Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Forumlid Fer verzamelt handleidingen van allerlei technische componenten (motor, keerkoppeling, kachel) en maakt hier bekend welke hij allemaal in zijn bibliotheek beschikbaar heeft.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Radar reflectors test pdf

Radar reflectors test pdf 19 juli 2014 18:00 #533817

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 492
Van plan een radar reflector te gaan kopen? Of twijfel je aan je radar reflector?

Ik vaar voor mijn beroep op grote zeeslepers en wij komen zo vaak jachtjes tegen die niet te zien zijn op de radar voor ons. Meestal hebben ze geen of een te kleine reflector (een buis radar reflector werkt niet mensen................), bij deze misschien een hulpje voor radar reflectoren en de aankoop/plaatsing hiervan.

users.telenet.be/jurgensweb/TestRadarrefelectors.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 19 juli 2014 18:50 #533824

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Wat vind je persoonlijk van een sea me actieve radar reflector?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 19 juli 2014 18:51 #533825

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Er zijn al vaker tests voorbij gekomen van radarreflectoren en die komen dan ook hier wel ter sprake.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 19 juli 2014 20:20 #533840

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Sinds AIS (mits je dat hebt naturlijk) is een radar reflector om zichtbaar te zijn voor de boeroepsvaart toch vrij overbodig.

Ik zie het nut van een refelctor echt niet als je AIS hebt, heb zelf zo'n buis ding in het achterwamt enkel omdat het moet voor sommige wedstrijden en op sommig water waar ik vaar, of heb ik het mis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 19 juli 2014 22:32 #533856

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Misschien 1 procent van de jachtjes vaart met AIS transponder, pakweg 70% is goed zichtbaar op de radar. Als je met slecht zicht moet kiezen als stuurman, wat zou je dan zelf in de gaten houden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 19 juli 2014 23:19 #533858

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Overlay AIS op je RADAR lost dat probleem op!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 02:14 #533860

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Apae schreef :
Misschien 1 procent van de jachtjes vaart met AIS transponder, pakweg 70% is goed zichtbaar op de radar. Als je met slecht zicht moet kiezen als stuurman, wat zou je dan zelf in de gaten houden?
in de regio IJsselmeer/Markermeer zie ik het aantal transponders op jachten ieder jaar toenemen. Zoals Arjaan opmerkt lost een AIS overlay op je radarscherm het aandachtsprobleem op. Voor zover ik weet beschikt de beroepsvaart over ECDIS systemen waarop deze overlay mogelijk is en veelal ook aan staat.

Ikzelf ben van de school dat je je zichtbaarheid bij slecht zicht nooit van één systeem moet laten afhangen. Ook met onze AIS transponder aan boord laten wij onze Trilens netjes zitten. Zelfs met deze relatief goede radarreflector bleek overigens bij een van onze oversteken van de Maasmond (waarbij we per abuis onze AIS transponder in luistermodus hadden staan) dat een ferry die door de verkeersleiding was gevraagd achter ons langs te gaan ons niet zag, totdat we onze transponder ook op zenden hadden gezet. Geen wetenschappelijk onderzoek, maar gaf wel te denken...

Als je gezien je budget moet kiezen tussen een AIS transponder of actieve radarreflector zou ik persoonlijk altijd gaan voor een transponder omdat deze andere schepen van veel meer informatie voorziet dan alleen een positie. Ten opzichte van passieve radar reflectoren scoren actieve systemen zonder uitzondering hoog. Als je electriciteit aan boord tenminste niet uitvalt, want dan heb je plots niets meer aan zo'n systeem terwijl een goede passieve reflector gewoon blijft werken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 juli 2014 02:20 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 06:27 #533863

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Als je'n actieve aan boord hebt, heb je toch altijd een reserve passieve aan boord ook? Dan mag het zo'n vouwding zijn in groot formaat. In nood maakt de afmeting toch niet uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 08:20 #533879

......in de regio IJsselmeer/Markermeer zie ik het aantal transponders op jachten ieder jaar toenemen......
......een AIS overlay op je radarscherm......

Transponders, radars, we hebben het hier toch over de watersport?

Levensgevaarlijk al die electronische hulpmiddelen waardoor je met steeds minder kennis het water op kunt. Transponders voor jachten onder de 20 m. zouden verboden moeten worden, een AIS ontvanger is prima dan moet je ten minste zelf opletten.

Leer navigeren met kompas en log, gegist bestek en leer uitkijk houden en leer hoe je moet uitwijken. Varen gaat echt prima zonder al die electronische hulpmiddelen.

Jachtjes die denken dat ze bij windkracht 5 nog zichtbaar zijn voor de grote vaart op zee, vergeet het maar. Ook niet met een radarreflector, daarvoor gaat zo'n jachtje te veel heen en weer. Zoek bij mist of slecht weer tijdig een veilige haven op of mijd de vaarroutes van de grote vaart.

Als ik om me heen kijk varen misschien wel 50% van de zeiljachten met de bekende staafreflectoren, kleine jachten maar ook grote kapitale jachten die vol zitten met electronica maar geen geld over hebben voor een goede passieve (of actieve) radarreflector.

Het is jammer dat de lensref radarreflectoren niet meer op de markt zijn, misschien niet perfect maar beter dan alles wat nu te koop is.
Laatst bewerkt: 20 juli 2014 08:23 door zomergast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 08:26 #533880

zomergast schreef :
Leer navigeren met kompas en log, gegist bestek en leer uitzicht houden en leer hoe je moet uitwijken, varen gaat echt prima zonder al die electronische hulpmiddelen.

Tsja, dat was de algemene mening hier 6 jaar terug ook, maar er is veel veranderd de laatste jaren (en heel veel over gediscusieerd) maar je kunt die discussie natuurlijk opnieuw starten (zal ook wel weer gaan gebeuren in dit draadje).

De meeste watersporters lijken het nut van "AIS op binnenwater" - het vaargebied van ik schat 90% van de gebruikers hier te refereren aan het al of niet zichtbaar zijn op Marinetraffic.com: leuk voor familie ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 08:37 #533883

De meeste watersporters lijken het nut van "AIS op binnenwater" - het vaargebied van ik schat 90% van de gebruikers hier te refereren aan het al of niet zichtbaar zijn op Marinetraffic.com: leuk voor familie ;)

Helemaal mee eens, maar het gaat wel een plaag worden voor de beroepsvaart als iedereen zo'n transponder aan boord heeft. Heel vervelend als je radarscherm vol staat met al die echo's van de pleziervaart of nog erger: de jachten met een AIS-transponder gaan er vanuit altijd gezien te worden en gelijkwaardig behandeld te worden als de grote vaart.

Ik voorspel wetgeving op dit gebied binnen enkele jaren.
Laatst bewerkt: 20 juli 2014 08:38 door zomergast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 09:18 #533891

...en gelijkwaardig behandeld te worden als de grote vaart.

...je bedoelt: zoals de wetgeving nu al in elkaar zit en door de beroepsvaart met voeten wordt getreden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 09:23 #533892

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
zomergast schreef :
maar het gaat wel een plaag worden voor de beroepsvaart als iedereen zo'n transponder aan boord heeft. Heel vervelend als je radarscherm vol staat met al die echo's van de pleziervaart
Je spreekt blijkbaar uit ervaring? Of is het andermans ergernis? Ik denk dat de pleziervaart er erg blij mee is dat ze op het scherm van de beroepsvaart verschijnen...


De genoemde test is volgens mij dezelfde die al vaak hier is langs gekomen.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 09:26 #533893

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
zomergast schreef :

Ik voorspel wetgeving op dit gebied binnen enkele jaren.

Dat verwacht ik ook. Echter op een heel andere manier dan jij denkt. Het zal in mijn idee meer gaan naar een soort gelijke verhouding op het water als op het land de verhouding tussen langsaam verkeer en het snel verkeer. Snel en groot mag, maar is verantwoordelijk voor de ontstane gevaren voor de mede weggebruikers die hierbij ontstaan. Een scherm vol met ais blibjes van watersporters is niet het probleem van de watersporter. Het is het probleem van de snel varende beroepsvaart. Als de laatste, bij een hoge snelheid, niet voor een veilige navigatie kan zorgen dient de snelheid aangepast te worden. Dan is er tijd genoeg om met alle blibjes rekening te houden. Het wensen dat mede gebruikers van het vaarwater maar “opzouten” is zeker geen goede insteek. Gezien de internationale verdragen betreft gebruik van de zee geen haalbare optie.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 09:35 #533895

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Ik ging er altijd van uit dat grote beroepsvaart wel intelligent genoeg was om indien nodig een VHF te nemen en een gevaar op hun route even op te roepen.
Of zijn die ais ontvangers op beroepsschepen zo slecht dat ze niet kunnen wegfilteren wat ze niet willen zien? Zelfs een vesper uit de watersportwinkel kan dat...

Soit, ik denk dat 3noreen wel eens gelijk kan hebben mbt toekomstige wetgeving. Ik hoop wel dat de regelmakers dit dan wel Europees toepassen en niet dat elk land zijn eigen regeltjes kan/mag verzinnen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 09:43 #533901

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
zomergast schreef :
De meeste watersporters lijken het nut van "AIS op binnenwater" - het vaargebied van ik schat 90% van de gebruikers hier te refereren aan het al of niet zichtbaar zijn op Marinetraffic.com: leuk voor familie ;)

Helemaal mee eens, maar het gaat wel een plaag worden voor de beroepsvaart als iedereen zo'n transponder aan boord heeft. Heel vervelend als je radarscherm vol staat met al die echo's van de pleziervaart of nog erger: de jachten met een AIS-transponder gaan er vanuit altijd gezien te worden en gelijkwaardig behandeld te worden als de grote vaart.

Ik voorspel wetgeving op dit gebied binnen enkele jaren.

Beetje vreemd, er wordt gepleit voor radarreflectors dus dan heb je je scherm ook vol met reflector echo's, wettelijk zou dit op bepaald vaarwater al zo moeten zijn (als ieder een goed exemplaar had). Als beroepsvaart zou ik dan blijer zijn met een scherm vol echo's waarvan ik de details als koers, snelheid en naam weet om ze op te roepen.

Op veel vaarwater zie je uitgezoomd al een wirwar van bootjes, ingezoomd zie je enkel de boten om je heen, net zoals je ze met het blote oog ziet, niks storends aan enkel steeds een bevestiging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 12:34 #533944

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Op mijn boot zit op de zaling zo'n witte bol als reflector. Die zie ik nooit weerkeren in de tests. Ik vermoed dat het ding prima werkt want toen ik vorig jaar op de Westerschelde bij het uitkomen van de Schaar van Valkenisse de kardinale boei aan de foute kant ging passeren, werd ik gelijk opgeroepen door de verkeerspost Zandvliet om mij op mijn foute positie te wijzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 12:50 #533947

jouzers schreef :
zomergast schreef :
De meeste watersporters lijken het nut van "AIS op binnenwater" - het vaargebied van ik schat 90% van de gebruikers hier te refereren aan het al of niet zichtbaar zijn op Marinetraffic.com: leuk voor familie ;)

Helemaal mee eens, maar het gaat wel een plaag worden voor de beroepsvaart als iedereen zo'n transponder aan boord heeft. Heel vervelend als je radarscherm vol staat met al die echo's van de pleziervaart of nog erger: de jachten met een AIS-transponder gaan er vanuit altijd gezien te worden en gelijkwaardig behandeld te worden als de grote vaart.

Ik voorspel wetgeving op dit gebied binnen enkele jaren.

Beetje vreemd, er wordt gepleit voor radarreflectors dus dan heb je je scherm ook vol met reflector echo's, wettelijk zou dit op bepaald vaarwater al zo moeten zijn (als ieder een goed exemplaar had). Als beroepsvaart zou ik dan blijer zijn met een scherm vol echo's waarvan ik de details als koers, snelheid en naam weet om ze op te roepen.

Op veel vaarwater zie je uitgezoomd al een wirwar van bootjes, ingezoomd zie je enkel de boten om je heen, net zoals je ze met het blote oog ziet, niks storends aan enkel steeds een bevestiging.

Helemaal mee eens.
Wel hangt het ook af avn het soort weergave van de AIS op de kaartplotter.
Als het goed is versndert de grootte daarvan als je inzoomt (worden kleiner) om te voorkomen dat het beeld dichtgroeit.
Ik kan me voorstellen dat dat niet bij alle plotters zo is.
En inderdaad kijken naar een voldoende ingezoomde kaart.
Als ik op mijn plotter naar de AIS targets kijk en de kaart staat op zeg 24 zeemijl dan zie je zelf van een kleine haven als Hvide sande ook alleen een klomp blauwe driehoekjes. Zoom je dan in naar 6 of 3 mijl zie je dat het er maar een stuk of 10 zijn.
En als ik geen AIS ontvanger had gehad zou de oversteek gisteren over het Skagerak een heel stuk gecompliceerder zijn geweest want het was er vrij vol met grote schepen en vissers.
En het is toch wel fin als vje van drie kruisende vrachtschepen gelijktijdig de relatieve koersvector en CPA kunt zien.
Want om van drie schepen tegelijk steeds een peiling te nemen en zo het aanvaarrisico te bepalen valt niet mee.
Nee , nooit meer zonder AIS hoor.

Trouwens , ik heb ook zo'n foute ronde buisrefelctor ( wel de dikek uitvoering) en daarvan heeft de Brandaris al eens aangegeven dat ik op 5 mijl goed zichtbaar was.
En ook de veerboot tussen Emden en Borkum zag me prima op de radar toen ik er een keer in de potdichte mist de vaargeul overstak.En AIS , zelfs GPS was er toen nog niet.Maar goed , dat was op iets van 2 zeemijl afstand.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 13:03 #533953

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Ja, en Dekadent was ook prima zichtbaar volgens IJmuiden. En dat terwijl de buisreflector in een bakskist lag, dus feitelijk geheel zonder reflector.
Dus ofwel die dingen zijn helemaal klinkklare nonsens en zelfs een polyester jacht is zichtbaar zonder al die franje door zijn alu mastje, ofwel die "controle" bij windkracht drie en spiegelgladde zee zegt nul komma nul over de omstandigheden waarin zo'n ding zijn werk moet doen.
Laatst bewerkt: 20 juli 2014 13:03 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 15:20 #533987

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
zomergast schreef :
...het gaat wel een plaag worden voor de beroepsvaart als iedereen zo'n transponder aan boord heeft. Heel vervelend als je radarscherm vol staat met al die echo's van de pleziervaart of nog erger: de jachten met een AIS-transponder gaan er vanuit altijd gezien te worden en gelijkwaardig behandeld te worden als de grote vaart.
Je haalt hier naar mijn idee twee dingen door elkaar. De beroepsvaart die ik ken is blij met alle extra informatie die de zichtbaarheid van andere schepen (groot of klein) vergroot. Het zijn geen struisvogels die andere gebruikers van hetzelfde vaarwater liever niet zien. Werkelijk nog nooit meegemaakt.
Het wel of niet hebben van een AIS transponder heeft niets te maken met goed of slecht zeemanschap. Als je zonder AIS de regels niet kent en je misdraagt zal dat met AIS transponder niet anders zijn. Het gebruik van zo'n apparaat maakt je niet een betere of slechtere schipper.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 juli 2014 17:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 18:30 #534046

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 492
Als ik op de brug van een zeeschip sta ben ik heel heel erg blij met AIS transponders voor jachtjes. Je weet dat ze eraan komen en op 4 a 5 mijl zijn sommige jachtjes al zichtbaar op de RADAR (mooi weer). Als je RADAR en AIS target hebt wordt dat gezien als bevestiging dus de beste situatie..

Wat betreft regelgeving dat gaat via de International Maritime Organizaton (IMO) dat gaat jaren duren als ze dit voor alle scheepvaart willen doen omdat alle lidstaten het hierover eens moeten worden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 18:37 #534051

Ik denk inderdaad dat de beroepsvaart wat minder kan leunen op het ïk had je niet gezien" excuus. En dat ze dus wat vaker de voorrangsregels in acht zullen moeten nemen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 19:04 #534058

Als kapitein in de koopvaardij en als pleziervaarder (vaak solo) heb ik een mening die door mijn mede-watersporters wel niet gedeeld zal worden: het interesseert mij niks of een beroeps mij nu ziet of niet, ik kijk namelijk zelf wel uit en voorkom ten allen tijde dat beroeps- voor mij als pleziervaarder rekening moet houden. Zo zet ik ook met een gerust hart mijn AIS transponder uit tussen de beroepsvaart wanneer mij dat beter uitkomt. Onverantwoord? Nee, want ik laat duidelijk en tijdig blijken aan de beroepsvaart wat ik van plan ben voor het geval ze mij onverhoopt toch zouden opmerken op de radar.
Laatst bewerkt: 20 juli 2014 19:16 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 19:11 #534064

Nou deels...

Beroepsvaart laat ik vrij water als ik dat op éénvoudige wijze kan doen. Ze zijn aan het werk en ik vaar voor mn plezier. Maar als het er op aan komt zijn we gewoon gelijk. In die gevallen wordt naar mijn smaak ten onrechte vaak voorrang afgedwongen. En dat kan nu, omdat je niet weet of hij de bullebal uithangt of je simpelweg niet gezien heeft. Dát gaat veranderen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 19:46 #534075

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Het onderscheid tussen beroepsvaart en pleziervaart is een Nederlandse mis conceptie. Het heeft ook internatonaal geen enkele rechtsgrond. Het komt voort uit een culturele achtergrond.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Moderators: Fer
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl