de beste manier om bacteriegroei te voorkomen is om water in de tank te voorkomen. Wij zeggen onze klanten dat je dan beter die Startron kunt gebruiken want Grotamar behandelt dat water 0,0%. Puur als doodmiddel is Grotamar wel top, een echte killer, maar als preventie echt niet zo goed. Practical Boot kan beweren van wel, maar hun test is niet uitgevoerd op lange termijn. Geven ze zelf ook toe. Ik zeg je dat als ze de test hadden uitgestreken over een jaar of 10 dat ze hele andere bevindingen hadden gemaakt. Denk bijvoorbeeld ook aan resistentie van bacterien. Uiteindelijk kunnen bacterien resistent worden voor biocide. Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Ook het verstoppen van die filters en het aantasten van de kwaliteit van brandstof kun je alleen eerlijk meten over langere periode. Dat heeft die Practrical Boot Owner niet gedaan. Die heet korte termijn gemeten. Ik val in herhaling maar Grotamar beschouwen wij als een medicijn om een ernstige ziekte mee te bestrijden. Gebruik het niet te lang en voor preventie is het niet geschikt. Geloof jij maar een watersportblad die snel een leuk testje publicieerd en niet monteurs die zelf al die brandstofsystemen van 10 jaarn en ouder openmaken. Ik heb het zelf gezien. Verstopte leidingen, filters, verzuurde diesel wat een zooi allemaal.

Ik bedoelde met die verzuring niet een link met die zwavelarme diesel maar wel leuk dat je dat noemt. Het probleem bij die brandstof is dat het meer water aantrekt en dan kun je het dus wel weer raden: bacterien. Op zich ben ik er helemaal geen tegenstander van hoor, van die zwavelarme diesel, want het is veel beter voor het milieu. Ik bedoelde met verzuring puur het vergaan van die door een biocide gedode biomassa. Iets wat dood is gaat ontbinden daar doe je heel weinig tegen. Grotamar komt dan wel het beste uit de test voor biocides maar ook dat product gaat nooit 100% verzuring tegen en schade voorkomen. Ik zeg preventie is altijd beter dan genezen.




Voor Waverider82,

Gewoon opmaken ja, zoals iedereen hier zegt. Bedenk ook dat je veel brandstofadditieven ook gewoon door elkaar kunt gebruiken. Het hoeft helemaal niet perse de een of de ander te zijn. Mijn advies is gebruik Grotamar als je echt een dieselbacterie probleem hebt. Het is de beste biocide op de markt. Gebruik Startron als een allround additief en ter preventie. Desnoods gebruik je allebei. Weet je wat het is? Ze zijn allebei niet goedkoop maar wel heel geconcontreerd. Je hebt van allebei maar heel weinig nodig joh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 28 juli 2011 07:13 #210179

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Hier een zeiler zonder mansgat in de tank en nooit problemen.

Wij hebben de boot nu zowat 14 jaar en gooien er de diesel in die voorhanden is. De boot zelf is 22 jaar oud en ik geloof niet dat die daarvoor ooit schoon gemaakt is. Dat kan namelijk niet. In de winter de ene keer wel geheel vol de andere keer niet. We hebben zo'n doorzichtig filter ding waarvan het de bedoeling is dat je volgens mij kan zien dat je tank echt leeg begint te raken (is) of dat er water is meegekomen. Voor ons het moment om of te tanken of onze Yanmar pief te bellen.

Al met al is deze bijdrage tot hier voldoende om aan te nemen dat het me wel wat doet maar ik er totaal geen verstand van heb. We hebben 2000 probleemloze (zo goed als) motor uren op de klok en ik voel bij mij de neiging om er maar vanuit te gaan dat de volgende 2000 uur ook zo zullen gaan. Hoop doet leven niet waar!

Kan ik op een of andere manier zonder lab test zelf (laten)meten/checken/testen of de diesel nu uit de tank komt vervuilt, verzuurt, verwaterd or what ever is? Zeg maar een zwangerschapstest voor diesel? :silly:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 28 juli 2011 07:38 #210185

Beauty schreef :
Hier een zeiler zonder mansgat in de tank en nooit problemen.

Wij hebben de boot nu zowat 14 jaar en gooien er de diesel in die voorhanden is. De boot zelf is 22 jaar oud en ik geloof niet dat die daarvoor ooit schoon gemaakt is. Dat kan namelijk niet. In de winter de ene keer wel geheel vol de andere keer niet. We hebben zo'n doorzichtig filter ding waarvan het de bedoeling is dat je volgens mij kan zien dat je tank echt leeg begint te raken (is) of dat er water is meegekomen. Voor ons het moment om of te tanken of onze Yanmar pief te bellen.

Al met al is deze bijdrage tot hier voldoende om aan te nemen dat het me wel wat doet maar ik er totaal geen verstand van heb. We hebben 2000 probleemloze (zo goed als) motor uren op de klok en ik voel bij mij de neiging om er maar vanuit te gaan dat de volgende 2000 uur ook zo zullen gaan. Hoop doet leven niet waar!

