sietse-ten schreef :
Fer schreef :
Lib3rty schreef :
Ik voorzie geen probleem met 3 keringen. 1 ding is zeker, olie loopt op een nieuw vlak, en de buitenste water op een oud vlak (die nog redelijk goed was) en de andere water op een nieuw vlak.
Olie kan er niet uit, en water kan er niet in.
Ik voorzie ook op het eerste gezicht geen problemen MAAR
De afdichting van een saildrive is altijd al het zwakste punt geweest van dit apparaat als dit verbeterd kon worden door een tweede seal te plaatsen was dit al lang gebeurt door de deskundige ontwerpers denk je ook niet!!
Het is wel zo al je twee seals plaatst dan zal de as ook op twee punten tegelijk inlopen en ook tegelijk of bijna tegelijk kunnen gaan lekken dus heeft de tweede seal geen nut , en kan je de seal niet meer verplaatsen want je heb namelijk alle loopvlaken gebruikt
Mvg Fer
fer, ik weet niets van saildrives, zou er zelf ook nooit aan beginnen, een motor boot staart onder een zeilboot
maar wat ik me afvraag, wij vernieuwden de krukas en andere sails van generatoren, grote jongens, cat cummins end. na 20.000 uur bij de grote revisie. de meesten hadden wel een sleeve.
wat is mijn vraag: is de kwaliteit van de gebruikte materialen zo slecht of deugt de constructie niet.
Sieste-ten
Het ligt hem niet aan de kwaliteit want je noemt merken op die echt wel hun zaakje op orden hebben MAAR (er is altijd een maar)
Een krukas moet aan een bepaalde hardheid en taaiheid voldoen ander breekt deze dit geld eigenlijk ook voor de schroefas van de saildrive.
Wat je krijgt is een minder harde oppervlakte dan je zo willen waar de afdichting op loopt en dus eerder slijt, dit wordt op de koop toe genomen.
Er is ook geen keus als het gaat om moderne afdichtingen dit heeft vooral te maken met dat moderner motoren sneller lopen en dus een ander afdichting vragen dan de ouder langzaam lopende motoren.
Ik zelf ben machinist geweest en heb onder ander met Werkspoor, Stork Ricardo gewerkt die motoren waren al stok oud toe ik binnen kwam maar toch liepen ze zonder problemen en afdichting’s problemen waren er niet, mede door dat ze en veel lager torentel hadden dan de moderner jongens en dus een ander afdichting’s methode hadden
Dan is er nog een rede waarom er problemen zijn met de wat groter jongen en dat is onderhoud. (dit is tegenwoordig een vies woord)
Dan als laatste resonantie.
Dit is een trilling die je vaak niet ziet of voel maar wel aanwezig is (net zoal cholesterol) het maakt op ten duur alles stuk.
Deze trilling kan worden veroorzaak door meerdere redenen:
1 de verhouding motor dynamo of schroef is niet in orden
Hierdoor krijg je dus een trilleng die door de hele aandrijflijn gaat en alles stuk staat
2 de fundatie is niet in orden
Als de fundatie te ligt is uitgevoerd dan zal de motor meer trillen en dus onstabiele op zijn poten staan dan wenselijk is en dit geeft ook een slopende trilling in het blok
3 de motor zelf
Elk merk motor slaat in zijn bestaan wel een de plak volledig mis met een type motor, hier bedoel ik mee dat de motor zich zelf stuk trilt onder bepaalde omstandigheden.
Dit kan komen doordat ze de motor simpel weg te licht hebben uitgevoerd of er een te ligt vliegwiel aan hebben gehangen.
Zo dat wat even een iets te uitgebreid antwoord en wat off topic