Fer schreef :
De meeste kunnen dit wel maar er kunnen meer dingen aan de hand zijn
Om te beginnen is het natuurlijk een 'oud beestje' qua techniek waar je zeker in uitlaatemissie niet hetzelfde als bij moderne motoren moet verwachten. En (na die jaren normale) motorslijtage of evt. achterstallig onderhoud zal ook geen goed doen aan de verbranding.
Brandstof is een belangrijk thema. Ik mag hopen dat je geen rode diesel gebruikt
En tot slot zijn er allerlei zaken aan de motor die invloed kunnen hebben op het roken, zoals de inspuitapparatuur (brandstofpomp en verstuivers), brandstoffilters, compressie, klepspeling of nokkenasslijtage, luchtfilter, vervuiling van de cilinderkop of uitlaatsysteem, inspuittiming en noem zo maar op.
Ik kan je alleen adviseren om te beginnen bij de eenvoudigste (en goedkoopste) zaken, zoals de dieselbrandstof zelf en brandstoffilters /luchtfilter. Klepspeling kun je ook zelf nog controleren met enige kennis van zaken.
Maar voor de overige zaken kom je toch al snel terecht bij een goede dieselmonteur
Oja weet je zeker dat de brandstoftank schoon is
Verstuiver laten controleren is een goed begin
Mvg Fer
Fer, even nieuwsgierig: Wat is er mis met rode diesel? (Heb vorig jaar 120 Ltr in Engeland getankt)