Hmmm, hoe ga ik dit uitleggen
?
Afgelopen weekend was de overdracht van
onze nieuwe boot. Het weekend zelf verliep al heel anders dan we gedacht/gehoopt hadden. Helaas waren nog niet alle puntjes uit het keuringsrapport klaar en moesten wij voor wal blijven liggen
.
Pas op maandagmiddag, na een kort bezoekje aan Yagra (Hellevoetsluis) konden we heel even het grootzeil heisen en terugvaren naar Stellendam. Niet te lang, want het was al laat op de dag. Niet echt het gevoel gehad dat we gezeild hebben
. Maar vanmorgen zagen we onze kans schoon, want dat de weersverwachtingen waren goed: "We gaan zeilen"
.
Rond 13:30 waren we in Marina Stellendam. Na het inladen van onze spullen, zijn we direct de haven uitgevaren en zochten we een neuring-ton op om lekker op het water te lunchen (tussen DG7 en DG9). Gesterkt door een broodje zijn we in alle rust onze boot gaan "verkennen". Verkennen als in: wat is waar voor; welke lijn doet wat. Vooral mijn ega "vaart" daar wel bij.
Na wat "droogzwemmen" besloten we het grootzeil te hijsen (rifje erin). Zo gezegd zo gedaan. Eefke aan het roer; ik maak de tros los en ruim de ankerbal op. Maar omdat de rolfokinstallatie niet goed opgerold bleek, moest ik terug naar voren, om de boel handmatig "uitrollen". Eerst de fokkeschoten los, daarna de rolfok (met nog opgerolde fok) terugrollen, waarbij Eefke assisteerde door aan de reeflijn te trekken. Wat een samenwerking…
Yep…, totdat plotsklaps de boot een doffe bonk maakte en overduidelijk vastliep. Door de consternatie van de rolfok, letten we even niet op onze koers en waren we lagerwal geraakt (Oostenwind en aan de kant van en richting Middelharnis). Oeps, wat nu…?
Onervaren als we nog zijn op onze nieuwe boot moesten we, in onze gedachten, alle zeilen bijzetten. Eerst de grootschoot los, zodat de druk uit het zeil is en het schip niet nóg vaster komt te zitten (in gedachte zag ik mij al overboord springen om de boel los te duwen). Omdat we een kiel hebben, eerst maar de motor gestart en geprobeerd achteruit te varen. Maar de boot gaf geen krimp. Wat nu?
Ach, natuurlijk de zeilen! Snel de fok opgerold (werkte goed=goede test) en het grootzeil laten zakken. Ja, makkelijk bedacht, maar de giek hangt ver over het water… Toch maar doen, want we hebben geen keus. Met hang en vliegwerk (toch even de grootschoot aantrekken) krijgen we het zeil goed naar beneden en komt er wat "rust in de tent".
Eefke liep naar beneden: we zullen hulp moeten gaan vragen (o, wat voelt dat fout op je eerste tocht
). Ondertussen probeer nogmaals op de motor los te komen. Omdat de wind uit het oosten kwam (rond 13 knopen) golfde het water flink. Het was mijn hoop dat dát ons zou helpen. Op het moment dat Eefke naar boven kwam, schoot de boot los. Yes! Achteruit het Haringvliet op.
Door de stress laat ik de motor veel te hard lopen en slaat het roer mij bijna uit handen. De boot maakt een scherpe bocht en ik knijp 'm als een ouwe dief… als dat maar goed gaat
. Direct de vaart uit de boot gehaald en met de kop in de wind gaan liggen. Opgelucht kijken we elkaar aan. Pffff, wat een stress…
Enkele ogenblikken later staat het grootzeil strak, de fok wordt uitgerold en met een 6/7 knopen varen we de richting van Hellevoetsluis. Sjonge, een "beetje dom" om zó vast te lopen, maar wat blij dat we het toch verder konden. Eindelijk, eindelijk genieten van de boot.
Thuis gekomen, nog even de kaart bekeken. Inderdaad, tussen DG7 en DG9 loopt de 2mtr.-lijn in een ruime bocht uit. Die plek zullen we niet snel meer vergeten…