Dag 4
Zoals al vermeld heb ik geen haast om te vertrekken want de vloedstroom terug naar Vlissingen begint pas om 16:00 een beetje te lopen. Ik start dus de dag maar met een bezoekje aan de warme bakker, die zit tegenover het hek van de steiger dus lekkere warme broodjes voor het ontbijt zijn snel geregeld en ik verwen mezelf ook nog maar met wat lekkers voor bij de koffie. Het weer is weer prachtig , alleen is er te weinig wind om te zeilen al belooft het weerbericht wel een zeewindje later op de dag. Ik bezoek de markt en geniet van de standwerkers, ze brengen met de wonderlijkste verhalen de wonderlijkste produkten aan de man en gezien de belangstelling slagen ze daar wel in. Ik koop nog wat vers fruit zodat ook de vitamientjes weer wat aangevuld kunnen worden. Terug in de haven bezichtig ik nog even de nieuwe reddingboot genaamd Straffe Hendrik, blijkbaar de opvolger van de Sterken Dries.
Omstreeks 14:00 bemerk ik dat er een zeewindje opsteekt en besluit maar om alvast te vertrekken. Buiten de haven gekomen de zeilen erop en ondanks de tegenstroom is er toch enige vooruitgang richting Zeebrugge.
Er is weer van alles te zien op het water, zoals een mooi zeilschip
en zelfs een grachtensloep waagt zich nu op zee.
Voor Zeebrugge moet de motor even helpen om de haven toegang een beetje snel te passeren maar bij Knokke kan deze weer uit en zorgt de opstekende nnw zeebries voor een bezeilde koers juist buiten de groene tonnen van de Wielingen. Ook hier is weer van alles te zien zoals een vissende garnalen kotter
een wachtende sleepboot
een sleeptransport
en een bananenboot.
De inkomende vloedstroom helpt steeds harder mee en ik zie af en toe toch al weer 5 tot 6 knopen op de GPS.Dat gaat lekker zo en misschien is de thuishaven vandaag nog wel te bereiken. Anders wordt het overnachten in Vlissingen, zo is het plan. Bij de W3 aangekomen wordt ik verrast door een tegemoet komende gastanker die blijkbaar niet het vaarwater volgt maar ook net als de pleziervaart buiten de boeien en dan ook nog aan de verkeerde zijde zijn weg zoekt.
Vlissingen komt in zicht.
Bij de W7 aangekomen zoek ik een rustig moment om over te steken naar de Wielingen Noord om aan de noordzijde buiten het vaarwater te vervolgen.
Bij de W10 aangekomen is het opletten en uitluisteren of er afvarende schepen de Sardijngeul in draaien naar het Oostgat. Dit is maar een nauwe ingang en zeeschepen maken hier een scherpe draai om stranden te voorkomen en gaan echt niet opzij voor een plezier jacht.
Als alles vrij is steek ik over naar het Roeiershoofd om vervolgens buiten de rode tonnen naar de buitenhaven van Vlissingen te varen. Nog even opletten bij het invaren of er geen fastferry naar buiten speert en ook de redeboten vliegen hier steeds heen en weer om alle zeevaart van Loodsen te voorzien. Altijd een mooi zicht vanaf de kant maar je kunt er beter niet tussen varen. Je kunt ook de groene zijde van de Wielingen volgen en dan voorbij Breskens de Rede van Vlissingen oversteken richting buitenhaven maar met de noordewind is dat nu niet bezeild.
In de buitenhaven aangekomen gaan de zeilen eraf en schut ik tezamen met een Belgischjacht in de grote sluis kolk naar binnen. Na de sluis wacht het Kanaal door Walcheren met z'n diverse bruggen. Het is inmiddels 20:00 als ik door de Keersluisbrug en de Sloebrug kan. Na enkele minuten komt ook de brug bij Souburg in zicht maar hier moet ik geruime tijd wachten.
Ik benut de wachttijd om grootzeil netjes te vouwen en te bedekken met de huik, ik maak een mok soep warm en wacht maar af. Eindelijk blijkt dat er achter mij nog een zeeschip is geschut die ook het kanaal op moet en gezamelijk worden we met nog enkele jachten door de brug gelaten. Ook in Middelburg gaan we gezamelijk door de 2 bruggen.
Daarna nog een half uur stomen tot de sluis in Veere en na schutten naar de thuishaven waar ik om 23:00 weer af kan meren. Het was een lang weekend geworden met van alles, buien, wind, mooi weer, lekker eten, buitenlandse uitstap, navigeren op stromend water, en dat alles solo. Precies zoals een zeiltocht hoort te zijn, ik heb er van genoten en hoop inspirerend te zijn voor lezers die hier ook nog eens verzeilt raken.
Ik heb voor deze tocht gebruik gemaakt van de Hydrografische Kaarten 1801,1803, 1805
Tevens draaid bij mij het programma Seaclear mee op een laptop met de digitale versies (gescand) deze is gekoppeld aan het GPS signaal van een Garmin 126 GPS. Voor stroomgegevens raadpleeg ik de HP33 en voor het getij een getijboekje met getijgegevens van Vlissingen en op de laptop staat het programma WXTide voor gegevens van andere havens.
edit,
Uitgeluisterd op VHF,
68 Wemeldinge
22 Vlakebrug en sluis Hansweert
65 Centrale Hansweert
3 Terneuzen
14 Vlissingen
69 TC Zeebrugge
71 Portcontrol Zeebrugge
18 Sluis Vlissingen
22 bruggen Kanaal d Walcheren
groet Jutter.