Het statisch richtmoment van een schip wordt gemaakt door de arm van de drukkracht omhoog van het water op het schip en de neerwaardse kracht op het zwaartepunt van het gehele schip. Als het schip recht ligt is het richtmoment 0 want de arm is 0, maar als het schip gaat hellen drukt het water naast de middellijn op de boot en krijg je een richtmoment. Maar het gaat dus om het gewicht van het gehele schip dat in het zwaartepunt aangrijpt om het schip weer recht te krijgen. De praktijk wijst uit dat dit zwaartepunt zich ergens ter hoogte van de waterlijn bevindt in de hartlijn van het schip. De ligging van dit zwaartepunt dat dus een samenspel is tussen zwaartepunt van de romp, zwaartepunt van de kiel, zwaartepunt tuigage, enz enz. Maakt je nu je kiel dieper dan beinvloed dit dus de ligging van het zwaartepunt, maar lang niet in die mate als de extra diepgang van de kiel, en wordt het richtmoment er pas door echt door beinvloed met substaciele helling, eea afhankelijk rompvorm.
Door de drift is de aanstroom van water op de kiel niet geheel recht, waardoor een zekere mate van dynamisch richtvermogen ontstaat, hoewel zeer beperkt, maar wel zeer goed voelbaar bij planerende schepen. Maar de kiel verzet zich wel tegen een snelle hellingsverandering en hoe dieper de kiel hoe beter dit werkt en minder helling is meer acceleratie.
Pieter
Pieter