Kan ik op een of andere manier zonder lab test zelf (laten)meten/checken/testen of de diesel nu uit de tank komt vervuilt, verzuurt, verwaterd or what ever is? Zeg maar een zwangerschapstest voor diesel? :silly:

Gr Michel

probeer het eens met apple

dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 28 juli 2011 07:38 #210186

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
@michel

Mijn Dehler gekocht in 1993.
IN 1995 de tank er uit gehaald.
De boot was toen 8 jaar oud.
Er zat nog een 15 liter diesel in de tank.
Op een werkbank gezet en een vat er onder en een onderste afloop bout-dop verwijderd.
Er stroomde ongeveer 4 liter weg en toen stopte de stroom.
echt geen druppel meer.
met een stokje aan het porren geweest en er kwam een hele siliconen achtige drap uit.
Hier na stroomde het weer een paar liter en weer die drap.
Tank goed schoon gemaakt en weer terug geplaatst.
Nu 16 jaar verder jaar verder word er van de winter weer een grondige schoon maak gehouden en ja ook ik ga aan de additieven :laugh:

Startron lijkt mij ook het beste geschikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 28 juli 2011 08:01 #210192

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Er is een mogelijkheid tot monteren van een "mangat" aan de zijkant van de tank met een flinke flens aan de binnenkant als je een ovale opening maakt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 28 juli 2011 09:02 #210215

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
ik volg gewoon het advies van Fer en dat is 1x per 5 jaar ff je tank leeg en schoonmaken en niets geen " rommel" toevoegen. Het probleem is altijd dat je er op vertrouwd en na twee " golfjes" op het IJsselmeer bleek dat het gestelde vertrouwen wat misplaatst was en lig je daar te klotsen. Zoals ik altijd doe met varen, ga op je zelf af en vaar nooit iemand achterna waar je van denkt dat hij het wel zal weten. :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 28 juli 2011 09:07 #210216

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Beauty schreef :
Kan ik op een of andere manier zonder lab test zelf (laten)meten/checken/testen of de diesel nu uit de tank komt vervuilt, verzuurt, verwaterd or what ever is? Zeg maar een zwangerschapstest voor diesel? :silly:

Gr Michel

Ja, met een diesel testkit, zie bv. www.dieselcraft.co.uk/test_kits.htm
Heb het zelf nooit geprobeerd, maar ben wel benieuwd. Dus als je als proefkonijn wilt fungeren, graag !

hg
Cees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 28 juli 2011 09:10 #210217

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
HOE heb je die dan schoon gemaakt?
Doorspoelen?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 28 juli 2011 09:48 #210228

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Scout schreef :
Wat je wel goed moet begrijpen is dat die hele test van Practical Boot Owner gaat over bacterien (ja en schimmels en gisten, maar laten we alles even bacterien noemen).
Vergis je niet, de meest voorkomende besmetting is die met dieselschimmel Hormoconis resinae, Google daar maar eens op. Zelfs in vliegtuigen hebben ze daar last van : www.casa.gov.au/wcmswr/_assets...a/2005/oct/50-51.pdf
De zwarte slierten die je daarbij ziet zijn in feite het mycelium van de schimmel. Bacterien zie je meestal niet, die vormen een soort snot in je filters.
Scout schreef :
Startron is niet voor het doden van bacterien maar is multifunctonieel: het voorkomt en verwijdert water, (....)
Laten we duidelijk zijn : Startron voorkomt geen water, en Startron verwijdert geen water. Zie hun website : "Star Tron®’s enzymen verlagen de oppervlaktespanning op het grensvlak tussen brandstof en water. De moleculaire clustergrootte wordt zo grotendeels verkleind, waardoor meer water uiteengedreven kan worden door de brandstof."
Het water blijft dus gewoon, maar je ziet het niet meer omdat het fijn verdeeld is. Je kunt het wel op die manier in je motor opstoken. Maar bacterien vinden het fijn verdeeld nog net zo lekker.
Scout schreef :
Practical Boot Owner zegt ook dat de beste manier om bacteriegroei te voorkomen is om water in de tank te voorkomen. Wij zeggen onze klanten dat je dan beter die Startron kunt gebruiken want Grotamar behandelt dat water 0,0%. Puur als doodmiddel is Grotamar wel top, een echte killer, maar als preventie echt niet zo goed. Practical Boot kan beweren van wel, maar hun test is niet uitgevoerd op lange termijn. Geven ze zelf ook toe. Ik zeg je dat als ze de test hadden uitgestreken over een jaar of 10 dat ze hele andere bevindingen hadden gemaakt.
Hier doe je een aantal beweringen die niet kloppen. Grotamar bindt ook water, en wordt vooral als preventie gebruikt. De grote oliemaatschappijen, o.a. Shell voegen na de raffinage biocide toe. Staat ook in de referenties die Grotamar opgeeft.
Scout schreef :
Denk bijvoorbeeld ook aan resistentie van bacterien. Uiteindelijk kunnen bacterien resistent worden voor biocide.
Die vraag heb ik al eens aan de fabrikant van Grotamar gesteld.
Hier hun antwoord :
"Het klopt inderdaad dat er een theoretische kans is op resistentie. Dat is een feit bij alle biocides. Echter, in de praktijk zijn wij dit nog niet tegen gekomen. Zo lang de concentratie hoog genoeg is, zal dit ook niet voorkomen. De dosering van de grotamar 71 is gebaseerd op jarenlange ervaring, waarbij in het geval van 'onderhoudsdosering' ervan uit wordt gegaan dat er geen micro-organismen aanwezig zijn. Daardoor is de concentratie ruim voldoende om de enkele bacteriën die in de diesel komen af te doden. Resistentie zal namelijk alleen ontstaan, daar waar micro-organismen in contact komen met een 'te lage' concentratie van een bepaald biocide, waarbij de sterkere overleven in een omgeving waar het biocide aanwezig is.
Concluderend: resistentie is mogelijk, maar als de voorgeschreven concentratie aangehouden wordt, is de kans daarop nihil."
Scout schreef :
Ook het verstoppen van die filters en het aantasten van de kwaliteit van brandstof kun je alleen eerlijk meten over langere periode.(..) Geloof jij maar een watersportblad die snel een leuk testje publicieerd en niet monteurs die zelf al die brandstofsystemen van 10 jaar en ouder openmaken. Ik heb het zelf gezien. Verstopte leidingen, filters, verzuurde diesel wat een zooi allemaal.
Wat wil je daar nu mee zeggen, ik beweer niet anders. Dat is precies de reden waarom ik preventief al jaren biocide toevoeg. En sindsdien nooit meer problemen gehad.
Scout schreef :
Ik bedoelde met verzuring puur het vergaan van die door een biocide gedode biomassa. Iets wat dood is gaat ontbinden daar doe je heel weinig tegen. Grotamar komt dan wel het beste uit de test voor biocides maar ook dat product gaat nooit 100% verzuring tegen en schade voorkomen. Ik zeg preventie is altijd beter dan genezen.
Ik zou zeggen : haal je biologie- en scheikunde boeken nog eens tevoorschijn. Het proces van 'vergaan' van biomassa vergt net zoals bv composteren, de inzet van (andere dan de 'diesel bugs') bacterien, en die zijn er op het moment dat je biocide hebt toegevoegd niet (meer), en zouden zelfs zonder biocide in een dieselomgeving ook niet kunnen bestaan. De clusters biomateriaal worden opgebroken in kleinere eenheden, die ook niet meer in een filter blijven hangen. Vandaar de filtertest in de PBO.

Overigens is de aangehaalde PBO test geen eenmalig gebeuren, daarvoor zijn er verschillende geweest, en recent (mei 2011) is door hun weer een uitgebreide test gepubliceerd. Als je geinteresseerd bent in de conclusies : zie hier home.kpn.nl/laoa77ms/PBO%20may.pdf
Laatst bewerkt: 28 juli 2011 11:22 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 28 juli 2011 09:53 #210229

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Beauty schreef :
HOE heb je die dan schoon gemaakt?
Doorspoelen?

Gr Michel

Beauty

Het schoonmaken van een tank is niet altijd even makkelijk maar moge je tank klein zijn en makkelijk weg te nemen zijn dan uitbouwen en het restant diesel eruit gooien en met schone diesel naspoelen bv.

Mocht je tank op een onmogelijke plek zitten dan zou je iets moeten maken om de tank via de vul opening leeg te zuigen. Het beste zou zijn om de vulslang weg te nemen en dan de tank leegzuigen met e zelfgemaakte afzuigapparaat (zie foto)

Wat in ieder geval wel erg belangrijk is dat je een goed voorfilter plaatst met waterafscheider



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 28 juli 2011 09:57 #210232

cees , goede reactie, die scout is volgens mij , is mijn prive mening, ook helemaal geen monteur maar een verkoper van dat product. het is volgens mij, nogmaals, pure spam.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 28 juli 2011 10:15 #210239

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Spam! dat valt wel mee toch, allen hij heeft een mening zoals veel ander en ook onder monteur zijn onderling soms verdeeld of zitten er een beetje naast.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel toevoeging startron schadelijk? 28 juli 2011 10:19 #210240

Hoe controleer je je filter? Mijn filter is doorzichtig en de diesel daarin ziet er prima uit. Voordat ik een toevoeging gebruikte hebben er eventjes soort bruine snotsliertvlokken gezeten die zijn nu volgens mij helemaal weg (Overigens met Startron).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl