TEAM Santana (eigenaar Pieter, Willem-Jan, Peter (m'n pa) en ik) kwam op een leuke manier tot stand. Pieter wilde graag als opstapper mee maar alle plaatsen waren helaas al vergeven waarna ik heel brutaal een mailtje stuurde of we niet zelf een team konden vormen maar dan op z'n eigen boot?
Na wat mailtjes en een eerste kennismaking begon de bal te rollen en heeft Pieter nog e.e.a. aan z'n uitrusting toegevoegd zodat een oversteek verantwoord was. Willem-Jan heeft enorm veel ervaring met de Contest 29 aangezien z'n ouders er al jaren mee varen, hij kent blijkbaar elk schroefje wat ook een goed gevoel geeft.
Na een kennismakings- en proefvaart met z'n 4-tjes weten we het zeker, we kunnen! Aangezien ik de boot nog niet kon was het wel even wennen met een windje 4-5 vol tuig het gangboord tot het water te trekken. De boot helt snel maar is daarna erg stabiel en voor een 29 voeter lekker rap.
Donderdag 20/05
Aangekomen in Naarden laden we de boot vol om 12.30h los te gooien en koers naar IJmuiden te zetten. Weinig wind en recht op de kop dus hebben we helaas alles op de motor moeten doen.
Onderweg komen we al snel langs Pampus:
Vlak voor Amsterdam komt er nog een oud maar leuk marine bootje langs:
10 minuutjes later is het even wachten tot de Schellingwouderbrug draait en we de Oranjesluizen door kunnen:
Op het Noordzeekanaal is het niet bijster druk, de enige grote jongen die we tegen kwamen:
Vlak voor de sportsluis van IJmuiden komen we ineens 3 boten van de Marechausee tegen. Op de kant staan nog wat busjes van politie, douane en weet ik niet wat nog meer. Later horen we dat er een tweede boot met 3000 kilo onderschept is, deze dus:
M'n pa in de sluis:
En een kwartiertje later liggen we 18.30h vast op de M steiger zo'n 20 plaatsten van de Beauty. Tijd voor voer dus ik werp me op de nasi van thuis met gehaktballetjes en een komkommersalade en precies als het klaar is komen Ger en haar man van de Markiezin net langs (alsof ze het ruiken!). Een gezellig praatje met een biertje of wijntje in de kuip en tussen 23.00 en 24.00h ligt iedereen te kooi.
Vrijdag 21/05
10.45h staat Willem-Jan voor de poort met al z'n spullen en een Spi. Na 2x lopen ligt alles aan boord en komt Michel van de Beauty nog even op bezoek. Komt goed uit want hij helpt nog even met een klusje aan het ankergerei (thanx!) waarna we 12.00h eindelijk kunnen vertrekken. Zijn woorden: "wegwezen nu, of hebben jullie geen zin?".
Al tussen de pieren gaan de zeilen erop en zodra het kan wordt de koers op 270 gezet en gaan met die banaan. Met een constante 3 uit NW en een erg rustig zeetje lopen we net geen 5 knopen, alles boven de 4 is goed...
Na een goed uur doemt er mist op en al snel zitten we er midden in. Zicht is nog geen 200 meter:
Zoals je aan deze boei kan zien:
Plots om 13.30h zien we ineens een tweemaster op zo'n 150 meter op tegengestelde koers welke niet op AIS te zien was. Het lijkt wel een spookschip en zo snel als ze verscheen verdwijnt ze ook weer in de grauwe massa om ons heen.
De mist zit echt overal:
De wind neemt iets toe en de snelheid varieert van 4,5 tot 5,5 knopen. Om 16.45h zien we de Maria op de AIS en die komt wel in onze buurt dus even oproepen op de marifoon. "Maria, Maria, this is sailingyacht Santana over?" "Santana, this is Maria, go ahead". "Afternoon sir, have you seen us and any change for collision?". "Santana, this is Maria. It's getting close but we'll adjust course and go behind, maintain course and speed".
"Maria, Santana here, we maintain course and speed, thank you sir, Santana out".
Vanuit de mist klinken de stoten op z'n misthoorn in de verte. Langzaam komen ze dichterbij en horen we het geronk van de motoren. Vlak achter ons horen we de laatste stoten 'so close' maar zien echt niets, voor de lol antwoorden we nog even met de mond-hoorn maar of ze het zullen horen....?
Tijd voor een powernap á 2 uurtjes...
De hele f*cking nacht mist, mist en nogeens mist. Het is echt stervens koud, vochtig en eigenlijk dodelijk saai omdat je niets ziet. Aan de andere kant is het juist enorm spannend om diezelfde reden.
04.00h voelen we ineens de boeggolven van een grote jongen maar de AIS laat niets in de buurt zien, geen fijn gevoel natuurlijk.
Na 19 uur niks dan mist wordt het in de ochtend iets beter en hebben we vlak voor de kust godzijdank weer 0,8 mijl zicht. Na de eerste boei van het Stanfordchannel lopen we met 2,5 knoop stroom mee al snel naar de haveningang. Even wachten op een visser die naar buiten komt en dan krijgen we toestemming en 'krabben' richting de pieren.
Na 21 uur meren we 08.00h plaatselijke tijd eindelijk af in Lowestoft en is Pieters eerste overtocht een feit!
Pieter en Peter gaan de stad verkennen, Willem-Jan en ik blijven achter en wachten tot de Engelsman tussen ons en de steiger vertrekt. Als we eenmaal aan de steiger verhalen kunnen we eindelijk 3 uurtjes slaap inhalen, ik ben gelijk verdwenen in diepe slaap...
Na een heerlijke douche gaan we de steigers eens verkennen en zien net Albert op de steiger stappen die ons dirigeert even bij Zeebeest aan boord te gaan. Wat een gezelligheid en warm welkom met een kouwe rakker
![;) ;)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
(zie verslag van Groom voor de foto)
Na het biertje wordt vanaf de steiger geroepen dat we op de wal gaan eten dus nemen we afscheid en spreken af vanavond samen te komen bij het strand.
Leuk om in het Harbor Inn het team van Dennis nog tegen te komen en een goede maaltijd naar binnen te werken.
Zo ziet een zeilmeeting in het donker eruit, lol:
Erg gezellig was het wel en ook leuk om op deze manier iedereen eens tegen te komen!
Zondag 23/05
Na het ontbijt maken we ons klaar voor vertrek. Als we op het punt staan los te gooien komt ineens Team Bagheera nog even kennis maken. Aangezien we net toestemming hebben de haven te verlaten is het wat kort maar toch leuk elkaar nog even te zien.
12.00h zijn we los en laten de engelse kust achter ons:
Niet via Stanfordchannel maar de haven uit straight onn scheelt het een stukje. Met een halve wind zetten we koers op IJmuiden waar nog wat tankers voor anker liggen, hier de 'Fair Seas':
Na wat uurtjes besluiten we de Spi te hijsen, iets wat we uren eerder hadden moeten doen...
Dankzij Willem-Jan die als enige ervaring heeft hiermee (is ook zijn Spi) staat hij in 'no time' prachtig bol:
Willem-Jan die laat zien hoe je de Spi trimt:
Fantastisch om te zien hoe we van 4,5 ineens 6,5 knopen lopen zonder extreem scheef te gaan wat ik wel had verwacht met zo'n lap zeil. De genua is 27 m2, de Spi is 56! Voor de nacht besluiten we het toch zonder Spi te doen aangezien Pieter en ik er geen ervaring mee hebben en Willem-Jan ook wil slapen natuurlijk.
Na een mooie zonsondergang:
gaan we de nacht weer in waar deze nog even met 15 knopen voorbij loopt:
Eigenlijk verloopt de rest van de terugreis voorspoedig zodat we 07.45 in IJmuiden zijn en Willem-Jan weer van boord gaat. Trouwens sneller dan de heenreis dus een nieuw record voor ons
Hier nog even een foto van Pieter na een geslaagde (en eerste) oversteek:
Voor ons volgt nog de boot naar Naarden te brengen dus nog even door de sluis van zout naar zoet:
Na zo'n oversteek is het een lange ruk maar uiteindelijk ben ik tegen 17.00h weer thuis, gebroken en wel maar kan terug kijken op een mooie, spannende en leuke oversteek. Leuk aan de overkant gezichten bij bekende namen te kunnen plaatsen en ervaringen te wisselen.
Als het aan mij ligt, volgend jaar weer maar dan zonder mist!
Namens m'n pa en mij: Pieter & Willem-Jan, thanx voor een goede trip en de gezelligheid aan boord! Was top!
André