Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: diepgang waarschip 725

diepgang waarschip 725 25 aug 2005 16:36 #6250

Hallo Ewout,

Op dit moment worden op internet redelijk veel kwartonners met een diepgang van een 1 meter aangeboden.

Ons huidige waarschip 570 (Mûzefalk) heeft een diepgang van een 1 meter. Als wij dit jaar ons waarschip weten te verkopen dan overwegen wij ook om Kwartonner aan te schaffen met een diepgang van 1 meter. Een Diepgang van 1 meter is ideaal voor de friese meren.

Johan

www.muzefalk.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: diepgang waarschip 725 26 aug 2005 13:15 #6254

Ik heb een waarschip 570 met een verlengde kiel. Dit vind ik ideaal aangezien ik veel op het ijsselmeer en waddenzee zeil en heb hem juist om die diepere kiel gekocht.

Indien je 1 m diepgang hebt wordt zeker het vaargebied vergroot met name in Friesland. Het zal wel enigszins je zeil eigenschappen beinvloeden maar dat is de afweging die je moet maken. Ervaringen met de verschillen bij de 725 heb ik niet maar er zijn hier vast genoeg 725 vaarders die de verschillen kunnen aangeven.

succes
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: diepgang waarschip 725 28 aug 2005 17:03 #6261

Hallo Ewout,

Wij varen met een kwarttonner met 1,25 diepgang. Zeilt prima. Vrienden van ons varen met 1,4 meter diepgang, en dat zeilt aan de wind een stuk hoger en sneller. Nadeel is dat zij op het Veerse Meer niet buiten de vaargeul kunnen komen, en wij nog wel.
Een (veel) kleiner nadeel is de mate van stabilliteit bij het aan en van boord stappen. De onze rolt meteen om, en die van hun veel minder. Vooral te merken als je gestapeld ligt in havens...
Het is dus inderdaad een afweging die je moet maken: Groter zeilgebied versus mindere zeileigenschappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: diepgang waarschip 725 19 sept 2005 20:13 #6425

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
Beste Steef,

Ik ben benieuwd waar je precies die vuistregel vandaan haalt dat
je "stuwvermogen" ( wat is dat precies?) linear afhangt van de diepgang van het schip.
Kun je dat verder uitleggen?

Ik begrijp wel dat je kiel efficienter is. De geinduceerde weerstand wordt kleiner als de aspectverhouding groter wordt (hogere L/D).

Ik heb beide originele kwarttonner kielen gezien. De diepe kiel is bijna rechthoekig en is bij de tip dikker dan bij de wortelsectie. De ondiepere kiel is een bulbkiel, met een zeer groot deel van de massa aan de tip.
De ene kiel lijkt gunstiger qua lift, maar de andere lijkt veel gunstiger wat betreft oprichtend vermogen. Ik kan dat niet rijmen met de
waarneming van Lagendijk.

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: diepgang waarschip 725 20 sept 2005 19:44 #6431

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
Beste Steef,

Ik had je niet goed begrepen
Ik dacht meer aan de hogere hydrodynamische efficiency van de diepe kiel dan aan het feit dat een diepere kiel een groter oprichtend moment geeft en je daarmee bij gelijke windsterkte meer zeil zou kunnen voeren bij dezelfde hellingshoek. Ik begreep niet precies wat het 'stuwvermogen' nu met de kiel te maken had.

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: diepgang waarschip 725 25 sept 2005 09:46 #6455

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
De statische stabiliteit van een boot is het product van het richtmoment, ofwel de arm tussen drukpunt van het water en het zwaartepunt van het gehele schip x waterverplaatsing. Het zwaartepunt van een zeilboot ligt meestal ergen op de waterlijn. Door de ballast 30 cm dieper te leggen verplaats je het zwaarte punt 10cm dieper bij een ballastaandeel van 30%. Het richtend vermogen wordt hierdoor wel vergroot maar dit gaat vooral tellen bij grotere hellingshoeken. Dat een diepere kiel voor meer acceleratie zorgt is voor een belangrijk deel een zaak van dynamische stabiliteit die veroorzaakt wordt door de lift die de kiel geeft. De boot verzet zich tegen hellingstoename door de waterdruk en dan maakt die 30cm onder aan de kiel wel veel uit. Ook de liftfactor wordt erg vergroot want die komt vooral uit de voorrand van de kiel. Als je de kiel minder diep maakt moet he het stuk dat je eronder af haalt er in het 10voudige achter plakken om dezelfde lift te krijgen.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: diepgang waarschip 725 27 sept 2005 12:47 #6473

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Het statisch richtmoment van een schip wordt gemaakt door de arm van de drukkracht omhoog van het water op het schip en de neerwaardse kracht op het zwaartepunt van het gehele schip. Als het schip recht ligt is het richtmoment 0 want de arm is 0, maar als het schip gaat hellen drukt het water naast de middellijn op de boot en krijg je een richtmoment. Maar het gaat dus om het gewicht van het gehele schip dat in het zwaartepunt aangrijpt om het schip weer recht te krijgen. De praktijk wijst uit dat dit zwaartepunt zich ergens ter hoogte van de waterlijn bevindt in de hartlijn van het schip. De ligging van dit zwaartepunt dat dus een samenspel is tussen zwaartepunt van de romp, zwaartepunt van de kiel, zwaartepunt tuigage, enz enz. Maakt je nu je kiel dieper dan beinvloed dit dus de ligging van het zwaartepunt, maar lang niet in die mate als de extra diepgang van de kiel, en wordt het richtmoment er pas door echt door beinvloed met substaciele helling, eea afhankelijk rompvorm.
Door de drift is de aanstroom van water op de kiel niet geheel recht, waardoor een zekere mate van dynamisch richtvermogen ontstaat, hoewel zeer beperkt, maar wel zeer goed voelbaar bij planerende schepen. Maar de kiel verzet zich wel tegen een snelle hellingsverandering en hoe dieper de kiel hoe beter dit werkt en minder helling is meer acceleratie.
Pieter
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: diepgang waarschip 725 28 sept 2005 08:57 #6476

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
je hebt helemaal gelijk met je stelling en die onderschrijf ik ook. Ik wilde alleen aangeven dat je je niet rijk moet rekenen als je een wat diepere kiel neemt. Maar 2 identieke schepen met een diepe en ondiepe kiel dan wint de diepe kiel om diverse redenen die allemaal de snelheid doen toenemen. Overigens is de zuiging aan loef van de kiel inderdaad aanwezig zoals je beschrijft. Ik vraag me af of dat de rede was dat op hoge snelheid een windsurfboard plots onder je wegkantelde als je het zwaard niet had opgetrokken. Met opgetrokken zwaard gebeurde het nooit.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: diepgang waarschip 725 29 sept 2005 07:07 #6483

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Klinkt heel logisch. Leuk vak die hydrodynamica en nog lekker niet geheel exact; er gebeuren altijd dingen die nog niet berekend waren.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: diepgang waarschip 725 30 sept 2005 07:28 #6491

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Wie wat is water Steef? Is dat een project van jou? Ik heb zelf een 22 voeter in woodcore ontworpen en gebouwd, rank en licht met een hefkiel en carbon mast en sqarehead grootzeil. Ding zeilt als een trein. Vooral met iets meer wind heeft een J22 geen kans. Een keer een retourtje Lowestoft met een gemiddelde van 8 knoop gevaren.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: diepgang waarschip 725 02 okt 2005 09:13 #6495

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Ik kan geen website vinden. Name please.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: diepgang waarschip 725 03 okt 2005 13:28 #6508

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Mooie boot en mooie kleuren. Ik had eerst ook en bijna wit dek maar dat toch creme gemaakt want ik kreeg er lasogen van.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: diepgang waarschip 725 07 okt 2005 06:18 #6537

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Ik heb op mijn zelf gebouwde en ontworpen trailersailer 22 voet, met een hefkiel. De kielkast waar de kiel in schuift loopt door de gehele boot en deelt die dus in 2en. Voordeel is dat je de mast op die kielkast zet en dat de verstaging aangrijpt op de spanten rond de kielkast waardoor je een zeer sterke constructie krijgt. Met een wormlier kan ik de kiel bedienen van diepgang 1,45m tot 0,40 meter. Ballast 350kg hangt onder aan de kiel in bulb. Voordeel van een wormlier is dat die zelfremmend is en in Friesland haal ik de kiel op tot 1meter. Boot wordt wat tuiteliger en zeilt minder scherp. Ben op de Oosterschelde eens op een bank gezeild en de Kiel hotst dan in de kast op en neer en geeft geen klappen op de bodem en als je de kiel ophijst zeil je zo van de bank af. Ik gebruik de kiel zelden als trimhulp. Alleen op lange ruime rakken haal ik hem wel eens een stuk op om weerstand te verminderen. Grootste voordeel is dat boot trailerbaar is en via een helling te lanceren. Nadeel is de ingewikkelde en redelijk kwetsbare constructie die veel ruimte kost en zeker 50kg extra weegt.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: diepgang waarschip 725 13 okt 2005 09:51 #6573

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Het is de voorrand van de kiel die de lift geeft. Het oppervlak erachter doet veel minder; vergelijk dit met vleugels van een zweefvliegtuig. Als je een stukje onder van de kiel haalt moet je het 10voudige oppervlak erachter plakken om dezelfde lift te krijgen. Kortom: smalle diepe kiel heeft hooge lift, laag zwaartepunt en weinig nat oppervlak. Het enige ongunstige van een smalle diepe kiel is dat hij gevoelig is voor overtrekken in vliegtuigtermen. Als de combinatie watersnelheid en aanstroomhoek verkeerd wordt verliest de kiel zijn lift en drijf je met een rotvaart zijwaards. Even knijpen gaat dus slecht. Een langkieler is hier minder gevoelig voor. Een ander nadeel van een diepe kiel is dat zo een schip zich in golfslaf nogal wreed kan bewegen. Een ondiepe kiel beweegt vaak wat vriendelijker. Doordat je wateraanstroom nodig hebt op een smalle diepe kiel moet je zo een boot ook flink hard zeilen en met een langkieler kan je wat rustiger toeren en bv op alleen een fok nog wat opkruisen. Met een smalle diepe kiel kan je dat vergeten.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: diepgang waarschip 725 13 okt 2005 11:28 #6580

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Je hebt gelijk wat dat betreft. Mijn 22 voeter van 850kg zeilt ook droog maar comfortabel blijft een utopie welke kiel er ook onder hangt. Als ik aan de wind zeil met golven van een meter springt hij ook een meter op en neer. Zou ik de boot zwaarder maken dan springt hij minder maar krijg je koude kletsen in je nek en loopt de snelheid terug en de ergernis op. Bfd 9 is met een bootje als het mijne alleen overleven. Boven bfd 6 a 7 is met dit soort bootjes eigenlijk niet meer goed aan de wind te zeilen op open water alleen al doordat het fysiek niet uit te houden is; je wordt voortdurend gelanceerd en hebt 2 handen nodig om je vast te houden.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl