Hallo Yannick.
Dufour 2800 is een mooi bootje, maar wel gebouwd eind jaren 70. Dus die hebben een bepaalde leeftijd.
En dan mag je niet dezelfde verwachtingen hebben als een modern bootje.
Ik heb er een gekocht, maar de vorige eigenaar was meer geinteresseerd in zeilen dan in onderhoud, en heeft haar behoorlijk slecht behandeld.
Als je geluk hebt, en een treft die een oplettende eigenaar heeft gehad, die veel onderhoud heeft gepleegd zal er minder probleem aan zijn.
Zoals alle bootjes met sandwichconstructies zijn de zwakke punten daarmee verbonden.
Je ziet niet makkelijk waar eventuele lekkages vandaan komen.
Gevoelige punten die ik zelf heb ondervonden kwa lekkage:
- handrailing op het kajuitdak lekkage via de schroeven
- geleidingsogen op het kajuitdak lekkage via de bevestingschroeven.
- doorvoer elektrische kabels naar de mast. Lekkage door bevestingsschroeven en verstorven rubbers.
Deze lekkages waren moeilijk op te sporen, en het gevolg van niet nalopen en controleren van deze bevestigingen.
Kijk ook of de zeerailing en de sceptors goed stevig vast staan. ( Bij mij niet, eerst serie, later heeft de werf dat beter gemaakt ).
Lekkage langs de kajuitramen. Het systeem om het plexiglas op de romp te verlijmen werkt prima, maar moet na x aantal jaren opnieuw gedaan worden lijkt me. Bij mij heb ik veel problemen gehad, en nu nog. Ik denk dat alleen het wegnemen van alle lijmkit en volledig schoonmaken en terug vastlijmen een duurzame oplossing kan brengen. Capillair komt er water tussen lijmkit en plexiglas door en extra kit opbrengen geeft geen permanente oplossing.
Motor is dikwijls een Volvo Penta MD7A (origineel) en die is ook 30 jaar oud. En dikwijls aan groot ondehoud of vervanging toe.
Speling op de schroefas. Geen grote ramp maar wel extra werk.
Het zijn mooie bootjes, maar ze zijn nu ver over hun vooropgestelde gebruiksperiode. Er zijn echt mooie te vinden, en er zijn er die je moet links laten liggen. Als ik toen geweten had wat ik nu weet, had ik een andere dufour 2800 gekocht dan welke ik nu heb.
Doe jezelf een plezier laat de gewenste boot keuren voor je hem koopt. Dat geld verdien je zo terug als je de onkosten niet moet doen die ik heb moeten doen.