PS.: bij dat soort voorspellingen moet je eigenlijk ook niet op groot open water zitten. Het kan je natuurlijk altijd overvallen maar afgelopen weekeinde waren de voorspellingen aardig duidelijk. Wat was eigenlijk de beweegreden om toch te gaan?
Beste Hedzer.
Dankje voor je compliment! Ik sprak uit mijn hart, en meende elk geschreven woord.
Wij varen al jaren flinke ribs en maakten regelmatig lange tochten, zowel op ruim binnenwater als over zee. 1200 kilometer in twee dagen was ons niet vreemd.
Dit deden we het gehele jaar door, zelfs met vorst.
In momenten dat blikseminslag je pad zou kruisen, probeerden we het weer te omzeilen (ja ironisch he?) of snelden we naar de haven.
Let wel! zou je bij elke slechtweer voospelde dag binnenblijven in Nederland? Dan varen we een kwart minder naar mijn idee.
En zo hadden we zaterdag een werkelijke prachtdag en zondag naast de wind een prima terugtocht. Ook beide dagen slecht voorspelt.
We zullen zeker niet bij elke wolk aan de lucht vluchten, en zo zag het er vrijdagavond toch best goed uit in de lucht boven het Wad.
Een tocht die voorheen in 15 minuten werdt gemaakt, werdt nu twee-en-een-half uur. En dat is nog even wennen. Pas bij het laatste half uur kwam er een dikke bui aan. Zo een zwarte stoomwals zeg maar met een beste wind voorop.
Tja, je kunt het dom of overmoedig noemen. Ik noem het wennen. Met name bliksem en daarnaast hard water zijn het enige wat me tegenhoudt, en zodoende ook deze gelegenheid om het eens aan de pro's te vragen.
Ik heb zitten denken aan een dikke koperen strip aan zowel de onderkant mast, als naar de achterstag het water in.
Ik had gehoopt dat nieuwe botenbouwers betere ideeen hadden.