jouzers schreef :
zomergast schreef :
De meeste watersporters lijken het nut van "AIS op binnenwater" - het vaargebied van ik schat 90% van de gebruikers hier te refereren aan het al of niet zichtbaar zijn op Marinetraffic.com: leuk voor familie
Helemaal mee eens, maar het gaat wel een plaag worden voor de beroepsvaart als iedereen zo'n transponder aan boord heeft. Heel vervelend als je radarscherm vol staat met al die echo's van de pleziervaart of nog erger: de jachten met een AIS-transponder gaan er vanuit altijd gezien te worden en gelijkwaardig behandeld te worden als de grote vaart.
Ik voorspel wetgeving op dit gebied binnen enkele jaren.
Beetje vreemd, er wordt gepleit voor radarreflectors dus dan heb je je scherm ook vol met reflector echo's, wettelijk zou dit op bepaald vaarwater al zo moeten zijn (als ieder een goed exemplaar had). Als beroepsvaart zou ik dan blijer zijn met een scherm vol echo's waarvan ik de details als koers, snelheid en naam weet om ze op te roepen.
Op veel vaarwater zie je uitgezoomd al een wirwar van bootjes, ingezoomd zie je enkel de boten om je heen, net zoals je ze met het blote oog ziet, niks storends aan enkel steeds een bevestiging.
Helemaal mee eens.
Wel hangt het ook af avn het soort weergave van de AIS op de kaartplotter.
Als het goed is versndert de grootte daarvan als je inzoomt (worden kleiner) om te voorkomen dat het beeld dichtgroeit.
Ik kan me voorstellen dat dat niet bij alle plotters zo is.
En inderdaad kijken naar een voldoende ingezoomde kaart.
Als ik op mijn plotter naar de AIS targets kijk en de kaart staat op zeg 24 zeemijl dan zie je zelf van een kleine haven als Hvide sande ook alleen een klomp blauwe driehoekjes. Zoom je dan in naar 6 of 3 mijl zie je dat het er maar een stuk of 10 zijn.
En als ik geen AIS ontvanger had gehad zou de oversteek gisteren over het Skagerak een heel stuk gecompliceerder zijn geweest want het was er vrij vol met grote schepen en vissers.
En het is toch wel fin als vje van drie kruisende vrachtschepen gelijktijdig de relatieve koersvector en CPA kunt zien.
Want om van drie schepen tegelijk steeds een peiling te nemen en zo het aanvaarrisico te bepalen valt niet mee.
Nee , nooit meer zonder AIS hoor.
Trouwens , ik heb ook zo'n foute ronde buisrefelctor ( wel de dikek uitvoering) en daarvan heeft de Brandaris al eens aangegeven dat ik op 5 mijl goed zichtbaar was.
En ook de veerboot tussen Emden en Borkum zag me prima op de radar toen ik er een keer in de potdichte mist de vaargeul overstak.En AIS , zelfs GPS was er toen nog niet.Maar goed , dat was op iets van 2 zeemijl afstand.
Ad