Ik heb onze Rolwolk (Tornado 770) laten wegen en dat bleek 2780 kg schoon aan de haak. Met volle tanks (gas, water en olie) komen we dus aan de drie ton. Inclusief de Yanmar diesel 2GM.
Als we de boot laden voor een lange reis leert de ervaring is dat we voor 10-12 cm en achter 5-6 cm zakken. Ankers, ketting, alle zeilen, spinakerboom, fokkeloet, bijboot, gereedschap reserve watertanks, eten en drinken, kussens, potten en pannen, schoenen, kleding, beddegoed reserveonderdelen, accordeon en muziekboeken, bibliotheek, kaarten en pilots, noem maar op. We hebben een hele paklijst. Het zijn drie volle auto's, die dan flink doorhangt op de vering. Ik reken dus voor het gemak dat we 4 ton waterverplaatsing hebben.
Als je dit gewicht diep stouwt komt het het gedrag op zee ten goede. We varen behoorlijk rechtop. 5-7 graden slagzij op kruissnelheid is normaal op ruimte tot halve winden. Bij meer voorlijke winden hangen we tot max 15 graden. Door de golven kan er incidenteel wat bij komen. Volgens mij wordt Het oprichtend vermogen door de lading vergroot.
Heel comfortabel gedrag op zee dus. Dat is belangrijk. Juist ook op lange tochten en wanneer je wachten draait en degene die geen wacht heeft ook goed kan slapen (bij slechte omstandigheden op de kiel in de kajuit, anders vooronder).
Henk-Rolwolk