Beste Albert,
nu je er zeer nadrukkelijk om vraagt wil ik, na twee weken wel een toelichting geven op mijn waarschuwing inzake de passage van een transport van een compleet rotorblad bestemd voor een van de subsidiemolens waarmee, tussen Urk en Lemmer, de kust van het IJsselmeer wordt verfraaid!.
We voeren van Lemmer naar Urk op circa 700 tot 800 meter verwijdert van de reeds geplaatste fundamenten van de nog te bouwen molens ongeveer acht tot negen kilometer ten noorden van Urk. Het zicht was goed en de zon scheen bij een magere windkracht 4.
We zien aan stuurboord ongeveer 2 tot 3 km een vreemd voorwerp, dat achteraf na gebruik van een verrekijker, een binnenvaartschip bleek te zijn , na gebruik van de verrekijker, met als lading een groot voorwerp. Van deze afstand was dit nog niet met de verrekijker te zien dat het een transport van een rotorblad betrof.
Dit transport werd vergezeld door drie wachtschepen , twee zodiacs die blijkbaar in de omgeving zeer snel rondvoeren , en een schip van RWS dat de gehele optocht op een afstand volgde.
De afstand was echter nog zo groot dat het niet goed te onderscheiden was op deze afstand.
Binnen een kwartier echter kwam er een zodiac met een zeer grote snelheid op ons af en ging met de motoren nog op groot vermogen en dus met veel kabaal naast ons varen en riep ons iets toe wat we natuurlijk door de herrie , die hij zelf veroorzaakte, niet konden verstaan.
De zodiac werd bestuurd door een jongeman die blijkbaar iets te zeggen had maar niet zelf de tegenwoordigheid van geest bezat om de motoren van zijn boot af te zetten waardoor hij verstaanbaar zou kunnen worden . Ik moest hem voorzeggen zijn motoren af te zetten wat hij overigens niet deed!
"je moet het transport achterlangs passeren en ruim twee kilometer afstand houden" weet hij ons uiteindelijk over het kabaal van zijn motoren mee te delen " en je koers tenminste veertig graden naar het westen verleggen" schreeuwt hij ons uiteindelijk nog toe.
We waren zeker nog 1,5 km. verwijderd van het transport en voeren sneller dan dit transport en zeker niet op ramkoers!!
Bovendien verwijderden we ons van het bewuste transport i.p.v. er naar toe te varen .
Wat mij echter in hoge mate stoorde is de manier waarop in dit geval RWS meent watersporters te benaderen door personeel (misschien ingehuurd) dan wel door eigen personeel.
De jongeman ( ik schat hen op amper 20 jaar jong) die tegen een zeiler uitvalt, die zeker twee generaties ouder is dan hij en dan begint met "jij moet de koers ten minste veertig graden naar het westen verleggen..... Dit schoot mij wel op dat moment wel in het verkeerde keelgat. Ik had in militaire dienst als sergeant dit niet gepikt en zeker drie dagen verzwaarde dienst uitgedeeld en op school had ik dit ook van mijn leerlingen niet geaccepteerd. Ook niet anno 2010. Wanneer overheidsinstellingen zoals RWS denken dat dit nu de juiste manier is om het publiek te benaderen denk ik toch dat zij op de verkeerde weg zijn . Aan omgangsvormen wordt blijkbaar bij RWS maar ook bij andere overheidsinstellingen geen al te grote aandacht meer besteed in opleidingen en waarschijnlijk ook niet bij eventueel ingehuurd personeel van derden.
Ik heb de koers verlegd en ben omgevaren en heb niets meer gezegd want spreken is zilver en zwijgen is in dit geval goud.!! Maar dat kostte mij wel zeer grote moeite!!
Een gewaarschuwd mens telt voor twee; dus bij deze bent U gewaarschuwd als je nog over het IJsselmeer moet om eventueel je bootje naar de winterstalling te varen en daaraan wil ik nog toevoegen dat je je ook als watersporter niet moet laten provoceren door het z.g. gezag hoe onbeschaafd deze zich ook tegenwoordig ten overstaan van burgers meent te moeten gedragen.
Je kunt je natuurlijk wel voorstellen, Albert, dat ik enige tijd nodig had om de druk op de ketel te laten zakken want op het moment van het" vriendelijke gesprek " met deze jongeman riskeerde hij wel het wel slachtoffer te worden van een ontploffing.