Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Shortlist 28 voeters

Shortlist 28 voeters 23 dec 2016 19:35 #794249

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Over een toerschip of snelle zeiler kan je boeken vol schrijven. Ik denk dat BB heel goed begrijpt wat het verschil aan plezier is tussen een toerschip en een goed zeilschip. Een goed zeilend schip biedt juist de toerzeiler een groot stuk extra comfort.

Zelf heb ik een Spirit 28, een uitstekend zeilend schip, kan competitief goed meekomen maar het fijnst vind ik toch echt dat je goed hoogte kan lopen (lees: minder snel onbezeilde bestemmingen), de kruissnelheid net effe wat hoger ligt (=ook bestemmingen wat verder weg zijn haalbaar) en vooral: omdat het een goede zeiler is kan je je wat meer permiteren. Ook als je niet in "wedstrijdmodus" bent vaart het schip lekker door. En dat maakt het zeilen, maar ook het aankomen in havens, vakanties, weekeindjes weg veel leuker dan caravaneske toevoegingen. En op gezette tijden gaan we er eens flink aan hangen en persen we dat laatste restje snelheid er ook nog uit. Pakken mijn vrouw en ik samen die 32ft of 34ft-er.
Wij hebben ons schip nog aardig vol gedouwd met luxe hoor, maar als hij niet zo lekker zeilde was dat allemaal tevergeefs geweest.

Ik kan je echt niet vertellen wat een pannekoekenboot is, maar let wel op die goeie, noem het race, eigenschappen. Dan beleef je meer plezier aan je hele boot.
Laatst bewerkt: 23 dec 2016 19:41 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 23 dec 2016 20:15 #794259

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
heb je ook gekeken naar dehler 28 of de elan310?
happy sailing
Laatst bewerkt: 23 dec 2016 20:15 door alegria.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 23 dec 2016 20:46 #794268

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
De Spirit 28 ,die ontbreekt op je lijstje ,zou natuurlijk bovenaan moeten staan .
Een betere 28 'er vindt je niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 23 dec 2016 20:51 #794270

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3538
mwah ik moet eerst nog zien of die spirit 28 een tirion 28 voorbij zeilt
en wat te denken van een fareast 28
Laatst bewerkt: 23 dec 2016 20:56 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 23 dec 2016 21:03 #794272

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1283
Een Spirit 28 zie ik alleen als ik achterom kijk. En nu lekker weer on topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 23 dec 2016 21:18 #794276

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Tusker schreef :
De Spirit 28 ,die ontbreekt op je lijstje ,zou natuurlijk bovenaan moeten staan .
Een betere 28 'er vindt je niet.

Hoewel je misschien anders zou verwachten durf ik dat nu ook weer niet te beweren. Zeker niet met het budget wat er is. Begrijp me niet verkeerd: ik ben heel content met mijn SP28, maar ze zijn ondertussen natuurlijk alweer 40+. In de tussentijd hebben de heren ontwerpers natuurlijk wel wat bij geleerd.
Mijn pleidooi was vooral om te benadrukken dat een goeie zeiler, noem het racebak, meer voordelen heeft dan snel zeilen alleen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 23 dec 2016 21:20 #794277

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3538
kockie schreef :
Een Spirit 28 zie ik alleen als ik achterom kijk. En nu lekker weer on topic.

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 23 dec 2016 21:30 #794280

Als er nog wat rek zit in je budget, wat dacht je van een Jeanneau Sun odyssey 26, grotere kuip vind je niet of zo'n ruime afsluitbare achterhut/toilet ook niet en zeilt ook prima.
Staat in te koop sectie nog een leuke :)
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 23 dec 2016 21:39 #794283

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1283
Net even zitten kijken naar de Sun....mooi jong schip. Compleet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 23 dec 2016 22:13 #794287

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
Een boot ga je pas waarderen onder de mindere omstandigheden. Met mooi weer en een lekker rustig windje is het al snel genieten, maar als het eens minder wordt dan ga je pas merken of een boot prettig is. Onder harde wind kan je pas zeggen of een boot comfortabel is. Het ligt er natuurlijk ook aan waar je eigen grens ligt. Met mijn Waarschip 870 (Halfton) zeil ik nog prettig tot windkracht 8, daarna vind ik het niet leuk meer. Maar tot en met 7 loopt de boot nog steeds lekker. In jouw lijstje is dan de Hurley een leuk schip, ken een aantal Hurley zeilers die jouw gestelde reizen gemaakt hebben, ook onder minder goede condities en elke keer hun boot geprezen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 23 dec 2016 22:18 #794289

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
Naar aanleidng van iemand die in bovengaand aangaf dat er nogal pannekoeken tussen het lijstje zitten.....
Hurley 800 sw 112
Friendship 28 sw104,6
Aloha 27 sw 110 (oud type)
Dufour 29 sw 105,5
Contest 28 sw 106
Spirit 28 sw 104
Uiteraard zijn de snellere genoemde boten degene die niet in het lijstje thuis horen omdat deze van een heel ander (duurder) prijs caliber zijn...
Hierbij laagste waarde snelste overall en hoogste waarde langzaamste overall.

Alle genoemde boten tegen diversen prijzen verkrijgbaar , maar daarin te zien alle waar naar het geld....
Gr Marcel
( ik heb zelf een friendship 28 s gehad welke een 1000 kg lichter gebouwd was als een standaard friendship 28 met 1,87 mtr diepgang loodkiel waarmee ik bovenstaande rijtje heel ver achter me hield in wedstrijden , en waarmee ik in de vuurschepenrace en northsearace ook de pionklasse achter me wist te houden op gezeilde tijd en handicap , (betreft FS 28 Caldonia)
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 24 dec 2016 04:51 #794301

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
Als je de innerlijke rust hebt om je in te laten halen door andere bootjes is snelheid ineens geen issue meer.

Ik rij tegenwoordig als het druk is ook niet harder dan de langzaamste vrachtwagen en kom op een traject van 50 km slechts 5 minuten later aan en bespaar mezelf heel veel brandstof.

Met zeilen is het net zo. Wij gaan een uurtje eerder weg dan de meesten en we worden nauwelijks ingehaald op het nog rustige water en we hebben nog steeds alle tijd over als we van Enkhuizen naar b.v. Makkum varen.

De Noordzee oversteken duurt geen 24 maar 28 uur. Lekker belangrijk. 4 uur langer genieten.

Snelheid is voor het gros van het volk belangrijk. Ik denk dat je instelling belangrijker is.

Minder hoog aan de wind kunnen is wel een issue. Maar met de juiste instelling valt ook daar mee te leven. Jij houd namelijk lekker geld in je zak.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 24 dec 2016 08:13 #794310

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
blommie schreef :
Naar aanleidng van iemand die in bovengaand aangaf dat er nogal pannekoeken tussen het lijstje zitten.....
Hurley 800 sw 112
Friendship 28 sw104,6
Aloha 27 sw 110 (oud type)
Dufour 29 sw 105,5
Contest 28 sw 106
Spirit 28 sw 104
Uiteraard zijn de snellere genoemde boten degene die niet in het lijstje thuis horen omdat deze van een heel ander (duurder) prijs caliber zijn...
Hierbij laagste waarde snelste overall en hoogste waarde langzaamste overall.

Alle genoemde boten tegen diversen prijzen verkrijgbaar , maar daarin te zien alle waar naar het geld....
Gr Marcel
( ik heb zelf een friendship 28 s gehad welke een 1000 kg lichter gebouwd was als een standaard friendship 28 met 1,87 mtr diepgang loodkiel waarmee ik bovenstaande rijtje heel ver achter me hield in wedstrijden , en waarmee ik in de vuurschepenrace en northsearace ook de pionklasse achter me wist te houden op gezeilde tijd en handicap , (betreft FS 28 Caldonia)

Ik sluit me aan bij Wallaby: een boot ga je pas waarderen in slechtere omstandigheden.
Het stukje van Sloe Gin heeft ook een belangrijk punt: snelheid en hoogte kunnen houden zijn belangrijk, vooral in zwaar weer.

Puntje dan Sloe Gin mistte: wanneer is zeilen leuk en wanneer is zeilen overleven?
En denk je dat je bij de niet-leuke omstandigheden binnen bent (goede planning, voorzichtigheid of gewoon geluk)?
Wil je in die omstandigheden liever binnen zitten of buiten (en heb je de bemanning die dat kan)?
Zolang je kunt blijven zeilen heeft elk schip een grote overlevingskans.

Kortom: waar wil je varen (hoe ver van een haven) en met welk weer.

@blommie: Een rating zegt weinig over vaareigenschappen bij hoge golven en veel wind.
En een lichtere boot bij gelijke specs is niet altijd een zegen. Een lichtere lier is geen besparing en een te lichte mast ook niet (koolstof i.p.v. aluminium misschien wel). Een lichtere romp is meestal niet goed, want je mag er vanuit gaan dat serie-schepen redelijk optimaal worden ontworpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 24 dec 2016 08:24 #794311

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Snelheid, als in kts, is niet de kern waar het wat mij betreft om gaat. Het helpt zeker, maar niet alles.

Een goed zeilend schip loopt in een vlaag niet uit het roer, blijft onder helling goed bestuurbaar zonder enorme roerdruk, komt comfortabel door de golven, blijft ook lekker "lopen" als de trim eens wat minder aandacht krijgt, verleiert niet als een wacko. Dat soort zaken geven heel snel veel meer comfort, juist voor de tourzeiler. Want als hij/zij de boot niet lekker onder controle krijgt gaan ze binnen no time helemaal niet meer.

Dus valt voor mij bijvoorbeeld een Jeanneau Fantasia af, ondanks de slimme ruimtepakkers binnen. Zou ik me twee keer bedenken eer ik een First 27 aanschafte.
Laatst bewerkt: 24 dec 2016 08:26 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 24 dec 2016 08:31 #794313

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
ff preken voor eigen parochie...

Kijk ook eens naar een Jeanneau Fantasia 27, veel ruimte voor z'n lengte, en erg compleet.
Naar mijn bescheiden mening een prima zeiler, en door variabele diepgang kun je ook nog eens verder dan Terschelling komen.

Past prima binnen je budget.

ps de mijne is te koop :-)
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 24 dec 2016 09:22 #794322

Dat zeilt als een pannenkoek volgens koko! Of bedoelde je iets anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 24 dec 2016 09:27 #794324

Goed zeilend betekent wat het zegt: goed zeilend. Tuig en romp presteren goed in alle omstandigheden, dus gedrag in golven, hoogte lopen, trimbaar zijn, met weinig wind nog vlot varen etc.

Sommigen hier accepteren nog een zeilende klomp als het om toerzeilen aankomt, maar het is toch wel verrekte aardig dat je niet steeds je diesel aan moet slingeren onder de windkracht 4, dat je voor je plezier even een stukje opkruist, gewoon een hele slenk kan bezeilen op het wad etc.

Daartegenover is het best aardig om met bft 6 gewoon naar huis te varen en niet je baas op te moeten bellen dat je een dagje later komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 24 dec 2016 09:35 #794326

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Nachtvlinder schreef :
Dat zeilt als een pannenkoek volgens koko! Of bedoelde je iets anders?

Mijn schoonouders hebben een Fantasia. Ik zou hem niet willen, ondanks de verrekt handige indeling binnen. Bij het minste beetje helling begint het roer te trekken en kan je het niet meer loslaten. Mijn schoonvader kan echt wel zeilen en trimmen en hij heeft van alles geprobeerd. Zijn buurman, ook een Fantasia, zelfde verhaal.
Op mijn eigen boot stuur je met twee vingers aan het roer. Pas als het gangboord onder gaat wordt het vervelend sturen, maar dan ben je feitelijk natuurlijk gewoon overtuigt. Rifje er in en met twee vingers verder sturen.
Of het zeilt als een pannekoek? Nee dat geloof ik niet. Ze zeilen best aardig is mijn indruk, maar comfortabel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 24 dec 2016 11:27 #794348

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
reuv schreef :
Puntje dan Sloe Gin mistte: wanneer is zeilen leuk en wanneer is zeilen overleven?
En denk je dat je bij de niet-leuke omstandigheden binnen bent (goede planning, voorzichtigheid of gewoon geluk)?
Wil je in die omstandigheden liever binnen zitten of buiten (en heb je de bemanning die dat kan)?
Zolang je kunt blijven zeilen heeft elk schip een grote overlevingskans.

Ik wil hier even op reageren.
Tot nu toe heb ik het nog niet zo ver laten komen dat zeilen overleven zou worden.
Nu kan mijn Maxi77 met 1,45 diepgang redelijk hoog aan de wind varen en heb ook nog weinig eigen ervaring met m'n 3 jaar op deze boot.
Ik denk het iets menselijks is om altijd maar weer de grenzen op te zoeken van eigen kunnen en men daardoor soms te veel risico neemt.

Geluk is geen sprake van als je je tocht goed voorbereid. Het weer word tegenwoordig heel erg goed voorspeld en zit er niet erg ver meer naast als je maximaal 24 uur neemt.
Natuurlijk zit daar een marge in waar je ZELF rekening mee dient te houden waardoor je niet aan je "onverwachte" maximum komt en je ineens moet gaan overleven.

Pech kan ik wel te accepteren als er onverwacht een kanaalrat ontstaat, maar ook deze word tegenwoordig ook al redelijk voorspeld.

Met de gedachte van onthaasten valt bovenstaand heel goed voor te bereiden. Ook bestaat er nog zoiets als gezond verstand.
Ik heb het reisvoorbereiden van een zeer ervaren charterschipper geleerd (40 jaar ervaring schat ik zo) en heb dit ook bij hem aan boord mogen ervaren.

Zeilen MOET leuk blijven en MAG ABSOLUUT NIET in overleven stranden is mijn motto.
Ik pas mij reisvoorbereiding daar op aan.

Afgelopen zomer werd ik nog voor gek verklaard dat ik liever 2 dagen in Lowestoft bleef wachten op beter weer. De andere schepen van ons gezelschap gingen toch en hebben een dikke windkracht 7 moeten trotseren.
Wij hebben gewacht en hadden maximaal windkracht 5 volgens planning. De praktijk werd uiteindelijk windkracht 6. Het werd geen overleven maar ik vind het niet verstandig dit nog eens op te zoeken. Volgende keer toch maar iets meer marge.

Ook heb ik één keer m'n reis niet goed voorbereid voor een tochtje van slechts 2 uur bij stralend mooi weer. We kregen de volle laag en dat werd bijna overleven ware het niet dat we slechts een half uurtje van de haven verwijderd waren.
Ervaring gaat meetellen. :whistle:

Met deze kennis en de kennis van wat je boot kan, kan je van elke boot genieten.
Hurley Ruud is zielstevreden met z'n Hurley en Il Cigno idem ditto met zijn Compromis.
Ik heb zelf meegevaren met PvO z'n boot.
Alle drie de boten zijn aangemerkt als "pannekoek", maar lagen afgelopen pinksteren toch mooi in Ipswich en hebben erg veel plezier gehad met deze pannekoeken.

Just my 2cts
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 24 dec 2016 11:29 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 24 dec 2016 11:47 #794352

Afgelopen zomer voer ik samen met mijn dochtertje van net 4 een rondje wadden.

De terugreis naar de thuishaven Lelystad had ik met een dag speling genomen. Helaas draaide de wind naar zuidwest en werd 6. Uitgevaren uit Makkum met doel stavoren. Op het water bleek het toch gewoon 28-30 knopen met vlagen 35 te zijn (een goede 7)

Lang verhaal kort; met stavoren in zicht wilde mijn dochtertje liever nog 2 uur doorvaren naar Enkhuizen, ivm de naar haar smaak betere speeltuin daar. Niks overleven.

Rifje er in en HA op, stuurautomaatje en 6 knopen aan de wind gewoon je mijlen naar huis maken.
Ook ik vaar een 31' "toerbak" met een 1,40 kiel. Maar dat is het verschil tussen een pannenkoek of géén pannenkoek ;)

Ik zit echt niet te snoeven en wil niemand zijn/haar boot als minderwaardig wegzetten, maar het vat wel samen wat ik de meest onderbelichte toerkwaliteit vind van een boot, namelijk haar bemanning snel, veilig en comfortabel naar de (thuis) haven te brengen.


(let wel dat ik mij niet uitlaat of uitgelaten heb wat ik een pannenkoek vind, ieder mag trots en blij zijn met zijn eigen boot)
Laatst bewerkt: 24 dec 2016 11:57 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 24 dec 2016 12:03 #794357

@ koning78, vanaf maart is de Windfall weer in de vaart en kun je gerust eens meevaren. Of op een ander moment altijd even langs komen.

@Sloe Gin, geheel waar en op de heenweg een goeie 6, (half tot ruim)
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 24 dec 2016 12:23 #794368

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
boarderbas schreef :
Afgelopen zomer voer ik samen met mijn dochtertje van net 4 een rondje wadden.

