Totaal partijdig, maar goede keus. Kan geen structurele zaken noemen die specifiek op de D34 slaan, wij varen er eentje al 25 jaar, ook uit 1989. Kan dus alleen zaken noemen die ons zijn opgevallen en al dan niet zijn aangepast.
IOR kiel of een upside down kiel? De IOR kiel ' stalled' wat later, de upside down versie heeft theoretisch iets betere aan de windse zeileigenschappen.
Een roer als een 'vierkante deur of de ellipse vormige versie? De laatste stalled eerder maar heeft iets minder weerstand en wat meer lift dus minder roeruitslag.
Uit mijn hoofd pastten ze vanaf bouwnummer 482 de modernere kielen en roeren toe maar in de aanloop naar dat bouwnummer hebben ze eerst de voorraad opgemaakt. Je kan dus ook een combinatie treffen van zo'n oudere/nieuwe roer en/of kiel.
De TOP versie had standaard een keerfok, wallader, meer opbergvakjes in de deuren en wat meer klein spul. Niets schokkends want vorige eigenaren hebben er zo hun eigen zaken in aangepast.
Stuurstand of helmstok. Beide varen even goed, ik geef de voorkeur aan roerstand. Ze zijn er met een groot stuurwiel en een kleinere versie. Met de kleinere versie kan je niet lekker sturen in het gangboord. Geen breekpunt, kan zo aangepast worden indien de kuipbankjes maar de juiste uitsparing al hebben.
en D34 ligt standaard altijd wat scheef in de haven over SB, een paar graden. Hierdoor ligt ze op de waterlijn zo goed als altijd groen te worden aan SB door aangroei. Dit wordt soms opgelost door de AF laag hoger aan te zetten. Beter is om in de haven bijvoorbeeld je pakket aan zeilen op de BB bank te leggen in de kajuit (wat wij doen) en bijvoorbeeld de oude zware lader aan SB uit te bouwen en er een lichtere moderne voor in de plaats te zetten. Ook hebben wij de service accu verplaatst van de SB bank naar onder de wasbak in de kajuit net aan BB van de kiel.
Op de site van de Dehlerclub kan je er alles over vinden maar de mastankers waar je stagen in vast zitten zijn kwetsbaar. Indien de originele er nog zitten, direct vervangen. Kleine klus voor een tuiger. Anders KAN het je mast kosten, ze breken uit de mast. Zijn voorbeelden van, kan ook nog jaren goed gaan.
Koelbox was origineel een Isotherm die matig koelt en veel stroom vreet. Wij zijn er in 5 maanden de Baltic mee doorgekomen, maar af en toe een diepvrieskip was in de zomer zeker nodig. Een compressor plaatsen geeft veel comfort wat dat betreft.
Het antislip wordt vaak groenig, de originele kleur van het materiaal. Eenvoudig te verven, wel een rot klus omdat je de dieperliggende rand goed moet schoonmaken en afplakken.
De ogen van de achterstag op de spiegel waren bij mij op den duur ' in' het polyester gedrukt. Je ziet vanzelf als dat zo is. De rand van de grondplaat van het oog drukt dan letterlijk het polyester in. Ik vaar echter met veel spanning op mijn achterstag en er gebeurt dan ook echt wat op die ogen.
Het teak op de bankjes, indien origineel, zal zeker versleten zijn. Is puur optisch, maar geeft wel een klusje indien je dit zelf wil aanpakken.
Onder de vloer in de kajuit zitten kleine verticale stukjes hout (klosjes) her en der onder de kajuitvloer. Heeft die een donker randje onderaan dan kan je daaraan afzien of er water onder de vloer heeft gestaan. Til je de eerste vloerdelen op en kijk je naar de spiegel dan zie je onder de vloer heel wat kabels lopen. Achter die kabels zijn er 4 gaten te ontdekken dwars door een stringer - spant heen. Daar kan je een dun slangetje doorheen steken en aan zuigen. Je zit dan als je dat aan de SB zijde doet onder de houten vloer als je binnenkomt en aan BB onder de dubbele bodem van de keuken. Als er water lekt van achteren dan komt het daar terecht.
Alle luiken en luikjes zullen wel last van craquelé hebben. Kan geen kwaad en is redelijk eenvoudig zelf op te lossen, zeker via de Dehlerclub. Indien er zuinig is geweest met vaseline heb je kans dat van de kleine luikjes de rubbers worden meegetrokken als je het luikje open doet nadat die lang gesloten is geweest. Ze plakken dan aan het plexiglas zeg maar. Die rubbers zitten er dan niet mooi strak meer in en geeft een hogere risico op kleine maar vervelende lekkages.
Indien het een type is gebouwd zoals de onze dan heb je een verzamelpunt van snoeren in de kast achter de wc. Helemaal onderin op het laagste punt zit een contact - verzameldoos al dan niet met zekeringen. Hier liggen de spullen in de kast direct bovenop waardoor een en ander beschadigd kan raken. Storingen vinden hier vaak de basis. Ook blijft daar water staan mocht er water via de bakskist binnengekomen zijn (veel water). Aan het kleedje wat er standaard in kwam (mocht die er nog zijn) kan je aan de vlekken zien of dat water heeft gestaan en de snoeren etc mogelijk aangetast kunnen zijn.
De voorste scepters staan naar buiten buiten de stootrand. Is mooi qua lijn en handig als je schuin gaat, je houdt dan meer ruimte over om over het schuine dek te lopen. Die scepterpoten zijn dan wel een duivel om rekening mee te houden bij het in en uitvaren van een box. Kijk of ze allemaal nog recht zijn. Schade is deels te ontdekken omdat er een randje roest zichtbaar is in het polyester bij zo'n scepterpoot.
Weet je, vaar een keertje mee dan laat ik je alles zien, ook de verbeterpunten aan boord van de Beauty. Want ook zij heeft ze nog. Er is echter wat mij betreft niets te vinden op geen enkele 34 wat niet is op te lossen naar de huidige standaard of eigen smaak. Belangrijkste is denk ik dat het een wedstrijdromp is (DB2) waar een interieur is ingezet in plaats van een interieur ontwerpen en daar een boot omheen bouwen. Als je wat langer bent ga je merken met afwassen dat de wasbak laag is. Ook heb je net wel net niet voldoende ruimte bij je hoofd als je in de kajuit zit met je nek richting de kastjes. Wij zijn relatief niet lang dus het gaat prima, daarbij zitten we meestal met ons rug tegen het schot aan.
Succes Michel