Klein245 schreef :
Ik zit wel met een paar vragen :
1- hoe oud mag de boot zijn om bij invoer naar Nederland de BTW en invoerbelasting te vermijden ?
Leeftijd van de boot maakt niet uit, als je importeerd dan moet je BTW betalen, die moet afgedragen worden over de getaxeerde waarde. Echter, als je binnen een bepaalde tijd weer buiten de EU bent met de boot (ik geloof 6 maanden) (Engeland/Noorwegen) dan ben je niet BTW plichtig.
2- stel de boot blijft daar en wordt niet geïmporteerd maar onder welke vlag blijft of moet de boot varen ?
Er vanuitgaande dat je Nederlander bent en dat je niet commercieel vaart dan komt er een Nederandse vlag op te hangen, wat ook betekend dat je een 'visum' voor de boot nodig hebt en die je elk jaar moet verlengen, niet meer als een formaliteit en moeilijk is het niet.
3- welke papieren behoren bij de boot en hoe krijg je die op je naam ? En is er verschil in papieren als je wel of niet importeert?
In de VS en in Canada hebben boten bijna altijd een registratie plicht als er meer als er 10 pk of meer in of aan de boot hangt. Je gaat in de meeste staten in ik denk in alle Canadeze provincies naar de DMV (department of motor vehicles) samen met de oude eigenaar, de eigendomspapieren worden dan uit het Canadeze of Amerikaanse register geschrapt en met het koop contract kun je aantonen dat jij de boot gekocht hebt. Met dat contract kun je de boot bijvoorbeeld door het Kadaster laten opnemen als jouw eigendom. Eventueel even overleggen met het Kadaster wat ze nog meer willen zien.
Heeft iemand ervaring met aanschaf van boot aldaar en wat is de ervaring?
Ik ben benieuwd
Ik heb mijn boot met Nederlandse vlag 7 jaar in Canada gehad en nu al 6 jaar in Alaska. We hebben ook een boot die onder Amerikaanse vlag vaart en veel tijd in Europa heeft doorgebracht. Wat ik hier boven schrijf is de simplistische vorm van wat wij hebben moeten doen.
Als jij opzoek bent naar een boot voor de oceanen, dan is het niet zo heel moeilijk om die belasting vrij binnen de EU te hebben. Je moet echter wel elke 6 maanden een zeilreis maken om buiten de EU te komen en daar even te blijven. Als je grote reparaties of verbouwingen aan de boot laat doen dan is het makkelijk om die 6 maanden te verlengen.