Scout schreef :
Wat je wel goed moet begrijpen is dat die hele test van Practical Boot Owner gaat over bacterien (ja en schimmels en gisten, maar laten we alles even bacterien noemen).
Vergis je niet, de meest voorkomende besmetting is die met dieselschimmel Hormoconis resinae, Google daar maar eens op. Zelfs in vliegtuigen hebben ze daar last van :
www.casa.gov.au/wcmswr/_assets...a/2005/oct/50-51.pdf
De zwarte slierten die je daarbij ziet zijn in feite het mycelium van de schimmel. Bacterien zie je meestal niet, die vormen een soort snot in je filters.
Scout schreef :
Startron is niet voor het doden van bacterien maar is multifunctonieel: het voorkomt en verwijdert water, (....)
Laten we duidelijk zijn : Startron voorkomt geen water, en Startron verwijdert geen water. Zie hun website : "Star Tron®’s enzymen verlagen de oppervlaktespanning op het grensvlak tussen brandstof en water. De moleculaire clustergrootte wordt zo grotendeels verkleind, waardoor meer water uiteengedreven kan worden door de brandstof."
Het water blijft dus gewoon, maar je ziet het niet meer omdat het fijn verdeeld is. Je kunt het wel op die manier in je motor opstoken. Maar bacterien vinden het fijn verdeeld nog net zo lekker.
Scout schreef :
Practical Boot Owner zegt ook dat de beste manier om bacteriegroei te voorkomen is om water in de tank te voorkomen. Wij zeggen onze klanten dat je dan beter die Startron kunt gebruiken want Grotamar behandelt dat water 0,0%. Puur als doodmiddel is Grotamar wel top, een echte killer, maar als preventie echt niet zo goed. Practical Boot kan beweren van wel, maar hun test is niet uitgevoerd op lange termijn. Geven ze zelf ook toe. Ik zeg je dat als ze de test hadden uitgestreken over een jaar of 10 dat ze hele andere bevindingen hadden gemaakt.
Hier doe je een aantal beweringen die niet kloppen. Grotamar bindt ook water, en wordt vooral als preventie gebruikt. De grote oliemaatschappijen, o.a. Shell voegen na de raffinage biocide toe. Staat ook in de referenties die Grotamar opgeeft.
Scout schreef :
Denk bijvoorbeeld ook aan resistentie van bacterien. Uiteindelijk kunnen bacterien resistent worden voor biocide.
Die vraag heb ik al eens aan de fabrikant van Grotamar gesteld.
Hier hun antwoord :
"Het klopt inderdaad dat er een theoretische kans is op resistentie. Dat is een feit bij alle biocides. Echter, in de praktijk zijn wij dit nog niet tegen gekomen. Zo lang de concentratie hoog genoeg is, zal dit ook niet voorkomen. De dosering van de grotamar 71 is gebaseerd op jarenlange ervaring, waarbij in het geval van 'onderhoudsdosering' ervan uit wordt gegaan dat er geen micro-organismen aanwezig zijn. Daardoor is de concentratie ruim voldoende om de enkele bacteriën die in de diesel komen af te doden. Resistentie zal namelijk alleen ontstaan, daar waar micro-organismen in contact komen met een 'te lage' concentratie van een bepaald biocide, waarbij de sterkere overleven in een omgeving waar het biocide aanwezig is.
Concluderend: resistentie is mogelijk, maar als de voorgeschreven concentratie aangehouden wordt, is de kans daarop nihil."
Scout schreef :
Ook het verstoppen van die filters en het aantasten van de kwaliteit van brandstof kun je alleen eerlijk meten over langere periode.(..) Geloof jij maar een watersportblad die snel een leuk testje publicieerd en niet monteurs die zelf al die brandstofsystemen van 10 jaar en ouder openmaken. Ik heb het zelf gezien. Verstopte leidingen, filters, verzuurde diesel wat een zooi allemaal.
Wat wil je daar nu mee zeggen, ik beweer niet anders. Dat is precies de reden waarom ik preventief al jaren biocide toevoeg. En sindsdien nooit meer problemen gehad.
Scout schreef :
Ik bedoelde met verzuring puur het vergaan van die door een biocide gedode biomassa. Iets wat dood is gaat ontbinden daar doe je heel weinig tegen. Grotamar komt dan wel het beste uit de test voor biocides maar ook dat product gaat nooit 100% verzuring tegen en schade voorkomen. Ik zeg preventie is altijd beter dan genezen.
Ik zou zeggen : haal je biologie- en scheikunde boeken nog eens tevoorschijn. Het proces van 'vergaan' van biomassa vergt net zoals bv composteren, de inzet van (andere dan de 'diesel bugs') bacterien, en die zijn er op het moment dat je biocide hebt toegevoegd niet (meer), en zouden zelfs zonder biocide in een dieselomgeving ook niet kunnen bestaan. De clusters biomateriaal worden opgebroken in kleinere eenheden, die ook niet meer in een filter blijven hangen. Vandaar de filtertest in de PBO.
Overigens is de aangehaalde PBO test geen eenmalig gebeuren, daarvoor zijn er verschillende geweest, en recent (mei 2011) is door hun weer een uitgebreide test gepubliceerd. Als je geinteresseerd bent in de conclusies : zie hier
home.kpn.nl/laoa77ms/PBO%20may.pdf