Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: schroefasafdichting / zwevend binnenlager

schroefasafdichting / zwevend binnenlager 05 apr 2010 13:28 #122123

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Ik heb weer een vraagje voor jullie:

Gezien de hele hermotorisatie en installatie van een
pythondrive ben ik nu bezig met de schroefas en de
afdichting / zwevend binnenlager.
De schroefas koker is van staal met een buitendiameter
van 60mm, redelijk fors voor een schroefas van 30mm.

Daar zit de volgende Vetus afdichting / zwevend
binnenlager op:


Met daarin een drietal vetkoorden, inmiddels er uit
gehaald om te vervangen. Aan het einde van de
schroefaskoker zit een bronzen buiten lager en op de
koker zelf zit een nippel waarmee het geheel wordt
voorzien van vet.

In eerste insantie wilde ik deze afdichting hergebruiken
maar ik weet er weinig van. Vetus heeft geen docu meer op
hun site van (ver)ouderede dingen.

Het is eigenlijk een 35mm afdichting waarin een bus is
geperst voor een 30mm as, hoogstwaarschijnlijk zodat er
een slang tussen de koker en dit ding geplaatst kan
worden met niet te veel verloop.

Nu blijkt alleen de pakkingdrukker (correcte benaming
voor dat ding dat in het huis gaat en de vetkoorden
aanduwt?) aardig ingesleten te zijn en dat is niet
gelijkmatig gebeurd. Dat is hier een beetje te zien:



Nu kan ik wel een nieuwe, gelijke afdichting krijgen voor
niet veel geld. Maar ik vraag me af of dit een goed
systeem is? Zijn er tegenwoordig betere, betaalbare
afdichtingen? Zo zie ik veel over de Volvo seal of de
Allpa variant ervan maar die kan niet over een 60mm as
heen en schijnt niet geschikt te zijn voor een stalen
koker (en het buitenlager moet dan natuurlijk ook
vervangen worden maar dat is misschien sowieso wel slim).

Exhalto heeft een afdichting die net zou moeten passen op
een 60mm koker maar die is aardig aan de prijs. Veel
andere afdichtingen voor een 30mm as passen niet direct
op een 60mm koker.

Overige informatie die van belang kan zijn:
Waterverplaatsend zeilschip, schroefas is van RVS.
Overigens wordt er dus een stuwdruklager / pythondrive
geplaatst waardoor de as niet meer (veel) zal gaan
bewegen.

Maw: doorgaan met het huidige systeem of over stappen
naar iets anders / nieuwers nu de boel toch volledig uit
elkaar ligt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 06 apr 2010 11:43 #122295

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Bij ons is destijds de vetkoordrommel er uitgehaald en door de monteur is een pasbus gedraaid waardoor een volvoseal gemonteerd kon worden. Watergesmeerd en geen gepruts meer.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 06 apr 2010 15:06 #122324

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Daar heb ik ook aan zitten denken. Hoe zit die pasbus vast in je koker?

En kan een volvoseal ook op een stalen as? Want de as is dan niet meer 'beschemrd' door het vet en kan dan van binnen lekker gaan roesten met het zoute water erin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 06 apr 2010 20:24 #122398

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Een stalen schroefas koker vraagt om een vet of olie afdichting anders gaat inderdaad de koker van binnen wegrotten.

olie afdichtingen lijkt mij het toverwoord.

is een verloopje van 60 naar 40 laten draaien geen optie, of red je dat niet met de tussenruimte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 06 apr 2010 20:38 #122404

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
jawel dat lukt me wel.

Maar ik ben (nog) niet zo bekend met olie afdichtingen. Is dat beter / fijner dan vet gesmeerd? Want zoals het nu lijkt, lijkt het het simpelst om daar bij te blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 06 apr 2010 20:46 #122406

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Je hebt een rvs schroefas dat is geen probleem. Ik ben trouwens nog geen boot tegengekomen waar geen rvs schroefas gebruikt wordt samen met een Volvo seal
Maar Olav zal dat misschien al eens gezien hebben.
Het lijkt me dat je eens je licht op moet steken bij een echte vakman. Een praatje hoeft nog niet geld te kosten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 06 apr 2010 20:48 #122407

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ik zou voor Proost z'n advies gaan. Als je toch aan de gang moet én investeren, kun je beter voor iets hedendaags kiezen.
je schroefas zal toch wel van RVS zijn?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 06 apr 2010 20:51 #122411

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Is zoals vermeldt in eerste gegevens inderdaad RVS schroefas.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 06 apr 2010 20:59 #122413

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Ja de as is RVS.

Op zich zou Olav wel welkom zijn, hij heeft ook zo'n volvo seal in zijn stalen boot zag ik dmv de zoekfunctie :) , het lijkt mij dat de koker dan ook staal is in een stalen boot?

Op zich zou het systeem vetgesmeerd houden met een nieuw soortgelijk lager nauwelijks investeringen vragen en dat is op zich wel welkom. Iets hedendaags zou wel prettig zijn maar ik heb geen zin in een wegrottende koker want dat ding ook nog vervangen is niet echt wenselijk om het maar even voorzichig uit te drukken.

Met vakmannen ga ik uiteraard ook babbelen, daar ben ik ook via andere media / fora mee bezig. Wellicht kan ook de python-drive-verkoper van de week een duit in het zakje doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 11 apr 2010 20:27 #123331

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Oa. door een paar PM's van olaf zit ik toch te denken om over te schakelen naar watergesmeerd. De extra kosten mee: rond de 60 euro extra.

Ik zit nu te denken aan het allpa binnenlager, zie hier, variant op het welbekende Volvo seal / stuffingbox maar dan met ontluchting en makkelijker te smeren. Enige voor of tegens voor dit ding?

Alleen past die zoals gezegd niet op de 60mm buiten / 50mm binnen 5 buis... Zou je daar een gedraaid verloopstuk voor kunnen gebruiken? Zoiets, gekit in de schroefaskoker en geborgd met een getapte moer en een stuk slang met klemmen er over als extra:



Zou dit werken? Is zo'n verloopstuk goed waterdicht te
monteren?

Exhalto heeft eentje in het gamma die wel over een 63mm koker heen past (Tides Marine SeriesOne seals) maar die ziet er weer heel lang uit en zoveel ruimte hebt ik niet door de python. Daarnaast is ie een stuk duurder.
Laatst bewerkt: 11 apr 2010 20:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 11 apr 2010 21:15 #123346

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Een fraaie en deugdelijke oplossing. Dat zonder meer. Maar aan de buitenkant zul je toch ook zo iets moeten monteren. Omdat je beide verlopen zult moeten (laten?) draaien, ook niet gratis, zou ik de bestaande buis er uit halen en vervangen door een passende rvs buis. Ben je waarschijnlijk goedkoper uit en van de roest af. Kan toch niet zo moeilijk zijn in een houten(?) schip.
Over de kwaliteit van de Volvo/Allpa is al genoeg in positieve zin geschreven.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 11 apr 2010 21:49 #123351

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Nouja, de koker zit echt goed vast, deze is rond de 80/90cm lang en grotendeels omringt door hout en laatste deel ingelamineerd. Als het enigszins kan, laat ik hem graag zitten. Ik zou ook niet weten hoe deze er uit moet... Hij is nu roestvrij en met het verven zou ie volgens anderen ook nog een poost mee kunnen.

De verlopen kan ik zelf draaien (lang leve de draaibanken op de TU), dus alleen een kwestie van een stukje brons vinden waarbij ik niet meteen 3 meter moet afnemen.
Voor achter vind ik ook lagers die wel aardig in de buurt komen van de 50mm. Ook kan bijv. exhalto ze op maat maken maar dat zal wel weer meer kosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 12 apr 2010 18:44 #123537

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
hmm ik hoorde net nog een andere oplossing: gewoon een nieuwe rvs / bronzen schroefaskoker waar de lagers gewoon in / op passen door de oude heen doen... Het past makkelijk.
En deze dan vastzetten met kit + borgboutjes of in epoxy gieten. Zijn hier nog meningen over?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 12 apr 2010 19:33 #123561

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Heb ik inderdaad ook nog aan zitten denken. Als je de roest van de oude buis maar de baas bent! Je hebt dan toch weer een deel waar je niet meer bij kan (de binnenkant van de oude buis). Als je hiertoe besluit zou ik niet voor epoxy kiezen maar voor polymeerkit. Epoxy trilt op den duur los. Komt er weer water tussen.
Bij je oplossing volgens de tekening kun je altijd bij de binnenkant van de oude buis. Het zal toch niet zo moeilijk zijn bij een bedrijf dat daar in gespecialiseerd is een paar stukken brons (draait gemakkelijk) te pakken te krijgen. Hoe langer ik er over denk hoe aantrekkelijker ik die oplossing vind.
Hoe brons en de oude buis zich onderling gedragen als er zeewater bij komt is uiteraard ook nog een interessante vraag.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 12 apr 2010 19:34 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 12 apr 2010 19:55 #123574

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
Bronzen bus kun je gewoon per cm bestellen. hier bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 12 apr 2010 20:01 #123577

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Ja ik vind zelf het idee dat je er altijd bij kan om te checken wel een prettig idee.

Eventueel kan het verloopstuk ook in staal, dan heb je geen potentiaal verschil tussen de metalen maar wel weer (extra) roest. Aluminium is weer heel makkelijk te draaien en te krijgen maar dan krijg ik een soort anode met fucntie in mijn schroefas en dat lijkt me nu ook niet de bedoeling :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 12 apr 2010 20:02 #123578

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Thx zeehond, daar heb ik nou net een paar uur geleden een prijsaanvraagje gedaan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 12 apr 2010 20:32 #123597

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Kan je het verloopstuk niet van POM (kunststof)maken?
eenvoudig te draaien, chemisch bestendig en geen last van corrosie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefasafdichting / zwevend binnenlager 12 apr 2010 20:41 #123600

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Hmmm dat is een goede. Daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik zit automatisch toch steeds aan de metalen te denken bij dit soort dingen. Het is ook nog te koop op de TU zelf, dat maakt het wel heel makkelijk.
POM/Delrin is een ideale kunststof voor de vervaardiging van slijtvaste en maatnauwkeurige onderdelen, zoals lagerbussen, tandwielen, glij- en slijtstrippen.Doordat het, met de juiste gereedschappen, perfect te verspanen is, wordt een uiterst glad oppervlak verkregen.Het materiaal neemt vrijwel geen vocht op en is nagenoeg spanningsvrij.

Klinkt goed. Door het stuwdruklager meteen voor ht binnenlager zal de as nooit het verloopstuk gaan raken (of als iets goed mis is) dus gekke slijtage zoals in het huidig binnenlager (iets dat bij pom misschien wel heftiger zou zijn dan bij brons) zal ik niet tegenkomen.
Laatst bewerkt: 12 apr 2010 20:46 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefasafdichting / zwevend binnenlager 09 jan 2015 13:09 #585772

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Hoi Philip,

Een oud draadje, maar ik ben wel benieuwd waarom/of je destijds voor een watergesmeerde 'volvo seal' gekozen hebt.

Zelf heb ik exact dezelfde vetkoord vetus afdichting in mijn boot zoals hierboven afgebeeld.
Verder geen smeerpunt voor vet oid. Dus d boel lekt behoorlijk.
Ook de rubber balg vertrouw ik niet meer. Vandaar dat de boot woensdag voor 3 weken de kant op gaat.

Nu heb ik een stalen 45mm (buiten) schroefaskoker wat gelukkig een gangbare maat is.
Dus ik overweeg deze seal te kopen bij Allpa:

www.allpa.nl/media/catalogbrowser/2014/nl/#p=474
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefasafdichting / zwevend binnenlager 09 jan 2015 13:17 #585774

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Kijk ook eens naar een PSS Shaftseal

Geen aandelen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefasafdichting / zwevend binnenlager 09 jan 2015 13:18 #585776

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
volvo seal gebruik ik al zeker 17 jaar en nooit problemen mee, inmiddels de derde omdat ik ze periodiek vervang.
Allpa zou t ook moeten doen, met de ontluchting erop ben je wel zo lekker bezig.

Doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefasafdichting / zwevend binnenlager 09 jan 2015 13:28 #585782

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Dat wordt iets te duur (PSS)
Het is een min of meer tijdelijke oplossing omdat ik op termijn een stuwdruklager wil installeren en dan ook een nieuwe as/gland.

De vraag blijft echter of zo'n volvo seal genoeg gesmeerd wordt als ik er een kies zonder nippel zoals die van allpa..
Mijn vorige boot had ook geen smeerpunt op eenzelfde soort seal. Dat ging goed.

Nu is er geen waterinlaat aan boord en wil ik ook geen extra afsluiter maken.
Volstaat dan het water wat zich in de gland bevind voor smering zoals bij mijn vorige boot? Ik hoor van diverse kanten dat het nooit mag, maar in praktijk heb ik het dus al vaak genoeg gezien.

Ik kan via de koelwaterinlaat een leiding leggen naar de as.

Of misschien een zwevend lager zoals het nu is, met vetkoord en vetpomp?
Laatst bewerkt: 09 jan 2015 13:29 door mjanssen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefasafdichting / zwevend binnenlager 09 jan 2015 13:42 #585795

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Ik ben uiteindelijk uitkomen bij het Vetus ZWB lager:


Het principe is gelijk aan Volvo met twee lipseals alleen dan met een watertoevoer/onluchting en een imbusboutje waardoor het smeren (1x per jaar) wat gemakkelijker gaat. Allpa heeft die voordelen op zich ook.

Bij Vetus kun je alleen het voorste deel met de seals vervangen, het bronzen deel wordt dan hergebruikt. Maar dat is zowat even duur als het hele Allpa ding dus om kosten te besparen hoef je het niet te doen.

Die watertoevoer heb ik afgetakt van de motorkoeling dus zeker geen extra doorvoeren en afsluiters. Maar in principe zou bij een zeilboot ontluchting (allpa of vetus) of ontluchten door knijpen (volvo) al genoeg moeten zijn.

Overigens zit het bij mij ook voor een stuwdruklager.
Laatst bewerkt: 09 jan 2015 13:44 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefasafdichting / zwevend binnenlager 09 jan 2015 14:27 #585834

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Wat is dan precies de afweging geweest voor deze van vetus?
Het ziet er allemaal wat robuuster uit, dat wel, maar toch ook weer meer onderdelen (afdichtingen) en dus meer kans op falen? Lijkt een beetje op wat ik nu heb, en wat er ook in jouw koopmans zat ophet vetkoord na.

Er wordt wel redelijk veel op de motor gevaren zoals staande mastroute, kieler kanaal etc.
Dus dan is een permanente watersmering wel wenselijk lijkt me?
Nog altijd de vraag of die dingen nu wel voor permanente watersmering ontworpen worden en dat in de praktijk achterwege wordt gelaten, of dat het inderdaad ontluchten is..?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl