Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat?

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 07 mrt 2010 21:09 #117815

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Ik heb een Yanmar 2G-20 en een yanmar motor paneel op mn boot.
Nu ben ik de electrische zaken aan het uitzoeken en verbeteren.
Ik stuit op een wat vreemde zaak.
Alle Yanmar motoren hebben een mechanische (trek-)knop om de dieseltoevoer te stoppen en daarmee de motor te stoppen.
Ik heb echter een "electronische knop" op mijn paneel.
Zie foto: drukknop links onder (rechts onder de toerenteller).
Ik denk dat dit een achteraf aangebrachte oplossing is, ik kan er nl niets van op internet vinden.
Kan iemand mij uitleggen hoe zo'n knop werkt? Heeft iemand een schema daarvan?
Nog vreemder is (lijkt mij) dat de stopknop is aangesloten op de service accu ipv de startacuu. Iemand enig idee waarom dat zou zijn?

Laatst bewerkt: 07 mrt 2010 21:31 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:electronische stopknop yanmar: hoe werk dat? 07 mrt 2010 21:38 #117824

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Op welke accu de stopknop zit maakt niet veel uit.

Een electrische stop kan op twee manieren werken,
A- via een magneet afsluiter in de brstf leiding direct voor de inspuitpomp.
Nadeel, motor blijft nog enige tijd doorlopen na stopzetten omdat de brstf gallerij moet worden leeg gedraait.
Komt op bootmotoren niet vaak voor, wel op gensets.

B- via magneet solenoide, dit is een electrisch bedient armpje welke op de regelateur hevel van de inspuitpomp zit en deze in stopstand trekt, net als met de kabel dus eigenlijk.
Nadeel bij achteraf inbouw is de afstelling van het systeem, kan nogal storings gevoelig zijn.

Er is nog een derde systeem welke veel op gemarinieseerde automotoren zit, is als B maar dan af fabriek en dus origineel en beter geintergreerd.

Ik zou gewoon voor de waarschijnlijk originele trekkabel gaan.

B kan er zo uitzien.

Hier nog een voorbeeld van achteraf ingebouwde zooi.

En hier een *originele* imitatie oplossing voor Yanmar,


Deze vervangt het gehele hogedruk pompje, kan interesant zijn ware het niet dat het hier zo te zien om China kwaliteit gaat :blink:
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 07 mrt 2010 22:15 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:electronische stopknop yanmar: hoe werk dat? 07 mrt 2010 21:43 #117827

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Is dus niet electronisch, maar elektrisch. Beiden niet te repareren, maar alleen te vervangen. Niet handig dus, idd is de gewone trekkabel het meest voor de hand liggende.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:electronische stopknop yanmar: hoe werk dat? 07 mrt 2010 22:14 #117829

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Het is in ieder geval niet orrigineel. Standaard hebben de GM series een trekkabel en die is denk ik vervangen door een magneet solenoid (B in Ron's betricht) die aan de stop lever trekt.

Dat kun je zelf checken:

Dit is de stuurboordzijde van je motor (tenzij die achterstevoren staat natuurlijk), helemaal vooraan. Daar waar "stop lever" staat, zit waarschijnlijk een electrisch ding ipv een kabel. Waarschijnlijk iets dat lijkt op:


Nieuwere yanmars (YM serie bijv.) hebben wel standaard zo'n ding ipv een trekkabel. Opzich niks mis mee alleen heb je een potientiƫle electrische storingsbron erbij, iets dat veel zeilers liever niet zien. Maar op zich kun je als ie stuk gaat de boel nog steeds met de hand omzetten alleen moet je dan wel naar binnen om de motor uit te zetten. De werking lijkt veel op een electro-magnetisch relais en vaak gaat het ding zelf niet stuk.

Wel is de verbinding van de solenoid en de lever op je motor niet orrigineel en dus 'geknustseld'. Je betrouwbaarheid hangt dus deels af van de kwaliteit van deze creatie, even checken dus.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2010 22:16 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 17 mei 2012 15:26 #286429

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
ik zie hier op de foto een annode zitten in de motor. Zelf heb ik een arona motor en ik heb deze onlangs eruit gehaald omdat deze versleten was. Waar kun je deze annodes kopen?

Ik hoor het graag.

Mvg. Jesse
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 17 mei 2012 17:22 #286446

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
De zink anode kan je kopen bij de motor dealer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 18 mei 2012 03:11 #286481

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
dat is een makkelijk antwoord :laugh:
Echter worden er volgens mij geen Arona motoren meer gemaakt. Zijn ze ook universeel te krijgen?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 18 mei 2012 05:55 #286496

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl