Goof schreef :
Natuurlijk totaal het verkeerde forum.....voor motorenadvies.
Wij hebben bezoek gehad van het dievengilde, ze hebben onze buitenboordmotor achter de boot weggestolen. We waren best tevreden met onze 6pk, 2 cylinder, 4takt Yamaha achter ons polyvalkje (ik weet het, een veel te zware motor, maar hij zat al bij de boot toen we deze kochten.
Een waarschuwing: je bent het erg goed gewend. De gestolen Yamaha waarover je spreekt is een superieur rustig en stil lopende motor. Elke 1-cylinder, zij het viertakt of tweetakt, als vervanging betekent in die zin een achteruitgang, qua trilling en lawaai
De gestolen motor is echter ook een stuk zwaarder dan de in deze draad genoemde 1-cylinders.
Ik begrijp dat je naast zeilen ook regelmatig aan toervaren op de motor doet. Misschien moet je jezelf de vraag stellen wat belangrijker is: toeristisch varen door kleine slootjes naar dorpen in de omgeving, of zeilen op de plas. Een motor als de gestolen Yamaha nodigt uit tot het eerste, maar als je dat heel leuk vindt, heb je dan wel de goede boot?
In principe is een Valk een (toer)zeilboot, waarbij je vrijwel alles op de zeilen kunt doen. Een motor op zo'n boot is een thuiskomer. 4 pk is daarvoor al redelijk ruim bemeten.
Ik zou hoe dan ook een viertakt kopen. Tweetakten (voor zover ze nog nieuw te koop zijn) zijn zo langzamerhand in bijna alle opzichten in het nadeel. Het argument dat tweetakten minder onderhoudsgevoelig zijn is nauwelijks houdbaar. Je moet motorolie verversen, maar je krijgt daar zoveel voor terug in termen van minder verbruik, mooiere loop en minder herrie, dat voor mij de keus niet niet moeilijk zou zijn. Over het gewicht hebben anderen al wat gezegd: voornamelijk interessant als je een hele kleine motor (minder dan 4 pk) koopt.
Wat van groot belang is: zet er een schroef op die geschikt is voor waterverplaatsers (i.t.t. planeerders). Vaak verkrijgbaar onder de benaming 'werksschoef' of 'sail-*'. Je hebt dan ook met kleinere vermogens een optimale voortstuwing.
--
stegman