Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001

Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 05 juni 2010 20:21 #131284

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Na 20 min. vol gas met de Volvo Penta 2001 krijg ik een Hoog koelwater alarm. De motor is direct gekoeld. Impeller is goed
Als ik de thermostaatklep uit het systeem haal heb ik hetzelfde probleem na 20 min. vol gas.
Hoogstwaarschijnlijk krijgt de motor niet genoeg koelwater. Zelf denk ik aan een lichtelijk verstopte saildrive toevoer nabij de koelwaterafsluiter. De saildrive heb ik namelijk voor zover mogelijk vorige winter nog vrij van mossels gemaakt nabij de 3 inlaat gaten(op het droge). Moet ik evt. de motor spoelen oid? Dit aangezien deze vervuild zou kunnen zijn. Heeft iemand andere ideeen of tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 11 juni 2010 17:01 #132570

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Van belang is dat je probeert te achterhalen waar de belemmeringen zitten voor een goed koelwaterdoorvoer.
Je begint bij de inlaat, meestal is deze voorzien van een kraan, kraan dicht-slang eraf-kraan open.(sluit zo nodig een stukje schone slang aan om het binnenkomende water makkelijker op te vangen)
Als er voldoende watertoevoer is dan is de aanvoer via die opening goed.
Sluit de slang weer aan een maak deze los direct onder de impeller en vergewis je ervan dat er voldoende water door komt.
Hang de toevoerslang in een emmer water en controleer na de impellerpomp of er voldoende water doorkomt.
Uiteindelijk loop je zo het hele cirquit na en kom je er misschien achter dat de koeldoorgangen van het motorblok verstopt zitten door vuil en/of kalk aanslag.
Hoe je dit zou moeten schoonmaken weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee omdat ik een intercooler heb en daar komt dat probleem in principe niet voor.
Veel succes!

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 11 juni 2010 18:24 #132578

  • petje
  • petje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
hoi Bazz
je zou ook eens naar het uitlaatspruitstukje kunnen kijken, het stukje waar de uitlaatslang aan vast zit. Dit zit met 4 bouten vast aan het blok, en is gemakkelijk los te maken De gaatjes in de zijkant roesten langzaam dicht.
Ik heb 14 jaar een 2002 gehad, en ik heb de 2 gaatjes 2x uit moeten boren, daarna weer zat koelwater uit de uitlaat, en geen KW alarm meer.
Je hebt wel een beetje langere boor van 5 mm nodig om er goed doorheen te komen Je kunt ze vanaf de kant waar de slang zat schuin naar buiten boren tot je tussen de dubbele wand komt waar het KW het spruitstuk koelt (wel een beetje voorzichtig behandelen in de bankschroef, het gietijzer wordt er niet sterker op in de loop der jaren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 15 juni 2010 22:04 #133190

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Ik heb het spruitstuk losgehaald en zie niks raars betreft dichte gaten, de rest v/h leidingwerk is ook gewoon open. Ook heb ik laatst de aanzuig via de saildrive terug gespoelt mbv een drinkwaterslang. Nu maar hopen dat morgen het probleem verholpen is. Toch wel apart dat een motor met 1140 draaiuren zo'n probleem heeft. Probleem zal ook te maken hebben met vorige eigenaars die het standaard onderhoud laten versloffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 16 juni 2010 20:40 #133386

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Hoe weet je dat de impeller nog goed is?

Een impeller hoef niet gescheurd te zijn op niet meer goed te zijn een slappe impeller is ook niet goed

Verder kan het zijn dat de impeller al is vervangen maar het pomphuis niet meer in orden is (te veel ingesleten) dan kan er ook een minder pomp opbrengst voor komen

Verder kan oude koelslangen een probleem geven, als er veel water word verpompt gaan de slappe slangen zich zelf dicht knijpen dit ben ik wel een tegen gekomen en is een probleem wat soms over het hoofd word gezien omdat als de motor langzamer draait je niets aan de slangen ziet.

Verder staat volgen zij de koeling van de motor en de sail drive los van elkaar

De inlaat koeling is dat niet gewoon een schoepje op de huid van de boot en de gatjes van de sail driven die zijn voor de koeling van de saildrive deze heeft een eigen pomp

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 16 juni 2010 20:53 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 20 juni 2010 13:57 #133948

  • xinix
  • xinix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Ik heb dezelfde motor en kreeg geen alarm (wellicht omdat ik nooit
op volvermogen vaar) maar maakte mij zorgen over weinig koelwater.
In de koperen aanvoerleiding naar de impeller zit een krappe
bocht die bij mij ook nog een beetje dichtgedrukt was.
Ik heb deze bocht weggezaagd (15 cm) en vervangen door een doorzichtige kunststofslang met T-stuk (kan ik van de winter ook makkelijker antivries opzuigen, overigens ALTIJD na vtv de thermostaat te hebben verwijderd)
In de bocht van het koperen leidinkje bleken wat schelpjes te zitten die door de saildrive openingen waren meegekomen.
Ik heb nu weer een flinke plons koelwater.........

Maar ik zou liever aftappen ipv antivries
Bij mij is de aftapplug (koper met aan het eind drie gaatjes)
geheel te verwijderen en er komt geen druppel uit.....
Met een priem lijk ik op metaal te stoten.
Zit de doorvoer soms aan de zijkant van het pluggat?
Een week lang 2 liter schoonmaakazijn in het blok deed niets...
Zoutzuur durf ik niet aan......
Iemand een tip?
groet
Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 20 juni 2010 18:10 #133979

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Volvo Penta dealers verkopen dure flessen met een zuur voor de ontkalking...

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 21 juni 2010 06:18 #134064

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Azijn doet het ook prima en is een heel stuk goedkoper.. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 21 juni 2010 09:26 #134095

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
sigdock schrijft:
Azijn doet het ook prima en is een heel stuk goedkoper.. :P


2 vraagjes:
1) Zou je ook ontkalker kunnen gebruiken die gebruikt wordt voor koffiezetapparaten
2) Wat is de invloed van azijn of het "volvo-penta zuur" op het blok (corrosie??)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 21 juni 2010 09:39 #134103

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik heb ooit mijn MD11D ontkalkt met dat volvo-zuur.
(hij zat zo dicht dat de uitlaat 250 graden werd en de meter altijd in het rood liep).
2 uurtjes in een warme motor later zitten en klaar was het!
Corrosie in zo'n oud gietijzer blok als de MD11 is vast niet een probleem...
Kan niet voor jouw blok spreken.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 21 juni 2010 09:41 #134105

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
sigdock schrijft:
Azijn doet het ook prima en is een heel stuk goedkoper.. :P

weet ik niet. Niets elk zuur doet hetzelfde....
Zo krijg je gele aanslag alleen weg met oxaalzuur, niet met Antikal uit de badkamer, en ook niet met azijn.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 21 juni 2010 10:10 #134120

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Capolavoro schrijft:
sigdock schrijft:
Azijn doet het ook prima en is een heel stuk goedkoper.. :P

weet ik niet. Niets elk zuur doet hetzelfde....
Zo krijg je gele aanslag alleen weg met oxaalzuur, niet met Antikal uit de badkamer, en ook niet met azijn.

groet
t

Maar ik weet het wel... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 21 juni 2010 12:19 #134145

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Met zo'n zuur moet je stevig doorvragen naar de mogelijke schadelijke werking op aluminium delen, bijvoorbeeld warmtewisselaars. Een kennis heeft met een dergelijk middel een goed lopende diesel (automotor) om zeep geholpen doordat een secundaire oliekoeler de geest gaf.

Dat het zuur van de Volvo penta dealer komt en het hier ook om een Penta blok gaat, is een goede zaak: de VP dealer moet je dan kunnen adviseren of je dit zonder gevaar kunt toepassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 22 juni 2010 13:40 #134392

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ben het met Apae een gewoon even naar de VP dealer voor info en het middeltje

Maar of het ook het probleem is vraag ik me af, is dit probleem opeens gekomen of is het na onderhoud gekomen

Verder kan het zijn dat het pomphuis versleten is of het deksel daardoor kan je een verminderd water opbrengst krijgen

Verder hoe zit het met het wierfilter zijnde afdichtingen nog in orden, zo niet kan het zijn dat hier door lucht in het filter komen en dus de koel capaciteit verminderen word


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 01 aug 2010 20:04 #139858

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Ik heb de slangen van de KW-aanvoer vervangen, impeller is nog goed. Oude kw-slang zat een lichte knik in. Koelwater lijkt nu wel iets beter te stromen. Tevens alle leidingen nagelopen op verstoppingen, niks vreemds te zien. Op mijn versie Volvo P 2001 met saildrive zit geen wierfilter of een ander filter. Wat ik wel vreemd vind aan de saildrive is dat hier helemaal geen filter of inspectie deksel inzit. Als deze vol met kokkels zit kun je hem op die manier schoonmaken als de boot uit het water is. Blijkbaar is de saildrive demonteren de enige manier.
Als mijn motor op hoog temp. komt ziet het koelwater er zwart uit, vol met roetdeeltjes. Als ik dit opvang bezinkt het niet en blijft de vloeistof pikzwart. Wat hier de technische reden van is weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 01 aug 2010 21:28 #139872

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Dat er bij een saildrive geen wierpot zit is normaal een saildrive heeft namelijk kleine inlaat gatjes en deze zit redelijk diep in het water en men gaat er van uit dat er dan geen rotsooi in de motor komt.

Maar toch een wierpot plaatsen is geen slecht idee.

Dat er roet in het koelwater zit is geen goed teken dit duit op een slechte verbranding in de cilinders

Heb je nog steeds las van een te hoog koelwater alarm?

Blijft het koelwater zwart van kleur al je een tijde heb gevaren?

Start de motor verder goed?

Heb je schone diesel dus geen rotzooi in de tank?

Heb je al een de temperatuur gemeten met en ander meter? ( een hoog koelwater alarm kan ook veroorzaak worden door de gever of de meter die niet in orden is dit komt wel eens voor en is altijd het laatste waar je na kijkt.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 22 okt 2012 10:55 #332171

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 227
Vandaag is Fer mijn HELD :laugh:

Ik had hetzelfde soort probleem, te weinig koelwater bij een Volvo Penta MD3B. Motor werd te warm bij 2000rpm.
Impeller vervangen, geen oplossing.
Forum lezen en daar staat in verhaaltje van Fer dat de wierpot lucht kan lekken. Ingevet en Werken.
Helemaal goed.
Bedankt Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 22 okt 2012 11:23 #332173

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Mooie dat je zelf je probleem heb opgelost :)

Bespaard je een hoop geld ;)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 16 juni 2017 19:52 #844270

  • Dirkie
  • Dirkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Heb een Volvo Penta MD2010. Sinds afgelopen week gaat na tijdje op meer gas koelwateralarm. Indirecte koeling, er komt goed koelwater uit uitlaat maar het koelwater kookt dat het een lieve lust is. Impellor is goed en ook koelhuis van m'n impellor, koelwaterpomp, slangen en dergelijke afgelopen winter op advies van m'n volvo penta dealer allemaal laten vervangen.

Voordat ik weer bij m'n volvo penta dealer ligt vraag ik me af of iemand weet wat dit in kan houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 16 juni 2017 19:54 #844272

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 676
Maak eerst maar eens je warmte wisselaar schoon
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 16 juni 2017 21:08 #844292

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Bij indirecte koeling heb je twee pompen: een voor het buitenwater ( de inpellerpomp) en een voor de circulatie van de koelvloeistof . Heb je ze allebei gecontroleerd.? Ik had ooit bij mijn Yanmar een circulatiepompje dat te weinig opbrengst had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 16 juni 2017 22:08 #844307

  • Dirkie
  • Dirkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
de impeller heb ik gecontroleerd, zag er nog pico bello uit. Een pomp voor de circulatie van m'n koelvloeistof heb ik nog niet aan gedacht dus daar maar eens naar op zoek gaan.
Warmtewisselaar schoonmaken, is dat m'n koelvloeistof aftappen en schoonmaakmiddel erin? Wat ik weet is dat koelvloeistof afgelopen winter vervangen is, eigenlijk een klusje wat ik om het jaar doe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 17 juni 2017 07:01 #844327

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Heb je na het koelvloeistof vervangen nog wel vol gas kunnen varen zonder alarm te krijgen
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 07:02 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 17 juni 2017 07:07 #844329

Waarschijnlijk te weinig koelvloeistof. Dus eerst koelvloeistof helemaal bij vullen en goed ontluchten.
Bij b.v. een boiler kan er een luchtbel ontstaan in de leiding. Goed ontluchten.
Verder de motor ook goed ontluchten.
Daarna eens gaan kijken naar de impellor pomp o.i.d.
Suc6
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoog koelwater alarm Volvo Penta 2001 18 juni 2017 20:43 #844773

  • Dirkie
  • Dirkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Ja, maandag koelwateralarm in sluis antwerpen, na bijvullen koelvloestof 2 dagen gevaren en woensdag met wind en stroom tegen voor Vlissingen langs, hij gaf geen krimp. Donderdag van Bruinisse naar Herkingen en in de geul ging alarm, nog niet eens lang stuk. In verband met de wind wel stevig toeren erin (ongeveer 3100 rpm)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl