Philip schreef :
@WL:
Zo'n Wally Nano vind ik persoonlijk fantastisch. Het is in mijn ogen geen retro model puur sang want eigenlijk zijn alleen de hoofdlijnen zijn klassiek. Wel mooie tijdloze lijnen gecombineerd met moderne technieken (incl. onderwaterschip en bulb kiel). Dus in mijn ogen: mooi en toch goed zeilen, daar teken ik voor.
Tijdloos, als het gaat om vormgeving, bestaat niet naar mijn idee. De kracht van een traditioneel gebouwde, originele Draak is dat het ding inderdaad een tijdsbeeld is. Dat moderne boten er anders uit zien, heeft een reden. Een klassieke vormgeving combineren met een modern onderwaterschip vind ik daarom een uiting van valse romantiek.
Ik vond de ontwerpen van Andrè Hoek om die reden al vreemd. Bij iets beter kijken klopt dit ook wel. De Wally Nano
ìs een ontwerp van Hoek.
Dat zal ook wel iets te maken hebben met mijn persoonlijke voorkeur voor iets dat vooral functioneel moet zijn. Als het daarbij ook nog mooi is, is mooi meegenomen. Overigens vind ik ook dat iets dat functioneel is, alleen al om die reden mooi kan zijn.
Het is een dagzeiler ja. En dat omhelst een soort gebruik waar ik me persoonlijk niet in kan vinden. Maar ik waardeer wel hoe de boot er uit ziet Zonder meteen een mening te hebben over een gebruiker die iets met een aanschaf zou willen laten zien? Wat dan? Geld laten zien? Doe je dat met een andere, even dure boot dan niet? Dat ie smaak heeft? Oordeel toch niet zo snel. Heb je dat bij andere zaken die veel waarde hebben of alleen als het niet meteen de meest rationele keuze is? Want dan kunnen we alle bootjes eigenaars wel zo afschilderen.
Ik zie er één uit 2016 te koop staan in Spanje voor 327.000 dollar. Dat geven sommige mensen dus moeiteloos uit voor een dagzeiler.
Dat zoiets me tegen de borst stuit, zal wel komen omdat ik ook een tikkeltje calvinistisch ben. En onwillekeurig geneigd ben te denken: waar gaat het hier om? Puur zeilplezier is namelijk ook te bereiken met een boot die 10 % kost van wat er voor een Wally Nano moet worden neergeteld. Wat zou er dan verder nog achter zitten? Ik kom dan toch al snel uit bij zoiets als wat men tegenwoordig een beetje verhullend ook wel 'life style' noemt. Je hebt smaak en je wilt dat kost-wat-kost laten zien. Dezelfde reden waarom een Rolex voor sommige mensen het toppunt van luxe en goede smaak is. Een horloge van 50 euro geeft de tijd even nauwkeurig aan, maar dat is niet de reden waarom mensen een Rolex kopen.
Eerlijk gezegd zou ik mezelf tamelijk belachelijk vinden als ik mezelf in een dergelijke boot aan de goegemeente zou moeten tonen. Ik bèn geen Wally Nano en ik wil het ook niet zijn. Voor mijn verdriet zou ik een dergelijke boot nog niet willen hebben.
Dat mag je een typisch voorbeeld van een typisch Nederlandse, úber-calvinistische zienswijze vinden; het misgunnen van andermans luxe, desgewenst. Maar zo voel ik het. Ik hoop dat ik dat hier en nu, in ZF, gewoon mag zeggen..
De nieuwe MINI is een karikatuur van de de echte. Maar dat komt omdat ik een verstokt (echte) Mini liefhebber ben maar vooral omdat de nieuwe gewoon veul te groot is om Mini te mogen heten
Dat bewijst eigenlijk dat je de kern van mijn bedenkingen tegen de Wally Nano begrijpt. Vervang "veuls te groot" door 'veel te luxe' (carbon mast en alle andere moderne verworvenheden; functioneel of niet) en we zijn eruit.
Die nieuwe Mini is namelijk vooral te groot, omdat de originele gewoon niet luxe genoeg is.