De terugreis naar de thuishaven Lelystad had ik met een dag speling genomen. Helaas draaide de wind naar zuidwest en werd 6. Uitgevaren uit Makkum met doel stavoren. Op het water bleek het toch gewoon 28-30 knopen met vlagen 35 te zijn (een goede 7)

Lang verhaal kort; met stavoren in zicht wilde mijn dochtertje liever nog 2 uur doorvaren naar Enkhuizen, ivm de naar haar smaak betere speeltuin daar. Niks overleven.

Rifje er in en HA op, stuurautomaatje en 6 knopen aan de wind gewoon je mijlen naar huis maken.
Ook ik vaar een 31' "toerbak" met een 1,40 kiel. Maar dat is het verschil tussen een pannenkoek of géén pannenkoek ;)

Ik zit echt niet te snoeven en wil niemand zijn/haar boot als minderwaardig wegzetten, maar het vat wel samen wat ik de meest onderbelichte toerkwaliteit vind van een boot, namelijk haar bemanning snel, veilig en comfortabel naar de (thuis) haven te brengen.


(let wel dat ik mij niet uitlaat of uitgelaten heb wat ik een pannenkoek vind, ieder mag trots en blij zijn met zijn eigen boot)

Zonder enig sarcasme Bas. Jouw boot, jouw zeilcapaciteiten en ervaring kan menigeen niet aan tippen hier op het forum. Je geeft wel het andere uiterste aan. TS kan zelf beslissen waar hij zich het beste thuis voelt.

Tussen "bewust onbekwaam" en "bewust bekwaam" zit een wereld van verschil.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 24 dec 2016 12:34 #794371

Precies dat wilde ik niet zeggen. Wat ik zei, ik wil niet snoeven of vergelijken. Een 4 jarige doet dat ook niet.

Ik weet ook niet wat je je in je hoofd haalt over mijn boot. Het is een gaar Frans productiebootje van een matige bouwkwalitiet van 35 jaar oud wat behoudens haar lengte prima in het rijtje van TS zou passen.
Laatst bewerkt: 24 dec 2016 12:37 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 24 dec 2016 13:39 #794380

  • Koning78
  • Koning78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Wederom bedankt voor alle meningen en/of feiten. Dat laat mij toch weer over bepaalde zaken nadenken en zo kom ik hopelijk tot de juiste keuze voor mijzelf. Dat is precies de reden waarom ik dit topic gestart ben.

Ik heb nu 2x een Hurley 800 en 2x een Aloa 27 bekeken. De laatse spreekt mij iets meer aan al is de uitrusting wel minder qua zeilgarderobe, buiskap, etc. Maar de basis is in goede staat en sterk zover ik kon zien en voelen (de boot ligt in het water).

Nu even laten bezinken en eventueel overgaag tot een bod onder voorbehoud van keuring.

@ Hurley Ruud: bedankt voor het aanbod! Ik hou het in gedachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shortlist 28 voeters 24 dec 2016 13:43 #794381

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Over de beleving van zwaar weer verschillen de meningen enorm. Als de halve bemanning zeeziek over de reling hangt op het IJsselmeer met 5BF dan is "een uurtje" naar de haven geen pretje.

Dat je een kind noemt als referentie valt me een beetje tegen. Als referentie absoluut onbetrouwbaar, omdat de meeste kinderen onder de (uit mijn hoofd) 6 jaar nooit zeeziek worden.

Met een uitgeruste bemanning en goed schip is 7BF IJsselmeer meestal geen probleem. Waar de problemen beginnen hangt meestal af van de bemanning, o.a. van de conditie. Geen kwestie van snoeven, want zoals je ziet leg ik de lat niet heel hoog.

Niet iedereen zit elke week op het water en dan heb je vaker last van zeeziekte.

PS met 6/7BF durf ik de stuurautomaat er niet op te zetten, dus er zit wel degelijk een praktische reden achter. De opmerking van de vorige eigenaar bij de Autohelm was "Onbetrouwbaar, vaker getest (door de importeur) en hij blijft me in de steek laten. Ik heb hem dus ook maar niet bij de uitrusting genoemd." En als ik er niet om had gevraagd was hij ook niet meegeleverd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl