Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk

slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 16 jan 2011 19:48 #171113

  • p.c.mulder
  • p.c.mulder's Profielfoto
Hallo,
mijn Mitsubishi Vetus 15pk (2001) start slecht, 30sec of langer voorgloeien is normaal, en met koude zelfs nog langer. In acute situaties is dit echt heel vervelend.

voorheen startte de motor wel snel, binnen een paar seconden.
Navraag gedaan bij een motorrevisiebedrijf, gespecialiseerd in Vetus:
(telefonische anamnese) stelden dat het of een probleem is met de gloeipluggen, of probleem met vastzittende verstuiver, of probleem met brandstoftoevoer (evt lucht) of combi, of iets met de compressie.

Maar wat zegt dit allemaal eigenlijk (ik heb nog geen cursus dieseltechniek gedaan ;-) ) . Wat houdt een compressieprobleem in? en is dit op te lossen? en die verstuiver? kan dat vastzitten? enfin een hoop vragen.

de revisieman suggereerde ook nog dat de motor wellicht een keer warmgelopen is (niet tijdens sinds wij eigenaar zijn), maar wat kan hiervan het gevolg zijn voor de motor?

Kan iemand iets zeggen over de kosten om dit probleem op te lossen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 16 jan 2011 19:52 #171114

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
30 seconden voorgloeien is niet normaal.
Eerste wat ik zou controleren zijn de gloeipluggen. Even eruitdraaien en doormeten.
in dit topic wordt eenzelfde soort probleem behandeld.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 16 jan 2011 21:05 #171136

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Gloeipluggen...

Waarschijnlijk rookt ie ook flink (voor korte duur) als ie eenmaal aanslaat.
Je kunt die gloeipluggen ook 'makkelijker' doormeten. Gewoon voorgloeien zoals altijd en dan die dingen eruit draaien. (lijkt op een bougie maar dan met één draad erop. zit bijna bovenop de motor) Ze blijven namelijk erg lang heet (tot wel 5 minuten lekker/vervelend warm). Heb je ze eruit en ze zijn warm/heet dan zijn ze nog niet op. Meestal wordt een defecte gloeibougie helemaal niet meer warm en zal ie dus koud aanvoelen.

Succes!

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 16 jan 2011 22:54 #171146

  • janharm
  • janharm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
gloei installaties kontroleren zoals ik het altijd doe:

1: voedingspanning op gloeiers kontroleren.(eventueel zekering, relais of de aansturing hiervan defekt).
2: aansluitingen op gloeiers losmaken.
3: hulpdraad(of spanningszoeker)op accu + aansluiten.Bij aantippen draad op gloeibougie moet deze een beetje "vonken",bij gebruik van een spanningszoeker moet deze gaan branden.
4: verdachte gloeibougie demonteren en rechtstreeks op accu aansluiten, de punt moet opgloeien.Zowel, heb je een bedradings(aansluiting)probleem.
succes, Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 17 jan 2011 10:19 #171172

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als je het topic doorleest wat Wybeslot aangeeft als eerste reactie op je vraag wordt een en ander duidelijk.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 17 jan 2011 10:44 #171183

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Als het is zoals je hebt gemeld dan denk ik niet aan defecte gloeikaarsen. Dan zou hij ook in de zomer al slecht starten. Het lijkt dus op een koudstart probleem, dan denk ik toch eerder aan slechte compressie. Er vanuit gaande dat de accu goed is en de motor vlot rond gaat. Of er is een probleem met vlokken in de diesel(filter) door de lage temperatuur.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 17 jan 2011 12:52 #171224

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Tien tegen een dat het aan de gloeibougies ligt. In de zomer start een diesel vrijwel moeiteloos met kapotte gloeibougies.

Het vervangen van gloeipluggen is vaak een sluitpost en gebeurt vaak als ze allemaal al aan gort zijn. Gevolg: bij koud weer slecht starten, op 1 cylinder lopen, roken of helemaal niet meer willen aan slaan van de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 17 jan 2011 13:09 #171229

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
janharm schrijft:
gloei installaties kontroleren zoals ik het altijd doe:

1: voedingspanning op gloeiers kontroleren.(eventueel zekering, relais of de aansturing hiervan defekt).
2: aansluitingen op gloeiers losmaken.
3: hulpdraad(of spanningszoeker)op accu + aansluiten.Bij aantippen draad op gloeibougie moet deze een beetje "vonken",bij gebruik van een spanningszoeker moet deze gaan branden.
4: verdachte gloeibougie demonteren en rechtstreeks op accu aansluiten, de punt moet opgloeien.Zowel, heb je een bedradings(aansluiting)probleem.
succes, Jan.

Ben er zelf geen fan van om ze met stroom erop te controleren. Gaat toch aardig wat stroom doorheen en die dingen worden daarnaast gloeiend heet (ergo: gloeibougies)
Verder ben ik het wel eens met je volgorde van controleren, maar zou bij punt 3 idd gebruik maken van een spanningszoeker en geen hulpdraad (voor je het weet tip je de carrosserie aan met je hulpdraad en sluit je de boel kort zonder zekering ertussen)
Bij punt 4 zou ik gebruik maken van een multimeter en de weerstand meten. Een kapotte gloeibougie heeft een oneindige weerstand, een slechte een hele hoge. Is eenvoudig te vergelijken door ze allemaal door te meten.

Ohw ja, punt 1 controleer je het makkelijkst door hem te laten gloeien en even een spanningszoeker tussen aarde en aansluiting te houden.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 17 jan 2011 13:24 #171232

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
omdat de weerstand meten betekend dat de draden etc los moeten, met het risico van knappen draadeindje bij vastzetten(of ik draai moertje te hard aan...)
heb ik in de verbinding tussen de 2 linkste en de 2 rechtse een AMP stekker gezet.
als de gezamenlijke weerstand rechts identiek is aan links, zijn ze alle 4 goed.
NB alle vier staan parallel en zijn "langzaam gloeiers"

na een vervanging van eentje in de kerstvakantie, lekker handig... niet snel te krijgen,
heb ik voortaan ook altijd eentje reserve.

dus, nogmaals
niet vonken en geklooi
gewoon weerstand meten
zo moeilijk is dat toch niet???
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 17 jan 2011 18:21 #171275

  • p.c.mulder
  • p.c.mulder's Profielfoto
dank voor de tip over dat andere soort gelijke topic
Het klopt inderdaad dat de boot als ie dan uiteindelijk start een flinke pluim rook en roet geeft.
Zou dit sec komen door de gloeistiften?

Hoe lang gaan deze dingen mee eigenlijk gezien de motor uit 2001 is dus 10jr oud?

Stel dat het een compressieprobleem is: wat houdt dit in en hoe kan je dat oplossen?
en stel dat het iets is met de verstuivers dito vraag eigenlijk? Kan je een gloeiplug met een normale sleutelset vervangen, en zijn het standaard dingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 17 jan 2011 18:26 #171276

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Ga je in een Volvo bougies doen van een Mazda?. Zo zijn bij een Vetus Mitsubishi motor mogelijk andere gloeistiften dan bij andere merken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 17 jan 2011 18:37 #171280

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ik zou eerst eens je gloeipluggen controleren. Is een werkje van niks en daarna is het vroeg genoeg om je over grotere problemen zorgen te maken.
Voor het vervangen van de bougies heb je een bougiesleutel nodig. Dit is in feite een lange dop (ws. maat 16) met ruimte voor de kop van de bougie.
Op de bougie zelf staat het type wel vermeld. Nieuwe kan je gewoon bij een auto-onderdelenzaak halen.

Let bij het demonteren erop dat je de omgeving van de bougie schoonmaakt voor het demonteren, zodat er geen vuil in het gat valt. Bij monteren opletten dat je hem niet te vast aandraait, vast is vast.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 17 jan 2011 21:51 #171353

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
@ Wybeslot

Zou het niet wenselijk zijn gewoon gloeipluggen te halen bij een Vetusdealer?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 18 jan 2011 07:11 #171390

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Dat kan natuurlijk altijd.
Maar als je het typenummer van de pluggen hebt, kan je ze ook gewoon bij de onderdelenshop halen.
Ik kan me niet indenken dat er voor de watersport speciale gloeipluggen worden geproduceerd. Alleen zal er bij Vetus een watersportprijsje opzitten (en bij de auto-onderdelenshop hier krijg ik korting).
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 18 jan 2011 09:57 #171411

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Bij de Vetus M2.06 gaan er dit type gloeiboegie met Vetus codering in.: STM6265. Zoek dan maar eens een vervanger, mij is dat nog niet gelukt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 18 jan 2011 10:01 #171413

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
wybeslot schrijft:
Maar als je het typenummer van de pluggen hebt, kan je ze ook gewoon bij de onderdelenshop halen.

ik zal dat voor mijn Volvo Penta MD2030 ook eens proberen.
Gek genoeg is op geen enkele Volvo-onderdelensite een gloeiplug te vinden, staat zelfs niet op de onderdelenlijst!
Misschien halen ze ze zelf ook wel bij de Halfords ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 18 jan 2011 10:21 #171417

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Als je goedkopere onderdelen wil, moet je niet zoeken op vetus of volvo maar op het oorspronkelijke industie blokje. Voor vetus wordt dat dan het bijhorende Mitsubishi blokje met codes als L2E, S3L2 e.d. Voor de Volvo van Capo is het de Perkins 103-10 of Perkins Perama M30 wat in feite weer een Shibaura blokjes zijn die onder vele namen zijn verkocht.

Let op: niet alles zal zo makkelijk gaan, van de vetus blokjes zijn bijvoorbeeld veel versies te vinden en vast ook sommige onderdelen weer anders hebben. Zomaar alles bestellen zou ik niet zomaar doen maar het geeft wel aanknopingspunten. iets simpels als gloeistiften moet wel lukken.

Bij automaterialen zaken heb ik al vaak bot gevangen, veel van 'onze' blokjes en ook onderdelen zijn te klein en worden niet in auto's gebruikt ook al zijn de redelijk universeel; maar misschien dat het met gloeistiften nog wel gaat. Probleem bij de meeste autonderdelen boerne is alleen dat ze alleen maar kunnen zoeken op auto merk oid en dan vind je niks. Tractoronderdelen, generators en dat soort dingen werkt vaak prima ALS je het goede blokje weet. Voor Vetus is dat wel makkelijk te achterhalen.

Soms vind je het nog in de onderwachte hoek. Mijn Martec thermostaat voor een Yanmar besteld bij Martec voor 70 euro. Dat blijk uiteindlijk een Mercury thermostaat te zijn van nog geen 2 tientjes. Van de USA via Zweden kost wat zullen we maar zeggen.
Laatst bewerkt: 18 jan 2011 10:22 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 18 jan 2011 11:25 #171430

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Capo

niet moeilijk doen.

www.volvopentashop.com/MulderM...410_30%2F7746410_093

nr 25 (kijk wel even of je een 2030 B of A hebt).
Desnoods even bellen met Mulder.

gr. Bob
Laatst bewerkt: 18 jan 2011 11:25 door Ienhoarn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 18 jan 2011 11:39 #171437

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
@bob,

het is een 2030D...
gisteren bij Mulder gezocht, en niet gevonden, nu wel, dank je!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 23 jan 2011 13:56 #172258

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
p.c.mulder schrijft:
dank voor de tip over dat andere soort gelijke topic
Het klopt inderdaad dat de boot als ie dan uiteindelijk start een flinke pluim rook en roet geeft.
Zou dit sec komen door de gloeistiften?

Hoe lang gaan deze dingen mee eigenlijk gezien de motor uit 2001 is dus 10jr oud?

Stel dat het een compressieprobleem is: wat houdt dit in en hoe kan je dat oplossen?
en stel dat het iets is met de verstuivers dito vraag eigenlijk? Kan je een gloeiplug met een normale sleutelset vervangen, en zijn het standaard dingen?


P.C, Mulder

Haal de gloeistiften er uit en vergelijke ze, een gloeistift die goed werk brand zich schoon maar je kunt ze natuurlijk ook doormeten dit heb ik al eens beschreven in een ander topic.


Compressie kan je meten met een compressiemeter en je kan zelf maar weilig doen als dit niet goed is.

Als er iets mis is met je verstuivers dan zou je motor ook als hij warm is nog moeten roken.




De tweede en de vierde stift is stuk

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 23 jan 2011 13:58 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 26 jan 2011 21:58 #173139

  • p.c.mulder
  • p.c.mulder's Profielfoto
Hoi Fer,
dank, duidelijk ook dat plaatje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 27 jan 2011 09:04 #173191

Philip schrijft:
Als je goedkopere onderdelen wil, moet je niet zoeken op vetus of volvo maar op het oorspronkelijke industie blokje. Voor vetus wordt dat dan het bijhorende Mitsubishi blokje met codes als L2E, S3L2 e.d. Voor de Volvo van Capo is het de Perkins 103-10 of Perkins Perama M30 wat in feite weer een Shibaura blokjes zijn die onder vele namen zijn verkocht.

Let op: niet alles zal zo makkelijk gaan, van de vetus blokjes zijn bijvoorbeeld veel versies te vinden en vast ook sommige onderdelen weer anders hebben. Zomaar alles bestellen zou ik niet zomaar doen maar het geeft wel aanknopingspunten. iets simpels als gloeistiften moet wel lukken.

Bij automaterialen zaken heb ik al vaak bot gevangen, veel van 'onze' blokjes en ook onderdelen zijn te klein en worden niet in auto's gebruikt ook al zijn de redelijk universeel; maar misschien dat het met gloeistiften nog wel gaat. Probleem bij de meeste autonderdelen boerne is alleen dat ze alleen maar kunnen zoeken op auto merk oid en dan vind je niks. Tractoronderdelen, generators en dat soort dingen werkt vaak prima ALS je het goede blokje weet. Voor Vetus is dat wel makkelijk te achterhalen.

Soms vind je het nog in de onderwachte hoek. Mijn Martec thermostaat voor een Yanmar besteld bij Martec voor 70 euro. Dat blijk uiteindlijk een Mercury thermostaat te zijn van nog geen 2 tientjes. Van de USA via Zweden kost wat zullen we maar zeggen.
Misschien moet je voor dit soort onderdelen eens vragen bij reparateurs van "invalidenauto's" , je weet wel die kleintjes waarvoor je geen rijbewijs nodig hebt. Die hebben allemaal een klein dieseltje dat hetzelfde blok heeft als kleine scheepsmotoren.Zelf nog nooit geprobeerd maar dat ga ik toch eens doen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 27 jan 2011 17:33 #173314

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De invalide auto-tjes die ik zie op straat hebben allemaal een 2-tackt motortje en geen dieselmotor.

Verder moet je wel een beetje oppassen met ander soorten en merken enz.

Het is namelijk wel zo dat al je besluit een niet bv Yanmar gloeikaart aan schaffen, dat je wel het zelfde type neemt, ander werk het niet of niet goed.

De afmeting van de stift is ook erg belangrijk, ivm schade aan je zuiger.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 27 jan 2011 17:54 #173320

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
fer schrijft:
De invalide auto-tjes die ik zie op straat hebben allemaal een 2-tackt motortje en geen dieselmotor.

Verder moet je wel een beetje oppassen met ander soorten en merken enz.

Het is namelijk wel zo dat al je besluit een niet bv Yanmar gloeikaart aan schaffen, dat je wel het zelfde type neemt, ander werk het niet of niet goed.

De afmeting van de stift is ook erg belangrijk, ivm schade aan je zuiger.

Mvg Fer
Een hele hoop 45 km autotjes hebben wel een dieselmotor. Een cilinder en het zouden best eens farymanns kunnen zijn, dus directe inspuiting zonder gloeispiraal of-stift.
Gelukkig hoef ik er niet zelf in te rijden. De farymann in m'n Friendship maakt al genoeg herrie.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 27 jan 2011 17:54 #173321

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als je voor een paar van die dingen echt een kapitaal neer moet tellen loont het de moeite om elders te zoeken. Nu gewoon de Vetus gloeipluggen er in, meteen de goede en klaar zou je zeggen. Het zijn er maar twee.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl